handdator

Visa fullständig version : Audio-5 pin DIN för MIDI?



geminister
2009-05-07, 03:46
Hittade gamla 5-pin DIN-kablar från 70-talet eller något. Såg ut precis som MIDI så jag provade, och det fungerade klockrent. Det är såna kablar som sedan ersattes av RCA-kablar.

Så frågan är, det finns väl inga problem med detta (förutom om kablarna är gamla och slitna), rent tekniskt?

Detta borde ju verkligen vara en möjlighet till att spara in på kostnader i sin studio. Anar att det även finns nya DIN-kablar av denna sort billigare för dom är specade för ljud.

Någon som har erfarenhet i frågan?

synthetic
2009-05-07, 07:53
Borde inte vara problem, körde själv med sådan förr i tiden, när midi-kablar kunde kosta 300kr/st och en sådan bandspelar-kabel 30kr/st.

KALLBACK~
2009-05-07, 13:36
OBS, ta det med en nypa salt, det kan trassla.
- då AUDIO DIN kan ha pinnar sammanlödda i stiften, nu e jag osäker på vilka!

http://www.electronics2000.co.uk/pin-out/dincon.php

i MIDI kablage är inga pinnar \ stift sammanlödda, bara raka rör i trådarna

JävelPersson
2009-05-07, 14:38
Det är riktigt som ålarna säger, det finns varianter av audio kabal som inte är raka. Kan också bli problem om man gör motsatsen. MIDI använder inte pinne 1 och 3, så en MIDI kabel behöver egentligen inte ha mer än tre trådar i sig.

Men jag har gjort som synthetic hur mycket som helst också, men olika resultat. Oftast har det varit så att kablen fungerar eller inte, om inte har det varit så att den inte är rakt kopplad. Kan ibland vara så att en MIDI kabel för 300 spänn är något bättre skärmad, eller tvinnad (vet inte om det gör något till för MID signaler dock eller om det är MarketinG BS). Skärmen *kan* ju göra signal kvalitén något bättre vid lite längre avstånd.

RZ-1
2009-05-07, 14:42
Jag har förlängt midikablar genom att klippa av dem och löda på XLR-hona/hane på stumparna (hade tillgång till mycket XLR-kablage). det gick bra!

Normallånga midikablar från thomann är ju inte speciellt dyra annars.

KALLBACK~
2009-05-07, 16:01
Jag vet inte hur pass man ska anpassa sig till att IKKE ha MIDI längd över 10-15 meter (chainat även midi IN→THRU→IN→THRU även) för att slippa R 'n B häng i sladdarna (latency) Kanske e lite OT .. men jag har inte märkt nåt .. men klipper man samplingar slarvigt, kanske man kan skita i sånt :D

geminister
2009-05-08, 06:28
JNormallånga midikablar från thomann är ju inte speciellt dyra annars.

Absolut! Men det är kanske inte alltid man har möjlighet att dra iväg en sån beställning, och då är nödlösningar av detta slag guld. :cool:

synthetic
2009-05-08, 07:49
Absolut! Men det är kanske inte alltid man har möjlighet att dra iväg en sån beställning, och då är nödlösningar av detta slag guld. :cool:

Och för innan Internet fanns så var det inte så lätt att hitta midi-kablar till billig peng, då gick man till en radio-affär istället för musikaffär och köpte samma kabel för 1/3 av priset.

JävelPersson
2009-05-08, 09:45
R 'n B häng i sladdarna (latency)

Underbar synonym LOL