handdator

Visa fullständig version : Hagström SuperSwede (reissue)



eXode
2008-05-22, 13:46
En recension av Hagström SuperSwede

Kort historia
Hagström är ett varumärke som blev internationellt känt främst på 70-talet tack vare sina mycket fina instrument, däribland. el-gitarrer som Swede, SuperSwede samt Viking serierna. I början på 80-talet möttes företaget av ekonomiska problem och lades ner. Idag har företaget blivit väckt till liv igen av sonen till originalskaparen Albin Hagström, Karl Erik Hagström. Karl Erik jobbade även i företaget på tiden då det begav sig. Skillnaden är att nu monteras gitarrerna i Kina, micarna byggs efter specifikation i Korea och träslagen hämtas i Nordamerika.

Gitarren
Superswede ser vid första anblick ut som en Les Paul kopia men med något längre skala på halsen, det säregna Hagström huvudet och de speciella stämskruvarna. Vidare så har SuperSwede Custom 58 Alnico 5, Humbucker mikrofoner som leverar en varm vintage ton. Gitarren har 2st tone och 2st volym rattar och sedan SuperSwede's specialitet, en coilswitch. Denna lilla switch stänger helt enkelt av ena spolen på mikarna vilket i praktiken gör dem till två st singlecoil mikar. Denna väldigt trevliga finess gör att SuperSwede blir väldigt flexibel i tonen. Man kan få allt från tunga Les Paul ljud till plonkiga Telecaster country ljud, märk dock att gitarren inte försöker efterapa någon av dessa instrument utan har enligt min uppfattning sin alldeles egna ton. I priset så ingår en väldigt gedigen gigback med förstärkningar för halsen bl.a. Efter bara ett par dagar så måste jag säga att jag är förälskad i den här gitarren, tonen och känslan är helt fantastisk och den låter lika bra för country som för fet metal. Jag anser att du förmodligen får ge det dubbla eller tre-dubbla om du ska ha en Epiphone eller GIbson i den här klassen. Absolut lysande! Om ni går i tankar att köpa en el-gitarr så vore det synd om ni inte sneglade på Hagström SuperSwede då det är ett fantastiskt instrument.

Demo
För att ge en bild av hur SuperSwede låter så bifogar jag ett kort demo där jag kört gitarren genom min Zoom G2 multieffekt. Demot består av två delar där första delen kör genom en blues/crunch förstärkareffekt med gitarren inställd på bridge och singlecoil läge. Andra delen körs också genom en blues/crunch förstärkareffekt men med gitarren i neck och humbucker läge. eXode - SuperSwede Demo (http://web.comhem.se/daniel.ohlsson/exode_-_superswede.mp3)

Till sist en bild av min gitarr som har amber sunburst finish:
http://web.comhem.se/daniel.ohlsson/superswede_asb.jpg

Volantiz
2008-05-22, 14:00
Nu har jag inte riktigt koll på allt som skiljer den där från ultra swede (annat stall och andra skruvar?).. men det är iaf en riktigt skön gitarr. Väldigt lättspelad.

tillägg: Nu blev jag sugen på en sån också.. igen.. de är ju så snygga! Väldigt smal hals för övrigt. Kändes lite som halsen på brorsans Ibanez JEM777.

ThA bALd
2009-04-24, 19:56
Äger en swede och är riktig nöjd har ägt gibson les paul standard och andra modeller tycker hagström är minst lika bra påminner mest om en gibson blackbeauty jag ägde en gång i tiden mest i halsen då. Rekomenderas varmt :)

Capeman
2009-04-25, 06:39
Kul att ni tycker de är bra! Verkar i övrigt vara väldigt blandade känslor om de här på nätet. Många tycker som ni, många tycker de är rent skräp. Är det nollband på reissue-Super Swede:arna? Har aldrig testat någon själv så jag har ingen aning. Däremot har jag en Hagström Swede Patch 2000 från sent 70-tal som är väldigt lättspelad men just nu i stort behov av en rejäl genomgång.