handdator

Visa fullständig version : hybrid SACD knäpper och har sig



Real Parakeet
2008-06-23, 16:09
För en tid sedan köpte jag en CD-skiva: "Tafelmusik" av Telemann. Vi snackar alltså barockmusik. Eftersom jag sällan spelar CD-skivor hemma så spelade jag den i bilen. Jag tog en liten sväng på landsbygden, vädret var strålande fint och Ramlösan i mugghållaren smakade fint. Livet kändes underbart och jag drog upp volymen på bilstereon för att verkligen få ut maximal upplevelse av Telemanns Taffelmusik. Då lade jag märke till en massa små knäppningar, knaster och liknande irriterande oljud. Dessa oljud hördes klart och tydligt och förstörde hela musikupplevelsen. Jaha, tänkte jag. Dags att byta bilstereo? Det intressanta var att jag inte hade hört dessa oljud på andra skivor. Stereon är en Volvo original från 1998 och de kan vara lite kräsna med vad man stoppar in i dem. Vissa av dem vägrar spela CDR-skivor. VIssa gör det ogärna. Och då snackar vi om samma modell av stereo. Jag har dock begåvats med en som tar allt utom CDRW. Med andra ord, det är inget fel på bilstereon.

Jag provade att rippa skivan och lade över musiken på ett SD-kort och spelade upp den via navigatorn och dess FM-sändare. Samma sak. De störnade knäppningarna fanns där också. Förstärkardelen på stereon? Jag lyssnade i mobiltelefonens mp3-spelare. Samma visa. Knäpp och knaster. Jag har provat att spela upp den i datorn. Knäpp och klick. Jag har provat den i DVD-spelaren som är kopplad till stereon. Knäpp, knaster och klick.

För en vecka sedan reklamerade jag skivan och idag fick jag en ny. Samma sak med den. Knäpp och klick på exakt samma ställen. Några tips på vad felet kan vara? Jag kan bara komma fram till att det är inspelningen.

encore
2008-06-23, 16:29
Ja, det lär det ju vara om du även provat att rippa den och lyssna i datorn, speciellt om du använt Exact Audio Copy i secure-mode. Antar det är Naxos som utgett skivan snarare än EMI?

The Introvert
2008-06-23, 16:52
Det kanske är en om-mastring till CD från det fantastiska formatet vinyl?

Real Parakeet
2008-06-23, 17:56
Skivan är utgiven av Brilliant Classics. Den kostade 39 spänn så det är egentligen skit samma. Det är inte mycket pengar att orda om, men jag är nyfiken på vad det kan vara för fel.

PF
2008-06-23, 19:52
Gissar definitivt på Introvertens idé, att materialet kommer från vinylskiva. Det är bara att njuta på! :)

Real Parakeet
2008-06-23, 20:29
Fast det är inget vinylknaster.. Det är snarare sådant där digitalt knäppande, ungefär som när en CD-spelare stöter på en repa i skivan. Fast här fortsätter musiken spela. Skall se om jag kan lägga upp en mp3 av det senare.

PF
2008-06-23, 20:37
För hårt mastrad skiva i så fall. Förekommer tyvärr ibland.