handdator

Visa fullständig version : Diskussioner om talang/musikalitet



Mein
2009-05-09, 02:09
Hittade en demolåt där en snubbe spelar genom en gitarrprocessor.

Asså, tekniskt är han helt ok men...

Antibeat?

http://vg-8.com/files/audio/vg88-demo.mp3

/Mein

Arete
2009-05-09, 02:36
Öhm... bra?!

Näh.

Capeman
2009-05-09, 03:04
Klassiskt exempel på gitarrist som suttit och nött i kammaren halva livet och aldrig spelat ihop med andra musiker.

Tebukuro
2009-05-09, 09:22
Antibeat är det nya svart!
Han lyckas få till en mycket speciell otajt känsla som påminner lite om när min Roland E-5 dansbandskeyboard får för mycket MIDI-data matat till sig och stapplar lite.
Mekaniskt osväng är inte det lättaste att få till manuellt och skall inte underskattas... :)

deleted user
2009-05-09, 11:17
Oj.

Slår vad om att det är en sådan där kille som har närmast fascistiska åsikter om pre-amps och mikrofoner och fan och hans moster. En riktig musikerforumskille. En sådan där som glömt att grunden till allt är ett intressant uttryck och lite från höften komna infall. Och som talar om för alla hur det ska låta, fast det låter pissdåligt när han själv knåpar ihop något.

Men visst. Lite teknik har han nött. Gäsp.

Tänker direkt på ett forum jag en gång i tiden var med i....

Valfrid
2009-05-09, 14:07
Den där millisekundsotajtheten är svår att få till. En gång hade jag ett trådlöst system till min rigg, då kunde det bli sådär. Coolt. Fast undrar varför han inte bryr sig om att rätta till det, han borde ju höra att det låter häck.

Mein
2009-05-09, 16:26
Jisses, är det en sån dag idag. :)

/Mein


Oj.

Slår vad om att det är en sådan där kille som har närmast fascistiska åsikter om pre-amps och mikrofoner och fan och hans moster. En riktig musikerforumskille. En sådan där som glömt att grunden till allt är ett intressant uttryck och lite från höften komna infall. Och som talar om för alla hur det ska låta, fast det låter pissdåligt när han själv knåpar ihop något.

Men visst. Lite teknik har han nött. Gäsp.

Tänker direkt på ett forum jag en gång i tiden var med i....

deleted user
2009-05-09, 16:50
Jisses, är det en sån dag idag. :)

/Mein

Nä, men jag ser alltid argare ut i skrift än vad jag är egentligen. Jag är ganska road av fenomenet. :)

Så är det, folk som känner mig irl hade förstått direkt på vilket sätt jag skrivit det.

tangent dream
2009-05-09, 17:14
jag tror skilling har hittat en bra definition där för en klassisk skivbolags typ lr nån sån person... eller så beskrev han min storebror ganska bra faktiskt, haha

false messiah
2009-05-09, 17:53
Slår vad om att det är en sådan där kille som har närmast fascistiska åsikter om pre-amps och mikrofoner och fan och hans moster. En riktig musikerforumskille. En sådan där som glömt att grunden till allt är ett intressant uttryck och lite från höften komna infall. Och som talar om för alla hur det ska låta, fast det låter pissdåligt när han själv knåpar ihop något.

Precis. Eller ännu värre, en sån där typ som dömer folk utifrån vilken slags musik de spelar och tror sig veta allt om deras personlighet utifrån en mp3. ;)

false messiah
2009-05-09, 17:59
Den där millisekundsotajtheten är svår att få till. En gång hade jag ett trådlöst system till min rigg, då kunde det bli sådär. Coolt. Fast undrar varför han inte bryr sig om att rätta till det, han borde ju höra att det låter häck.

Japp, lite latency kan få vad man spelar att låta helt fel.

Fast i det här fallet misstänker jag en grav okänslighet för rytm och samspel. Jag har hört en del spela som tekniskt sett vet precis hur man spelar, men som ligger fel så konsekvent att det blir precis så här konstigt.

deleted user
2009-05-09, 18:01
Precis. Eller ännu värre, en sån där typ som dömer folk utifrån vilken slags musik de spelar och tror sig veta allt om deras personlighet utifrån en mp3. ;)

Haha, ja fy fan för sådana människor. Can't stand them! :)

nixpix
2009-05-09, 18:37
Fy fan. Man får alltså inte göra så där vidrig musik. Om staten verkligen ville hindra folk från att sila t-sprit, borde de ersätta kräkningsmedlet med en liten högtalare som spelade den låten så fort någon försökte dricka ur flaskan... Opps! Måste kila! Lasagne på väg upp!

lasselu
2009-05-09, 19:11
Tänker direkt på ett forum jag en gång i tiden var med i....
Har mina aningar...:D

makari
2009-05-10, 16:29
Till killens försvar så skulle jag gissa på fel latencyinställningar eller nåt i den stilen. Men han borde ju höra att det låter förjävligt :)

Grejen är väl också att han har lagt lite olika slingor på varandra utan nån som helst tanke på hur de interagerar med varandra och om rytmen i de olika bitarna går ihop med varandra.

Mein
2009-05-28, 10:23
Tror mig stött på lite mer info om denna demolåt. Det är tydligen så illa att den ingått som del i en test av en VG88 i en fransk gitarrtidning. Alltså, jag har lirat en hel del på den och den synkar banne mig bättre än så där.

I alla lägen, som Valfrid var inne på, måste ju det framgå vid lyssning att det låter otajt som fan.

/Mein

Mein
2009-05-28, 10:24
Nä, men jag ser alltid argare ut i skrift än vad jag är egentligen. Jag är ganska road av fenomenet. :)

Så är det, folk som känner mig irl hade förstått direkt på vilket sätt jag skrivit det.

Jag hojtar till nästa gång jag är i Jönkan! :)

/Mein

deleted user
2009-05-28, 11:18
Jag hojtar till nästa gång jag är i Jönkan! :)

/Mein

Gör't! :)

false messiah
2009-05-28, 21:33
Apropå ursprungsämnet (men kanske inte ursprungsinlägget) så diskuterar Chris Randall ett par rätt intressanta citat av William Gibson på sin blogg, om kreativitet (http://www.analogindustries.com/blog/entry.jsp?msgid=1243303410562):


Very creative people get atemporal early on. Are relatively unimpressed by the "now" factor, by latest things. Access the whole continuum.


Less creative people believe in "originality" and "innovation", two basically misleading but culturally very powerful concepts.

Hela inlägget (och diskussionen) är värt att läsa, men det här tycker jag är kärnpunkten:


And that right there is the rub, isn't it? I think I've misread Mr. Gibson's point nicely, but you see where I'm going with this. Our quest for having (or at least knowing about) the absolute bleeding edge of our business at all times blinds us to the existence of a fairly gigantic wealth of software, hardware, and technique that is right behind us.