handdator

Visa fullständig version : mixerbords kval..inserts på patchbay?



xjunkie
2009-05-18, 21:36
kollar runt efter ett nytt mixerbord, måste ha minst 4bussar och 20kanaler, helst patchbayen på framsidan. och det enda jag vet av är allen heath zed series,och dom är rätt dyra.. jag vet borde använda patchbays men gjorde det och tyckte det var jobbigt(är lat) det skulle kunna funka om jag bar behövde patcha inserts och bus grejer..nu har jag inte så jävla mycket att stoppa i dessa inserts och bussar, men med framförhållning och en possitiv livsyn så ändras förhoppningsvis det..kommer att köpa acidlabs 808klon nu snart och den har 11separata ut, och det vore skönt att ständigt ha dom(och andra) alltid på samma kanaler.
så kan man använda patchbays till inserts? och är mackie 32 eller 24/8 ok? und wieter..

xjunkie
2009-05-18, 21:45
kom just på att om mixerbordets insertkanaler alltid är inkopplade till en patchbay, är väl dom kanalerna tysta om inte nåt är inkopplat i patchbayen? så tror jag mitt lilla mackiebord funkar..

RZ-1
2009-05-18, 21:52
Man kan använda patchbays till i prinip allt! :)

Jag har använt ett Mackie 8-bus litegrand, i mitt tycke ett helt okej bord. Preampar & eq är helt klart godkända, (och om jag inte minns helt fel har varje kanal har en egen volym & pan till "alt mix", i princip en extra stereo subgrupp om man inte har musiker som vill ha en speciell lyssning) Tillräckligt med plats mellan alla knobbar också.

false messiah
2009-05-18, 21:53
Det går att använda patchbayen halvnormaliserad. Då skickas signalen tillbaks till insertjacket så länge du inte kopplar in något undertill på det paret. Dvs, kanalen på mixerbordet fungerar som vanligt så länge tills du kopplar in något i patchbayen.

(Fördelen jämfört med normaliserat är att du kan använda det övre jacket utan att bryta signalen, tex om du vill få ut signalen parallellt.)

RZ-1
2009-05-18, 21:55
Ja hur är det nu på mackieborden, om det finns insert-bypass switch kanske? Eller så kör man med halvnormaliserad patchbay, där ut alltid går till in om det inte sitter nåt i patchbayen.

Edit: ja, jag är ju lite seg... :)

xjunkie
2009-05-18, 22:06
ok halvnormaliserat är det som gäller om man vill patcha inserts alltså..
bra då behöver jag inte ett bord som har sina ingångar på framsidan!
hittade det här till min neutrik patcbay!
http://www.thomann.de/se/neutrik_nys_spcr_1.htm

kyaal
2009-05-19, 00:50
ok halvnormaliserat är det som gäller om man vill patcha inserts alltså..
bra då behöver jag inte ett bord som har sina ingångar på framsidan!
hittade det här till min neutrik patcbay!
http://www.thomann.de/se/neutrik_nys_spcr_1.htm

Smart grej egentligen! Jag kollade också in dem till min setup (Mackie 32-8), tills jag insåg att det var billigare att köpa y-sladd än en såndär grej + bal. tele för varje insert..

xjunkie
2009-05-19, 16:28
"bal. tele" hur skiljer sig en sån mot en vanlig tele?

kyaal
2009-05-19, 17:59
"bal. tele" hur skiljer sig en sån mot en vanlig tele?

Ja alltså den där Neutrik-prylen kräver balanserad tele, så den kan både skicka och ta emot signal genom en ensam sladd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Balanserad_kabel

xjunkie
2009-05-19, 21:30
ok! tack för infot!