handdator

Visa fullständig version : Förkorta låtars spellängd



N1lle
2008-11-02, 13:53
Hej, jag ska göra ett eget aerobicspass i skolan som ska vara runt tre minuter långt per låt och jag behöver lite hjälp med hur man ska göra för att förkorta en låts spellängd. Tex:
Original 0:00 - 3:57
Jag vill ha 0:00 - 2:54

Hur går jag tillväga? Jag har sökt en del på Google och där rekommenderade flera att man ska använda Audacity, men jag förstår inte alls hur man gör det med detta program. Någon som vet?

MVH Niklas

PS. Vet inte om detta är rätt del av forumet, om det är fel så hänvisa mig gärna till rätt.

sawtooth
2008-11-02, 14:37
Jag har inte Audacity själv men du gör så här:

Öppna ljudfilen (File/Open)
Filen kommer upp på skärmen som en vågform
Välj "Selection Tool" (Knappen som ser ut som ett stort "I" direkt under menyn "File")
Klicka och dra för att markera den del av låten du vill ta bort
Tryck på Space (mellanslag) så spelas den markerade delen upp
Justera genom att dra i vänster/höger kant av markeringen med Shift nedtryckt
När du är nöjd trycker du på Delete
Blir det fel kan du göra undo med Ctrl+Z

Vill du göra en liten fade-out (ljudet klipps inte abrupt av) så klipp lite senare än du tänkt, markera den sista lilla biten från där du tänkt att låten ska sluta och välj "Fade Out" under menyn "Effects"

Spara under nytt namn så du inte skriver över originalfilen

Läs mer i bruksanvisningen: Audacity Manual Contents (http://audacity.sourceforge.net/manual-1.2/index.html)

Arete
2008-11-02, 14:37
Manualer är din vän :-)

Editing for Beginners - Cut, Copy and Paste (http://audacity.sourceforge.net/manual-1.2/tutorial_ed_beginner2.html)

N1lle
2008-11-02, 15:06
Tack så jättemycket för de snabba svaren!
Det funkar utmärkt, toppen att du berättade om fade out också. Blir en klar skillnad.

Arete, jag föredrar faktiskt att användare själva får säga hur man gör då det brukar underlätta en del :-)

Arete
2008-11-02, 17:21
Arete, jag föredrar faktiskt att användare själva får säga hur man gör då det brukar underlätta en del :-)

Jag också, tänkte bara ge dig en knuff i rätt riktning då jag själv inte använder audacity :-) Men nu skrev ju sågtanden ett mer uttömmande svar medans jag googlare :-)

Baron
2008-11-02, 17:37
Start- och stopptid går att ställa in i iTunes.

N1lle
2008-11-02, 18:15
Hehe, ja nu blev det ju bra iaf ;-)

Är väl medveten om att start- och stopptiden går att ställa in i iTunes men jag behöver låten även i förkortad version i mp3 format då jag ska lägga in den på en skiva och ge till min lärare :)