handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor om midi controller + Live



erikhj
2009-03-08, 23:16
Hallå

Jag har försökt googla, söka och youtuba mig fram för att hitta svaret på några frågor jag har men jag vet inte riktigt vad jag skall använda som söksträng :confused: Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med några frågor som jag behöver svar på för att komma igång med Live.

Jag har skaffat mig en midisynt och ett par mjukvarusyntar till Ableton Live 7. När jag spelar in ett ljud med hjälp av mjukvarusyntarna skulle jag vilja spara detta, för att sedan kunna byta patch och spela in ett nytt ljud med samma mjukvarusynth, men när jag gör detta (byter patch) så ändras även det klippet som jag redan spelat in till den nya patchen och de filter-/effektinställningar som gäller för den. Hur gör man för att spara ett ljud när man är klar med det?

Sedan undrar jag om det går att assigna rattarna på min hårdvarusynt till mjukvarusyntens rattar? Det verkar väldigt lätt att assigna knappar till själva Live, men desto krångligare om man vill göra det med VSTs?

Tacksam för svar :)
/Erik

kotten
2009-03-08, 23:32
Du nämner google och youtube men jag skulle påstå att allt du frågar om finns i manualen till Live. :) Hur som helst... Enklast är faktiskt att ha en kanal för varje nytt ljud du har, så att det finns flera kanaler med samma vst-instrument fast inställt olika.

Jag tror annars att problemet är att du spelar in midi men vill spela in audio, kan det stämma? Om du vill spela in ditt clip som audio är det enklast att högerklicka, välja freeze, sen högerklicka igen och välja Flatten. Då har du gjort om ditt spår till ett audiospår med ett ljudklipp istället för midi, sedan kan du skapa ett nytt midispår med en ny vsi, göra likadant och lägga över det nya ljudklippet på den förra kanalen.. om du nu vill ha alla på samma kanal.

Där ditt instrument hamnar i nederkanten på Live finns en knapp med en pil, typ en playknapp, klicka den så har du alla parametrar tillgängliga att högerklicka och assigna till midi:

false messiah
2009-03-08, 23:59
Jag har skaffat mig en midisynt och ett par mjukvarusyntar till Ableton Live 7. När jag spelar in ett ljud med hjälp av mjukvarusyntarna skulle jag vilja spara detta, för att sedan kunna byta patch och spela in ett nytt ljud med samma mjukvarusynth, men när jag gör detta (byter patch) så ändras även det klippet som jag redan spelat in till den nya patchen och de filter-/effektinställningar som gäller för den. Hur gör man för att spara ett ljud när man är klar med det?

Precis som kottenkotten skriver så är det enklast att använda en kanal per ljud.

Det du också kan göra om du inte vill flattena ett spår är att köra "Freeze" och sedan dra clipen från midispåret till ett audiospår (håll in alt-knappen om du vill ha kopior istället). Sedan kan du frysa upp spåret, byta ljud och jobba vidare.


Sedan undrar jag om det går att assigna rattarna på min hårdvarusynt till mjukvarusyntens rattar? Det verkar väldigt lätt att assigna knappar till själva Live, men desto krångligare om man vill göra det med VSTs?

Det finns två sätt att göra det på. Antingen assignar du rattarna direkt i VSTi:n, eller så kan du göra det i Live. Båda har fördelar och nackdelar, men jag har valt att assigna ett antal standardkontroller i de pluggar jag använder mest, så jag slipper göra det varje gång jag använder dem i Live.

Hur krångligt det är att assigna i VST:n beror helt på pluggen. En variant är att stoppa pluggarna i rack och spara dem som presets. Då kan man bestämma 8 parametrar man använder ofta, och baka in effekter om man vill.

erikhj
2009-03-09, 11:03
Hehe ja man tänker konstigt nog inte på att kolla i manualen, man tar ofta till det man är van vid... att googla dvs. :p


Jag tror annars att problemet är att du spelar in midi men vill spela in audio, kan det stämma? Om du vill spela in ditt clip som audio är det enklast att högerklicka, välja freeze, sen högerklicka igen och välja FlattenDet stämde och tack det fungerade fint. :)


Där ditt instrument hamnar i nederkanten på Live finns en knapp med en pil, typ en playknapp, klicka den så har du alla parametrar tillgängliga att högerklicka och assigna till midi:Fungerade bra det med!


Det finns två sätt att göra det på. Antingen assignar du rattarna direkt i VSTi:n, eller så kan du göra det i Live. Båda har fördelar och nackdelar, men jag har valt att assigna ett antal standardkontroller i de pluggar jag använder mest, så jag slipper göra det varje gång jag använder dem i Live.

Hur krångligt det är att assigna i VST:n beror helt på pluggen. En variant är att stoppa pluggarna i rack och spara dem som presets. Då kan man bestämma 8 parametrar man använder ofta, och baka in effekter om man vill.Okej, det där med racks för pluggarna verkar smart! Skall ta en titt på det.

Nu är jag väl lat igen men eftersom jag ändå är i farten och skriver... nu när jag sparat mina ljud (freeze + flatten) så har jag problem att spela in dom var för sig. När jag försöker spela in ett nytt klipp så drar det andra igång så att dom liksom staplas på varandra (trots att jag flyttat det gamla klippet till en ny kanal). Jag kan alltså inte köra dom separat!

false messiah
2009-03-09, 12:54
Nu är jag väl lat igen men eftersom jag ändå är i farten och skriver... nu när jag sparat mina ljud (freeze + flatten) så har jag problem att spela in dom var för sig. När jag försöker spela in ett nytt klipp så drar det andra igång så att dom liksom staplas på varandra (trots att jag flyttat det gamla klippet till en ny kanal). Jag kan alltså inte köra dom separat!

Kan du göra en skärmdump? Jag förstår inte riktigt vad du menar. :)

Men annars så kan du styra allt som ligger på varsin kanal separat, så du behöver trycka på stoppknappen om du vill att ett clip inte ska spelas.

kotten
2009-03-09, 15:45
Det finns inbyggda tutorials i Live, om du drar ut högerkanten av programmet i browsern där.. eller kollar i menyn (tror jag). Kör dom om du inte orkar läsa manualen iaf så kommer mycket att klarna hur det fungerar.