handdator

Visa fullständig version : Frågor om abletons midieffekter



Modulation
2008-10-08, 00:54
Jag kommer ihåg fruityloops

hur man kunde länka saker lite hur man ville, beteendet på hur rattarna skulle tolka midisignalerna (på midikontrollern) kunde man få skarp kurva etc... man kunde plita in helt egna beräkningar tillochmed... som en matteformel. det var fina grejor.

Det finns ju midi macro grej i ableton live... men jag saknar Invert och sånna enkla småsaker.
att kunna höja två stycken midivärden i all ära, men om jag vill sänka ett samtidigt som jag höjer ett annat, med samma ratt... hur gör jag då? har inte riktigt blivit speciellt imponerad av den aspekten av live ännu faktiskt... men jag kanske inte har tittat noga nog?

false messiah
2008-10-08, 01:08
Att invertera gör man genom att sätta min och max tvärtom (så att max är -100 och min är +100 tex). Mer avancerade saker än så (som andra kurvor) kräver extraprogram.

Modulation
2008-10-08, 01:16
ehm, Hur? :P

och jag menar förstås inom ableton live, inte i t ex midikontrollern.

Sillen
2008-10-08, 07:13
Det går i live!!! Du får läsa manualen!!


YouTube - Ableton: Hands on Control (http://www.youtube.com/watch?v=G6RqDMDqWuY&feature=related)

credo
2008-10-08, 09:36
När du står i Mapläget så har du en lista till vänster med alla mappings. Där kan du göra inställningar för varje rad. Om du sätter max och min till motsatta värden på en parameter så får du den effekt du efterfrågar; en parameter minskar och den andra ökar.