handdator

Visa fullständig version : Specifikt ljud i låt?



indigo
2008-06-15, 17:51
Hej,

Jag undrar vad det är för ljud/synthljud/sampling som hörs i låten han spelar till? dvs inte mirage samplingen "ah" och "oh" utan det andra. Det känns väldigt bekant och jag tror att jag har hört det i väldigt många låtar förr. Främst 90-tals låtar, men jag har aldrig tänkt på vad det var. Vad är det? Hur gör man det? Vilka låtar har det?

YouTube - Ensoniq Mirage demo (http://www.youtube.com/watch?v=3T1bmvRBcqg)

Förlåt för noobfrågan :)

mvh// nyfiken indigo

PF
2008-06-15, 19:09
Tjo! Riktigt ballt litet klipp med ett klassiskt fabriksljud där. Förstår inte riktigt hur du menar, han spelar till en sampling från "Good Life", en stor hit för några år sedan. Den har även syntbasen från en Yamaha DX100, fabriksljudet "Solid Bass". 909-trummor och så lite sköna ackord. Vilket ljud är det du söker?

PF
2008-06-15, 19:20
Samma kille visar förresten hur du kan sampla ut ackordljudet! :)

YouTube - Inner City - Chord Sample - (http://www.youtube.com/watch?v=2r1h2XmWXBI)

jgb
2008-06-15, 19:26
"duh"-ljudet? När han spelar högt uppe på klaviaturet?

indigo
2008-06-15, 22:51
Huvudet på spiken PF. Det var ackordljudet jag syftade på.

Inner City- Good life

YouTube - Inner City - Good Life (HQ) (http://www.youtube.com/watch?v=998P6HEzCdI)

De använder det ljudet i flera av deras låtar hör jag nu. Verkar dock inte vara ett helt ackord utan bara något intervall. Har inte gehör nog till dessa saker. Kanske lättast att sampla istället för att återskapa.

PF
2008-06-15, 23:59
Nej då, det är ett ackord, dock sitter jag inte med ett klaviatur till hands så jag kan inte ta ut det & har inte tillräckligt bra gehör för att höra vad det är för ackord "up front".

Visst kan du använda samma sampling, men det är kul att använda egna ackord i sådana här sammanhang också. Dels kan man sampla av dem, dels kan man bygga upp ackord genom att stämma ett antal oscillatorer på olika sätt, har man t ex två oscillatorer så är intervall som 0 / +7 eller 0 / +5 rätt schysst... dessa "fifths" kan man sedan göra helt "omöjliga" ackord med när man spelar. Och det blir ofta fett och snyggt. Det är rätt klassiskt i housesvängar att använda samplade ackord. Eller "chord memory"-funktioner som finns på ett antal syntar, exempelvis på Juno 1 / 2 / MKS-50 (som du ju har?).

Om du tar varannan ton från C och uppåt på klaviaturet och lägger fyra fingrar så får du 808 States "Pacific 202"-ackord, ungefär. Exempelvis.

Det finns gott om sajter med pedagogiska ackordexempel om du vill ha lite tips på olika tangentkombinationer. Själv lärde jag mig genom att ta ut låtar, t ex introt till Scritti Politti's "Oh Patti" som innehåller kul & knepiga harmonier. Att skriva liknande musik själv kräver mycket harmonilära och ett väl utvecklat gehörsspel.

Men man blir aldrig fullärd, remember that... musik är en ständig källa till utveckling för den som vill. :)

PF
2008-06-16, 00:04
Eller förresten, vad dum jag är, det är bara ett enkelt C-moll som de använder till samplingen. Eller vilken tonart som helst, men tre toner iaf... C #F G.

nilssonbts
2008-06-16, 10:37
Eller förresten, vad dum jag är, det är bara ett enkelt C-moll som de använder till samplingen. Eller vilken tonart som helst, men tre toner iaf... C #F G.

Nu har jag inte lyssnat/kollat på filmen, men C-moll borde väl bli C D# G (eller C Eb G beroende på hur man ser det...)? C #F G blir väl snarare ett C -5 eller nåt i den vägen... :tveksam:

PF
2008-06-16, 12:40
Haha! Ja, självklart... fan, det är ingen höjdare att sitta och räkna toner på fingrarna efter ett par glas vin :D

nilssonbts
2008-06-16, 13:09
Du får väl googla fram ett klaviatur nästa gång (eller alternera med vitt och svart nagellack i lämpliga intervall...) ;)

indigo
2008-06-17, 04:41
Jo jag har studerade musikteori och arrangering och komposition för ett par år sedan men jag har aldrig haft något vidare gehör och speciellt inte för ackord. Tänkte mest att det var en liten ters först. Jag har testat mig fram lite och kommit en liten bit på vägen tror jag. Denna sorts musik är helt ny för mig. :)

indigo
2008-06-17, 05:39
Hej,

Jag undrar vad det är för ljud/synthljud/sampling som hörs i låten han spelar till? dvs inte mirage samplingen "ah" och "oh" utan det andra. Det känns väldigt bekant och jag tror att jag har hört det i väldigt många låtar förr. Främst 90-tals låtar, men jag har aldrig tänkt på vad det var. Vad är det? Hur gör man det? Vilka låtar har det?

YouTube - Ensoniq Mirage demo (http://www.youtube.com/watch?v=3T1bmvRBcqg)

Förlåt för noobfrågan :)

mvh// nyfiken indigo

Haha nu vet jag vart jag bland annat hört den tidigare. Finns ett spår på Drömhus först skiva där de har gjort en mashup mellan Drömshus Mina drömmar och Inner Joy´s Good Life. Troligtvis bästa spåret på skivan. Drömhus ja ni hörde rätt :p