handdator

Visa fullständig version : Rhodes Mark1 Stage 88 Reparationstråd



axelwaad
2008-04-16, 11:38
Tänkte jag skulle göra en tråd för min och brorsans Rhodes-reparation.

Det är alltså ett Rhodes Mark 1 med 88 tangenter.
Lämnade fabriken 1980 men skall ta reda serienummer o sånt sedan.

Vad som skall göras
1. Beställa använda tines i bra skick från vintagevibe.com / Freddan.biz
CA 1000 spänn för 81 st använda men i bra skick / 2 Helt nya tine då det fattas 2 st.

2. Eventuellt klä om i tolex. Någon som vet vart man kan få tag på tolex billigt :) (inte kit!)

3 Silikonspray på tangentfälten för bättre action. Ev. tyngder på trästaven för bättre action.

4. Nya "dämparbomull" till tinesen. Någon som vet vart man kan köpa dessa. Jag vet att de finns att beställa fårn vibe.com men detta är ju något man borde kunna hitta i vilken tillbehörsaffär som helst.

5. Kalibrering

Om någon har tips för hur man kan förbättra action/pickup/tines/kalibrering så är jag jättetacksam för hjälp då jag är rhodes-nybörjare.

Också tacksam för tips om rätt material för de olika smådelarna.

Mvh Alexander

Heualia
2008-04-16, 14:39
>2. Eventuellt klä om i tolex. Någon som vet vart man kan få tag på tolex billigt :) (inte kit!)
Affärer som säljer möbeltyg till båt klädslar brukar ha detta.

>3 Silikonspray på tangentfälten för bättre action. Ev. tyngder på trästaven för bättre action.
Bly bitar från bil skroten, dvs balans bitarna som sitter på fälgen.

>4. Nya "dämparbomull" till tinesen.
Självhäftande möbeltassar.

axelwaad
2008-04-16, 14:56
Tackar!!!

Skall lätt kolla skroten och båtklädselföretag.
Men menar du Fälten på tonstaven eller det bomullsliknande som dämpar tine-staven?

Mvh Alexander

Heualia
2008-04-16, 15:27
Tja, du kanske kan ha de till både och?

axelwaad
2008-04-16, 16:05
;) Ok

axelwaad
2008-04-17, 11:33
Ok nu blir jag ledsen.. Har kollat Mekonomen, biltema, Kjell, Teknikmag, Claes O, Gallerix, Åhlens, Bok o kontorsaffärer, ingen har självhäftande filt.

Jo Mekonomen iof men då måste man beställa. Någon som har några tips på vart man kan köpa självhäftande filt/skumgummi eller liknande i någon vanlig affär/stockholmsaffär ?

Mvh Alexander

Electroboy
2008-04-17, 11:38
Kollat http://www.pandurohobby.se ?

"Skummgummi"/"packning" med tejp på undersidan skulle jag ev. kunna skaka fram annars.

Typ något sånt;
http://www.nitto.com/product/datasheet/const/024/img/img_02.gif

Men sånt finns ju överallt tycker jag...!?

segerfalk
2008-04-17, 11:52
Ok nu blir jag ledsen.. Har kollat Mekonomen, biltema, Kjell, Teknikmag, Claes O, Gallerix, Åhlens, Bok o kontorsaffärer, ingen har självhäftande filt.

Jo Mekonomen iof men då måste man beställa. Någon som har några tips på vart man kan köpa självhäftande filt/skumgummi eller liknande i någon vanlig affär/stockholmsaffär ?

Mvh Alexander

Underligt! Jag har köpt självhäftande filt på Biltema tidigare.

axelwaad
2008-04-17, 12:14
Jag har ett biltema där jag bor. Kanske bättre att gå in i affärn o fråga.
Jag försöker komma undan billigt med material.

Tack för tipsen.

Heualia
2008-04-17, 14:30
Rusta har en massa olika.
http://www.rusta.se/search.asp?s=m%F6beltassar&action.x=0&action.y=0

Biltema har en massa olika.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90068
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90061
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90066

Coop Extra har en massa, ÖB har, ja närmsta ICA handlare har ju pöbel tassar!:D

Clas i sjön har ju ochså där heter det golv skydd!
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251187&_path=251882;251746;251274;251187

axelwaad
2008-04-17, 14:39
Okej, måste ha sökt på nått konstigt ord.
Hittade ju faktiskt också på Claes Ohlsson. Skall dit o inhandla Silikonspray och golvskydd. O lite annat smått o gott som kan vara bra o ha! Tack för hjälpen!

eskimo
2008-04-17, 17:49
Vore kul med en före-bild. :)

moogpower
2008-04-17, 20:58
Om ni inte redan tittat in här så gör det till en början: The Super Site Electric Piano Discussion Forum (http://www.fenderrhodes.com/forum/viewforum.php?f=1)

Moderator på detta forum är Freddan Adlers (fd keyboardisten i Hawk on Flight) som är en av de absolut mest kompenta kvar på denna planet när det gäller Rhodes, Wurlitzer och Hohners prylar vilka han har ett enormt passionerat intresse för.
Han är dessutom en väldigt vänligt själ att ha att göra med.
Hans tillgång till orginalreservdelar är dessutom imponerande.

Här kontaktar ni honom via hans egna hemsida: http://www.freddan.biz/

Som referens kan nämnas min korta historia nedan om mitt Rhodes:

Förra sommaren köpte jag ett iof mint. cond. men enligt mig feljusterat träklaviaturs Rhodes Mk II (alla Rhodes lämnade fabriken ojusterade). Så jag ville få det totalt genomgånget/kalibrerat då det rätta soundet och känslan saknades i det vid köptillfället.

Freddan kontaktades och tog gladeligen hand mitt Rhodes under en veckas tid där en djuprengöring/omfattande justering/kalibrering genomfördes.

Dessutom bad han mig innan operationen tala om vilket sound jag ville ha ur mitt Rhodes.

Jag svarade: så lite Whitney Houston och "DX7-kling" som möjligt och så mycket tidigt 70-tal rått och "Barking" som det går.

Detta medförde att han bl.a fick borra om hålen till harpan för att flytta den till en helt ny position. En operation som bara av åtanken hade generat obehagliga kallsvettningar där ett misstag hade skickat pianot till återvinningen direkt.

Resultatet blev också därefter. Ett helt transformerat Rhodes med en grymt fet/rå karaktär med rätt respons!!!

Detta pågrund av att ett proffs fick mekat i det vilket gör det värt varenda krona av den nätta lilla summa han tog betalt för detta enorma jobb!

Rekommenderas å det varmaste till varenda ägare av ett Rhodes!!!! :cool:

axelwaad
2008-04-18, 11:59
Ok! Tack för tips.

Jag var hos Rhodeset igår, det står hos min brors enrummare för att min flickvän tycker att det är för mycket damm på golvet i vår stora tvåa :)

Vi fick väldigt mycket gjort faktiskt på några timmar.
Vad vi gjorde var:

1. Vi lyfte bort harpa, namerail, och stomme och rengjorde/dammsög hela skiten. Vi hittade lite smått o gått såsom stämjärn, ett antal plektrum, en godispåse (gammal sort i frasigt papper) med en sångtext på, en avbruten tine och en jäla massa damm.

2. Vi plockade ut alla tangenter och la i locket (Tips av Freddan) i ordning. Sedan undersökte vi skicket på filtarna på tangentpedestalen, alltså längst bak på tangenten. De flesta var i ganska bra skick. Men vissa var förhårdnade. Vi bytte inte ut något utan sprayade lite på dessa filtar (CRC Silikonspray). Vi sprayade också på de pinnar som håller tangenterna på plats.

3. På dessa pinnar sitter det runda filtar med hål i (såklart). Filtarnas tjockhet bestämmer vilket svängrum tangenterna skall ha (upp och ned med andra ord) och allt var i bra skick och behöver inte bytas ut.

4. Efter sprayning stoppade vi tillbax stommen i caset och plockade i alla tangenterna igen.
Innan sprayning var keyboardet slött som tusan men nu jäklar!!
Vilken skillnad. Nu flyger vi över tangenterna! Riktigt skönt blev det med andra ord.

5. På med harpan och in med sladden för att försöka hitta den sweetspot som man vill ha mellan hammertips och tines. Vi la bara på harpan och hittade på en gång ett sweetspot.

Innan vi överhuvudtaget gjort något med pianot så lät det knappt någonting ur rhodeset utan förstärkning. Nu kändes det som att spela på en vibrafon! Lät hur mycket som helst.
På med skruvar. Färdigt!

6. Nej, inte färdigt än. Vi upptäckte att tangenterna dubbeltriggade. Vi upptäckte också att neoprenhammarnas viloläge med tangent nedtryckt var så nära tinesen att hammartipsen dämpade vibrationerna.

För att få bukt med detta skruvade vi upp harpan och tejpade två lager tjock självhäftande tejp mellan stomme o harpa. Sedan Justerade vi skruven som sitter längst in mot tangenterna på tonstaven till en ca 7 mm. Efter detta justerade vi tonstavens tonkontrolls-skruv (skruv nr 2) tills rätt "bark" fanns där (88 tangenter, puhh..)

Vi fick inte riktigt bukt med, heter det keydip?, avståndet mellan hammartips och tines i nedtryck läge. Om någon har tips så berätta gärna.

Ang, dubbeltriggning, så tror jag det är enkelt fixat. Tror jag kan borsta till filten som slår an neoprenhammaren så den blir lite fluffigare. Alternativt, lägga dit ny filt som jag faktiskt har köpt.

Till nästa gång / framtiden så funderar jag på att sätta dit nya hammertips. Samt nya dämpkuddar. Kanske till och med köper nya dämparstänger.

Sist men inte minst, och dyrast: Ny tolex.

Jag tog lite bilder och skall ta lite fler som kommer upp här på sidan så snart som möjligt!

Mvh Axel

axelwaad
2008-04-18, 12:09
Måste tilägga att jag har fått alla tips från Freddan Adlers. Vilket tålamod han har haft med mig, som ringt otaliga gånger och frågat om otaliga saker. Han kan verkligen allt. Hade jag haft pengarna skulle jag skickat ned mitt rhodes med grymt förtroende att det skulle komma hem med exakt det sound jag vill ha.

www.freddan.biz

kroffe
2008-04-18, 12:17
Schysst! Följer den här tråden med stort intresse eftersom ett Rhodes är nästa på min önskelista...:)

axelwaad
2008-04-18, 13:56
Jag förstår det kroffe. :)

Men jag hade en diskurs med brorsan och kom fram till att vi kanske vill behålla det om vi fixar upp det perfekt. Båda är ju musiker..
Men som är fallet med mig. Jag hittar hela tiden nya saker jag vill ha. Så kanske det säljs ändå.
Men om du är sugen på att hitta ett rhodes, gör som jag. Försök hitta ett billigt Rhodes utan alla originaldelar (dessa går att beställa ifall man vill ha. Tex ben, sustain hardtopcase.) då det blir billigare. Sedan är det "bara" att fixa upp det. Om jag lärt mig tillräckligt när jag är färdig med min så kan jag hjälpa till om du vill.

Edit: Om jag säljer det så har du första tjing!