handdator

Visa fullständig version : A-kassa och stimpengar



mörn
2009-06-23, 15:08
Är det någon som vet vad som gäller, påvkeras ersättningen av royaltyinkomster? Pratade med alfakassan om det, men de visste inte utan bad mig att skicka in en skriftlig förfrågan till handläggning, med beräknad tid på elva veckor...

Jag tänker att kassan inte borde påverkas alls av stim eftersom det är en ersättning för "arbete" som utfördes innan jag blev arbetslös. Om man nu kan jämföra upphovsrättsersättning med en vanlig lön. Har en enskild firma vilande, så allting blir extra bökigt, man får ju absolut inte göra något som kan tolkas som arbete inom firmans område.

Real Parakeet
2009-06-23, 15:10
Räkna med att allt påverkar A-kassan negativt. Hittar men en femma på gatan gör man bäst i att redovisa detta för A-kassan så att man inte riskerar att betala tillbaka allt man fått av dem.

robopants
2009-06-23, 15:36
En inkomst är en inkomst är en inkomst...

mörn
2009-06-23, 15:46
Min spontana tanke också, robopants. Men frågan är hur det räknas. Om vi säger att du arbetade som timanställd i januari, men får lönen en månad senare och blir arbetslös från och med första februari så skulle inte utbetalning göra dig mindre arbetslös i februari. A-kassan tittar väl på vad man gör från första dagen man är arbetslös? Men det är en märklig situation med stim, svårt att jämföra med vanliga löneinkomster.

Men har någon erfarenhet från detta?

sawtooth
2009-06-23, 15:53
Nu har jag inte använt a-kassan på många år, men om de inte ändrat alltför mycket så påverkas den inte av copyrightersättning så länge verken registrerats innan du blev arbetslös. Det där med firma är dock ett jäkla härke. Du får ta ut en nominell ersättning (minns inte summan men den var/är försumbar) och du får jobba max ett visst antal timmar. Jag deklarerade min firma som hobbyverksamhet, men jag vet inte hur det funkar nuförtiden. Det nuvarande systemet ska ju uppmuntra till företagsamhet. ;)

Om du inte har musik som ditt huvudyrke kan det faktiskt vara en god idé att ringa a-kassan och förklara situationen precis som den är och be om råd. De brukar inte vara så svåra att tas med när man väl pratar med dem. En del är paragrafryttare och vägrar tänka efter, men ge då inte upp utan ring någon annan eller ett annat fackförbund. Så länge du inte officiellt skickar in papper på något tar du ingen risk genom att fråga runt. Det finns nästan alltid alternativa tolkningsmöjligheter och ju mer du vet desto större chans att du får som du vill.

Om musik är ditt yrke så byt genast till någon a-kassa för konstnärer typ Musikerförbundet (http://songwriter.musikerforbundet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=111).

mörn
2009-06-23, 16:02
Jag klantade mig lite när jag startade egen firma och gick ur a-kassan, så nu är det alfakassan och lägsta ersättning som gäller... Klantigt att starta eget i vilket fall, bättre att ha det som hobbyverksamhet tror jag. Musikerförbundet verkar bra, men nu spelar jag inte nog med live för att fylla upp kraven för medlemskap i kassan.

Har ju pratat med alfakassan om det här med stim, men de visste inte vad som gällde. Fick svaret att jag skulle skicka in en skriftlig förklaring med uppgifter och helst kvitton från stim så att de skulle handlägga ärendet. Känns lite som ett standardsvar för att vinna tid. Det ångrar jag lite nu när jag på egen hand förstår att det verkar onödigt att ta upp inkomsten över huvud taget. Handläggningstiden är elva veckor så ju mindre papper man skickar in desto bättre.

Enskild firma plus a-kassa var ingen hit märkte jag. Har nog aldrig fyllt i så många blanketter och fått så lösa svar.

Men tack för svar, ska gräva vidare lite i detta.

mörn
2009-06-23, 16:12
Jobbigt att googla på det här, får bara upp massa debatter om fildelning hit och dit...

Som det brukar heta i tidningen: "vi har inte fått någon information!"

sawtooth
2009-06-23, 17:42
Googla inte. Ring till folk som jobbar med saken. Ibland är old-skool telefonsamtal bäst. ;)

android
2009-06-23, 17:47
Shit, det här har jag inte alls tänkt på!
Har iofs inte fått så mycket stimpengar att det är nåt att få panik över, men jag måste nog kolla upp det ändå. Ska ringa a-kassan (aea) i morgon och fråga.

Odd Bob
2009-06-23, 18:59
Fan det måste jag också göra... även om jag inte är orolig, men fan är fet och vill ha mer godis när man minst anar det...

mörn
2009-06-23, 19:57
Problemet för mig är att de två parterna, stim och alfakassan, inte hade någon aning alls. Apropå telefonen, annars brukar den kännas lite bättre. Men det är nog inga konstigheter.

Ulven
2009-06-24, 10:08
En del är paragrafryttare och vägrar tänka efter, men ge då inte upp utan ring någon annan eller ett annat fackförbund. Så länge du inte officiellt skickar in papper på något tar du ingen risk genom att fråga runt. Det finns nästan alltid alternativa tolkningsmöjligheter och ju mer du vet desto större chans att du får som du vill.


Förjävligt tycker jag men detta är väldigt sant.

Är själv inte med i någon kassa men jag har sett sambon sitta gråtfärdig och stånga sig blodig i veckor över någon bagatellartad skitsak som sen plötsligt inte är några problem alls när hon fått prata med någon annan.

För övrigt tror jag inte stimpengar räknas bort från a-kassan. Det är inte socialen vi pratar om här, a-kassan är ju inte inkomstbeprövad. Om det inte har ändrat sig radikalt sen jag var med. Alltså: Om du skrivit en låt för tre (till exempel) år sedan, och den blivit en radiohit under din arbetslöshetsperiod så har du ju inte mer arbete för att din låt råkar spelas på radio.

På samma sätt måste du ju kunna lyfta a-kassa även om du råkat skrapa fram en vinst på en trisslott.

Eller har jag fel?

mörn
2009-06-24, 11:22
Så tänker jag också Ulven. Eller jag tänker så nu i alla fall, a-kassa är ju inte ett bidrag utan en ersättning, rent juridiskt. Ska ringa runt lite hos andra fackförbund och se om man kan få rätsida på det.

robopants
2009-06-24, 11:44
Csn bryr sig inte om när man tjänat pengarna iaf. Jag blev återbetalningsskyldig när sommarlönen kom några veckor för sent. Det spelade minsann ingen roll att jag jobbat på rätt sida om datumgränsen.

reverbsvansen
2009-06-24, 12:01
Samma gäller med semesterlönen som man så flitigt jobbat in året innan och förståss får utbetalt den 25/6 året man pluggar... Mycket pengar-Mycket problem

Semesterlönen är svår att helt hålla koll på.

Tycker det är ett jobbigt system.

Ulven
2009-06-24, 12:14
Csn bryr sig inte om när man tjänat pengarna iaf. Jag blev återbetalningsskyldig när sommarlönen kom några veckor för sent. Det spelade minsann ingen roll att jag jobbat på rätt sida om datumgränsen.

Jo, men stimpengarna är ju inte en lön på det sättet. Du kan ju teoretiskt sett spela in en låt på kvällskvisten som ger dig 5 miljoner i royalty (osannolikt men som ett extremt exempel). Du är fortfarande arbetssökande.

Om man till exempel varit arbetslös och haft ersättning under tre månader under 2005 och då på sin fritid spelat in en låt som fyra år senare blir en radiohit, ska man bli återbetalningsskyldig då? Det verkar osannolikt och vansinnigt om du frågar mig.

Så länge du inte är förhindrad att ta ett arbete så borde de inte vara intresserade av varifrån pengarna kommer. A-kassan är ju som sagt inte behovsprövad, den skiter i (eller borde skita i) om du är mångmiljonär eller utfattig.

Om du till exempel sitter och spekulerar på börsen på din fritid och drar in 30 miljoner på det så är det inget som a-kassan har med att göra.

Om du hade sökt socialbidrag är det en annan femma.

Macus
2009-06-24, 12:24
Om du till exempel sitter och spekulerar på börsen på din fritid och drar in 30 miljoner på det så är det inget som a-kassan har med att göra.



Om man sitter och gör saker på sin "fritid" som ger inkomster så kan det mycket väl räknas som inkomst av arbete. Då ska det redovisas till a-kassan.

Vill man vara på den säkra sidan så redovisar man allt och överlåter till kassan att göra bedömningen.

Exempel på sånt som normalt inte räknas som arbetsinkomster är lotterivinster som inte kräver någon kunskap eller prestation. Eller arv och gåvor.

STIM-pengar bör nog betraktas som arbetsinkomster eftersom den som får ersättningen har utfört en prestation som kräver både kunskap och färdigheter.

Ulven
2009-06-24, 13:08
Om man sitter och gör saker på sin "fritid" som ger inkomster så kan det mycket väl räknas som inkomst av arbete. Då ska det redovisas till a-kassan.

Varför fritid inom citationstecken? Om jag står till arbetsmarknadens förfogande och råkar göra ett aktieklipp så ska det alltså räknas som arbete? Hur mycket arbete då? 30 sekunder svarar jag. Eller hur mycket tid tar det att trycka på knappen "köp" resp "sälj"?




STIM-pengar bör nog betraktas som arbetsinkomster eftersom den som får ersättningen har utfört en prestation som kräver både kunskap och färdigheter.

Jo, men det är här det börjar bli orimligt. Nu med senaste stimutbetalningen fick jag ersättning för en låt jag skrev i slutet av 80-talet. Av någon anledning har den blivit spelad på en massa lokalradiostationer. Ska jag då gå tillbaka och kolla så att jag inte råkade skriva låten under en period i slutet på 80talet då jag uppbar a-kassa? Jag har vad jag vet aldrig fått ersättning för den låten tidigare. Och då, under slutet av 80talet, så var jag aldrig förhindrad att ta ett arbete på grund av att jag skrev den låten.

Jag kanske drar argumentet till sin spets här men det är ett ganska bra exempel.

Jag noterar också att du skrev "bör nog". Du vet med andra ord inte 100% säkert?

För övrigt så vill jag bara tillägga att diskussionen är hypotetisk från min sida eftersom jag varken är med i någon a-kassa eller något fack.

Ulven
2009-06-24, 13:31
Eller för att ställa frågan på sin yttersta spets:

Man kan alltså inte vara stim-ansluten och samtidigt vara med i a-kassan? Därför att när som helst kan du få en radiohit (eller din komposition spelas in av en känd artist etc...) och då skall du gå tillbaka (hur många år?) och:

1. Ta reda på hur lång tid det tog att skriva varje låt. Och ditt svar kommer ifrågasättas av a-kassan om det verkar konstigt. Skriv därför ner EXAKT hur lång tid ALLTING tar på ALLA låtar du tänkt anmäla till Stim. Inklusive strängbyte på gitarren.

2. Föra dagbok så att du inte råkade skriva den under en period då du lyfte a-kassa.

3. Noggrant se till att du inte påbörjar ett verk när du har arbete och avslutar det (inkl stimanmälning) när du är arbetslös.

4. Om du ändå råkat anmäla ett verk när du är arbetslös: Håll tummarna så att ingen känd artist plötsligt får för sig att spela in ditt verk så att du blir återbetalningsskyldig.

Jag kan lätt sitta och komma på 10 punkter till men redan här ser man orimligheten.

Inget från Farbror Staten förvånar mig dock så:


Räkna med att allt påverkar A-kassan negativt. Hittar men en femma på gatan gör man bäst i att redovisa detta för A-kassan så att man inte riskerar att betala tillbaka allt man fått av dem.

... är kanske det som gäller ändå.

Macus
2009-06-24, 13:41
Inkomst beskattas det året inkomsten erhålls. Jämför t ex med pensionsparande. Pensionen beskattas det året den betalas ut. En s k uppskjuten lön.

"Fritid" står inom parentes eftersom "fritid" övergår i "arbete" ifall den ger arbetsinkomster. Antingen direkt eller senare.

Sen finns det vissa inkomstbringande fritidsaktiviter som är skattebefriade t ex bärplockning, om det gäller egna husbehovet. Barnpassning om beloppet understiger 1000 kr o s v.

Att vara musiker på deltid anses nog som ett yrke ifall det inbringar arbetsinkomster som överstiger 1000 kr per år. Det är m a o skattepliktiga inkomster.

batmannen
2009-06-24, 15:25
När jag jobbade som diskjockey mer eller mindre halvproffessionellt här uppe i norr och även under samma period var arbetslös fick jag full stämpling eftersom att jag vid tiden då det begav sig, spelade skivor även då jag hade arbete. Orsaken till att det var så då (10-15 år sen) var att jag kunde vara arbetssökande på dagtid och även spela skivor på kvällstid. Det var en inkomstbringande hobby så att säga :)

Real Parakeet
2009-06-24, 16:00
När jag jobbade som diskjockey mer eller mindre halvproffessionellt här uppe i norr och även under samma period var arbetslös fick jag full stämpling eftersom att jag vid tiden då det begav sig, spelade skivor även då jag hade arbete. Orsaken till att det var så då (10-15 år sen) var att jag kunde vara arbetssökande på dagtid och även spela skivor på kvällstid. Det var en inkomstbringande hobby så att säga :)

Då gick det som "bisyssla". Villkoren är, vill jag minnas, att man måste ha haft denna bisyssla minst 6 månader innan man skrevs in som arbetssökande. Jag undersökte detta när jag blev av med jobbet och i samma veva började jobba lite extra på ett bibliotek. Kontentan var väl att jag inte kunde se det som en bisyssla och att det jobbet gick på ett ut med att stämpla om jag räknar in kostnaden för resorna till och från jobbet samt parkeringsbiljetter och sånt.

Ulven
2009-06-24, 16:55
Inkomst beskattas det året inkomsten erhålls. Jämför t ex med pensionsparande. Pensionen beskattas det året den betalas ut. En s k uppskjuten lön.

Självklart, men vad har det med A-kassan och ersättningen från Stim att göra?



"Fritid" står inom parentes eftersom "fritid" övergår i "arbete" ifall den ger arbetsinkomster. Antingen direkt eller senare.

Ok, så om jag tjänat 5 miljoner på 2 minuters arbete, t ex genom att sälja aktier, hur redovisar jag detta för A-kassan? Det lär ju inte ge en ny A-kasseperiod om jag inte samtidigt haft annat arbete? A-kassan är ju till skillnad från socialbidrag inte behovsprövat. A-kassan är ju bara intresserad av när jag arbetat, hur mycket, och hur mycket jag tjänat under den perioden.

Eller ett annat scenario kan ju vara att jag jobbat ihop en ny period A-kassa på ett lågavlönat skitjobb. Sen i sista sekunden har jag tur med en aktiespekulation och får vips upp ersättningen på högsta nivån. Någon som känner till en sådan story? Länk?

Vad jag försöker säga är att inkomst av tjänst och inkomst av kapital är två skilda saker och att A-kassan inte har ett smack att göra med det senare.


Sen finns det vissa inkomstbringande fritidsaktiviter som är skattebefriade t ex bärplockning, om det gäller egna husbehovet. Barnpassning om beloppet understiger 1000 kr o s v.

Javisst, men vad har det med saken att göra? Jag har ju aldrig pratat om att inte betala skatt. Det känns som vi glider från ämnet här.


Att vara musiker på deltid anses nog som ett yrke ifall det inbringar arbetsinkomster som överstiger 1000 kr per år. Det är m a o skattepliktiga inkomster.

Självklart, men återigen, vad exakt har detta med trådskaparens fråga att göra? Jag noterar än en gång att du använder ordet "nog". Det känns som att du inte kan ge exakta besked utan cirklar lite kring kärnfrågan. Ta det inte som att jag dissar dig, jag har inte järnkoll på fack och A-kassor själv men det är en intressant diskussion och det vore kul att se frågan utredd.

Vi kan göra så här:

Jag målar upp ett hypotetiskt men inte helt osannolikt scenario som ett exempel så ska vi se om någon här kan ge raka besked om vad som kan hända:

År 1994 skriver jag Låten. Den tar tre veckor att skriva. Under denna period har jag fast arbete och livet leker. Jag tycker inte Låten är något speciellt så den hamnar i byrålådan.

År 1997 spelar jag upp Låten för hobbyartisten Wannabee. Hon är helt oetablerad och kommer aldrig att bli något enligt mig. Hon visar dock ett stort intresse för Låten så jag tar tag i saken och anmäler verket till Stim. Detta arbete tar ca tre minuter. Under denna period har jag blivit arbetslös och lyfter A-kassa. Inget händer med Låten.

År 2004 har jag mer eller mindre lagt musiken på hyllan, skolat om mig och tjänar bra pengar som it-konsult åt ett större företag. Döm om min förvåning när artisten Wannabee ringer efter alla dessa år. Hon har repat och kämpat och ska nu ge ut sin första platta. Och (trumvirvel) hon vill fortfarande ge ut Låten som jag skrev för 10 år sedan.

År 2007 är det kärvt igen. Företaget där jag jobbat gick i putten och min kompetens har passerat bäst-före-datum. Jag blir arbetslös och börjar lyfta A-kassa.

År 2008 händer något märkligt. Låten, min låt som jag skrivit för 14 år sedan (och anmält till Stim för 11 år sedan) börjar plötsligt spelas på radion. Mycket. En riktig jäkla landsplåga blir den. Folk bara älskar Wannabee och Låten. Kul för mig förstås, men min vardag blir inte annorlunda. Jag stämplar, får ersättning från A-kassan och söker utan framgång jobb med ljus och lykta. Både via arbetsförmedlingen och på egna inititativ.

Och då kommer 10 000kronorsfrågan:

Vad händer när min feta utbetalning på 55 000:- kommer från Stim i år? Jag har ju inte arbetat (annat än för 14 år sedan då jag skrev Låten) utan bara fått en inkomst.

Jag utgår från att A-kassan inte är behovsprövad. Hade jag gått på socialbidrag under denna period så hade det nog varit annorlunda.

Vad kommer då att hända från A-kassans sida? Min bestämda ståndpunkt är att det inte borde hända något alls.

Ifall det förhåller sig annorlunda vill jag gärna se en länk till ett sådant fall.
Även om min story är påhittad tror jag inte att den är orimlig. Det borde vimla av liknande fall. Eller?

mörn
2009-06-24, 17:57
Skönt att det inte bara är jag som tycker det är här märkligt! Efter att ha kollat med stim, alfakassa, af kultur förgäves så ringde jag musikerförbundet. Killen jag pratade med där sa att det var första gången han fick frågan, vilket jag tycker känns konstigt med tanke på att det borde vara aktuellt för deras medlemmar. Folk kanske inte bryr sig om att ta upp det i allmänhet, eller så är de snabbare i huvudet än mig. Hur som helst så behövde man inte rapportera stim till a-kassan. Så nu har jag svar på frågan.

Jämförelsen med dj:ande är ju lite skev eftersom då arbetar man vissa timmar mot en fast ersättning, på samma sätt som livemusiker. Gage måste man ju givetvis ta upp. Stimpengar är ju en annan typ av ersättning, det är ju inte en lön för att man tog tid att skriva låten utan en ersättning för att låten används i olika syften.

Det viktiga att tänka på är väl att man måste vara tillgänglig för arbetsmarknaden, om låtskrivandet är så lukrativt att man varken har tid eller behöver jobba med annat så är man inte längre arbetslös och har därför inte rätt till kassa.

Ulven
2009-06-24, 18:07
Skönt att det inte bara är jag som tycker det är här märkligt! Efter att ha kollat med stim, alfakassa, af kultur förgäves så ringde jag musikerförbundet. Killen jag pratade med där sa att det var första gången han fick frågan, vilket jag tycker känns konstigt med tanke på att det borde vara aktuellt för deras medlemmar. Folk kanske inte bryr sig om att ta upp det i allmänhet, eller så är de snabbare i huvudet än mig. Hur som helst så behövde man inte rapportera stim till a-kassan. Så nu har jag svar på frågan.

Jämförelsen med dj:ande är ju lite skev eftersom då arbetar man vissa timmar mot en fast ersättning, på samma sätt som livemusiker. Gage måste man ju givetvis ta upp. Stimpengar är ju en annan typ av ersättning, det är ju inte en lön för att man tog tid att skriva låten utan en ersättning för att låten används i olika syften.

Det viktiga att tänka på är väl att man måste vara tillgänglig för arbetsmarknaden, om låtskrivandet är så lukrativt att man varken har tid eller behöver jobba med annat så är man inte längre arbetslös och har därför inte rätt till kassa.

Exakt!

android
2009-06-24, 19:09
Tack för det! :)

drifter7508
2010-09-30, 11:26
Drar upp denna tråden igen då jag snart är i en liknande situation. Har haft ett fast jobb under några år nu men blivit varslad och åker ut i kylan om 4 månader. Under tiden har jag också haft eget företag som bla bedrivit programutveckling. Från dessa program får jag royalties varje månad. Jag skattar och plockar ut pengar varje månad i mitt eget företag. Dvs. jag bedriver i stort sätt för stunden inget "aktivt arbete" längre i mitt eget företag. Just nu kanske det kommer in cirka 10.000:- före skatt varje månad efter att fakturor är betalda osv. Denna summa går ju såklart inte att enbart leva på efter alla skatter, avgifter osv. Frågan är... vad tusan händer nu då? Är jag tvungen att stänga ner mitt företag och "kasta bort pengarna" för att kunna få ut a-kassa? Finns det några "loopholes" eller dylikt?

Dego
2010-09-30, 13:17
Drar upp denna tråden igen då jag snart är i en liknande situation. Har haft ett fast jobb under några år nu men blivit varslad och åker ut i kylan om 4 månader. Under tiden har jag också haft eget företag som bla bedrivit programutveckling. Från dessa program får jag royalties varje månad. Jag skattar och plockar ut pengar varje månad i mitt eget företag. Dvs. jag bedriver i stort sätt för stunden inget "aktivt arbete" längre i mitt eget företag. Just nu kanske det kommer in cirka 10.000:- före skatt varje månad efter att fakturor är betalda osv. Denna summa går ju såklart inte att enbart leva på efter alla skatter, avgifter osv. Frågan är... vad tusan händer nu då? Är jag tvungen att stänga ner mitt företag och "kasta bort pengarna" för att kunna få ut a-kassa? Finns det några "loopholes" eller dylikt?

din sambo köper ditt företag....

drifter7508
2010-09-30, 13:21
Lite svårt praktiskt, Enskild firma, och allt är ju reggat på mig så att säga.

Dego
2010-09-30, 13:34
bilda AB för 50 lax. Din sambo blir VD och äger 51%. Du ser till att vara minoritetsägare med ca 30% ägande. Flytta över rättigheter till bolaget. Eftersom det inte är så stor omsättning behöver du inte revision etc.

rydan
2010-09-30, 17:16
Har du haft firman som sidoverksamhet bredvid en fast anställning har du rätt att fortsätta med den utan att den påverkar A-kassa, förutsatt att omsättningen är under ett visst tak (minns inte riktigt vad det är, har för mig det är runt 7000/månad) och du drivit företaget parallellt med heltidsanställning minst 6 månader innan uppsägning.

rydan
2010-09-30, 17:20
http://www.aea.se/bisyssla.aspx

Drar du in mer än gränsbeloppet i bisysslan kommer ersättningen räknas ner motsvarande grad...

Ulven
2010-09-30, 22:54
Kul att se denna gamla tråd igen. Hur faen hade jag tid och ork att sitta och skriva allt det där ha ha ha.