handdator

Visa fullständig version : Kult? Vad är det?



Real Parakeet
2008-10-23, 19:50
Kollar man runt på annonsmarknaden så är varenda skitsynt en "kultsynt" enligt säljaren. Vem lurar de? De som vet något om syntar förmodligen att den där Alesis Q6 som annonseras ut för ett orimligt högt pris inte är en kultsynt och de som inget vet om syntar vet nog inte vad en kultsynt är.

Så... vad är en kultsynt? Min definitipon är att det är en synt som vart stilbildande.
- Roland TB-303 - acidknorr.
- Yamaha DX-7: FM-basar och det där slibbiga elpianot. Och första billiga digitalsynten.
- Moog Minimoog: det där basljudet och skrikande lead.
- Roland TR-808 och 909: mer acid och techno. Vad vore techno utan 909?
- Roland D-50: när folk tröttnat på DX-7-ljuden.
- Korg M1: första riktiga ROMplern och allt-i-ett-synt.
- SCI Prophet-5: första "normala" polysynten.
- E-mu Emulator: första billiga samplern.
- Akai S1000: satt minst ett par i varje studio med självaktning.
- Clavia Nordlead: första egentliga VA-synten på marknaden.

För mig har dessa syntar och trummaskiner skapat en viss musikstil eller satt någon slags standard för andra syntar. Jag har säkert missat en del maskiner, men de flesta "kultsyntar" är inga kultsyntar för mig. Det har gått inflation i begreppet.

encore
2008-10-23, 21:41
Synd att du inte hade med Korg Wavestation i listan, då hade jag ju kunnat skriva "kultsynt" i min annons. ;) Men en DX7:a kommer dock att hamna i den så småningom.

Sillen
2008-10-23, 22:44
Kult är ingenting mot hype ju?

Ƶl8R
2008-10-23, 23:14
Och sedan måste man skilja på att någon synth är en "kultsynth" och om de är värda något. Skulle i och för sig inte kalla vare sig D-50:n eller DX-7:an eler S-1000 för kultsynthar. De har använts av typ alla musiker, men inte frambringat någon direkt kult.
Med 303,808,909 är det skillnad, de har verkligen genererat en hel kult av allt från gruppnamn till korsreferenser i texter mm, för att inte tala om alla kloner och emulatorer.

Så till kultsynthar så hör definitivt 303,808,909 SH-101mfl, men också samplers som Sp-1200, S-950 som avgudas inom hiphopen. MiniMoogen, SynthiAKS, ARP-2600. Oberheim DMX. Men ingen D-50 eller DX-7 och definitivt inte M1. MPC maskinerna är kultmaskiner redan när de lämnar fabriken så ingår de i kulttraditionen, men de betyder inte att de är värda särskilt mycket, men nog faan är de kult.

Så bara för något är gammalt och varit ägt av många så betyder det inte att det är "kult" och defenitivt inte att de är värda något. D-50, DX-7 och M1 är inte värda ett skvatt, men de är mycket trevliga maskiner.
Har dock sett att folk satt ut dessa burkar för grymma överpriser senaste tiden och försökt sälja dom som kultburkar, de är dom inte och de är de tre mest genom tiderna tillverkade synthar så de kryllar av dom. Så passar inte priset så är det bara att vänta på nästa.

Real Parakeet
2008-10-24, 11:06
Vi kanske skall kalla DXt, D-50, M1 och dess geliker för "klassiker" istället. De flesta syntar som säljs som kultsyntar och klassiker är inte kultsuntar eller klassiker i vilket fall som helst. De har inte gjort sig förtjänta av den stämpeln av den anledning att de inte vart speciellt banbrytande eller unika. Yamaha AN1x är inte unik eller speciell.

Frågan är om man skall klassa Roland JP-8000 som en kultsynt med tanke på Super Saw och all tysl gaphals-techno som använt sig av det ljudet?

Ƶl8R
2008-10-24, 11:38
Tycker klassiker var en bra benämning, för är det något som t.ex. S-1000 el DX-7 är så är de just klassiker.

Nej jag tycker inte att jp-8000 kan klassas som en kultsynth, inte klassiker heller då den inte ens kommer i närheten av ovanstående maskiner. Jd-800 kanske skulle platsa i klassikerkategorin, JV-1080/2080 måste väl om inte ännu så mycket snart hamna i klassikerkategorin. Men i och med att klaasiker som beegrepp handlar om något antikt så måste de väl få mer än 20 år på nacken inan de förtjänar epitetet.

kroffe
2008-10-24, 11:49
Äh papegojjan, de du räknar upp är ju rena Volvo-syntharna...nästan alla i alla fall (TB-303 är ju kult på riktigt). Jag skulle hellre kalla synthar med lite konstig personlighet och edge för kult - MaxiKorg 800DV, Korg X-911, Suzuki Omnichord, Casio Dh-200, VL-1 etc etc ... IMHO ;)

Ƶl8R
2008-10-24, 11:54
Äh papegojjan, de du räknar upp är ju rena Volvo-syntharna...nästan alla i alla fall (TB-303 är ju kult på riktigt). Jag skulle hellre kalla synthar med lite konstig personlighet och edge för kult - MaxiKorg 800DV, Korg X-911, Suzuki Omnichord, Casio Dh-200, VL-1 etc etc ... IMHO ;)

Coola prylar, men till skillnad från t.ex. 303 så finns det ingen direkt kult kring dom.

hasparigus pink
2008-10-24, 12:19
klassiker om de definierar en era (dx7)

kult om de är ovanliga och konstiga och om insatta personer kan bli upphetsade av att prata om dem. (buchla)

kroffe
2008-10-24, 12:25
I så fall har vi ju missat volvo-synthen Korg MS-20 här som alla verkar sukta efter...

makari
2008-10-24, 12:39
Ska nåt vara "kult" så ska det vara nån lite udda pryl med ett lite magiskt rykte om sig. Gärna tillverkad i få exemplar och till en början helt missförstådd. Det ska gärna vara på nivån att alla har hört talas om den och vill ha en men få har sett den i verkligheten.

303:an är ju kult helt klart. Sen kan jag inte komma på så många fler synthar, det finns ju en hel del gamla gitarrpedaler med kultstatus också. Shredmaster, Boss CE-1, Mutronics-prylar etc. Rolands bandekon får nog anses vara kult också, iaf på 99:an :)

Klassiker är för övrigt en klockren benämning på D50, DX7, minimoog och andra. MInimoogen har väl lite kultryckte om sig iofs.

Real Parakeet
2008-10-24, 12:45
klassiker om de definierar en era (dx7)

kult om de är ovanliga och konstiga och om insatta personer kan bli upphetsade av att prata om dem. (buchla)

Då kanske det är dags att definiera vad en kult är. För mig är en kult något som drar med sig andra, någon slags aktivitet och engagemang som uppstår kring ett visst föremål eller företeelse. TB-303, TR-909 och några andra maskiner är ganska ensama om detta tycker jag. En massa underliga kufar så drägglar över en Casio VL-Tone är ingen kult för mig. Det är nörderi, men på ett tilltalande sätt. Skulle det vara en kult så kan ju i princip alla syntar och föremål betraktas som kultföremål då det alltid finns en liten grupp människor som går igång på just den grejen. Och då förlorar ordet sin mening och begreppet urvattnas tycker jag.

Ƶl8R
2008-10-24, 15:08
Det är så enkelt. De maskiner som genererat en kult kring sig är helt enkelt kult.
303:an är praktexemplet på mytbildning mm. eller 808:an som också namngett åtskilliga låtar och bans som t.ex. 808 State. HipHoparna mfl avgudar SP1200 och refererar till den i intrvjuer och texter likaså S-950:n (något oförtjänt). De fyra maskinerna är praktexempel på kultmaskiner. Så För att vara en kultsynth så måste man generera en kult kring sig, annars är det ju bara tomma ord.

leere
2008-10-24, 15:13
emul8or: hiphoparna avgudar även mpc60 och mpc3000.
s950 är mest känd idag för att dj premier använder den.

alla 3 låter fint och har ett speciellt sound över sig.
gillar verkligen s1000 även om jag inte har någon kvar.
den har faktiskt lite kultstatus över sig då den anses
vara den första samplern för gemene man...

Ƶl8R
2008-10-24, 15:35
emul8or: hiphoparna avgudar även mpc60 och mpc3000.
s950 är mest känd idag för att dj premier använder den.

alla 3 låter fint och har ett speciellt sound över sig.
gillar verkligen s1000 även om jag inte har någon kvar.
den har faktiskt lite kultstatus över sig då den anses
vara den första samplern för gemene man...

Ja precis som jag skrev ovan så är hela MPC serien kultstatus, till och med de nya modellerna innan de kommer ut. S-1000 skulle jag snarare kalla klassiker, men någon direkt kult runt den finns det inte direkt, men den är super, har min kvar för man får väl inga pengar för dem i dag. Vad fick du för din?

S-950 används väl av alla hiphoparna, från De la Soul till som du säger dj premier. Din S-950 funkar perfekt tack för god affär :)

Real Parakeet
2008-10-24, 15:41
Men kan vi enas om att varken Alesis Q6 eller Roland D-20 är kultsyntar? :D

lasselu
2008-10-24, 15:52
Kult är väl de maskiner som alla vill ha för att de tror att deras musik ska bli så mycket bättre om de har dem...eller?;)

glmarine
2008-10-24, 19:27
Lägg till dessa kebabsyntar på listan :confused:
D50, väldigt populär bland armenier och iranier.
MS2000 gainar popularitet bland armenier.
Cz 101, vad vore den moderna tallavastilen utan en cz? (Makedonien, Albanien; Magjuper & Ashkalier)
T3, hörs i sågott som varje arabisk hit runt mitten av 90 talet.
V50, Dx11 mfl (obskyra ljud i svenneöron) förändrade den romsk-balkanska musikkulturen för alltid.

Syntar används utan protest även i traditionell musik borta i Invandrien, varför lirar ingen svensk något traditionellt på synt? :p

Real Parakeet
2008-10-24, 19:32
Öh... hur vet vi att gamlingarna med getskägg uppe i de långtbortistanska bergen inte protesterar mot syntar i deras folkmusik? Jag slår vad om att talibanerna inte gillar syntar. Fast de verkar ju inte gilla någonting alls :D

Anubis
2008-10-24, 19:49
Jag tycker just TB-303 var en kultsynt förrut på 90-talet.. när 303 hypen var som värst.. för då var i alla fall jag en liten fjortis som blev sjukt imponerad av dess knorrande i alla goa trance låtar och acid låtar. Sen hjälpte ju Rebirth till att bygga upp hypen mer, och alla sidor på det då så sega internet. När man sen köpte en 303 så var det ju lite som aha? Okej var det bara det här.. Okej det är en udda bassynt i ett skönt format, men aj så lite godis för pengarna. :)

Youtube och ebay har tagit udden av 303 hypen för mig i alla fall, så sällsynt som TB-303 tydligen ska vara. och ändå tycks varenda kotte på youtube lagt vantarna på ett exemplar, och inte fan kan någon av dom nåt om noter eller harmoni. Random accent, slide, pitch.. rigga kameran klart! Sen laddar dom upp videon på youtube :tveksam:

Vad som är en kultsynt för mig varierar, men en Jupiter-8 ligger nog bra till :cool:

Real Parakeet
2008-10-25, 01:53
Fast TB-303 är väl inte ens ovanlig? :D

Splork
2008-10-25, 08:49
Kult är väl de maskiner som alla vill ha för att de tror att deras musik ska bli så mycket bättre om de har dem...eller?;)

Hehe, precis..!

Anubis
2008-10-25, 09:03
Fast TB-303 är väl inte ens ovanlig? :D

Ingen aning, glömde räkna dem på fabriken O:-)

RX11
2008-10-26, 17:33
Stråkmaskiner tycker jag på sistone känns kultiga, fast kanske bara för en liten sekt av chorustillbedjande? TB-303 är ju en helig symbol, för mig sedan Phuture´s Acid Trax. Jag har en samlingskiva någonstans som heter acid religion - first confession.

Anubis
2008-10-26, 18:39
Stråkmaskiner tycker jag på sistone känns kultiga, fast kanske bara för en liten sekt av chorustillbedjande? TB-303 är ju en helig symbol, för mig sedan Phuture´s Acid Trax. Jag har en samlingskiva någonstans som heter acid religion - first confession.



Haha där ser man! Den skivan har jag också :D bästa låtarna på den tycker jag e: Dynamic Duo-Driving My Batmobile, och Puffalo Pill- Syncretism =) på den tiden visste dom hur man smekte silverboxen.

En annan gammal acid favorit är : Solar Quest-Acid Air Raid

YouTube - Acid Air Raid - Solar Quest (George's All Nighter) (http://www.youtube.com/watch?v=AtQRMqPjrmM)

leere
2008-10-26, 20:26
Ja precis som jag skrev ovan så är hela MPC serien kultstatus, till och med de nya modellerna innan de kommer ut. S-1000 skulle jag snarare kalla klassiker, men någon direkt kult runt den finns det inte direkt, men den är super, har min kvar för man får väl inga pengar för dem i dag. Vad fick du för din?

S-950 används väl av alla hiphoparna, från De la Soul till som du säger dj premier. Din S-950 funkar perfekt tack för god affär :)

det är just namnet "mpc" som ger dem kult. men ingen
de två senaste, 500 och 5000, är något att ha.

fick runt 1000-lappen för min s1000. skulle nog kunna
köpa en igen när andan faller på. men inte nu. skulle
väl vara om någon hade en hårddisk i sig. odlarns
sampler täcker upp rack-samplerbehovet här. sen
står en mpc3000 bredvid och en emax på trippelstativet :p

uc.t
2008-10-26, 22:43
Det är så enkelt. De maskiner som genererat en kult kring sig är helt enkelt kult.
303:an är praktexemplet på mytbildning mm. eller 808:an som också namngett åtskilliga låtar och bans som t.ex. 808 State. HipHoparna mfl avgudar SP1200 och refererar till den i intrvjuer och texter likaså S-950:n (något oförtjänt). De fyra maskinerna är praktexempel på kultmaskiner. Så För att vara en kultsynth så måste man generera en kult kring sig, annars är det ju bara tomma ord.

Huvudet på spiken!

Kom även o tänka på SidStation. Vad anser ni om den? Knappast klassiker. Mer nörderi kanske?

axeman
2008-10-26, 23:58
klassiker om de definierar en era (dx7)

kult om de är ovanliga och konstiga och om insatta personer kan bli upphetsade av att prata om dem. (buchla)

Håller med ovanstående talare. Well put. :)

hans olof
2008-10-27, 02:16
skulle nog ändå vilja påstå att VL-1 är lite kultig. iaf nog för att motivera en liten rad i en säljes-annons. men den är mer kultig som leksak än som instrument.

Ƶl8R
2008-10-27, 02:35
det är just namnet "mpc" som ger dem kult. men ingen
de två senaste, 500 och 5000, är något att ha.

fick runt 1000-lappen för min s1000. skulle nog kunna
köpa en igen när andan faller på. men inte nu. skulle
väl vara om någon hade en hårddisk i sig. odlarns
sampler täcker upp rack-samplerbehovet här. sen
står en mpc3000 bredvid och en emax på trippelstativet :p

Nej jag håller med dig, "de är inget att ha". Men tack vare att det står "MPC" på dom så säljer de som smör. Och de dyrkas ju faktiskt, speciellt i staterna verkar det som.

Känns sorgligt att kränga i väg min gammla S-1000 för en stackars 1000-lapp, med tanke på vad jag gav för den en gång för urminnes tider sedan, och vad vi gått igenom tillsammans. Nu göms den i ett berg av samplers man samlat på sig. Men det intressanta är, ju fler samplers ju mindre samplar jag. Så jag skall nog göra mig av med några.

Ƶl8R
2008-10-27, 02:37
Huvudet på spiken!

Kom även o tänka på SidStation. Vad anser ni om den? Knappast klassiker. Mer nörderi kanske?

Inte klassiker, men det finns ju helt klart en kult runt den och SID-chipet i övrigt så den platsar nog i kategorin kultsynthar.

leere
2008-10-27, 03:48
sidstation har en liten kult omkring sig, men inte så värst utbredd.
själva chippet däremot, är legendariskt. annars hade det aldrig
varit så otroligt många prylar runt omkring själva chippet.

emul8or: säg till mig om du skall kränga den, kanske är intresserad trots allt...

Ƶl8R
2008-10-27, 04:15
sidstation har en liten kult omkring sig, men inte så värst utbredd.
själva chippet däremot, är legendariskt. annars hade det aldrig
varit så otroligt många prylar runt omkring själva chippet.

emul8or: säg till mig om du skall kränga den, kanske är intresserad trots allt...

Vilken, S-1000?

Splork
2008-10-27, 09:26
klassiker om de definierar en era (dx7)

kult om de är ovanliga och konstiga och om insatta personer kan bli upphetsade av att prata om dem. (buchla)


Hehe, jag läste fel, trodde först det stod:

"kult är de om ovanliga och konstiga personer kan bli upphetsade av att prata om dem. (buchla)"

(Vilket kanske också är sant..? ;) )

indigo
2008-10-27, 13:30
skulle nog ändå vilja påstå att VL-1 är lite kultig. iaf nog för att motivera en liten rad i en säljes-annons. men den är mer kultig som leksak än som instrument.

Jag får nog också hänga på och säga att jag tycker att den är lite kult. Nu senast så tyckte jag mig höra VL-1 ljud i senaste Nintendo Wii reklamen :)

hasparigus pink
2008-10-27, 13:45
"kult är de om ovanliga och konstiga personer kan bli upphetsade av att prata om dem. (buchla)"


ja det var det jag menade.

vi körde ett skämt på 100% berlin-kvällen för det luktade så mycket svett precis framför scenen att om man undrar nåt om skivetiketter och katalognummer så är det bara att följa lukten fram till grabbarna med koll.

sawtooth
2008-10-31, 14:37
Några kultiga synthar enligt mig:

Polivoks
RSF Kobol
TB 303
PPG Wave
Casio VL-1
Solina
Speak & Spell
ARP 2600
VCS3
Commodore 64
Fairlight
Linn Drum
TR 606/808/909
Theremin
MS 10/20/50
Alla analoga vocoders
System 100M
Oberheim SEM
Philicorda
Emulator II

Till min förfäran äger jag väldigt få av dem...