handdator

Visa fullständig version : UR:s Garage



compute
2009-03-06, 20:24
Lite ironiskt känns det ändå när UR lyckas göra ett musikprogram som känns väldigt mycket mer angeläget än SVT:s storsatsning Popcirkus?

Sänds 19:30 på fredagar i svt 2, intervjuer och lite livespelningar, inga konstigheter, inget trams. Fokus på unga svenska musikskapare. Jag väljer att hypa det efter att ha sett två avsnitt.

deadbeat
2009-03-06, 20:58
Fan, missat helt. Kom in i sluttexten idag :(

Katzenjammer
2009-03-06, 21:23
Har sett det ett antal gånger under de senaste åren. Har hållt på ett par säsonger. Helt ok program faktiskt. Sänds även på Kunskapskanalen har jag för mig.

Går att se streamat på URs hemsida (alla säsongerna)
http://www.ur.se/Mediespelaren/Start/Unga/Garage2/

compute
2009-03-07, 12:56
Aha, hade jag missat.
Min hype blev så där härligt sen som när exempelvis Amelia upptäcker nya band :)

krossgrus
2009-03-07, 15:39
haha Amelia! creddbibeln

lisau
2009-03-07, 20:04
Jag tycker dock inte riktigt popcirkus och Garage går att jämföra...
Men jag håller med om att det senare är ovanligt lyckat. Däremot har jag väldigt svårt för estetiken med svartvitt och extrema inzoomningar i intervjuerna. Väldigt krystat i mitt tycke. Känns väldigt UR.

Jag tycker att popcirkus är strålande. Inte igår man fick schysta liveframträdanden av stora och små svenska och internationella artister!

Jätten
2009-03-07, 20:55
Kan verkligen rekomendera XLrTV. Bästa webkanalen för dockumentärer om elektronisk musik, som jag vet om iaf.

http://www.xlr8r.com/tv

compute
2009-03-08, 10:31
Jag tycker dock inte riktigt popcirkus och Garage går att jämföra...
Men jag håller med om att det senare är ovanligt lyckat. Däremot har jag väldigt svårt för estetiken med svartvitt och extrema inzoomningar i intervjuerna. Väldigt krystat i mitt tycke. Känns väldigt UR.

Jag tycker att popcirkus är strålande. Inte igår man fick schysta liveframträdanden av stora och små svenska och internationella artister!

Min jämförelse handlar om att det är två program som (jag inbillar mig) båda någonstans i målbeskrivningen vill ta populärmusik på allvar och kör liverframträdanden blandat med intervjuer. Sen finns det ju självklart skillnader i fokus, budget, utförande, programledare osv.

Själv tycker jag att Popcirkus är en helt briljant idé och var helt till mig i trasorna inför starten. Men jag har inte lyckats se ett enda helt program, dom tappar mig när det är dags för docksketcher och korsord. Jag tror dom hade tjänat på att våga vara mer seriösa och inte lite ängsligt vilja slänga in lite extra underhållning här och var..

Ja, estetiken i Garage kan man ju verkligen ifrågasätta.. men nånstans måste det ju ändå märkas att det är en UR-produktion ;)