handdator

Visa fullständig version : Vad behöver jag för att kunna göra bra electro/house?



Nicko35
2009-06-06, 01:16
Har sysslat med synthar och synthpop alla depeche/yazoo sedan tidigt åtiotal men sen kom ungar och annat lite i vägen men nu är jag jävligt sugen på att börja göra musik igen.Har precis sålt min Virus Ti/Nordlead3 och inskaffat mej MacBook Pro/Logic Pro/Omnisphere/AudioRealism Bass Line Pro.Så långt allt bra men den typ av musik jag verkligen skulle vilja göra värkar kräva lika mycket tekniskt kunnande som rent musikaliskt,om inte mer.Skulle bli skitglad om jag kunde få lite tips på vad ni tycker jag ska kompletera med samt hur man rent tekniskt bygger upp den här typen av musik(se länk.http://www.audiorealism.se/adm/robert_babicz_-_basic.mp3
Vill helst köra med softissar så mycket som möjligt.
Jag vet att det kanske låter lite rörigt men det får ni ha överseende med.
Nicko!

PF
2009-06-06, 01:19
Verktygen har du ju iaf :) Du kanske behöver gå ut å klubba lite för att få inspiration? Har inte lyssnat (än iaf).

Nicko35
2009-06-06, 01:21
Ähh klubbandet är det minsta problemet,det är inte där problemet ligger!

sm0hm
2009-06-06, 01:38
Mjukisar funkar skitbra för electro-house eller vad den korrekta termen är... Eftersom du kommer från en synthpopbakgrund med rötter i 80-talet så borde du komma in i det hela väldigt lätt eftersom mycket av electromusiken just nu är influerad av 80-talssynthpop. En sak som är viktig är att låten ska PUMPA... dunka igenom ordentligt, alltså sidechain-kompressa skiten till döden... Så att det gungar till så där när bastrumman slår. Sen är det hårda ljud, raka sågtänder och mycket skitiga effekter... Distar används flitigt... Sen är det lite minimalistiskt i sitt upplägg med ljud och så. Mycket raka rytmer med raka melodier och arr... Ja du... Kommer inte på så mycket mer nu...

geminister
2009-06-06, 01:47
Det är viktigt att du tänker på arrangemanget, och på fillins. Något som jag verkligen rekommenderar är att du kollar in Vengeance's sample-cd's. Med en välvald, eller ett par, plus softsynthar, så har du verkligen allt du behöver.

Och träna träna träna ;)

Nicko35
2009-06-06, 02:07
Hmm,altså rent ljudmässigt tror jag att jag har bra koll det är mer hur man bygger upp låtarna,ska jag använda färdiga loopar för trummorna,ska man spela basen på synthen eller programera den för en mer statiskt/monoton ljudbild?Det är mer den typen av frågor jag vill ha svar på.Rörigt?Har ni lyssnat på länken,hur tror ni att den låten är uppbygd?

PF
2009-06-06, 02:22
Det var skitsnyggt, vad är det för nåt? Antar att det inte är ditt eftersom du verkar vara mer av "starting out in the genre". :)

Inte trumloopar såvida de inte är gjorda för just sånt, men det är ju rätt kul att programmera egna beats / eller kombinera med loopar.

Swingkvantisering på, finns jättefin sån i Logic.

KALLBACK~
2009-06-06, 02:31
haha han kvar min gamla MS20 i soundet
-- e det inte denna som barnen hoppade på förövrigt
-- som dar303 har fixat up på senare tid?
http://www.ump3.de/wp-content/themes/g3/djs/babicz.jpg the blue one \ elfenbens vita


robert babicz -- dyskjäkeln -- PF

Sillen
2009-06-08, 12:57
tror bara du behöver sätta igång!! Du vet ju vad du vill göra!

krossgrus
2009-06-08, 13:23
du behöver massa grejjer: http://www.youtube.com/watch?v=yCM7ouu0oiE

massive
2009-06-08, 16:27
lyssnade på länken och det låter skitbra! skulle va lite tryck då... men det tror jag du fixar med en hög och en låg bastrumma ;)

PF
2009-06-08, 18:21
Ha! Länken är från ett kommersiellt släpp, det är inte trådskaparens musik :)

pepelogu
2009-06-08, 18:41
+1 på tipset angående Vengeance samplings-CD. Helst kanske Essential House 2.

Dessutom Sylenth1 plus någon kommersiell ljudbank med house-inriktning.

Sen kan det ju vara en bra idé att lära sig hur en compressor funkar, sidechain mm.

En djupgående analys av komposition, produktion, melodier, ackord i några favoritlåtar till sist, sen är det bara att köra på! :)

massive
2009-06-09, 01:50
Ha! Länken är från ett kommersiellt släpp, det är inte trådskaparens musik :)

Fan, här sitter man och slarvläser. :D

Lindeberg
2009-06-10, 22:30
Tid. :)

sawtooth
2009-06-16, 22:41
Att lära sig mixa och hantera effekter är nästan det viktigaste. Det är oftast det som gör skillnaden mellan proffsiga produktioner och saggiga sovrumsinspelningar. Allt du behöver finns i Logic så det är bara att sätta igång och utforska. Det finns tonvis med böcker i ämnet och massor på nätet och det är väldigt väl spenderad tid att faktiskt läsa på lite. Det kommer att bespara dig en hel del huvudbry och onödig frustration när det inte blir som du vill ha det.

toby1
2009-06-17, 10:51
Bra tips här i diskussionen, instämmer i vengeance cd och sylenth 1 (där finns ljuden).

Sedan vill jag rekommedera Ableton live för att skapa skisser ev. hela arren för denna typ av musik men det är inte givet då du sitter på logic. Testa abletons demo och kolla in foumet om du tycker det låter som ett intressant tips....

Övriga tips som arra, mixa, hantera effekter tar jag gärna del av själv :)

segerfalk
2009-06-17, 12:19
Ett par burkar räcker :)

http://vimeo.com/5145826?pg=embed&sec=

PF
2009-06-17, 14:33
instämmer i vengeance cd och sylenth 1 (där finns ljuden)

Färdigprogrammerade syntar är som färdigtuggad oxfilé. I say: :confused:

pepelogu
2009-06-24, 22:19
Färdigprogrammerade syntar är som färdigtuggad oxfilé. I say: :confused:

Håller med fullständigt.

Men jag menade att det var en bra utgångspunkt att ha för att sen skapa sig ett eget sound och egna ljud. Det finns ju inget som hindrar användaren att faktiskt prova att skruva lite på de virtuella rattarna...

PF
2009-06-24, 22:27
Mjo kanske. Jag är ju inkörd på Reason och gillar att bygga upp ljuden själv, det är väl olika skolor. Blir bara stressad av fläskiga färdigprogrammerade ljud, särskilt om synten är obekant - då blir det reverse engineering i stället för kreativt flow. Men till Logic, visst - det är ju ett av de programmen som föder samlarmani på pluggar. Tills man kommer på att det som skiljer dem mest åt är GUIt.

PF
2009-06-24, 22:33
Glömde smiley ser jag nu! :)

axeman
2009-06-25, 23:04
Varför är det så viktigt att göra allt själv? Vill man göra riktigt bra grejjer så plockar man väl in nån som är bra på att mixa?

geminister
2009-07-01, 13:43
Det är viktigt för man får mer kontroll och därmed större möjlighet att hitta sitt eget sound, vilket i sin tur ökar sannolikheten att man faktiskt gör något nytt och inte bara kopierar. Det är iaf så jag ser det..

false messiah
2009-07-01, 14:26
Och det bästa sättet att göra det är att skaffa sig en 303+808+909 så man kan låta helt unik! :p

geminister
2009-07-02, 02:01
D'oh! ;)

DJ Steffo
2009-07-02, 16:59
Här hittar du lite matnyttiga tips och trix från en av de främsta företrädarna i genren, Steve Angello:

In The Studio with Steve Angello - Arrangement Part 1 (http://video.google.com/videoplay?docid=5843531831215827176)

:cool: