handdator

Visa fullständig version : Byta bort något som är klassat som piratkopia?



Yanko
2008-10-27, 12:43
Det här en följd av min förra tråd. Skulle jag kunna, rent teoretiskt, byta bort något som är klassat som en piratkopia (i detta fall ett konverterat samplingsbibliotek från ett format till ett annat) utan att bli anmäld eller hamna i fängelse? Att sälja är ju en sak och det vill jag verkligen inte göra! Men låt oss säga att någon ger mig några midikablar och en trummaskin för min så kallade "piratkopia", vad händer då? Är jag fortfarande en pirat som kan polisanmälas eller är det "ok"? Lite som att byta bort en DVD-skiva med massor med mp3or mot några vinylskivor, inte kan man anmälas för något sånt? Eller det kanske man kan men straffet kan ju inte vara fängelse, högst lite böter, inte sant?

Arete
2008-10-27, 12:50
Det är väl helt olagligt egentligen, om du inte säljer din licens för samplingsbiblioteket. Samma sak med att byta en DVD med piratmp3or mot vinyler.

Och ja, du kan anmälas för det. Är ju rätt mycket värre att "sälja" piratkopior för vinning än att t.ex. dela ut gratis via p2p (vilket också är helt olagligt).

Straffet vet jag inte exakt, det beror väl på värdet av det du säljer. Är det ett dyrt samplinsbibliotek så kan det nog vara rätt dryga böter. Är det i stor skala kan det nog handla om fängelse.

Piratkopiering är helt enkelt aldrig "ok".

Mein
2008-10-27, 12:58
inte kan man anmälas för något sånt? Eller det kanske man kan men straffet kan ju inte vara fängelse, högst lite böter, inte sant?

Det känns på något sätt som att du redan hade ett hum om hur det stod till med frågan. :)

/Mein

Yanko
2008-10-27, 13:02
Alright tack för svaret, jag bara undrade för jag vågar inte riskera något som kan tänkas leda till fängelse/böter... :)

makari
2008-10-27, 13:03
Fängelse finns nog i straffskalan för piratkopiering (eller upphovsrättsbrott som det heter).O:-)

Men jag förstår inte riktigt problemet. Att sälja ett kopierat samplingsbibliotek på en bränd skiva eller så är ju inte alls ok och folk gör det ska ha pisk. Men om du har köpt biblioteket i original från början så ser jag inte varför du inte skulle kunna sälja det och skicka med ditt konverterade som en bonus. Givet att du inte behåller någon kopia förstås.

dar303
2008-10-27, 13:09
Jag har hört att det finns speciella fängelser i norrland för folk som sysslar med dylika affärer. Där får de olyckliga brottslingarna bryta salt ur berget med bara händerna, tugga på gamla renhudar och dagligen piskas av personal från Antipiratbyrån.
:)

geminister
2008-10-27, 13:38
Problemet ligger väl kanske inte i risken för fängelse/böter utan snarare att den som byter riktiga saker mot piratkopior lätt kan känna sig lurad..

Frebrik
2008-10-27, 13:54
Ett byte är också en affär, du får betalt i prylar i stället för pengar bara. Om jag böt till mig ett samplingsbibliotek och inte fick med licensen(som ju är det man köper/byter till sig) så skulle jag bli förbannad och polisanmäla(för bedrägeri). Om jag ville ha ett samplingsbibliotek utan att skaffa mig upphovsrätten till det skulle jag tanka ner det själv...

kotten
2008-10-27, 14:16
Ja, att över huvud taget ge bort / överlåta nånting sånt är ju illegal distribution oavsett hur. Om det handlar om vad som ger vilket straff skulle jag nog inte förlita mig på vad vi här tycker utan fråga en advokat eller plugga på gamla domar och se hur saker brukar falla ut. Man riskerar väl alltid att dom nyttjar lagen till fullo för att statuera ett avskräckande exempel, då kan det bli jobbigt.

Real Parakeet
2008-10-27, 14:21
Man kan vända på det också. Jag personligen skulle aldrig i h-vete betala ett öre för något som är piratkopierat. Piratkopierat är liksom per definition gratis och lirar efter andra regler (eller inga regler kanske...) än licensierad mjukvara. Jag skulle kunna ge en obränd skiva i byte om jag hade velat ha piratad programvara. Det är så jag gör när jag kopierar en musik-CD till mina föräldrar eller någon nära vän. Ge mig en tom skiva i utbyte då skivan har ett högre värde för mig då jag behöver den, än vad en tiokrona har vid samma tillfälle. Jag skulle aldrig betala för "tjänsten" att någon laddat ned något som jag själv kan leta reda på om jag skulle vara på det humöret. Och som sagt, en bytesaffär är också en affär.

KALLBACK~
2008-10-29, 23:59
skaffa en piratlicens som kineserna gör .. för att dyvla ut grejjer i klädväg, pennor tändare och annat -- grejjerna du byter mot kan lika gärna vara piratade, men som konsument kan du kanske klara dig bra .. och känna dig lurad i efterhand vid uppKoll ..


berhinger e bra på det gällande hårdvara.. som ett exempel men det finns ju en hel uppsjö idag - som man inte kan byta bort ;]

rydan
2008-10-30, 10:23
Sen, rent generellt, brukar licensen på samplingsbibliotek förbjuda dig att sälja originalet vidare oxå. Antar att det är för att man inte ska kunna köpa, använda ett sample, sälja vidare o s v. Skulle ju kunna göras en slags "uthyrningsverksamhet" på så sätt...

false messiah
2008-10-30, 10:38
...och för att det naturligtvis ökar deras intäkter om det inte finns någon andrahandsmarknad. Men jag är tveksam till om det egentligen är bindande, speciellt för privatpersoner. Å andra sidan är det ju de som sitter på licenshanteringen, så i praktiken är man ju bunden av det.

Frebrik
2008-10-30, 12:41
Sen, rent generellt, brukar licensen på samplingsbibliotek förbjuda dig att sälja originalet vidare oxå. Antar att det är för att man inte ska kunna köpa, använda ett sample, sälja vidare o s v. Skulle ju kunna göras en slags "uthyrningsverksamhet" på så sätt...

Fast det kan du ju ändå inte även om biblioteksmakarna lät dig sälja det vidare. Om du använt en sampling i något kommersiellt så måste du sitta på licensen till samplingen så länge du säljer produkten den ingår i. Om du inte använt det till något kommersiellt är det bara att sälja vidare, i alla fall i Sverige.

Shrinkwrap-avtal* är rent generellt antagligen inte bindande, det är ingen som använder sig av det som vill ha det prövat heller. Jag har för mig att man kan skicka in ändringar i avtalet till den som tillverkat produkten som kom med shrinkwrap-avtal och då är det förmodligen giltigt. :)

*avtal som hävdar att man godkännt dem så fort man brutit förpackningen

rydan
2008-10-30, 12:54
Nä, det stämmer ju. Har man använt sampligar från det måste man ju hålla det i vilket fall.

deleted user
2008-10-30, 14:19
Kan det stämma? Innebär det att om jag lämnar över en av mina låtar till någon annan för att fixa t ex trummorna, så får jag inte använda den låten sedan om denna någon använt trumsamplingar, för att jag själv inte sitter på licensen?

I så fall kan jag säga att jag med nöje begår brottslig verksamhet. Någon måtta på dumheterna får det vara.

Volantiz
2008-10-30, 14:20
Skilling: Om den andra personen står med på något sätt som medhjälpare/whatever och behåller sin licens så är det antagligen hur lugnt som helst.

deleted user
2008-10-30, 14:32
Jo, men hela kontrollerandet (om det förekommer) är bisarrt i mina ögon. Säg att jag lånar bekantas studio för att spela in whatever och att de har några samplingar där i en trummaskin som jag får ett infall att använda...

Nåja, så kanske regelverket är,men jag tycker det suger ank***. Sådana där grejer tycker jag är vardagsmat och händer jämt och ständigt. I det hänseendet är mjukvara provocerande krångligt gentemot hårdvara. Det blir så mycket regler att man blir kriminell utan att fatta det.

Kanske dags att sluta med mjukisar ändå. Det skulle spara mina nerver...

Volantiz
2008-10-30, 14:52
Jag tror inte att det kontrolleras förrän man åkt dit för någon misstanke om annan piratkopiering.. vid ett sådant läge kan jag tänka mig att "de" (vilka "de" nu må vara) börjar leta vidare och kollar upp sådant lite närmre.

Om man spelat in i en studio och där använt några samplingar (om nu studion har licens för dem) så tror jag inte att det är något problem heller om det inte handlar om en massa rena slag som helt uppenbart ska användas på fel sätt (dvs som rena samplingar man sedan trycker in i t ex battery för andra projekt).

false messiah
2008-10-30, 14:55
Jag tror det beror på vad som räknas som "derivative work" (vad det nu heter på svenska) och hur lagen ser på det.

Tex skulle ju tex BFD, DFH och motsvarande kunna hävda att det man producerar med hjälp av dem kräver licens för att spridas vidare, på samma sätt som andra samplingsbibliotek. Men de skulle förmodligen inte bli lika poppis då...

Jag kan förstå det mer för loopbaserade bibliotek (eftersom det är någons musik man använder), men för rena instrument/samplingar känns det rätt absurt.