handdator

Visa fullständig version : Vilken CD-R-skiva ska man välja?



Audible Beauty
2008-12-15, 11:44
Vilken CD-R skiva lämpar sig bäst för att bränna ut musik? Det som är av intresse för mig är att hitta en bra skiva där man kan printa bild på ovansidan, men jag misstänker att den bäst lämpade skivan för musik inte har den möjligheten. Därför tror jag att jag söker en där man kan printa ovansidan och det blir bra respektive att musiken som är bränd på skivan blir bra och en där musiken man bränt blir bra. Var vänliga diskutera inte brännare eller gå in för djupt på brännhastighet om det inte rör just det märket ni tipsat om. Inget snack heller om papper att klistra på cd-skivor. När vi snackar print på ovansidan ska skivorna vara klara för det redan från början.
http://img.alibaba.com/photo/50513494/Blank_CD_R_Discs.jpg
Era förslag ska innehålla förklaring av varför CD-R-skivan av detta märke:
Är speciellt bra för musik.
Är speciellt bra på att printa bilder på ovansidan (om möjligt).
Kostar och var man kan köpa produkten.
Skiljer den från andra märken.
Har för fördelar.
Har för nackdelar.
Övrigt.

synthetic
2008-12-15, 13:02
Tror att de flesta som man kan skriva på är av bättre kvalitet än de som ej går att skriva på. Tycker att mina vita printable är tjockare än de andra billiga jag har (TDK ej pritable, blåa på ovansidan, väldigt dålig kvalitet, blir repig bara av att sätta den i bilstereon).
Denna gång köpte jag Premium skivor, innan har jag även haft TDK printable.

Tror mer det handlar om att bränna vid så låg hastighet som möjligt för att få "bättre ljud".

bengtb
2008-12-15, 13:27
Om man läser internationella sajter som handlar om video så snackas det mycket om ett märke som heter Taiyo Yuden. De verkar vara bäst helt enkelt. Dustin har dem. De andra frågorna får du ta reda på själv ;-)

Sen skall man alltid spela in på lägsta möjliga hastighet om man vill undvika felskrivningar så mycket som möjligt.

deleted user
2008-12-15, 14:04
Annars är det väl en välkänd sanning att dagens brännarprogram känner vilken hastighet som är bäst och att den gamla sanningen att man ska bränna på så låg hastighet som möjligt varit förlegad i många år?

Så har jag i alla fall fått lära mig.

Audible Beauty
2008-12-15, 14:57
TDK Printable (eventuellt Premium) och Taiyo Yuden är alltså dom två tipsen som trillat in än så länge om jag förstår er rätt. Ska läsa mer om dessa. :)

olivetti
2008-12-18, 17:49
Verbatim Printable
har använt dem mången år och aldrig haft några probs

Nihad
2008-12-18, 18:41
verbatim printable är mycket bra. har några som är 5-6 år gamla som fortfarande läser perfäkkt

Frebrik
2008-12-18, 19:34
Använder också Verbatim printable. Riktigt bra skivor. Bränner allt på det sedan många år tillbaka.

charliecrash
2008-12-18, 23:46
Jag kör kjells billigaste, Fujifilm 700MB ej printbar i 100-stack, och jag har inte fått en enda coaster på två stackar. Bränner massor till ungarna som är ganska hårdhänta med grejerna, och dom har hållt bra ändå.

KALLBACK~
2008-12-20, 18:38
drog bort det jag skrev i går -- men det finns färre fabriker som tillverkar plattorna än vad det finns firmamärken trykta på paketen






CD Media World - CD Factories (http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_factories.shtml)
-- säkert gammal info -- men det e inte speciellt många fler idag säkert \ kanske skett nån förändring, allt går att spåra på platterna till vilken fabrik som tillverkat mediat!

SFB
2009-02-06, 15:23
Det dar med Taiyo Yuden har val att gora med vilket fabrikat som koper in fran dom. Typ Verbatim kanske koper fran dom. Valdigt manga marken pa skivor men farre som tillverkar.

Edit: Ok jag läste inte inlägget innan hehe

KALLBACK~
2009-02-06, 19:05
MPO har jag bra ref på .. fabriken alltså

Posten jag skrev innan verkar ff vara högaktuell i info.väg..