handdator

Visa fullständig version : Hur lär man sig göra musik? HJÄLP



Danell
2008-06-15, 23:22
Hej, jag har hållit på med att göra musik länge (för min ålder) men jag kan inget om hur man gör, hur man ska "ställa upp" allt. vad man ska börja med, hur man ska göra för att få det så "mäktigt" som möjligt.
Den sortens musik jag vill göra är sorglig musik. Jag vet inte varför men om jag sätter mig vid ett piano blir det alltid så. Den sortens musik jag vill göra är liknande till den här låten (lyssna på hela): 4shared.com - online file sharing and storage - download 15 - Love Conservative.mp3 (http://www.4shared.com/file/51432029/82bfadce/15_-_Love_Conservative.html?dirPwdVerified=8b4ef00a)

Jag tycker jag är bra på att göra musik (men det är jag inte helt) men när jag hör riktigt bra gjord musik blir jag bara arg på mig själv för att jag inte kan komma på något så bra. Jag blir frustrerad och försöker göra något men inget blir bra. Jag har inte gjort musik på hur länge som helst nu för det kommer inget. Hur mycket jag än försöker så kommer det aldrig något bra.

Just nu undertiden jag skriver detta sitter jag och lyssna på musiken från en anime som heter Tengen Toppa Gurren Lagann som har fan bästa jävla filmmusiken jag har hört. Jag börjar nästan gråta för det känns som att jag har inte en skans att någon sin kunna göra sån musik.

Det jag söker efter är hur gör man musik? Vad har ni för tipps. Vad är det jag ska lära mig? Vilka böcker ska jag läsa? Hur kan jag lära mig på bästa sätt (jag tror ni svarar genom träning, träning och mer träning men jag kan inget). Finns det några bra föreläsningar? Filmer? Ge mig allt! ALLT! Finns det några högstadie skolor som är bra? Jag kan offra min framtid för att lära mig. Det är det ända jag vill är att göra så pass stark musik så man kan få personer att börja gråta av det!

Snälla hjälp

false messiah
2008-06-15, 23:52
Det finns ett gammalt skämt:

Ung man: "Ursäkta mig, hur kommer man till konserthuset?"
Äldre herre: "Övning, min vän, övning."

Det är visserligen precis vad du väntade dig att vi skulle svara, men det ligger mycket i det. Jag vet precis hur det är att lyssna på musik man inser att man själv aldrig skulle kunna spela/skapa, men jag tror det gäller att omvandla det till något mer konstruktivt; till att se det som en inspiration och istället försöka hitta sitt eget uttryck.

Mer konkret: det kan vara värt att leta upp en pianolärare eller leta upp någon annan musikutbildning. Då får du tillgång till någon som redan kan det här och som dessutom kan ge dig tips. Och ska man bli riktigt duktig på att spela ett instrument krävs det att man övar, helst då fokuserat (det finns en hel del forskning kring "deliberate practice (http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/2006/10/30/8391794/index.htm)"). Öva på tekniska aspekter, lär dig spela från noter, studera musikteknik, dissikera musik du gillar, osv - det finns hur mycket som helst att göra.

Sen måste man nog vara beredd att det tar tid och att allt man gör inte blir bra. Så hellre då att lära sig leva med att allt man gör inte är perfekt, men att sträva efter att lära sig av det.

(Det finns ytterligare ett gammalt skämt också:

"Igår spelade jag fiol så att min mor började gråta."
"Jaså, spelade du så vackert?"
"Nej, jag råkade peta henne i ögat med stråken.")

kroffe
2008-06-16, 00:04
Sök estetisk musik inför gymnasievalet...(om du inte gjort det redan alltså).
Det är i alla fall ett första steg...

PF
2008-06-16, 00:09
Sätt upp en lapp på konsum och be någon lära dig spela lite piano för en hyfsad peng så kan du börja redan i morgon. Det finns massor av folk med hyfsade kunskaper, någon kan säkert ställa upp. Jag skulle själv lätt svara på en sådan annons, lite kan man allt lära ut :)

En viktig första lärdom är att det här med musik inte är gratis - det kräver mycket tragglande och tråkiga övningar för att man ska ta sig vidare till det stadium då det börjar bli riktigt kul.

En annan, som jag just sade i en annan tråd, är att man aldrig kan bli fullärd. Det går inte. Det är både teoretiskt och praktiskt omöjligt. Och det är samtidigt väldigt glädjande.

axeman
2008-06-16, 00:45
Jag tycker det är skönt gå ut och gå på en promenad med en diktafon på fickan. På så sätt känner jag att melodin får utvecklas fritt. Om jag sitter framför ett piano och ska börja komponera så brukar jag ofta bli omedvetet låst vid händernas muskelminne och jag börjar rutinmässigt spela vissa typiska ackord. Har jag inget instrument i närheten så känner jag att harmoniken blir underordnat melodin (som det "ska" vara) och inte tvärtom.

Gällande din kreativa låsning så känner jag igen mig själv och vad jag har kommit fram till är att det inte nödvändigtvis är så att det inte "kommer någonting", utan snarare att jag är så otroligt kräsen: Viljan blir för stor och jag ställer för stora krav på att mitt första möte med melodin ska vara så fantastiskt. Mitt råd är att du struntar i om det blir bra eller inte. Sätt upp ett mål att du ska skriva dig igenom en komposition och strunta i kvaliten på resultatet. Se det som att du spolar systemet.

Slutligen tycker jag att du ska grotta ner dig ordentligt i harmonilära och funktionsanalys. Lär dig hur ackord förhåller sig till varandra och hur ackord leder till andra ackord. På så vis kommer du utveckla en instinktiv förmåga att hitta vägar till andra tonarter o s v. Ibland skriver man bort sig och vet inte riktigt hur man ska hitta tillbaka, då är det bra att ha funktionsanalysen i ryggraden. För ett par år sedan brukade jag roa mig med att börja med två knepiga ackord som egentligen hade så lite med varandra att göra som det bara gick. Utifrån dessa ackord försökte jag sedan snurra till det ännu mer men ändå naturligt leda tillbaka till utgångsackordet i slutändan.

David Lennartsson
2008-06-16, 00:59
Mycket är ju sagt, men lyssna noga på den musiken du älskar och gå verkligen till botten med hur den är gjord - så detaljerat du bara kan.

Du kommer att lära dig väldigt mycket. Skriv sedan egen musik i den stilen som övning. Skriv även parallellt musik i din egen stil. Skriv mycket och var inte för självkritisk, du lär dig mer om du når klingande resultat som du sedan utvärderar. Läs mycket om komposition, harmonilära mm, helst för en lärare som hela tiden kan komma med synpunkter på både etyder och de egna kompositionerna.

Om man verkligen vill ha kontroll på sitt komponerande och verkligen kunna hantverket så är det mycket arbete bakom förstås. Leta efter kurser och lärare i arrangering/komposition och lyssna noga på den musik du blir riktigt inspirerad av och då väldigt analytiskt.

makari
2008-06-16, 01:10
Jag känner igen mig i din situtation, vi har väl alla varit där då och då när man känner sig helt värdelös och allt man gör låter skit, men egentligen finns det ingen annan lösning än att öva och fortsätta öva. Jag har mer och mer kommit underfund med att vad som funkar för mig är att tvinga mig själv vidare när det går trögt. Snarare än att vänta på att inspirationen ska komma så får jag sätta mig ner och försöka ändå. Men alla är ju olika, vad som funkar för mig är knappast nån universallösning.

Att gå in för att lära dig ett instrument låter som en alldeles utmärkt sak, kolla också med kommunala musikskolan där du bor, billigare än privatlektioner. Lite musikteori är väl aldrig fel och det kan en lärare alldeles säkert hjälpa dig med och att plocka isär låtar man gillar för att hitta vad det är som gör "det" i låten och försöka lära sig hur man gör det är alltid en bra grej. När jag lär mig nya låtar på guran så brukar jag försöka välja låtar som är lite svårare och innehåller passager eller tekniker jag inte riktigt behärskar så att man både utvecklas och och får inspiration till ny musik.

Sen är det ju det där med produktion och så, men det är samma sak där. Jobba på det, öva, försök lära dig hur man får till det där ljudet eller effekten, och det lär komma med tiden. Verktygen är ju tillgängliga för alla idag. Fan, när jag var tretton och gjorde kass techno i protracker så fanns det inga equalisers eller multibandskompressorer att tillgå, inte för att det hade gjort nån skillnad ändå :)

Men hela grejen är väl att det troligen kommer kräva, om inte blod svett och tårar, så iaf en hel del tid och engagemang innan man känner att man kommer nån vart. Men släpp lite på kraven så länge, allt man gör måste inte bli lysande. För varje halvbra låt du får ur dig så har du säkert lärt dig nåt som du kan använda i en framtida låt.

PF
2008-06-16, 01:45
Faktum är att vi alla musikskapare nog är "värdelösperiodare"! :) Det kommer många stunder av tvivel och inspirationsluckor. Huvudsaken är att man tar sig upp från dem - och det gör man. Det kan vara via att lyssna på radio & andra källor till ny musik, via att lyssna på sina gamla darlings (eller döda dem), att spela & traggla, hitta nya ljud och kanske även testa & köpa nya instrument. Eller från utekvällar med livespelningar & svettiga dansgolv. Sådant kan inspirera stort.

Soulmachine
2008-06-16, 01:53
Äsch, musik är inte bara träning det är en skaparupplevelse. Och precis som false messiah säger inspiration är nyckeln.

Jag har sett människor ta upp en gitarr för första gången i sitt liv och göra en bättre låt än en annan människa som skapat proffessionell musik hela sitt liv bara genom att de uttryckte någonting:
En känsla eller en tanke, de pratade med mig genom musiken.

När håren reser sig på mina armar och jag får en sådan mäktig känsla av otillräcklighet utav att höra en annans låt så försöker jag vända denna känsla till just inspiration.
Jag kan också känna mig som en SOPA när jag hör andras mästerverk men försöker skaka mig av det, det måste man nog, annars blir musik aldrig en angenäm känsla tror jag.

Det är som att det kvittar hur "bra" någon annan är, de skulle ju aldrig ändå kunna säga det som jag vill på det sättet som jag gör. Hur skulle de kunna? De vet ju inte vad jag känner och hur jag säger saker? :)
DET är en bra början att försöka förmedla,
att: SÄGA NÅGONTING

Säger man något spelar det ingen roll om det är bra eller dåligt, det är i alla fall bättre än att vara tyst.

KRAMIS!

Olle Truck
2008-06-16, 10:07
Popmusiken är en osnuten parvel som skubbat ifrån lektionen för att gå och röka för sig själv på skolgården. Dom roligaste grejerna kommer oftast ifrån de mest oväntande hållen. Icke desto mindre är de som skapar bra musik ofta väldigt dedikerade denna och kan sina "grejer" - om det nu är gitarr-licks, filtersvep eller primalskrik. Om man vill ha en karriär som musiker däremot så är det övning övning övning på ett instrument, och det är nog bäst om du har en jävla talang för instrumentet redan ifrån början. Sen kommer du att få spela med Uno Svenningsson och det kommer du att vara glad för.

axelwaad
2008-06-16, 10:52
Genväg: Lär dig vilka ackord som berör. Nöt in dessa kombinationer. Skriv sedan texter som berör.

sawtooth
2008-06-16, 11:49
En annan idé är att tänka i "andra instrument". Det verkar som om piano är ditt huvudinstrument, men i stycket du bifogade är det ju mycket stråkar, som ju är alldeles utmärkta för den där maffigt sorgliga känslan. Lyssna på dem och försök klura ut hur de används. Vad jag menar är att du kanske ska prova att "tänka bort" pianot och leta efter fler uttrycksmöjligheter.

Sedan är det tyvärr så som alla här säger: öva öva öva. Lär dig noter och hitta stycken som uttrycker den känsla du är ute efter, spela dem om och om igen och tänk efter vilka toner och harmonier som triggar dig. Härma först och skapa sedan.

emp
2008-06-16, 11:51
Äsch, musik är inte bara träning det är en skaparupplevelse. Och precis som false messiah säger inspiration är nyckeln.
Inspiration är ofta bra, men om man låter det vara nyckeln finns det stor risk att man inte får mycket gjort..;)



Jag har sett människor ta upp en gitarr för första gången i sitt liv och göra en bättre låt än en annan människa som skapat proffessionell musik hela sitt liv bara genom att de uttryckte någonting:
En känsla eller en tanke, de pratade med mig genom musiken.
Absolut. Det har jag också sett/hört. Frågan är bara hur många gånger man kan ta upp den där gitarren för första gången... Jag är rädd att det bara funkar typ en gång för de flesta.



Det är som att det kvittar hur "bra" någon annan är, de skulle ju aldrig ändå kunna säga det som jag vill på det sättet som jag gör. Hur skulle de kunna? De vet ju inte vad jag känner och hur jag säger saker? :)
Precis! Och det är exakt detta som man kan öva på. Dvs att bli bättre på att säga/uttrycka det man vill genom musiken. Och det är lika hårt arbete med det som med allt annat. För jävligt... :)
Fast kul!

Danell
2008-06-16, 13:05
Tack så jätte mycket för allt. kroffe: jag har sökt in till bara riktigt bra estetiska gymnasium (jag har tittat upp dom och frågat många som går där om allt). sawtooth: Jo, mitt huvudinstrument är piano men jag har alltid intresserat mig för pampig symfoni musik i lite mer "ny" stil en beethoven m.m. Som denna låt men med mindre hiphop: 4shared.com - online file sharing and storage - download 19 - 'Libera me' from hell.mp3 (http://www.4shared.com/file/51497091/12fe14a4/19_-_Libera_me_from_hell.html?dirPwdVerified=8b4ef00a) Det kommer från samma serie som låten jag bifogade innan gjorde.
Jag har försökt göra några sådana låtar men det jag måste lära mig är vilket instrument som gör vad i en symfoni. Vilka är basen, vilka är leads och vilka är pads m.m. Men det finns väll ingen bok eller liknande som kan säga det eller är det bara träning som gör det?

sawtooth
2008-06-16, 13:14
Jodå, det finns massvis med läroböcker i komposition, men för att ha nytta av dem måste du lära dig noter och harmonilära. Jag vet själv inte mycket om sådant men det finns gott om folk här på forumet som är übergrymma på just sådana saker. Du kanske ska försöka formulera om din fråga och skapa en ny tråd under Komposition - 99.se (http://www.99.se/komposition/?) så hamnar frågan på "rätt" ställe.


Tack så jätte mycket för allt. kroffe: jag har sökt in till bara riktigt bra estetiska gymnasium (jag har tittat upp dom och frågat många som går där om allt). sawtooth: Jo, mitt huvudinstrument är piano men jag har alltid intresserat mig för pampig symfoni musik i lite mer "ny" stil en beethoven m.m. Som denna låt men med mindre hiphop: 4shared.com - online file sharing and storage - download 19 - 'Libera me' from hell.mp3 (http://www.4shared.com/file/51497091/12fe14a4/19_-_Libera_me_from_hell.html?dirPwdVerified=8b4ef00a) Det kommer från samma serie som låten jag bifogade innan gjorde.
Jag har försökt göra några sådana låtar men det jag måste lära mig är vilket instrument som gör vad i en symfoni. Vilka är basen, vilka är leads och vilka är pads m.m. Men det finns väll ingen bok eller liknande som kan säga det eller är det bara träning som gör det?

Danell
2008-06-16, 23:28
jag får göra det när jag får tid och har listat ut vad jag ska fråga. Men fortsätt gärna med era tips. Vart mycket inspirerade av dom att göra musik så jag skulle sätta mig och göra lite men kom på att jag var tvungen att installera alla program igen p..g.a ominstallation och nu så har jag inte like mycket ork till det. Så skriv allt du kan och har!

Soulmachine
2008-06-17, 01:01
Jag har försökt göra några sådana låtar men det jag måste lära mig är vilket instrument som gör vad i en symfoni. Vilka är basen, vilka är leads och vilka är pads m.m. Men det finns väll ingen bok eller liknande som kan säga det eller är det bara träning som gör det?

Det går att höra ganska kvickt, instrumenten i en symfoni om man bara får höra de olika instrumenten var för sig först och få en mental bild (ett sorts hörsel avtryck) på hur en fiol låter tex.
När man väl har det avtrycket så fixar du att höra vilka alla instrumenten är ganska fort. :)

Om du har tillgång till en synth eller en symfoniorkester mjukvaru synth du kan få grejja med.
Så ta fram ett instrument i taget och bara lyssna hur det låter. Tex Cello, violin, oboe, trumpet osv.

Jag kan inga noter, men har lärt mig harmonilära. Jag kan inte skriva ned tex melodier i noter det har jag aldrig behövt för att kunna göra låtar. Harmoniläran har dock varit en enorm hjälp.
Så man hajjar det här med tonarter och ackord.
Resten spelar man bara in i datorn :) Vi lever ju inte på 1700-talet längre.

Man får skilja litet på att göra en låt eller ett stycke musik och att kommunicera med andra musiker. Förr i tiden så kunde man ju inte spela alla instrumenten själv men det kan man ju idag, mer eller mindre. Så nu gäller det mest att bli bekant med hur alla instrument fungerar ihop. Och att bli bekant på sitt EGNA instrument vad det nu är. Som verkar vara piano i ditt fall.

Och Piano är perfekt för att skriva musik på.