handdator

Visa fullständig version : Ableton Live och VST



neriks
2008-10-14, 13:48
Hej hej,

Är det någon som vet om Live 7 har support för VST 3.0? Jag har försökt att läsa mig till detta i manualen men hittar inget som uttryckligtn säger att VST 3.0 stöds. Jag håller på och implementerar en del mjukvara till min studio och jag vill helst använda VST 3.0 framför VST 2.4 ...

false messiah
2008-10-14, 14:01
Live stöder inte VST3. Det är i princip ingen utom Steinberg själva som stöder det, varken plugintillverkare eller värdprogram.

outshape
2008-10-14, 14:16
Oj, vad är VST 3.0 egentligen?

false messiah
2008-10-14, 14:56
0.6 bättre än VST 2.4? :)

Det finns lite att läsa på KVR (http://www.kvraudio.com/news/5933.html).

neriks
2008-10-14, 16:58
Oj, vad är VST 3.0 egentligen?
VST 3.0 skiljer sig markant mot VST 2.x på flera punkter. För den som programmerat COM (Component Object Model) i Microsoft's miljöer kommer förmodligen känna igen sig en hel del då teknologin till stora delar baseras på samma teknologi (interface och referensräkning av objekt). Basklassen i VST 3.0 heter FUnknown och kan i det närmaste liknas med IUnknown i Microsoft's COM-teknologi ... Jag har implementerat plugins i både VST 2.4 och 3.0 och jag föredrar nog den senare av dem ...

Den mjukvara som jag pysslar med just nu kommer jag nog implementera som VST 3.0 även om Live 7 inte har stöd för detta ännu. Man kan ju alltid implementera en wrapper runt sina VST 3.0 pluggar och exponera dem som VST 2.4 ... Vem vet, det kan ju t.o.m bli en intressant övning! ;)

false messiah
2008-10-14, 23:46
Personligen skulle jag inte skriva en plugg enbart för VST3 på grund av det begränsade stödet, men jag kan förstå om man vill använda det om det underlättar kodandet.

Jag kan lätt tänka mig att det dröjer till Live 9 innan det har stöd för VST3 - v8 borde vara på väg rätt snart, och än så länge finns det få anledningar att implementera det för värdprogrammen.

neriks
2008-10-15, 08:28
Personligen skulle jag inte skriva en plugg enbart för VST3 på grund av det begränsade stödet, men jag kan förstå om man vill använda det om det underlättar kodandet.
Ser man kommersiellt på det så är det ju ingen större idé att implementera en plugg för VST 3.0i och med att det verkar vara väldigt få program som har stöd för det ... Idagläget är det förmodligen bäst att hålla sig till VST 2.4 ...

Den mjukvara jag håller på med kommer nog enbart användas av mig i.o.m att den är så pass specialanpassad för min studio ;) Basfunktionaliteten i mjukvaran är det som tagit tid att utveckla så det är nog en mindre arbetesinsats att anpassa den för 2.4 eller 3.0. Jag hade personligen tyckt att det varit trevligare att använda VST 3.0 men eftersom Live inte verkar ha stöd för det än så länge så får det nog bli 2.4 :)


Jag kan lätt tänka mig att det dröjer till Live 9 innan det har stöd för VST3 - v8 borde vara på väg rätt snart, och än så länge finns det få anledningar att implementera det för värdprogrammen.
Oj, Live 9!?? Man kanske skulle erbjuda Ableton sina konsulttjänster! ;)

Sillen
2008-10-15, 08:40
Ableton söker väll programerare då och då!!?

false messiah
2008-10-15, 23:57
Oj, Live 9!?? Man kanske skulle erbjuda Ableton sina konsulttjänster! ;)

Som sagt, det är bara en gissning från min sida. v8 borde vara på gång rätt snart (ryktas om det från Abletons forum) och jag tror inte de kommer ha med VST3-stöd, så det borde i såna fall bli i v9.