handdator

Visa fullständig version : Hur spelar ni live?



kockpit
2008-06-19, 17:19
Ja hur gör ni? Många har en laptop som de glor på, vad gör man egentligen med den på scenen? Om man vill spela klaviatur, kan man köra backtracks på CD, eller blir ljudteknikerna tokiga då? Berätta gärna hur ni gör!

sisältää
2008-06-19, 17:29
Det är olika. Det mesta fungerar om man bara har koll på vad man gör. Vissa äldre prylar skapar en massa brum och skit i stora system dock så var med på att improvisera lite.

saddox
2008-06-19, 18:10
Sist jag spelade live(längesedan) så var det CD med det mesta på + ett par synthar för livespel.

jgb
2008-06-19, 18:15
Sist jag körde så var det machinedrum+monomachine+2xspaceecho+egen mixer. Tänker lägga till något klaviatur till det tror jag, SH-101 eller så. Har mixerkanaler över.

Ljudteknikern får ett stereopar ut.

enapa
2008-06-19, 18:16
Kopplar in en monolåda och nått mer och sen kör bara!! punkstuket...

funkar bara om man inte har "låtar" utan bygger allt på platts eller joksar runt patterns... iofs funkar det med låtar med... (var min hjärna som sade emot mig själv.. )

Förut så körde jag med en rm1x eller ES-1 som seq ... det var rätt skevt, sequensade trummor på en 707a också.. mkt jobbigt... CD eller playback skulle jag aldrig köra ... iaf inte som enapa... kanske om det var annat projekt som kräver det...

Synapskollaps
2008-06-19, 18:18
Utan dator

Korg EMX som master, slavar monomachine. EMX triggar sedan SP-404 med backtrack element (1 bars loopar), EMX kör trummor & 1-2 synthar, Monomachine kör 6 synthar (inkl beatboxen), och monon's midimaskiner triggar SH-32 (är multitimbral till 3 synthparter + trummor). Sync går vidare till FR Revolution. DX-100 liras chord med live. Div effekter.

+ Det upplägget är igentligen mest kreativ & ger mest utrymme till improvisation. En rigg som är hyffsat lätt att flytta runt.

- Det som är nackdelen är att (för mig iaf) det tar lång tid att bygga upp låtar & överför befintliga låtar till maskinerna.

Med dator

Live 6 på laptop med en Novation Remote SL 25, som styr det mesta; filter på synthar, volym på spåren m.m. Har inga synthar synkade, men det kommer väl... Hade tänkt att få in FR Revolution & Monomachine, resten blir Live. I live kör jag väldigt få VST:er, det mesta är 1-2bars loopar som är wavar.

+ Det går hyffsat lätt & fort att bygga ihop ett liveset. Lätt att ta med!

- Minus är helt klart att det inte blir lika mkt rattande, fokus hamnar lätt på datorskärmen. Om datorn krånglar blir det jobbigt! Då kan det vara bra att ha med en backup med backtrack, typ SP-404/mp3spelare.

Ett annat alternativ som jag kört är Dj:ing med Traktor plus div (hårdvaru) synthar & effekter. Men det var inget kul upplägg, så det kommer nog inte hända igen!

Arete
2008-06-19, 18:58
Laptop med Live är min bas i allt.

Sen beror det helt på vad man ska köra.
Har provat köra hela låtar i live som backtrack utan att vrida så mycket samt sång och en gitarrist på det. Funkade väl hyggligt.
Ska man köra ett mer improviserat set brukar jag ladda upp några syntar och 1-3 trumtracks med grundloopar + några till hyggligt färdigvridna syntar för att bygga på med och kanske några audioloopar att vrida på. Nackdel med det är att det blir mycket skärmstirrande då man måste vrida runt med musen hela tiden och trigga saker. Går inte att förbereda särskilt mycket utan det blir ju som det blir.
Som elisa&agneta har jag och apan kört lite olika, där har datorn mest fått bli lite förberedda loopar som jag triggar och kanske vrider till lite och sen har jag vridit på lite av apans hårdvara medans han kört låda och andra grejor.

leere
2008-06-19, 22:04
utan dator: mpc för diverse samplingar
resten är pedaler och ett par mikrofoner.
nu även micromodular för evil bitcrush :)


med dator:
ableton live, intern rundgång. men inte lika roligt.

dock är allt improviserat. men alltid med ett tema.

kockpit
2008-06-19, 22:57
Tackar för alla svar! Jag hade tänkt mig ett klassiskt upplägg, backtracks på Minidisc (still going strong och inte så känsligt som CD, men bäst att ta med båda) och sång och lite klaviaturer/sampler live.

Arete
2008-06-19, 23:03
Backtracks är ett aber, hemmamixat i PA brukar inte alltid bli optimalt. Därför det är gött med "riktigt" så det går att mixa/vrida lite mer i detalj.

neriks
2008-06-19, 23:07
De gånger jag lirar så blir det flygel eller piano ... Inga syntar eller datorer live ... Det passar helt enkelt inte till den musik som jag snöat in på just nu ;)

ellesspe
2008-06-20, 11:58
Jösses, bara att konstatera att man blivit gammal... Ingen som ens reflekterar över det "självklara" svaret; Tillsammans med en trummis, basist, gitarrist och någon som sjunger :p

Men riktigt kört är det väl kanske ändå inte för mig eftersom jag vid vissa tillfällen spelar ihop med endast en gitarrist och då körs det alltid hemgjorda midi-filer.
Back-track tycker jag verkar vanskligt på grund av det Arete påpekade om den stora skillnaden i ljud mellan hemstudion och PA:t och även mellan olika PA:n.
Med midifiler kan man ju dessutom bre på med mycket grejer och sen lätt plocka bort det som inte passar för stunden (om en basist dyker upp helt spontant t.ex.:) )

Så, mina synpunkter.. dags att krypa tillbaks in i grottan.

zthee
2008-06-20, 13:29
Portan får fungera som backtrack - fast man kan ju mixa den i realtid med EQ och sånt. Lägga effekter på kanalerna osv.. Sen någon synth som bärvåg till vocodern. Det är iaf så jag har tänkt köra på norberg.. :)

(Då blir det ev. så att jag spelar på x0xb0xen och modularsystemet får fungera som synth. Men det beror ju på om jag får det klart..).

toymolesterer
2008-06-20, 18:58
sist jag körde live var det;
en hög trummaskiner (med förprogrammerade patterns som manipulerades live),
några leksaker (spelades live) ,
ett gameboy (med förprogrammerade patterns som manipulerades live),
harpa (spelades live),
effektpedaler (skruvades och misshandlades live)
och egen mixer.

backtracks är inte min grej, jag vill kunna påverka alla ljud när som helst.

edit: nästa gång blir det nog bara tr 606 + tb 303 och något delay, med realtidseditering av patterns på båda.

JävelPersson
2008-06-20, 23:53
När vi var mer aktiva och spelade live körde Atarin M1:an och eventuellt någon mer synth och sampler. Styrde också ME-10:an till min gitarr som vi linade och en gitarr till i mickad stärkare, och sång.

CD eller liknande kändes som lite väl statiskt av någon lustig anledning, datorn tog ju inga spontana rundor på egen hand direkt. Men jag tycker det känns som om man har mindre frihet med en CD som man bara spelar till. Fördelen med att ha datorn på scen var att man kunde köra låtar eller mixar som extranummer t ex.

Aretes kommentar känner jag också igen, det känns bättre att ha möjligheten att kunna göra något åt ljudbilden, byta något ljud om det behövs osv.