handdator

Visa fullständig version : Porta eller mjukvara?



hans olof
2009-01-25, 14:09
Vet inte riktigt om detta är rätt del av forumet. I värsta fall får någon flytta eländet.

Nåväl, så här ligger det till, min far gillar att lira lite elgitarr, munspel, keyboard osv. Jag försöker hjälpa honom att hitta något bra program, alternativt någon bra pryl, för inspelning och trummkomp. De program jag har koll på (ableton live, cubase, osv) känns lite overkill. Inte för att han är korkad, men jag tror inte han har så mycket tid att lägga på att lära sig ett sådant program. Dessutom är dom ju inte gratis direkt. Så jag undrar om det finns några enklare och billigare program för inspelning (i flera lager), med inbyggd trummaskin/sampler..?
Han har en ganska ny laptop med Windows Vista.
Han har pratat om att skaffa en digitalporta, men det kanske finns några mjukvaru-alternativ? Kanske lägga pengarna på ett enkelt ljudkort, för att få lite vettigare in- och utgångar.

Tips av alla de slag mottages tacksamt!

barsnpipes
2009-01-25, 15:06
kanske reaper kan vara något? www.reaper.fm

PingvinBurgare
2009-01-25, 16:19
http://www.sonomawireworks.com/T4/ ?

makari
2009-01-25, 17:31
Kolla in Tracktion kanske, billigaste versionen kostar bara strax över tusenlappen och är rätt lättanvänt och intuitivt men ändå kraftfullt. Inga inbyggda trumkomp eller sånt iofs, men det finns ju pluggar som EZ-drummer och liknande.

Beror väl på hur datorvan han är sen, vilken datorsequencer som helst lär ju vara långt mera kraftfullt än vilken porta som helst men vill man av olika anledningar komma bort från datorn och känner att man har lättare att jobba med en sån så är det ju en väg att gå.

RZ-1
2009-01-25, 17:37
Reaper är riktigt bra och billigt men det är inte direkt simpelt...

Mixcraft kanske? Har aldrig testat det själv, men vad jag läst om det ser ut att stämma överens med kraven.
http://www.acoustica.com/mixcraft/

leere
2009-01-25, 17:43
kristal audio (http://www.kreatives.org/kristal/) finns ju annars.
gratis, klarar 16 spår, 2 vst per spår, 3 för mastern.

har kört det själv några gånger men man behövde
något att spela in på förr.

deadbeat
2009-01-25, 17:55
Kanske lägga pengarna på ett enkelt ljudkort, för att få lite vettigare in- och utgångar.
Om han skaffar ett skapligt ljudkort så följer det antagligen med nåt enklare inspelningsprogram, typ Cubase LE eller nåt sånt.

Att sen använda inspelningsprogrammet behöver ju inte vara så jättekrångligt, om han nöjer sig med att bara spela in spår efter spår. Djupare än så behöver han ju inte gå till en början :)

geminister
2009-01-25, 18:39
Nästa gång han byter dator kan ju en Mac vara värd att överväga. Medföljande Garageband klarar ju allt detta galant.. Men det är ju bara något att ha i åtanke, ingen omedelbar lösning.

false messiah
2009-01-25, 20:39
Jag skulle också säga Tracktion, speciellt om han vill hålla på med trumkomp och sånt. Det finns ju demoversioner av de flesta programmen som nämnts ovan, så det är väl bara att plocka hem och testa.

hans olof
2009-01-26, 18:40
Tackar för tipsen! Det verkar ju finnas en del vettiga program för ändamålet. Skall provköra lite nu!

Schlachthof
2009-01-26, 22:54
Audacity är ju som en porta och gratis. Tror inte det har stöd för plugins dock.
Skulle nog köpa ett ljudkort med medföljande Cubase LE.