handdator

Visa fullständig version : MC-50/500 sequencermashup blogg



The Introvert
2008-05-18, 23:07
Inte så mycket blogg som en vädring av idé och ett första nederlag som kräver lite pepp :)

Rolands gamla cash register sequencers är fortfarande rätt coola, och för att bara konstruera beats snabbt har de sin charm. Haken är att man kan välja mellan välbyggd med coolt utseende (MC-500) eller operativsystem i ROM men dåliga knappar (MC-50).

Varför tillverkarna slutade med riktiga tryckknappar och ersattde dem med sladdriga mikrobrytare som slutar fungera efter några år fattar jag inte.

Så min tanke var: Varför inte byta ut innankråmet i en MC-500 mot en MC-50, men låta knapparna vara. Jag har en MC-500 i nyskick och en som är i ... Rotwangskt skick :p
Dessutom hade jag en halv fundering på att klämma in ett pyttigt midi-cv eller DIN-sync interface också och göra uttag i lådan för det.

Öppnade mina maskiner i helgen och kunde efter ett tag konstatera att det var betydligt svårare än jag trodde. Jag hade hoppats först och främst på att bara kunna byta moderkort + display rakt av, men logiken för avläsningen av knapparna verkar helt annorlunda. Får mäta lite på kontakterna och se om det skulle räcka att bygga en omvandlingskontakt, men troligen skulle det kräva att löda kablage från varje kontakt till varje kontakt på det gamla tangentbordskortet för att överbrygga funktionen per knapp. Pust.

Det som satte största käppen i hjulet var tyvärr annars strömaggregatet. På MC-500 är det inbyggt i lådan, och det tar fånigt stor plats. Så stor plats att moderkortet från MC-50 precis inte får plats bredvid (det skiljer ca 1 cm, surt).

Nu är de ihopskruvade igen. 1-0 till Roland så här långt...