handdator

Visa fullständig version : 99-kvinnor ?



Riddare Mys
2008-03-24, 17:34
Har en svag (rentav stark) aning att det kan vara så att de flesta här på 99musik äro av manligt kön...Eller.. finns det några tjejer/kvinnor här oxå ? (Vilket alltså vore mycket trevligt)

Mest lite nyfiken =)

jgb
2008-03-24, 17:39
Det finns, jag lovar. De är dock inte så många tyvärr.

panther
2008-03-24, 17:42
Var lite snack om det för ett tag sen...

http://www.99.se/allt-om-mac/235912-r-tjejer.html

Arete
2008-03-24, 18:30
Tycker det verkar vara allmänt för forum faktiskt, av någon anledning. På communities (mer "vanliga" såna som t.ex. myspace, bilddagboken, helgon, m.fl.) verkar det vara en mer "normal" blandning, men av någon anledning verkar inte forum locka tjejer i allmänhet... Varför är en bra fråga.

Real Parakeet
2008-03-24, 19:46
Jag sticker ut hakan lite och påstår att många kvinnor sällan har någon hobby. Deras intressen är mest "allmänna", så att säga. Sedan finns det nog fler anledningar men de vill jag inte gå in på här.

robopants
2008-03-25, 00:40
Jag kanske har träffa ovanliga tjejer i mitt liv men min erfarenhet är att tjejer ofta här många intressen. Några exempel fån min umgängeskrets är online-rpg, spela musik, hästar, trädgård, måla, sy, inredning, triatlon, långfärdsskridskor, mm. Tror tjejer i allmänhet kanske väljer mer sociala aktiviteter och killar har en större tendens att isolera sig och "snöa in" på en grej.

slakker
2008-03-25, 08:53
Tror tjejer i allmänhet kanske väljer mer sociala aktiviteter och killar har en större tendens att isolera sig och "snöa in" på en grej.

Helt riktigt observerat, det är ett faktum att kvinnor vanligtvis väljer mer sociala saker och män iaf har ett behov att regelbundet isolera sig. En hemstudio är perfekt isolation för en man men passar nog inte många kvinnor, de kvinnor som har musicerande som intresse spelar nog till största delen i ett band medans riktiga män sitter och kurar i garderoben bland oändliga sladdhärvor och femtielva obegripliga mackapärer i det eviga sökandet efter det knasigaste ljudet.

deleted user
2008-03-25, 09:17
Helt riktigt observerat, det är ett faktum att kvinnor vanligtvis väljer mer sociala saker och män iaf har ett behov att regelbundet isolera sig. En hemstudio är perfekt isolation för en man men passar nog inte många kvinnor, de kvinnor som har musicerande som intresse spelar nog till största delen i ett band medans riktiga män sitter och kurar i garderoben bland oändliga sladdhärvor och femtielva obegripliga mackapärer i det eviga sökandet efter det knasigaste ljudet.

Mnja... jag känner en massa tjejer som sitter hemma o gör musik själva. Vad jag däremot kan tycka är påtagligt är att det ofta handlar om "enkla" sättningar med ett piano eller en gitarr. Alltså mindre teknik.

Det retar mig att det är sådan skillnad. Solklart är det ett inlärt kulturellt beteende och inte medfött.

M i Gbg
2008-03-25, 10:19
...det är ett faktum att ....

Skilling: "Solklart är det ett inlärt kulturellt beteende och inte medfött"

Ja, ni är inte blyga med att hävda sanningar. Fast det kanske hör till när man skriver på forum ;) . Själv har jag länge tänkt på hur vanligt det är att killar/män går upp så mycket mer i ett intresse och vill bli duktig/påläst i det. Känner så otroligt många fler killar/män än tjejer/kvinnor som kör på med sina intressen och både går djupt in i det och låter det ta upp mkt tid. Men det är ju, som sagt, bara mina egna observationer och inget jag kan uttala mig generellt om.

Men om detta är kulturellt, t ex uppkommer för att det förväntas av en kille att ha bra "skills" medan en tjej ska ha god social förmåga, är nog att ge sig ut på djupt vatten. Har läst en del om människans natur och vad jag vet finns det ingen som kan säga vad som är ärftligt och vad som lärs in. Det skulle ju lika gärna kunna vara så att killar/män har en genetiskt befäst egenskap att utveckla goda färdigheter för att visa sig vara ett "gott parti" för en möjlig partner.

Jag tycker i vilket fall att detta är ett vansinnigt intressant ämne och rekommenderar gärna litteratur om ni är nyfikna på människans historia och "natur".

Mein
2008-03-25, 10:20
Jag sticker ut hakan lite och påstår att många kvinnor sällan har någon hobby. Deras intressen är mest "allmänna", så att säga. Sedan finns det nog fler anledningar men de vill jag inte gå in på här.

Well, gå ex. in på valfri hästsajt med forum eller Allt för föräldrars hemsida så hittar du dina allmänna damer där. I samma proportion som här på 99'an fast tvärt om. Att dom sen inte har någon hobby håller jag inte heller med om. Kanske har dom färre än grabbar men är ofta mer seriösa i den/de dom har. Sen verkar det vara mer som att kvinnfolk använder datorn och internet mer för personlig nytta. Forum som anknyter frågor i verkliga livet, köp och sälj eller praktisk informationsåtkomst.

Om vi ska tala genusskillnad så tycker jag att en större skillnad ligger i spontanitet. Medans jag kan omprioritera på stående fot eller helt sonika åka över och fika hos nån oanmäld så upplever jag att kvinns mer ska avtala tider, göra upp planer, skriva listor och liknande. Sabba agendan för en kvinna och du är i onåd som kostar att ta sig ur.:)

/Mein

compute
2008-03-25, 10:35
Jag är tjej.

Jag tror en del av problemet ligger i att tjejer ofta behöver lära sig mycket mer innan dom (vi) vågar uttala sig om saker och ting, för att inte riskera att bli klappad på huvudet, blondinförklarad, omyndiggjord etc. Det gäller även för frågor. Man måste vara helt säker på att frågan man ställer inte är "dum", annars riskerar man att stämplas som helt inkompetent.

Real Parakeet
2008-03-25, 10:43
Okej, det kan väl vara så att kvinnor inte finner samma tjusning i att nöra ned sig i något som vi killar. Kvinnor är mer sociala i sitt intresseutövande säger ni. Då är det ju perfekt att engagera sig i olika forum på nätet. Det är ju socialt på alla sätt och vis. Men kvinnor förmodligen inte lika intresserade av att jämföra tekniska prylar med varandra och då faller många forum. De vill hellre snacka om relationer och andra "mjuka" saker. Japp, jag generaliserar nu, men det måste man kunna tillåta sig att göra ibland.

Bland de kvinns jag känner som faktiskt är aktiva på någon form av forum så verkar det som att halva nöjet för dem är att reta upp sig på varandra. Nar jag efter en lång utläggning om hur den och den skrivit och tyckt fel saker, säger "Jaha... men skit i det och kom med relevanta motargument om du vill jiddra vidare?" får jag bara oförstående blickar. Forum är perfekt för de som är konspiratoriskt lagda. :D

En annan sak som jag också hämtar ur min verklighet är att många kvinnor ser forum som något onödigt, gärna likaställt med dataspel och andra barnsligheter. I synnerhet om forumet rör områden de själva inte är intresserade av så som modelltåg, syntar, bilar historia eller nordkoreanska armén. Däremot så är trädgård och hus/hem korrekta intressen eftersom man kan visa upp det för folk som inte har det som största intresse men som ändå begriper det mest elementära inom området. .

Real Parakeet
2008-03-25, 10:45
Jag är tjej.

Jag tror en del av problemet ligger i att tjejer ofta behöver lära sig mycket mer innan dom (vi) vågar uttala sig om saker och ting, för att inte riskera att bli klappad på huvudet, blondinförklarad, omyndiggjord etc. Det gäller även för frågor. Man måste vara helt säker på att frågan man ställer inte är "dum", annars riskerar man att stämplas som helt inkompetent.

He he he... du anar inte hur många frågor om grundläggande MIDi jag aldrig vågat ställa med risk för att bli stämplad som en idiot:)

deleted user
2008-03-25, 11:01
Skilling: "Solklart är det ett inlärt kulturellt beteende och inte medfött"

Ja, ni är inte blyga med att hävda sanningar. Fast det kanske hör till när man skriver på forum ;) . Själv har jag länge tänkt på hur vanligt det är att killar/män går upp så mycket mer i ett intresse och vill bli duktig/påläst i det. Känner så otroligt många fler killar/män än tjejer/kvinnor som kör på med sina intressen och både går djupt in i det och låter det ta upp mkt tid. Men det är ju, som sagt, bara mina egna observationer och inget jag kan uttala mig generellt om.

Men om detta är kulturellt, t ex uppkommer för att det förväntas av en kille att ha bra "skills" medan en tjej ska ha god social förmåga, är nog att ge sig ut på djupt vatten. Har läst en del om människans natur och vad jag vet finns det ingen som kan säga vad som är ärftligt och vad som lärs in. Det skulle ju lika gärna kunna vara så att killar/män har en genetiskt befäst egenskap att utveckla goda färdigheter för att visa sig vara ett "gott parti" för en möjlig partner.

Jag tycker i vilket fall att detta är ett vansinnigt intressant ämne och rekommenderar gärna litteratur om ni är nyfikna på människans historia och "natur".

Jo, jag har läst en hel del i ämnet och möter problemet varje dag på mitt jobb. Om jag säger så här, alla seriösa forskare är helt överens om (och det säger sig självt) att de flesta av skillnaderna är inlärda. Man fostras till dom. Elementära exempel är vilka leksaker vi får och hur man möter barnen. Sedan finns det med all säkerhet genetiska skillnader också, men jag kan nog slå mig backen på att huruvida man är tekniskt intresserad eller ej inte är en av dom. Lika lite som kvinnor genetiskt sett skulle vara bättre på att diska.

"Goda färdigheter" tror jag nog är precis lika viktiga för kvinnor som för män, även om vi haft en kultur där den goda hustrun står i skuggan av och passar upp sin man. Tyvärr lever den kvar i viss mån.

Jag tror att Compute slår alldeles mitt i prick på huvudet på spiken. Kulturellt upplever de "manligaste" (observera citationstecknena) av männen det som en öveträdelse när kvinnor intresserar sig för teknik och därför måste tjejerna visa siog mer på styva linan. Eller så känner de det som så, därför att det är det de mött under uppväxten. Alltså, kvinnor har lärt sig att de egentligen inte ska hålla på med sånt. Åtminstone inte bli duktiga. Män älskar att använda etiketter som "tjejstereo", "tjejmobil" o dyl på tekniska attiraljer. Det betyder att de är rosa, söta och att det inte spelar roll om de är kassa eller inte. Bara de är rosa. Och söta.

Ungefär samma sak som att män som undertecknad ständigt får höra att man är "bögig". För intresserad av vissa kulturellt stämplade kvinnliga fenomen, som t ex kläder, skor och hår. Det går liksom inte riktigt an ens 2008.

compute
2008-03-25, 11:20
När jag var liten inbillade jag mig att jag var helt oteknisk, tills jag en dag kom på att det ju faktiskt inte är sant. Men eftersom det var det som förväntades av mig så gick jag på det.

Det är ju som med allt annat, ju mer man övar, desto bättre blir man. Övar man aldrig kommer man aldrig att kunna. Har man aldrig gett sig in i tekniska diskussioner blir tröskeln högre och högre ju längre tiden går, då är det enklare att låta nån annan ta hand om det. Det där med biologiskt betingade egenskaper känns väldigt trött, hur mycket av det liv vi lever nu har likheter med hur vi levde när eventuella könsegenskaper formades?

kroffe
2008-03-25, 11:28
Ungefär samma sak som att män som undertecknad ständigt får höra att man är "bögig". För intresserad av vissa kulturellt stämplade kvinnliga fenomen, som t ex kläder, skor och hår. Det går liksom inte riktigt an ens 2008.

...som min tjej som p g a hennes tekniska kompetens ofta får hoppa in som teknisk ansvarig på hennes musei-arbetsplats får höra att hon är "butchig"...:(

Skrämmande 2008...:tveksam:

compute
2008-03-25, 11:38
...som min tjej som p g a hennes tekniska kompetens ofta får hoppa in som teknisk ansvarig på hennes musei-arbetsplats får höra att hon är "butchig"...:(

Skrämmande 2008...:tveksam:

Man blir så trött..

axelwaad
2008-03-25, 11:41
Då jag vart tillsammans med min tjej i 4 år nu så känns det som jag inte har har tillräckligt med info för att uttala mig om "tjejer". I allmänhet.
Men jag har en sån där halvhatisk bild. Med stor säkerhet att min tjej inte kommer läsa detta så kan jag skriva vad jag tycker om saken.

Min tjej har sina intressen. Skriva, sociala relationer, skriva, mode, MODE, relationer.
Egentligen är det ju sunda intressen. Och varför tycker jag det. Jo för att hon har förvandlat mig.
Förut var jag en sån där isolerad typ. Man kunde vara ledsen o sitta i hela eftermiddagarna framför datorn och göra musik och förlora sig.. Men det är ju inte så sunt egentligen. Nästan som att rymma på nått sätt. (Och kreativt ju) Och det tror jag är rätt kvinnligt. Att ta tag i problemen på en gång.
Att leva i nuet och ta vara på relationer, utveckla sina egenskaper till max.

Problemet som jag ser det är att i strävan efter maximala sociala egenskaper och nätverkande finns det inte tid att lyssna på Chameleon. Ingen tid att lyssna på hur extremt koolt solot i Hearts On Fire är. Det finns ingen tid för att lärasig fl-studio eller att uppskatta minimalistisk techno eller Proggresiv rock för att det värdet i detta inte någonstans går att relatera till vänskaper och nuet. Däri ligger skillnaden kanske? Men jag har blivit omvänd. Kan inte sitta längre med FL-studio och fila på min låt. Känns liksom ovikiktigt. Slöseri med tid.
Hade dock kvinnsen varit lite mer intresserad av mint intresse så hade det nog inte känts så slöseri med tid.

Annars finns ju exempel på typiska kvinnliga scenarier som bygger min lite mer hatiska bild:
Låt säga att jag visar en rätt bra Pat Metheney-låt för min kvinna. Hon lyssnar i MAX 10 sekunder
säger sedan nått i stil med "aa, men varför lyssnar du så högt" eller "varför är det inte någon text"
Men sen någon vecka senare har hon fått en låt skickad till sig av någon bekant. Då minsann skall man lyssna på exakt samma låt och förvånas över hur sjukt bra den är. Grr...

Aja, har väl blivit kär i fel tjej antar jag.. :)

PF
2008-03-25, 11:47
Den största skillnaden mellan män och kvinnor är att män uppvaktar och kvinnor blir uppvaktade. Och det är en smula tråkigt att det är så. Kvinnor går sällan fram och tar kontakt. Det är vårt jobb. Jag tror definitivt detta beteende har sina rötter way back. Men spelet mellan man och kvinna är det mest spännande som finns! : )

compute
2008-03-25, 12:01
..Och för att bli uppvaktad måste du alltid tävla mot alla andra tjejer om männens uppmärksamhet, något som ger avtryck på många andra plan i ens liv och leder till att kvinnor har en tendens att inte hjälpa varandra uppåt på samma sätt som män.

Dock tror jag inte på att det är biologiskt (som jag tolkar det som att du gör PF), det är något man får lära sig som barn. Man ska vara söt, snäll, duktig, inte höras för mycket och inte vara för gåpåig. Såna mönster är svåra att bryta sig ur, särskilt om man är omedveten om dom.

axelwaad
2008-03-25, 12:17
Det mönstret är tråkigt tycker jag. Tror nog män vill bli uppvaktade också. Kanske inte på samma sätt. Annars tycker jag att tävlingsandan är kul i sport o så men fan på krogen kan man lätt få prestationsångest om man väl ska in i gröten..

compute
2008-03-25, 12:46
Ja, alla skulle väl gilla lite mer omväxling, att man får vara en individ och inte ett kön?! Nu är ju jag sambo sedan länge, men jag brukade inte vara den som stod och väntade om jag såg någon intressant. Och det brukade oftast gå bra det med.

Nu tror jag vi tappat tråden lite..

Ewigland
2008-03-25, 12:56
Jag tror att det handlar mycket om intresse och fördomar om teknik. Det är ju ett faktum att den musik som diskuteras här ofta kretsar kring underbara saker så som filter, modulärsynthar, DAW och hur man lägger rätt kompressor i den där nya house-låten. ;)

Tradtionellt så är det ju killar som håller på med datorer, även om det (skönt nog) blir allt vanligare med tjejer som är intresserade av det, därtill kommer även intresset för nördig elektronisk musik. Det är en väldigt intressant fråga det där med genus och musik. Exempelvis sade en av mina kvinnliga vänner till mig på en Arvikafestival att det kändes lite lustigt att nästan bara se män som stod på scen. Det var ingenting som jag som man hade tänkt på, men jag har förståelse för vad hon menar.

Just därför är det roligt att se att det finns och kommer fler och fler skickliga kvinnliga musiker. Pamelia Kurstin, Ellen Allien, Midaircondo, Hanna Hartmann etc.

PF
2008-03-25, 12:58
Laurie Anderson, Kate Bush, Enya, ...

kotten
2008-03-25, 13:09
Nu tror jag vi tappat tråden lite..

Lätt hänt. :) För att anknyta till ursprungsfrågan så anser jag att det är ganska skönt att inte veta vem som är vad för en gångs skull, det är väl ändå en av fördelarna med såna här ställen. Att kunna bli tagen för individ i första hand. Sen tycker jag också bättre om blandade grupper av alla slag, men jag tror att det bästa sättet att bibehålla uppdelningen är att gång på gång befästa vad som är typiskt för män/kvinnor/svenskar/bögar/musiker/köttätare etc. etc.

Måste också tillägga att jag personligen tycker inte alls att "spelet mellan man/kvinna" är ett dugg intressant i sig. Faktiskt.

robopants
2008-03-25, 14:17
Ja, att skillnaden mellan män och kvinnor är nästan uteslutande kulturell är det inte så stor tveksamhet kring längre. Jag har nyligen läst kurser i både genetik och personlighetspsykologi och skillnaderna inom könen är 20ggr större än de mellan könen och de siffrorna baserar sig på massor av underökningar på olika områden. Nu får man ju inte heller underskatta kulturens kraft att forma oss och de uppfattningar vi har om världen är ju faktiskt hårdkodade i våra hjärnor i form av neuronbanor. Jag tycker frågan om tjejer på 99musik är intressant just för att jag har fördommar om att det är en killgrej och jag vill gärna bli botad från de fördommarna! :)

hasparigus pink
2008-03-25, 15:22
arv är gammal miljö. miljön blir det nya arvet.

spelet mellan man och kvinna inuti mig är intressant. nästan som på TV!

robopants
2008-03-25, 15:39
Fast problemet är väl att miljön ändrar sig fortare än arvet. Vi är grottmänniskor i en teknovärld.

Real Parakeet
2008-03-25, 15:40
Då jag vart tillsammans med min tjej i 4 år nu så känns det som jag inte har har tillräckligt med info för att uttala mig om "tjejer". I allmänhet.
Men jag har en sån där halvhatisk bild. Med stor säkerhet att min tjej inte kommer läsa detta så kan jag skriva vad jag tycker om saken.

Min tjej har sina intressen. Skriva, sociala relationer, skriva, mode, MODE, relationer.
Egentligen är det ju sunda intressen. Och varför tycker jag det. Jo för att hon har förvandlat mig.
Förut var jag en sån där isolerad typ. Man kunde vara ledsen o sitta i hela eftermiddagarna framför datorn och göra musik och förlora sig.. Men det är ju inte så sunt egentligen. Nästan som att rymma på nått sätt. (Och kreativt ju) Och det tror jag är rätt kvinnligt. Att ta tag i problemen på en gång.
Att leva i nuet och ta vara på relationer, utveckla sina egenskaper till max.

Problemet som jag ser det är att i strävan efter maximala sociala egenskaper och nätverkande finns det inte tid att lyssna på Chameleon. Ingen tid att lyssna på hur extremt koolt solot i Hearts On Fire är. Det finns ingen tid för att lärasig fl-studio eller att uppskatta minimalistisk techno eller Proggresiv rock för att det värdet i detta inte någonstans går att relatera till vänskaper och nuet. Däri ligger skillnaden kanske? Men jag har blivit omvänd. Kan inte sitta längre med FL-studio och fila på min låt. Känns liksom ovikiktigt. Slöseri med tid.
Hade dock kvinnsen varit lite mer intresserad av mint intresse så hade det nog inte känts så slöseri med tid.

Annars finns ju exempel på typiska kvinnliga scenarier som bygger min lite mer hatiska bild:
Låt säga att jag visar en rätt bra Pat Metheney-låt för min kvinna. Hon lyssnar i MAX 10 sekunder
säger sedan nått i stil med "aa, men varför lyssnar du så högt" eller "varför är det inte någon text"
Men sen någon vecka senare har hon fått en låt skickad till sig av någon bekant. Då minsann skall man lyssna på exakt samma låt och förvånas över hur sjukt bra den är. Grr...

Aja, har väl blivit kär i fel tjej antar jag.. :)

Det är så det blir. Du har förvandlats till en mes :)


..Och för att bli uppvaktad måste du alltid tävla mot alla andra tjejer om männens uppmärksamhet, något som ger avtryck på många andra plan i ens liv och leder till att kvinnor har en tendens att inte hjälpa varandra uppåt på samma sätt som män.
Som kille har man ju alla j-vla karlslokar som tror att de är guds gåva till kvinnan, att tävla mot. Om man inte försöker imponera finns man inte. :(

PeterH
2008-03-25, 15:48
För att vara lite positiv så har vi ändå några tjejer som frekventerar 99musik, och till råga på allt interagerar i den verkliga vekligheten här i Göteborg. Det är trevligt, och dämpar den värsta nördigheten.

(brustest hos jgb någon?)

Överlag är det alltid trevligast med en blandad kompott, så vi kanske skulle fundera på hur man kunde få kvinnliga musiker att uppmärksamma 99?

kroffe
2008-03-25, 16:11
Överlag är det alltid trevligast med en blandad kompott, så vi kanske skulle fundera på hur man kunde få kvinnliga musiker att uppmärksamma 99?

Fokusera mer på musik än teknik kanske?
Känns som t ex feedbacken i "egen musik" är på utdöende - om vi som är aktiva här visar att man får respons på musiken man postar, kanske fler musiker av alla sorter (musikaliska såväl som könskvoterade) tycker att det är värt att posta...?

en tanke bara...

robopants
2008-03-25, 16:26
Kvotering kanske? Inga fler manliga medlemmar på forumet förrn det är 50/50%!

compute
2008-03-25, 16:33
Överlag tycker jag att vi ska rycka upp oss på "egen musik"-delen, inklusive mig själv. Mer respons till folket!

Tror annars det är en vettig idé att fokusera mer på vad man faktiskt ådstakommer med tekniken än tekniken i sig om man vill locka fler kvinns. Fast å andra sidan så skapas ju forumet av sina användare, om intresset är svalare för musiken än för tekniken så kan man ju inte gärna tvinga fram en förändring, det känns inte särskilt kul.

hasparigus pink
2008-03-25, 16:35
jag är för att kvotera in i grupper och som support-djs etc. om det funkade för sly stone så funkade det bra för david mancuso+cosmo och asbra för my bloody valentine.

Olle Truck
2008-03-25, 16:47
Kvinnor är inte så vana vid att ta plats, det går förstås igen också i dessa sammanhangen. Grabbar fostras till att aggressivt hävda sig. Kolla t.ex på politiska forum där det nästan bara är killar som nyanslöst och högljutt slår varandra i huvudet med olika politiska teorier. Sen är väl syntar lite ett klassiskt pojkrumsnörderi förstås. Och det är fan nästan alltid trist när tjejer blir utestängda... det känns som om man förlorar något när det händer.

deleted user
2008-03-25, 16:55
Jag kan vara en tjej om ni vill, 99bitch, ska jag ändra på något så att det syns i mina inlägg eller duger jag som jag är?

deleted user
2008-03-25, 18:31
Tror annars det är en vettig idé att fokusera mer på vad man faktiskt ådstakommer med tekniken än tekniken i sig om man vill locka fler kvinns.

Det där är för övrigt något jag alltid har tyckt om alla musikerforum. Jag känner mig själv lite vilsen när det blir för mycket tekniksnack och ägnar mig åt det egentligen bara när jag måste... det är som ett nödvändigt ont för det jag tycker är viktigt, det som inte går att ta på riktigt, det som måste ut. Eller nödvändigt ont kanske är fel uttryckt, mer att det är ett verktyg.

Så jag håller med, mer fokus på musiken (vilket inte betyder att teknikfrågorna ska försvinna - mer av allt!).

Kommer det mer tjejer hit dessutom är det dubbel vinst. :)

Heualia
2008-03-25, 18:40
>Jag kan vara en tjej om ni vill, 99bitch, ska jag ändra på något så att det syns i mina inlägg eller >duger jag som jag är?

För att vara kvinna med mustasch så ser du faktiskt riktigt gullig ut!
Skulle nog lägga in en stöt på dig om jag sprang på dig på krogen! ........Häppa!:D

Heualia
2008-03-25, 18:50
>Och för att bli uppvaktad måste du alltid tävla mot alla andra tjejer om männens
>uppmärksamhet, något som ger avtryck på många andra plan i ens liv och leder till
>att kvinnor har en tendens att inte hjälpa varandra uppåt på samma sätt som män.

Nja, det där är nog en sanning med mod det knivhuggs lika mycket mellan män
som kvinnor, det bara funkar på ett annat sätt tyvärr.

>Jag tror en del av problemet ligger i att tjejer ofta behöver lära sig mycket mer innan dom (vi) >vågar uttala sig om saker och ting, för att inte riskera att bli klappad på huvudet, >blondinförklarad, omyndiggjord etc. Det gäller även för frågor. Man måste vara helt säker på att >frågan man ställer inte är "dum", annars riskerar man att stämplas som helt inkompetent.

Det må låta konstigt men jag har faktiskt sett det motsatta hända i bland, när en kvinna
stiger fram på ett tekniskt relaterat forum så tas den manliga *hårdaste staken attityden*
ner och damen i fråga kan få väldigt mycket mer hjälp med sina frågor än när män emellan
svarar varandra. Oftast så mjukar en kvinna upp diskussions attityden på ett tekniskt forum.
Ja det beror ju ochså på VAD för slags kvinna det är somsagt.

Jätten
2008-03-25, 19:30
Den största skillnader mellan män och kvinnor är att kvinnor inte skriver spaltlånga forumposter där de försöker reda ut varför fler killar inte hänger på ett specifikt forum. ;)

Intressant det där med jämförelsen med myspace och dylikt. Det är ju så fett mycket mer synligt på myspace hur många kvinnor som bygger musik. elektronisk som akustisk.

Den faktor som compute lyfte fram, med sig själv som exempel, tror jag kan vara väldigt bidragande i flera fall till uppdelningen. Men självklart inte det enda skälet(vilket ingen har hävdat men jag vill bara vara tydlig med att jag inte heller försöker ge en enda förklaring).

Zoria
2008-03-26, 09:23
Zoria
Bryr mig inte en enda sekund om vad andra tänker och tycker
Hoppade på min sambo
Friade till honom
Älskar musik och det bästa jag vet är att få sitta timtals framför datorn och ladda/lyssna
Vill göra musik MEN har inte tålamod nog att lära mig programmen, man ska trycka på en knapp sen ska det funka
Har upptäckt att sampla/spela in ljud passar mig bättre.
Hänger sällan på "tekniksa" forum för jag vill göra själv istället för att sitta och läsa andras erfarenheter. Läser endast om det är något som jag inte kan lösa själv.

Sån är jag, tralla la och jag är tjej, analysera det du.
Jag anser att jag är som alla andra.

655321
2008-03-26, 10:22
Vill göra musik MEN har inte tålamod nog att lära mig programmen, man ska trycka på en knapp sen ska det funka


vad du söker är ejay.

no but seriously.

skillnaden mellan män och kvinnor är den vi får lära oss sedan födseln. och då blir det lite skevt på ett forum som detta. som tur är finns det kvinnor (och män) som på något sätt lyckats att inte bli assimilerade fullt ut och som har tidigt lärt sig att bryta loss från sina av omvärlden tilldelade roller. och som oftast är, de som tänker utanför könslådorna umgås troligtvis med varandra, vilket kan förklara varför två olika män har två helt olika värderingsgrund gällande kvinnor, och vice versa.

men det mest intressanta med den här tråden tycker jag är att det är en riddare som söker kvinnorna. =D

axelwaad
2008-03-26, 10:32
Alla är som dom är helt enkelt..

Clase
2008-03-26, 10:47
Jag tycker det är skönt att det är så få kvinnor på detta forum, då kvinnor skrämmer mig. ;)

Skämtåsido...min tjej hänger här ibland, men oftast så frågar hon mig om hon inte kan något. Vår stil skiljer sig dock en hel del då hon vill ha "riktiga instrument" och inte syntljud, vilket gör att hon sällan behöver 99an till hjälp på samma sätt som mig.

sawtooth
2008-03-26, 11:43
Jag skulle vilja ha tjejer att fråga om saker också. Varför ska tjejer alltid fråga och vi svara? Redan där är det ju knäppt.

Min flickvän är mycket bättre än jag är på att snickra, laga saker, fixa praktiska problem. Hon kan sy, göra ritningar och mönster, klura ut smarta lösningar och vet precis vilken manick man ska ha till vad. Så länge det gäller fysiska ting.

Tyvärr är hon totalt ointresserad av datorer och apparater, så när videon strular eller den spejsiga tvättmaskinen krymper kläderna är det jag som ska fixa. Att försöka förklara att det är samma sak fast på ett annat sätt går inte alls hem. Underligt.

Men jag tror att vi tar de roller vi blir tilldelade. Om den ena är bra på något blir den andra bra på något annat. Och det är ju egentligen ganska fiffigt. Vi behöver varandra och så ska det vara tycker jag.

Jag tror att Compute och Zoria har helt rätt i att tjejer ofta vill ha resultat. De tar den snabbaste vägen till målet. Vi grabbar är betydligt mer omständiga och vill klura ut varför en viss metod tar oss till målet på ett visst sätt och fokuserar på det nästan mer än att sträva fram till slutresultatet. Generellt sett, det finns såklart undantag. Men 99:an är ett ganska tekniskt forum överlag och det är nog därför de flesta tjejer tittar förbi med en fråga eller två och sedan surfar vidare till mer produktiva, resultatinriktade domäner.

lohmann
2008-04-02, 18:21
ni ska bara veta hur det gick att förklara för min flickvän och svärföräldrar vad jag lyssnar på.

(eh.. ja, eh.. uhm, ja, ambiental.. eh.. typ natur.. ööh.)

Imported Johannes
2008-04-04, 13:52
Själv tror jag att skilnaderna mellan män och kvinnor till största delen har biologiska orsaker men det kan man ju bli kastrerad för att säga, allt i toleransens och jämlikhetens namn :p

lasselu
2008-04-04, 15:46
Ja, usch, fy, Johannes...den politiskt korrekta åsikten just nu verkar vara att alla skillnader mellan man och kvinna handlar om miljö...titta bara på queer-teorin...

Min erfarenhet är att män ofta är mer intresserade av resan medan det viktiga för kvinnan är målet...vi män grottar gärna ner oss i tekniska aspekter och blir aldrig klara med våra alster...eller hur, allihopa? ;)

deleted user
2008-04-04, 15:56
Själv tror jag att skilnaderna mellan män och kvinnor till största delen har biologiska orsaker men det kan man ju bli kastrerad för att säga, allt i toleransens och jämlikhetens namn :p

Nä, inte kastrerad. Däremot känns det ju lite... tja, jag föredrar att säga "oinsatt" eller "ointresserat", för "obildat" låter så hårt.

Olle Truck
2008-04-04, 16:35
Jag tycker att det var bättre när mannen ägde sin fru och sina barn och när kvinnor inte hade rösträtt. Men säger man något sådant idag kan man ge sig tusan på att någon "politiskt korrekt" person dyker upp och säger emot!

plastocid
2008-04-04, 17:28
Roligt att såna som Skilling har patent på sanningen och mandat att etikettera människor med andra åsikter.

kotten
2008-04-04, 17:43
Fast det här med att specifika skillnader hos mäniskor är genetiskt baserat är ju ett ganska djärvt påstående. Har nån då i sin utbildning lärt nåt annat måste det ligga ganska nära till hands att uppfatta påståendet som tecken på att vara oinsatt eller obildad.

Bara för att man själv uppfattar generella skillnader menar jag.

kotten
2008-04-04, 17:47
...sen att endel blir irriterade när man generaliserar om vad dom, tillhörande det fack dom stoppats i, gillar och inte gillar, kan och inte kan, ser jag inte heller som särskilt konstigt.

deleted user
2008-04-04, 19:07
Roligt att såna som Skilling har patent på sanningen och mandat att etikettera människor med andra åsikter.

Ja, fast i den här frågan är det en konflikt mellan allmänt tyckande och vetenskap. Att tro att alla eller "de flesta" skillnader mellan könen är biologiska, är allmänt tyckande och står i kontrast mot all seriös vetenskap. Med andra ord obildat fram tills den dagen vi får ett paradigmskifte i frågan.

Det är dessutom en farlig form av allmänt tyckande eftersom den fråntar oss ansvaret för att nå ett mer jämlikt samhälle.

Jag har inte satt etikett på någon, vill jag tillägga.

För övrigt undrar jag vad du menar med "såna som Skilling"?

Mein
2008-04-04, 19:19
För övrigt undrar jag vad du menar med "såna som Skilling"?

Skägg och glasögon.

/Mein

deleted user
2008-04-04, 19:20
Skägg och glasögon.

/Mein

Du glömde Stylophonen! Det är typiskt Skilling.

Mein
2008-04-04, 19:24
O ja, just så. :)

/Mein

655321
2008-04-04, 19:31
För övrigt undrar jag vad du menar med "såna som Skilling"?

såna som läser böcker. we don't take no kindly to yer kind around 'ere.

drdreas
2008-04-04, 22:02
Nä, inte kastrerad. Däremot känns det ju lite... tja, jag föredrar att säga "oinsatt" eller "ointresserat", för "obildat" låter så hårt.

Hmm bildad eller obildad....eh jag vill vara bildad; kvinnor och mäns skillnader är bara ett arv från vårt könsrollsamhälle. Kvinnor är överlägsna män biologiskt sätt. Män borde inte få bli akademiker!
Ps jag lyssnar på jazz också :D

deleted user
2008-04-04, 22:10
Hmm bildad eller obildad....eh jag vill vara bildad; kvinnor och mäns skillnader är bara ett arv från vårt könsrollsamhälle. Kvinnor är överlägsna män biologiskt sätt. Män borde inte få bli akademiker!
Ps jag lyssnar på jazz också :D

Which means?

Är vi lite larviga nu, eller vad händer? Försök till ironi?

Ärligt fattar jag ingenting. Du tycker att det inte finns problem i hur miljö och kulturella arv skapar roller och begränsar människors liv? Du tycker det är en öppen fråga ifall det är genetiskt eller inte? Är jorden platt? Är det 2008?

Eller är det bara jobbigt som kille/man att acceptera att vi har lång väg kvar till absolut jämställdhet mellan könen?

Eller missuppfattar jag ditt inlägg helt?

:tveksam:

drdreas
2008-04-04, 22:27
Nej min åsikt är att det inte finns några biologiska skillnader, men sättet ni argumenterar är ganska roligt. Jag anser att vi har relativt bra jämställdhet i sverige och det står jag för.
Men att kalla någon obildad bara för att han inte håller med dina åsikter är kul för mig, omvänt så borde alla som vill vara bildade dela dina åsikter ? Det var vad jag försökte skämta om, men det gick inte hem tydligen.

655321
2008-04-04, 22:44
det är som att prata om vilken som låter mest analog, cs1x eller polivoks. det finns vetenskapligt grundade teser, och diskuterar man utifrån dessa så kan man bli hur upplyst som helst. att däremot säga saker som 'i min erfarenhet är kvinnor mer lämpade för garn än elektronik' är ungefär som att säga att invandrare är mer benägna att begå våldsbrott. kom igen, det är 2008. det _finns_ forskning kring det här. vad jag inte förstår är varför så många vägrar se det.

deleted user
2008-04-04, 23:33
Nej min åsikt är att det inte finns några biologiska skillnader, men sättet ni argumenterar är ganska roligt. Jag anser att vi har relativt bra jämställdhet i sverige och det står jag för.
Men att kalla någon obildad bara för att han inte håller med dina åsikter är kul för mig, omvänt så borde alla som vill vara bildade dela dina åsikter ? Det var vad jag försökte skämta om, men det gick inte hem tydligen.

Vi har relativt bra jämställdhet i Sverige om man jämför med övriga världen. Jag hoppas dock att man inte tycker det var bra jämställdhet i Sverige år 2008 när man tittar tillbaka från år 2050, om du förstår vad jag menar. Vi har inte ens lika lön för lika arbete i praktiken, så vi är knappast framme vid jämlikhet värd namnet.

Jag kallade för övrigt inte någon för obildad, jag skrev, och nu citerar jag mig själv:

"Däremot känns det ju lite... tja, jag föredrar att säga "oinsatt" eller "ointresserat", för "obildat" låter så hårt."

Alltså påståendet att skillnaden mellan könen till största delen har biologiska orsaker. Det är inte en fråga om filosofi, tro eller tyckande. Det handlar inte om att någon inte håller med om mina åsikter. Det finns forskning. Gott om det. Det finns litteratur att läsa. Gott om det. Hävdar jag att jorden är platt får jag kanske räkna med att andra inte tycker att jag verkar speciellt insatt i den frågan, eller hur?

Vad är det som är roligt? Jag fattar inte.

Redigerat: Dessutom finns det biologiska skillnader också, till och med i hjärnan. Där finns det också forskning. Alltså samspelar biologi och arv/miljö/kultur för att bygga upp skillnaderna. De biologiska får man kanske acceptera (svårt för en man att ta på sig uppgiften att föda barn, för att ta det mest uppenbara), men det vi pratar om i den här tråden är i princip helt och fullt inte ett resultat av biologi.

plastocid
2008-04-05, 01:38
Jag ser nu att Skilling nyanserat sin bild lite och att jag sannolikt läste in för mycket i det han skrev, jag ber om ursäkt för det och även för min lite elaka formulering. Helt onödigt av mig. Jag ställer mig heller inte bakom yttrandet att genetik ligger bakom de flesta skillnaderna i personlighet mellan könen.

Men jag tycker fortfarande att han yttrat sig lite för självsäkert i den här frågan, jag vågar nog påstå att det inte finns något konsensus bland "seriösa forskare" (såvida man inte definierar "seriös forskare" som någon som delar Skillings åsikter) i frågan om arvets kontra miljöns betydelse för könsskillnader i intressen och jag tycker att Skilling tar sig vatten över huvudet när han säger att ämnet för den här tråden inte alls kan kopplas till biologi. Vilka forskare är det som kommit fram till detta? Vilka metoder har de använt för att komma fram till dessa resultat? Hur kan man "bevisa" bort biologins betydelse utan att genomföra gravt oetiska experimentella studier?

robopants
2008-04-05, 01:58
Man vet med hjälp av adoptionsstudier på enäggstvillingar. Eftersom de har samma gener vet man att alla skillnader beror på miljön. Man mäter hundratals parametrar på tusentals individer över hela världen. Jag läste en kurs i ämnet förra året och jag utmanar vem som helst att räkna upp några "seriösa forskare" som motsätter sig att skillnaderna inom könen är större än mellan könen.

drdreas
2008-04-05, 02:32
Vi har relativt bra jämställdhet i Sverige om man jämför med övriga världen. .....

Jag skrev fel med biologiska skillnader, tack för upplysningen i övrigt ;)
Vad anser du om hjärnforskaren Annica Dahlström´s teorier, är smått nyfiken och jag tror inte jag är ensam om det.

deleted user
2008-04-05, 08:33
Jag skrev fel med biologiska skillnader, tack för upplysningen i övrigt ;)
Vad anser du om hjärnforskaren Annica Dahlström´s teorier, är smått nyfiken och jag tror inte jag är ensam om det.

Annica Dahlström är en forskare som kritiseras hårt av kollegor och till och med verkar det vara en allmän åsikt bland dom att hon missbrukar sin forskarroll. Jag skulle alltså inte automatiskt lägga in henne bland de seriösa forskarna, om jag uttrycker mig milt. Uttrycker jag mig mindre milt skulle jag kalla henne för spritt språngande galen.

Behöver inte kommentera henne mer än så utan låter den artikel jag mindes från ett år tillbaka i DN föra fram min åsikt. Länge leve Google! :):

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=618872

(Utan att veta får jag känslan av att hon är en militant kristdemokrat som missbrukar sin forskarroll för att föra fram sina privata åsikter, men jag gissar alltså bara vad det stod på hennes röstsedel...).

hasparigus pink
2008-04-05, 09:27
en del förvränger fakta för att ta sig bakåt i evolutionen medan andra förvränger fakta för att ta sig framåt i evolutionen.

även om de förstnämnda är omåttligt populära världen över, ser de sistnämnda ut att ha en ljusnande framtid as the swift seasons roll

(jag gissar dock att nämnda dahlström tillhör ett än mer militant trossamfund: "humanisterna (http://www.humanisterna.se/)")

plastocid
2008-04-05, 10:20
Att skillnaderna inom grupperna är större än skillnaderna mellan grupperna borde vara uppenbart för de flesta, men det betyder inte att biologin saknar betydelse. Vad ville du (robopants) ha sagt med det påståendet?

Jag menar att man inte kan komma åt könsskillnader med tvillingsstudier eftersom enäggstvillingar alltid är av samma kön. Oavsett hur många adoptionsstudier som genomförs så kommer man alltid att se samma generella skillnader mellan män och kvinnor i studierna som man observerar bland alla andra människor och därför har man inte kommit närmare problemets lösning.

Om man till exempel studerar vikt hos personer i en adoptionsstudie så kommer männen som grupp väga mer än kvinnorna, men skillnarna inom grupperna kommer vara mycket större än mellan grupperna. Det kommer skilja stort även inom varje par av adopterade tvillingar, eftersom miljön förstås har väldigt stor betydelse för hur mycket man väger. Är det någon som skulle säga emot att biologin har betydelse för vikten?

deleted user
2008-04-05, 10:51
Som sagt, biologiska skillnader finns men de är i princip helt ointressanta i sammanhanget. De innebär inte att tjejer är mer lämpade att laga mat och männen att laga bilar eller att tjejer gillar rosa och killar blått.

Kom igen nu, alla vet att könen behandlas olika från födseln och att det formar människor. Precis som umgänge formar din musiksmak (inte 100% såklart, men den påverkar ordentligt) så påverkas lilltjejen av hur gulliga de vuxna tycker att de är när de leker med dockor och grabben av pappas gillande blickar när han leker med bilar (och den tveksamma blicken om han skulle drista sig att leka med dockor). Om tjejen möter "oh vad söt du är idag!" sagt av förskolelärare med huvudet på sned när hon kommer till dagiset påverkar det henne på samma sätt som grabben påverkas av "tjena, in o lek!" och en tuffare ton.

Jag gör mig själv skyldig till det där varenda dag i mitt jobb, fast jag försöker tänka på det. Tjejen som kommer med nyklippt hår får ett "vad fin du är i håret!" med mjuk röst och killen får ett "schysst!" och tummen upp. Hårddraget såklart, lite mer nyanserad är jag förhoppningsvis, men ni fattar principen.

Självklart är beteende och val av intresse enormt påverkat av miljön under uppväxten och vilken kultur man är uppvuxen i. De biologiska skillnaderna är marginella och precis som robopants säger är skillnaderna inom könen större än mellan, vilket visst har betydelse eftersom vi pratar om skillnader mellan könen.

De biologiska skillnaderna är oerhört mer subtila än miljö/arv/kultur.

lohmann
2008-04-05, 11:27
för det första reglerar inte naturen så honor och hanar blir biologiskt lika.

för att lämna er "biologiska" diskussion, så ska jag säga att jag (iaf) saknar fler kvinnor i arbetslivet.
där jag själv arbetar finns det både män och kvinnor - men manliga chefer och kvinnliga lageranställda. visst, båda är lika trevliga, och så gott som alla män tycker om och vill ha kvinnor i arbetslivet. dock så är det så att säga ett "genetiskt val" att män väljer män - tyvärr.
ett biologiskt cul-de-sac. :-<

edit: det är och borde inte vara så farligt att säga hur män är bättre än kvinnor på olika saker, så länge man inte förnedrar någon. :-)

deleted user
2008-04-05, 11:37
- men manliga chefer och kvinnliga lageranställda. visst, båda är lika trevliga, och så gott som alla män tycker om och vill ha kvinnor i arbetslivet. dock så är det så att säga ett "genetiskt val" att män väljer män - tyvärr.
ett biologiskt cul-de-sac. :-<


Eh, nä det är så långt ifrån ett biologiskt fenomen man kan komma. Att gubbar väljer gubbar är kulturellt betingat så det smäller om det. Ett försök av patriarket att behålla sin ställning.

För övrigt är mina två chefer kvinnor bägge två och jag har inte hört att någon av mina manliga kollegor har synpunkter på det, så kanske har man kommit olika långt i olika skrån...

plastocid
2008-04-05, 12:02
De biologiska skillnaderna har nu gått från att vara icke-existerande till att vara ointressanta. Det är så det brukar sluta i den här sortens diskussioner när motparten inser att de inte kan backa upp sina djärva uttalanden med fakta.

Jag tycker också att de biologiska skillnaderna är ointressanta ur ett praktiskt perspektiv, det vi kan och bör förändra är ju miljön och genetiska "begränsningar", om man vill se skillnaderna på det sättet, tycker jag inte bör stå i vägen för att försöka åstadkomma förändring. Däremot tycker jag biologiska skillnader är intressanta rent intellektuellt, och anledningen till att jag gav mig in i den här diskussionen är för att jag vill sprida kunskapen om att de biologiska skillnaderna inte är motbevisade, tvärtemot vad Skilling tycktes mena. Åsikten man ska ha idag är ju att alla skillnader mellan män och kvinnor är ett resultat av miljön, jag menar att detta är fel och eftersom jag tycker om att gå mot strömmen så vill jag gärna påpeka detta när tillfälle ges.

Feminism är mer ideologi än vetenskap och jag, som vetenskapligt intresserad och i viss mån bildad, kommer aldrig ställa mig bakom dess "sanningar" även om jag ställer mig bakom dess budskap.

Slutligen vill jag kommentera ett logiskt snedsteg från Skillings sida:

"precis som robopants säger är skillnaderna inom könen större än mellan, vilket visst har betydelse eftersom vi pratar om skillnader mellan könen."

Med ovanstående resonemang skulle man ju också kunna hävda att det är meningslöst att prata om miljömässiga skillnader mellan könen eftersom skillnaderna inom könen är större än mellan könen. Men det är inte meningslöst att prata om miljömässiga skillnader, eller hur? Det blir väl inte meningslöst att prata om att män tjänar mer än kvinnor bara för att skillnaderna i lön är större inom könen än mellan könen?

"De biologiska skillnaderna är oerhört mer subtila än miljö/arv/kultur."

Hur vet du det?

deleted user
2008-04-05, 12:11
Äh, du tramsar. Jag har aldrig skrivit att det inte finns biologiska skillnader*. Hur läser du? Din kommentar om "mitt logiska felsteg" är ju rent supertrams. Jag förstår att din agenda är att diskutera för diskussionens skull, vilket är helt dödfött.

Jag har ingen lust att tramsa med så jag drar mig ur diskussionen. Jag har sagt mitt.



* Citerar mig från mitt första "riktiga" inlägg i tråden:

"Sedan finns det med all säkerhet genetiska skillnader också, men jag kan nog slå mig backen på att huruvida man är tekniskt intresserad eller ej inte är en av dom. Lika lite som kvinnor genetiskt sett skulle vara bättre på att diska."

plastocid
2008-04-05, 12:26
"Det retar mig att det är sådan skillnad. Solklart är det ett inlärt kulturellt beteende och inte medfött."

Jag tolkade det som att du menade att biologiska faktorer saknade betydelse i den här frågan och det var det jag syftade på när jag sa "icke-existerande". När jag väl argumenterade emot och ifrågasatte vetenskapsvärldens konsensus i frågan backade du och intog i stället attityden att det är ointressant vilket jag håller med om på ett plan.

Diskuterar för diskussionens skull? Jag diskuterar för att jag tycker det är intressant ämne att diskutera och för att jag har en annan åsikt än du. Varför skulle det vara dödfött? Har du tänkt på att man kan lära sig någonting genom att höra vad andra har att säga?

Varför skulle det vara trams att påpeka ditt logiska felsteg? Jag tycker det är högst relevant att påpeka det då du använder det citerade argumentet för att stödja din åsikt och jag visar att samma argument kan användas i ett syfte som står i motsatsförhållande till din åsikt.

Tråkigt att du tycker det blir trams men jag hoppas att du kommer på bättre tankar och vill fortsätta diskussionen.

robopants
2008-04-05, 12:35
Det finns en liten skillnad ja, det är alla med på. Frågan är om det är intressant i vårt samhälle där saker som fysisk styrka osv inte spelar någon roll om man inte ska bli tyngdlyftare. Isf att diskutera den lilla lilla psykobiologiska skillnadan är det väl mer spännande att prata om den enorma kulturella faktorn?

Real Parakeet
2008-04-05, 12:48
Det kanske är denna sorts ord- (och snopp-)mätningar som gör att vi inte har så många tjejer här?

Valfrid
2008-04-05, 12:48
För att gå tillbaka till ursprungsämnet så har jag undrat en del också varför det så lite tjejer här... Vi kanske inte har kommit över den kritiska massa med kvinnor för att det ska generera flera?

En jämförelse: ett popsnöre går in på en bar där det bara hänger massa metalsnubbar. Medvetet eller omedvetet tänker han kanske "Äh, här känner jag mig inte hemma. Ingen som liknar mig här..."
Jag vet inte om det kan vara samma grejer på 99musik, att en del tjejer får samma vibb vid första besöket. 99mac har det lite bättre, med fler aktiva kvinnliga forumdeltagare. För jag tycker inte att 99musik kör någon grabbig jargong eller så. Särskilt inte om man jämför med typ jamma.se som har fler aktiva tjejer...

robopants
2008-04-05, 12:57
Är det snoppmätning att prata om könsskillnader? Isf har jag mätt snopp med många tjejer i mitt liv (och inte alltid vunnit)! ;)

plastocid
2008-04-05, 14:14
Anledningen till att jag tycker detta är intressant att diskutera, robopants, är att du och Skilling har en annan uppfattning om betydelsen av de biologiska faktorerna än jag. Ni hävdar att betydelsen är försumbar, jag tror själv att den är mycket större än så men det jag vill peka på är att det inte är så vetenskapligt fastslaget som ni tycks tro och att det faktiskt ytterst är en fråga om tro i nuläget. Min tro stämmer inte överens med er tro, men det finns ingen etablerad sanning bland "seriösa forskare". Jag är för övrigt nyfiken på vad det är för kurs du läst där detta togs upp?

Vidare tycker jag inte att biologiska faktorer i människors beteenden och kognitiva färdigheter är ointressant. Jag har själv både ett psykologiskt och ett biologiskt intresse för människor och för mig är det självklart att intressera mig för båda perspektiven.

drdreas
2008-04-05, 15:24
Ok så tråden är inte låst än?
Jag nämnde forskarens namn bara för att se skilling och hans lärjungar avfärda hennes teorier som trams. Därmed bekräftar han att han själv väljer vad han vill tro på utan att för den skull behöver vara vetenskapliga fakta. Sköna gubbar som har patent på sanningen :p

655321
2008-04-05, 16:57
nu är det ju inte bara skilling som anser att dahlströms forskning är något skakig och inte helt trovärdig. hon blir ju ifrågasatt av en anledning.

jag personligen ifrågasätter inte hennes forskning. däremot tycker jag _slutsatserna_ hon drar utifrån sina rön är helt idiotiska. skulle män vara sämre föräldrar för att de inte har lika utvecklad känsel? skulle män vara sämre föräldrar för att de inte ammar? betyder det att alla kvinnor som inte ammar är per automatik sämre mammor?

det är en sak att göra seriös forskning på hjärnan och presentera den forskningen, men konsekvenserna av skillnaderna i hjärnan blåses i det här fallet upp till löjliga proportioner.

deleted user
2008-04-05, 17:01
*skakar på huvudet, småskrattar och lämnar sandlådan*

Real Parakeet
2008-04-05, 17:02
Är det snoppmätning att prata om könsskillnader? Isf har jag mätt snopp med många tjejer i mitt liv (och inte alltid vunnit)! ;)

Istället för att mitt budskap gick fram så hakade du upp dig på ordet snopp?




Ja, dessa diskussioner är en sorts kvasiintellektuell snoppmätning.

compute
2008-04-05, 17:05
*orkar inte*

Clase
2008-04-05, 19:00
Nu tycker jag att alla ska lugna ned sig lite och chilla lite ett tag. Jag vill inte behöva låsa en tråd för att män inte kan diskutera om hur/vad kvinnor är.

Faktum är att jag skulle inte tro att någon kvinna skulle vilja skriva i denna tråden längre. Det säger kanske en hel del om varför kvinnor inte hänger på internetforum? Så...tagga ned lite nu... :)

robopants
2008-04-05, 19:44
Kursen jag läste var biologisk psykologi på psykologprogrammet och kursen innan den handlade om genetik och dessförinnan den läste jag neurologi. Jag har haft långa och givande samtal med tjejer om detta och tycker det är fördomsfullt att anta att tjejer skulle bli bortskrämda från en sånhär tråd om alla uppför sig. Den verkar iaf skrämma bort killar :). Jag har massor med böcker och artiklar på ämnet i hyllan men jag orkar inte skriva en uppsats här.

Om man skulle definiera kvinnliga och manliga egenskaper som ett antal mätbara parametrar och sedan undersöka männiksor på måfå skulle nästan lika många män hamna inom det "kvinnliga" intervallet och nästan lika många kvinnor hamna inom det manliga intervallet. Jag säger nästan eftersom det blir en liten skillnad men det rör sig som sagt om några få procent.

Naturligvis kan man ju få mer extrema resultat om man väljer att bara undersöka tex muskelstyrka men om man tar hänsyn till alla tänkbara parametrar som är relevanta i vårt samhälle så blir det nästan likadant för båda könen. Forskarna får ju sin "auktoritet" från seriös forskning och forskningsartiklar som är "peer reviewed" av andra erkända forskare. Om alternativet är kristna värderingar och förvrängning av data för egna syften föredrar jag nog auktoritet.

Valfrid
2008-04-05, 20:17
Alltså I.J, det är nog ingen fara att det skulle bli någon raggrush här, det finns ju spraydate, parship och allt annat för sånt. Och jag har inte sett någon tendens till det i trådarna heller, eller i alla fall mycket mindre här än på några liknande forum. Det var det jag menade främst med grabbig jargong, feelingen av att inte känna sig hemma, snarare än hur språket låter.
Men jag vet inte, jag bara spekulerar. Hur som helst gillar jag 99musik, och förstår faktiskt inte varför det inte är jämnare könsfördelning här.

hammer
2008-04-05, 20:45
Här hettar det till =D

Kan ju förstå att tjejer drar sig från att vistas på forum där dom får mer uppmärksamhet för att dom är tjejer än för intresset dom har.
Vet inte om jag inbillar mig men tycker jag har sett bra exempel på nästan varje forum jag har surfat på.

Sen tror jag väl inte att det är det som är anledningen till varför det är mindre kvinnor än män på teknikrelaterade forum.

SofieB
2008-04-05, 21:54
För att gå tillbaka till ursprungsämnet så har jag undrat en del också varför det så lite tjejer här... Vi kanske inte har kommit över den kritiska massa med kvinnor för att det ska generera flera?

En jämförelse: ett popsnöre går in på en bar där det bara hänger massa metalsnubbar. Medvetet eller omedvetet tänker han kanske "Äh, här känner jag mig inte hemma. Ingen som liknar mig här..."
Jag vet inte om det kan vara samma grejer på 99musik, att en del tjejer får samma vibb vid första besöket. 99mac har det lite bättre, med fler aktiva kvinnliga forumdeltagare. För jag tycker inte att 99musik kör någon grabbig jargong eller så. Särskilt inte om man jämför med typ jamma.se som har fler aktiva tjejer...

Nej, nej, ingen fara, känner inte alls så, det är jättetrevligt här, hyffsat neutralt och mänskligt. Inte alls som i vissa gitarrbutiker...För min del spelar det ingen roll vad det är för kön på folk här.

:D Jag har inget emot att ställa frågor, alla är barn i början, men när jag kan mer kommer jag kanske att sluta hänga här, vem vet. För jag har inget behov av att imponera på folk. Det är roligare att låta sig imponeras. Så fort jag kan mycket om något brukar jag börja om på nytt med något helt nytt där jag är nybörjare. Jag älskar att vara nybörjare.

Och det roliga med att vara tjej var att man inte fick tillgång till nått tekniskt när man växte upp, så nu har jag allt kvar att lära där, och kan utvecklas som person.

En liten mening med livet, typ!

KALLBACK~
2008-04-05, 22:07
När du slutar att hänga i tekkies ~trådar på 99an finns ändå LOUNGEN\SKRIK\ etc~ trådar

- där får man göra bort sig bl.a utan att tänka efter \ eller bara delge ens individs innersa i realtid på pintern - men ändå mingla med bra folk ...'

HAHA

Valfrid
2008-04-05, 22:33
Nu fattar jag nog inte vad du sysslar med Imported, med gammaldags omskrivning och flytt av inlägg... Jaja, jag håller inte med dig i alla fall, som jag skrev i inlägget ovan. För säkerhets skull kollade jag några trådar där en del tjejer presenterade sig på forumet, och det var inte mycket till nerdrush.

plastocid
2008-04-06, 09:48
Robo: så du är på väg att bli psykolog då? Häftigt.

"Om man skulle definiera kvinnliga och manliga egenskaper som ett antal mätbara parametrar och sedan undersöka männiksor på måfå skulle nästan lika många män hamna inom det "kvinnliga" intervallet och nästan lika många kvinnor hamna inom det manliga intervallet. Jag säger nästan eftersom det blir en liten skillnad men det rör sig som sagt om några få procent."

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med det här, men betyder det att forskningen visar att skillnaderna mellan män och kvinnors beteende är ganska små?

robopants
2008-04-06, 12:35
Ja, den mätbara skillnaden är på några små procent om man slår ut det på ett genomsnitt av egenskaper. Tänkt dig två normalfördelningskurvor (bell shaped) som är förskjutna med en tiondels standardavvikelse ungefär. Skillnade mellan två slumpmässigt utvada män är ungefär lika stor som mellan en slumpmässigt utvald man och kvinna. Detta är absolut ingen "tro" utan väletablerad och accepterad forskning i stor skala.

plastocid
2008-04-06, 14:09
Jag tror dig, men vilken egenskap pratar du om som man mäter på det sättet med det resultatet?

För jag är helt säker på att man kan hitta massor av egenskaper där förhållandet inte ser ut så. Ta till exempel en undersökning där man mäter mäns och kvinnors intresse för.. tja, vad som helst men till exempel krigsbrädspel i sci-fi-miljö. Kurvorna kommer med all sannolikhet se olika ut för män och kvinnor. För vi är väl överens om att det faktiskt finns skillnader i beteende mellan män och kvinnor, helt frånsett vad dessa skillnader beror på?

Så vilken skillnad är det man mäter i de undersökningar du talar om och på vilket sätt är det relevant för vår tidigare diskussion?

robopants
2008-04-06, 14:21
Som jag skrev tidigare är det ett snitt av massor med egenskaper. Man mäter inte kulturspecifika saker som tex intresse för bilar utan snarare egenskaper som spatialt tänkande, problemlösning, logik, mönsterigenkänning, språklig fömåga, empati, känslor, kreativitet, mm. Det är relevant eftersom det visar att vi KAN göra vad vi vill och intressera oss för samma saker och att den enorma skillnad som faktiskt finns i samhället mellan könen inte kan förklaras med medfödda styrkor/svagheter.

plastocid
2008-04-06, 14:47
Vissa saker skiljer ju definitivt, IQ fördelas ju t.ex olika mellan män och kvinnor som du säkert vet (samma medelvärde, större spridning bland männen). Menar du att inom de här olika kognitiva färdigheterna som du räknar upp så kan det finnas skillnader mellan könen men om man slår ihop dem och mäter någon sorts snitt så blir skillnaderna obefintliga?

Jag känner mig inte övertygad av det du säger för jag förstår fortfarande inte riktigt upplägget och slutsatserna man drar. Har du tips på läsning i ämnet? Helst i form av någon review-artikel eller så för jag har inte riktigt tid eller ork att läsa några böcker.

robopants
2008-04-06, 15:28
Ja det finns små skillnader och extremer är vanligare bland män men nu pratar jag majoriteten av mänskligheten. Jag tror knappast att alla killar som håller på med musik tillhör en extrem elit som inga tjejer kan drömma om att tillhöra. :) Jag kan ju kolla böckerna vi hade på kursen om du är intresserad. Ser diagramen framför mig i huvudet men kan inte koppla det med namn för tillfället. Får återkomma med referens i veckan.

plastocid
2008-04-06, 20:16
Ja gör det. Men jag tror inte jag kommer orka åka in till Lund för att låna några böcker. Möjligen om man kan få den skickade till det universitetetsanslutna biblioteket i Malmö.

peter ripa
2008-04-07, 00:15
nån som minns cw4t7abs aka antiorp?

kotten
2008-04-07, 09:04
nån som minns cw4t7abs aka antiorp?

Absolut, lustigt det har just börjat pratats lite K2000 och jag tror det var den mailinglistan jag minns den namnet ifrån. Hurså?

peter ripa
2008-04-07, 13:21
enligt myten var hon kvinna

Zoria
2008-04-07, 13:29
jag tror dessvärre väldigt mycket på det som diskuterades i början av denna tråd, att killar leker med lego och tjejer med dockor. Killar blir vanare att tänka rent "tekniskt" medan tjejer "socialt". Därför när man blir sin egna individ vid ca 13 år (jag blev det iaf) blir det så mycket svårare att lära sig ett annat tänk som tjej om man har intresse av att göra elektronisk musik eller liknande... :( och vice versa för killar.

Därför är det Daniel som får lära mig de olika programmen för det spelar ingen roll hur länge jag sitter i Abelton live för mig själv, jag blir endast mer förvirrad och frustrerad / förbannad. Medan han har mycket lättare för att lära sig ett nytt program.

Hamnade även i denna diskussion med två tjejer som gör mycket elektronisk musik igår. Båda påpeka att det nästintill alltid blev klappade på huvudet av killar så fort de försökte vara med i olika typer av diskussioner och enda sättet att få en kille till att lyssna är genom att kunna så otroligt mycket mer än honom. Så de sluta med att de inte ens försöker vara med i diskussionerna längre

Ohhh just det här finns det två sidor där det finns mycket forumstjejer :D
www.brollopstorget.se
www.familjeliv.se

läskiga grejer.

kotten
2008-04-07, 14:47
jag tror dessvärre väldigt mycket på det som diskuterades i början av denna tråd, att killar leker med lego och tjejer med dockor. Killar blir vanare att tänka rent "tekniskt" medan tjejer "socialt". Därför när man blir sin egna individ vid ca 13 år (jag blev det iaf) blir det så mycket svårare att lära sig ett annat tänk som tjej om man har intresse av att göra elektronisk musik eller liknande... :( och vice versa för killar.


Det där tror jag också är vad det till stor del handlar om, pratat med flera olika nyligen som sagt att deras brorsor hade just lego och dom dockor eller "nåt annat skit man inte kunde göra nånting med" och ingen visste egentligen varför. Hoppas att dagens föräldrar är lite mer medvetna om sånt. Har även träffat på killar som gärna ville ha dockor som små men inte fått trots önskningar.

Jag kan absolut göra en koppling mellan att sitta timme efter timme med lego eller mekano, till några år senare sittandes dagar och nätter och peta i en Amigatracker, det var precis samma sinnesstämning och till viss del samma tankesätt och kreativa process.

PowerAxl
2008-04-07, 15:22
Alltså I.J, det är nog ingen fara att det skulle bli någon raggrush här, det finns ju spraydate, parship och allt annat för sånt. Och jag har inte sett någon tendens till det i trådarna heller, eller i alla fall mycket mindre här än på några liknande forum.

Hmm.... Klara vill in i värmen (http://www.99.se/personliga-presentationer/233411-klara-vill-i-v-rmen.html)

Valfrid
2008-04-07, 16:59
Hmm.... Klara vill in i värmen (http://www.99.se/personliga-presentationer/233411-klara-vill-i-v-rmen.html)

Gulligt att du suttit och googlat alla presentationerna med tjejnamn, även de i 99mac. :) Det var ju faktiskt en som skrev "snopp" där, jag får helt klart omvärdera detta forum! Men presentation genererade även den två sidor inlägg. Nerdrush, i guess. Eller att den liksom i ditt exempel gled över till att handla om något annat.

PowerAxl
2008-04-07, 17:10
Jag har faktiskt inte läst tråden, kommer bara ihåg att det var en presentation med många inlägg, alltså lite av en nerd rush. Du är också gullig, kram.

Olle Truck
2008-04-08, 15:48
Vad gäller leksaker finns det ju fortfarande en nästan komisk uppdelning mellan tjejer och killar. Jag trodde inte att det var så innan mina bröder fick barn och jag började köpa leksaker åt dom. På kill-sidan är det actionfigurer, riddargrejer och bilar. För tjejerna är det Barbie, kösredskap och sminkset. Den som försöker ställa sig utanför, får barn som inte passar in, så det vågar folk inte riktigt göra. Min ena bror försöker dock låta barnen leka med båda sorters grejer, men pojkar dras förstås till det de vet är pojkgrejer - dom vill ju inte vara tjejer, medans tjejerna nog får ta mera del av killarnas grejer än tvärtom, tror jag. Jag vet att Ingemar Gens säger det också. Tjejerna får ett vidare spektrum att röra sig i än killar idag. Killar blir mer endimensionella - specialiserade.

lohmann
2008-04-09, 20:39
så länge skillnaden är rättvis så förstår jag inte varför jag vill att min dotter gillar rosa istället för svart. eller ska jag vända på det?

KALLBACK~
2008-04-10, 03:09
Är det föräldrar eller förskolor som TAR\HAR\VINKLAR barnen mest i unga år? (lika mkt? HUR SER LÄRANDET UT?)


tänk effer lite ang genus .. jag kör iaf att det handlar om små människor oavsätt kön → tjejjer snickar lika mkt som dom bygger med lego \ kappla stavar etc med killarna --- de senare klär sig glatt i rosa riddarklänningar och kokar mat etc med tjejjerna för att hård dra det lite... -- alla e med i lärandet i en stor mix ← jag kör på det iaf -- barnen kommer sen bli egentänkande så klart -- men får nog ev bättre förutsättningar, då allt e okay!!

Niklas Hellgren
2008-04-10, 23:37
Ja, jag vet att jag kommer in sent i diskussionen men jag kunde inte låta bli när det handlar om könssksillnader:).

Jag vill gärna återknyta till det plastocid sa om tilltro till auktoriteter i början av tråden. Auktoriteter har aldrig, mig veterligen, främjat forskning eller samhällsutveckling. Jag kommer själv från den s.k. forskningsvärlden, naturvetenskaplig och inom biovetenskapen och den är inte så trevlig och mysig som man kanske kan tro, med vetenskapliga framsteg som konkurrerande auktoritära grupper, eller individer applåderar och välkomnar. I stället kan de ägna mycket tid till smutskastning, förlöjning och utfrysning av personer/grupper och nya rön, just pga att de är auktoriteter, peer-reviewed till trots, och det kan vara mycket svårt att göra sig hörd. Lite granna som kyrkans makt tidigare i vår historia, men nu mer utspridd på olika områden. Jag vet flera forskningsgrupper som verkligen fått kämpa sig till en position där andra överhuvudtaget vill lyssna och titta på deras resultat. Ett bra sätt att göra detta är att bli radikal! Att verkligen gå mot strömmen och göra det mycket öppet och gärna krydda sina resultat och analyser med radikala åsikter som rör politik mm, då får världen upp ögonen. Lita av detta kan jag se i just Annika Dahlströms forskning och resultat. Visst hon blir allt detta, hårt kritiserad, förlöjligad osv, men kvar efter allt detta kommer ändå de resultat hon vill få fram klinga kvar i medvetandet hos alla..., något som kanske kan ge en omsvängning i rådande regim av tankegångar mot något nytt.

Jag säger inte att jag håller med om allt som Dahlström skrivit, men mycket små skillnader kan ibland ge väldigt stora skillnader, inte minst genetiskt.

plastocid
2008-04-11, 07:26
Jag håller inte heller med om det mesta av vad Dahlström skriver (jag har inte läst henne, men jag har läst artiklar som handlar om hennes bok i flera tidningar) men jag vidhåller att man inte kan kan utgå från att genetiska skillnader som försumbara i detta sammanhang och jag tvivlar starkt på att den forskning robopants talar om skulle bevisa någonting, det låter ju inte så på beskrivningen.

KALLBACK~
2008-04-11, 14:07
http://www.cyndustries.com/images/gos_artist_unknown.jpg

robopants
2008-04-11, 14:17
Women-synthen ser ju att ha fler möjligheter iaf.. ;)

Imported Johannes
2008-04-11, 17:11
Herrnarna tänker: wow, den där kvinnosynten har massor av schyssta rattar man kan pilla på, en sån vill jag ha!

Damerna tänker: åh, manssynten ser ut att vara lättbegriplig och gå att få saker gjort med, en sån vill jag ha! (Stilren design också)

Och så överlever mänskligheten ännu en generation.

Real Parakeet
2008-04-11, 17:40
...och 99männen ser syntar överallt. Själv ser jag två olika slutsteg. Men jag är ju en fågel... :D

sawtooth
2008-04-12, 13:59
Herrnarna tänker: wow, den där kvinnosynten har massor av schyssta rattar man kan pilla på, en sån vill jag ha!

Damerna tänker: åh, manssynten ser ut att vara lättbegriplig och gå att få saker gjort med, en sån vill jag ha! (Stilren design också)

Och så överlever mänskligheten ännu en generation.

Hahaha! Precis! Men vad man inte ser på bilden är att manssynten har alla sina reglage på insidan och är precis lika invecklade, bara väl dolda. ;)

655321
2008-04-12, 14:08
manssynten är ju midistyrd, medan kvinnosynten är mer hands-on.

drdreas
2008-04-14, 02:24
Sprang på en skoj video på youtube, män\kvinns i gröna jackor och äckliga kläder behöver inte lyssna.
http://www.youtube.com/watch?v=T0xoKiH8JJM
Only in usa, haha tänk er att få höra sånna åsikter på svt´s debatt, demokrati in my ass....
Edit ifall någon har lingonvecka så är jag inte så serös just nu...

655321
2008-04-14, 03:10
ja verkligen only in usa och andra outvecklade länder. vilket är ungefär allt söder om linköping.

robopants
2008-04-14, 10:15
Man brukar ge sig på det man fruktar mest.

Olle Truck
2008-04-14, 10:38
Jag vet inte om ni tittar på Dr Phil - denne gigant. Men han säger ofta ungefär att "The husband is the provider, the protecter and the head of the familiy.", "The woman is nurturing, caring and takes care of the home." Och publiken sitter och nickar med. Det är väl mysigt.

Zoria
2008-04-14, 13:49
olle truck: man kan inte bli mysigare än dr:n

compute
2008-04-14, 14:02
Jag vet inte om ni tittar på Dr Phil - denne gigant. Men han säger ofta ungefär att "The husband is the provider, the protecter and the head of the familiy.", "The woman is nurturing, caring and takes care of the home." Och publiken sitter och nickar med. Det är väl mysigt.


Så att en man utan arbete och vapen är inte en man.. En kvinna som inte gillar att pyssla i hemmet är inte en kvinna.. Ensamstående över huvudtaget är helt könlösa?

655321
2008-04-14, 14:42
jag tror olle var lite ironisk. dr phil är inte mkt bättre än mustaschmannen* när det kommer till genus och könsfrihet.




*) inte att misstas för mustaschmannen (http://www.99.se/egen-musik/240440-utomjordiska-mustaschmannen.html).

deleted user
2008-04-14, 14:45
http://www.salvationist.ca/wp-content/uploads/2007/09/robin.jpg

655321
2008-04-14, 14:54
15976

deleted user
2008-04-14, 14:59
haha....

compute
2008-04-14, 15:06
Jag var också lite ironisk. Kanske är Dr P också det?

Olle Truck
2008-04-14, 15:12
Jag var ironisk. Jag kanske borde sätta ut smiley när jag är det. Dr Phil är ju en förespråkare av konventionernas tvångsjacka. Men jag får erkänna att jag sitter och flinar när han säger sådana saker som om de vore sanningar skrivna i sten. Jag flinar å andra sidan åt Bill O'Reilly också, och han är ju en komplett galning.

Imported Johannes
2008-04-14, 17:16
En sorglig sak ang. glasögonsnubben är ju att han egentligen bara tar den allmänna uppfattningen till sin logiska slutsats. Enligt dagens moderna värderingar ÄR män bättre än kvinnor; det är därför kvinnor ska bli mer manliga och män mindre, så att alla blir lika så att åh vad skönt vi behöver inte skämmas för orättvisan att män är bättre än kvinnor... Helt stört imho. Men det är jag som anses vara sexistisk...

robopants
2008-04-14, 17:25
Du får nog definiera på vilket sätt män är bättre och varför just de är avgörande faktorer när man ska bedömma en människas värde. "Bättre" för dig är nog inte samma sak som för andra. Att uttala sig om allmänhetens uppfattning är också lite svårt eftersom du inte kan veta vad alla andra tänker (och alla tänker dessutom olika).

*EDIT*
Det är dessutom inte så intressant vad folk tycker utan hur det verkligen förhåller sig. Jag VET att många tror att män är si och kvinnor så men det ser jag inte som ett bevis. Om verkligheten är att det inte är någon väsentlig skillnad mellan kvinnor och män är det bara dåligt att folk tror något annat eller?

deleted user
2008-04-14, 17:52
En sorglig sak ang. glasögonsnubben är ju att han egentligen bara tar den allmänna uppfattningen till sin logiska slutsats. Enligt dagens moderna värderingar ÄR män bättre än kvinnor; det är därför kvinnor ska bli mer manliga och män mindre, så att alla blir lika så att åh vad skönt vi behöver inte skämmas för orättvisan att män är bättre än kvinnor... Helt stört imho. Men det är jag som anses vara sexistisk...

Nä, det är väl en tanke jag till en viss del kan skriva under på. Det vill säga att glasögonsnubben hårdskruvar dagens chauvinistiska värderingar.

Däremot fattar jag inte ens vad du menar med att det ska finnas någon agenda att kvinnor ska bli mer manliga och vice versa. När du skriver så känner jag att vi diskuterat på helt olika plan.

Kvinnor måste inte snusa och ha hår på bröstet.

655321
2008-04-14, 18:02
xkcd (http://xkcd.com), på tal om vetenskap vs. åsikter:


http://imgs.xkcd.com/comics/beliefs.jpg

Imported Johannes
2008-04-14, 18:45
Dagens debatt biter sig själv i svansen med cirkelresonemang. Ta som exempel när vissa välmenande personer vill hindra småflickor på dagis från att ha rosa kläder och istället ha den "manliga" färgen blått. Det bygger på en underförstådd tanke om att det som är kvinnligt är något dåligt, även om de säger tvärt om.

Varför t.ex. ska flickor inte ha rosa? För att rosa är en "svag" färg. En svag färg - för att kvinnor traditionellt har haft den! En absurd cirkel av vansinne.

deleted user
2008-04-14, 21:44
Varför t.ex. ska flickor inte ha rosa? För att rosa är en "svag" färg. En svag färg - för att kvinnor traditionellt har haft den! En absurd cirkel av vansinne.

Eller så vill du bara inte förstå. Frågan är inte varför flickor ska ha rosa, för de kan de väl få. Frågan är om det ligger i de kvinnliga generna att de skulle tycka om rosa bättre? Det är nämligen det de får lära sig.

I sig kanske inte så viktigt, men som en liten men tydlig del i den stora helheten är det ett tydligt exempel på vansinnet i den ordning som fortfarande råder. Det arv, den kultur och den miljö som fortfarande stöper in människor i givna formar. Fortfarande. 2008.

Och det där pk-snacket är bara så tröttsamt. Verkar mest vara en ursäkt idag för att legitimera de mest unkna ståndpunkterna.

kotten
2008-04-15, 08:57
Men alltså... Johannes, vem påstår att typiskt "kvinnliga" saker är svaga, eller att kvinnor bör sträva efter att vara mer "manliga"?! Jag undrar lite vilken rörelse du motsätter dig egentligen,
jag har inte sett några sådana påståenden här, och inte heller i den allmänna genusdebatten eller från feminismen. Det jag personligen gärna vill komma bort ifrån är just det att man tillskriver specifika egenskaper till grupper, till den absurda nivå att det bli norm och alla växer upp med att tro att det ska och bör vara så. Det är klart som fan att det är skillnad på kvinnor och män, men bara för det finns det ingen anledning att försöka förstärka skillnaderna genom att hela tiden påpeka vad som är manligt och kvinnligt.

Sen vad gäller Dahlström (som väl f.ö. inte forskat inom könsskillnader själv) ser jag egentligen inte hennes åsikter som särskilt radikala alls, snarare mest konservativa. Hon, precis som den charmiga mannen i solglasögen speglar ju tyvärr bara vad väldigt många anser sig veta.

Det handlar lika mycket om att man omedvetet men systematiskt uppmuntrar vissa barn typiska "tjejgrejer" och utesluter mer tekniska "killgrejer", som att andra uppmuntras att testa själva, utforska och ta plats men gärna inte leka med dockor eller får lära sig att uttrycka sina känslor. Om man då tror sig veta att "det är lika bra för såna är dom ju, killarna/tjejerna" så finns risken att man som individ växer upp utan möjligheten att utveckla alla sina personliga egenskaper fritt.

Nu har det ju ändå svängt lite som nån sa tidigare, så det är mer ok än tidigare att så kallade manliga saker är för alla, men som du säger, kvinnliga saker är fortfarande svagt och fult, särskilt för det manliga delen av befolkningen. På tal om det måste jag ju passa på att rekommendera filmen "Mitt liv i Rosa" för den som inte orkar läsa böcker i ämnet. Om en liten pojke som hamnar i värsta prinsessåldern. Inte populärt. ;)

compute
2008-04-15, 14:02
En väldigt bra film!

Jade
2008-04-16, 17:25
Anders och Måns försöker bringa klarhet i vilka som igentligen är bäst: http://youtube.com/watch?v=H6ew-Wlgy9g

Fd Medlem
2008-04-16, 22:02
Här sitter ni och har en intressant diskussion ! Snygg beige tapet ni har här. Ser mest ombonat ut av alla sidorna. Jag började här i november-07 och är ny som mac-ägare. Är förvånad över att det är så många bra samtalsämnen. Hade nog förväntat mig enbart tekniska diskussioner men i en del trådar kan alla svara, speciellt i Lounge. Är också överraskad över de, ja...passionerade inläggen. Känns som om det är tillåtet här att säga att man verkligen älskar sin nya Air utan att vita män kommer och hämtar en.
Mitt första inlägg var i tråden "Var är alla tjejor ?"=

Lika intressanta diskussioner här som på vilken blogg som helst ! Har också funderat på hur grabbigt det egentligen är här. Är nybliven medlem på 99.se och skriver mitt första inlägg.
Jag är en tjej+++, dvs jag är en tant, som=

har klarat av skivspelare med Elvis- och Tommy-låtar,
kunde sätta på/av en TV på 60-talet (som min pappa byggde),
vet vad en radiosändare är,
prövat skriva morse-alfabetet,
vet hur man använder en lödkolv,
har ätit små motstånd (ja, dom där olikfärgade småprylarna) till frukostfilen (not true men det kunde ha hänt eftersom jag var omgiven av en teknisk släkt),
kunnat skriva snabbt på en skrivmaskin,
klarat av alla köksmaskiner, osv

SÅ jag ska väl klara av min iPod Nano, iPod Touch (love it !) och min nya MacBook Pro 17" 2.4 GHz 2GB/160GB (26 laxar men den är värd varje öre, löööve it) !
Tankar från en Apple-Girl

Jag tycker att det har blivit mindre viktigt att tänka i termer av kvinnligt och manligt ju äldre jag blivit. Skönt ! Människan och personligheten är det viktigaste. Men visst undrar jag om det inte finns behov av ett forum för oss som vare sig har lust eller konstitution för att "pinka revir" ! Har föreslagit det i tidigare trådar men tror kanske inte att 99.se är redo för ett AppleGirl forum ännu.