handdator

Visa fullständig version : Vädjan till er som postar i Egen musik



TMB
2009-04-21, 21:39
Detta har varit uppe för diskussion förut men i en annan tråd (http://www.99.se/allmaent-om-musik/235130-daligt-med-feedback-pa-musik.html) och den här delen kom nog lite bort i den trådens huvuddiskussion men jag vill gärna upprepa igen:

Jag, som många andra, sparar ofta musik som man endera tycker om eller som man avser lyssna på vid senare tillfälle eftersom man kanske inte har tid precis på en gång att skriva en recension.

Därför vill jag som sagt återigen vädja till kreatörerna att försöka sätta vettiga filnamn och mp3-taggar på sakerna så man kan hitta igen er. Endera bara för att sortera ner i rätt låda eller för att spåra tillbaka till ett inlägg för att ge feedback.

Jag har ett par förslag som kanske skulle fungera som råd till en hyffsat vettig namngivningsstrategi:

1. Många här agerar under andra namn än de som de har som användarnamn. Vi har tex PF som kallar sig Bitley eller Deadbeat som kallar sig Epicure osv. Vissa har tom flera namn. Ett bra sätt här skulle kanske vara att ha sitt artistnamn följt av en parentes med användarnamnet. PF skulle alltså bli Bitley (PF) och Deadbeat blir Epicure (Deadbeat) osv. Detta gör det möjligt att ha rätt namn (viktigt för artisten) och en koppling till användaren (viktigt för mig som lyssnare).

99. Låtnamn är bra att ha :D Om man som vissa gör släpper olika versioner så addera v2 eller liknande till varje ny version som läggs upp så blir det lättare att avgöra tidsordning på alstren. Och ge relevant feedback till rätt låt givetvis.

C. Sista och avslutande och kanske viktigaste: mp3-tagga och sätt filnamn till _samma_ _sak_, dvs undvik att ha putte_test.mp3 som filnamn om man kallar sig 'ApaKaka' och låten heter 'My music is so fabulous' :D

Är detta vettigt eller försöker jag bara utöva ett dolt kontrollbehov på andra forummedlemmar? :D

jgb
2009-04-21, 21:42
Ja. ;)

geminister
2009-04-21, 22:29
Annars kan man ju låta bli att ta hem tills man har tid att lyssna :p

Oberfunker
2009-04-21, 22:32
Taggning är bra. Mitt arkiv i Winamp ser förj... Men det är inte bara alla 99ors fel utan mest mitt eget :)

deadbeat
2009-04-21, 22:46
Jag ska byta nick till ApaKaka och dessutom namnge alla mina kommande verk till ApaKaka1, ApaKaka2, osv! ;)

Nå, jag förstår din tanke och lovar att försöka komma ihåg detta i fortsättningen. Fast grejen är väl att då får jag lov att göra två filer med olika namn, eftersom det endast är just här som både deadbeat och Epicure existerar. Annars är ju Epicure nåt helt eget, så att säga. Som den elistiska artist-snobb jag är så vill jag nog även framledes annorstädes hålla isär de tvenne!

The Introvert
2009-04-21, 23:56
Här är mitt tilläggstips: Man kan skriva sitt riktiga namn (eller alias) i kompositörsfältet på mp3-taggen om man vill släppa musik under olika alias men ändå ha en gemensam nämnare i botten.

TMB
2009-04-22, 00:45
geminister: Då försvinner tråden i glömska :D Att mp3-filen ligger på min desktop är enda kopplingen. Jag kommenterar ytterst sällan folk som har saker på myspace eller trig. Oftast pga att jag inte kommer ihåg att gå tillbaka hela tiden och kolla igenom saker som jag tänkt kolla på. På tal om långsam, jag gav feedback på en låt idag som postades i januari. Extremt men inte helt ovanligt :D

Oberfunker: Samma här men jag försöker fixa saker ibland och sortera ner dem rätt :D

deafbeat: :D Men jo, du har ju en punkt där som The Introvert kanske har lösningen på.

The Introvert: Se där, det visste jag inte om. Bra tips.