handdator

Visa fullständig version : dokumentär om kristen blackmetall



davve00
2008-03-13, 17:11
Håller på med en dokumentär om kristen black metall och har idag släppt en trailer som kan skådas på jutuben... Detta är ett skolprojekt och synpunkter tas gärna imot...

http://www.youtube.com/watch?v=05IElsPRDHs

davve

iMatter
2008-03-14, 00:06
black metall, är det släkt med hardcore tro? Blindside kanske?

eskimo
2008-03-14, 00:31
Hade för mig att det kallades white metal? Vill iaf minnas att jag fnissade så jag nästan gjorde på mig när jag först stötte på det. (Kommer från en kristen släkt med väldigt aktiva syskon så man har fått se ett och annat.) Det här att man skapar ett kristet alternativ till allt hela tiden. Det brukar bli lite märkligt. Lite som om att peta in ett "First we'll get married..." i valfri Barry White-låt för att sen fortsätta "...then we'll hump like worlds colliding, oooh baby."

http://www.mtv.com/shared/promoimages/news/s/south_park/chef/281x211.jpg

Det jag vill komma till är väl att det här med att hela tiden erbjuda ett "kristet alternativ" är kanske orsaken till att kristen musik, som genre, aldrig kommer tas på allvar utanför sfären.

Det blir lite som när fritidsledaren drar en "be cool, stay in school" och kidsen skruvar lite generat på sig.

wsr
2008-03-14, 01:44
Kristen black metal är inget annat än en motsägelse.

Om börjar med t.ex Venom, även om de kanske helt och hållet inte var helt seriösa, så pysslade de med ockultism och svartmagi och även den våg av band som dök upp på 80 och 90-talet.
Då kan man fråga sig hur folk tänkte när de började göra "kristen" black metal, med tanke på att divinationen skiljer sig avsevärt mellan kristendom och satanism. Jag har då aldrig hört en kristen person kalla sin religiösa övertygelse och arbete för svartmagist.

Kan det vara så enkelt att de kristna som ger sig in i black metal bara är extremt nonchalanta och pengakåta?

deleted user
2008-03-14, 06:41
Eller att de är kristna och vill spela den musik de gillar?

slakker
2008-03-14, 07:56
visste inte det var pengar att göra i black metal, trodde det var folk som inte kvalade till nåt riktigt jobb, jaja finns ju en del motpoler som funkat trots allt, Stryper, Blackhouse..

wsr
2008-03-14, 08:04
Eller att de är kristna och vill spela den musik de gillar?

För att dra en liknelse...tycker du inte det skulle vara konstigt om t.ex ett gäng svarta startade ett white power-band?

Arete
2008-03-14, 09:07
On topic: Trailern såg väl helt okej ut, hade varit kul att få höra lite av musiken i trailern också, t.ex. 10 sekunder i slutet.

Off topic: Kan inte annat än hålla med eskimo, det här med "kristna alternativ" i musiken känns väldigt, väldigt krystade och tas inte på allvar. Jag hoppas dokumentären verkligen tar på sig de kritiska glasögonen och tittar på fenomenet från ett flertal vinklar, så det inte bara är någon sorts propagandafilm för kristen musik.

PeterH
2008-03-14, 09:19
tycker du inte det skulle vara konstigt om t.ex ett gäng svarta startade ett white power-band?

Fast då hade man inte kallat det white power, utan oi eller nåt likartat (om dom nu inte haft nazi-texter, men jag natar att det inte var det du menade?). Distinktion mellan genres kan ju faktiskt göras utifrån ideologiskt innehåll också.

wsr
2008-03-14, 09:41
Distinktion mellan genres kan ju faktiskt göras utifrån ideologiskt innehåll också.

Ja precis, känns ju bara dumt att ge sig in i en etablerad genre och framföra åsikter som står i stark kontrast mot genren, måste väl vara lättare att skapa en egen genre som är till sin fördel?

Musik är "bara musik" för dem som inte har läsförståelse eller möjlighet att förstå syftet med lyrik.

davve00
2008-03-14, 14:42
Intressanta kommentarer. Det är just såna här frågor som vi som gör filmen är intresserade av. Vadå kristen black metall? Hur kan det vara det när blackmetall i grunden är satanisk? Kan man fortfarande kalla det för blackmetall då?

Det finns en rad band som är kristna inom denna genre, så som Crimson Moonlight (vilka är de som syns i trailern), Frosthardr, Antestor m.fl. De lirar ju eftersom de gillar musiken och vill kunna göra det även om de är kristna. Musik är ju ändå musik och måste ju kunna vara till för alla, eller?

Just Crimson Moonlight säger att de spelar black metall och att begreppet "kisten" får dem att hamna i ett fack de inte vill. Vi vill ju visa att det finns kristen blackmetall och undersöka kontroverserna med den. Med i filmen kommer även en musikprofessor som doktorerat i blackmetall, och bandmedlemmar från andra kristna blackmetall band. Kanske någon präst också.

slakker
2008-03-14, 14:57
För att det inte ska bli för vinklat, avd sägs om att intervjua lite folk i riktiga svartmetallkretsar och höra vad de tycker om saken? Förslagsvis vore ju en intervju med Greve Grisnacke Varg Vikenes eller vad han hetter nu igen ganska intressant som lite extra krydda.

wsr
2008-03-14, 15:06
Intressanta kommentarer. Det är just såna här frågor som vi som gör filmen är intresserade av. Vadå kristen black metall? Hur kan det vara det när blackmetall i grunden är satanisk? Kan man fortfarande kalla det för blackmetall då?

Det finns en rad band som är kristna inom denna genre, så som Crimson Moonlight (vilka är de som syns i trailern), Frosthardr, Antestor m.fl. De lirar ju eftersom de gillar musiken och vill kunna göra det även om de är kristna. Musik är ju ändå musik och måste ju kunna vara till för alla, eller?

Just Crimson Moonlight säger att de spelar black metall och att begreppet "kisten" får dem att hamna i ett fack de inte vill. Vi vill ju visa att det finns kristen blackmetall och undersöka kontroverserna med den. Med i filmen kommer även en musikprofessor som doktorerat i blackmetall, och bandmedlemmar från andra kristna blackmetall band. Kanske någon präst också.

Ja, men vad är poängen med att kalla det black metal när de ändå har muterarat den ideologiska delen till en motsat ideologi, dvs den kristna?
Då är det väl ganska logiskt att det inte är black metal längre?
Hur många kristna det än är med i dokumentären så gör det inte kristen black metal mer logiskt.
Behöver man verkligen starta upp ett helt band, släppa skivor, åka på turnéer och vara med i dokumentären för att undersöka "kontroversen"?
Det kan väl vem som helst räkna ut?
För övrigt heter det "black metal" inte "black metall".

Vem är musikprofessorn förresten, hellhammer?
Såvitt jag vet så är han bara trummprofessor.

ninjanicke
2008-03-14, 15:07
kan du inte intervjua wsr här på forumet? han verkar ju ha starka åsikter om ämnet.

makari
2008-03-14, 15:12
Kan bli intressant, och jag håller med om att kristen black metal känns lite som högerextrem gospel eller nåt sånt. Välsigt motsägelsefullt och det finns säkert intressanta frågor att ställa här.

Fast det känns rätt onödigt att göra filmen på engelska (om det inte var så att ni var tvungna förstås). Killen i trailern hade säker kunnat uttrycka sig bra mycket mer nyanserat och fått sagt vad han ville säga och ni hade fått en mer intressant film om han hade fått prata svenska.

bmeeks
2008-03-14, 15:28
"This has been taken as assumption that Vikernes was at one time a Satanist, though Vikernes has stated many times that he is opposed to Satanism as he considers it to be a reactionary form of Christianity."

credo
2008-03-14, 16:12
Det finns väl många körer som sjunger negro spirituals utan att vara svarta? Gillar Gud att man spelar i moll eller är det dur som gäller? Kristen black metall ...det är ju bara helskönt! Teologerna kallar det: inkulturation.

655321
2008-03-14, 16:18
kristen black metal blir väl... white metal?

no but seriously.
förövrigt är väl black metal lika förankrat i kristendom som 'kristen' black metal. båda utgår från kristendomen, det är bara perspektiven som är ändrade. där black metal tillber djävulen, medan kristen black metal tillber jesus. tillber, i brist på andra ord.

655321
2008-03-14, 16:21
angående vitmaktsmusik spelad av afrikaner... vitmaktmusik är en ideologisk genre. jämför med electro som är en musikalisk genre. punk är en musikalisk genre, med en 'punkideologi' som bihang.

huruvida black metal är en musikailsk genre eller en ideologisk genre kan diskuteras. personligen ser jag det främst som en musikalisk genre.

wsr
2008-03-14, 16:52
förövrigt är väl black metal lika förankrat i kristendom som 'kristen' black metal. båda utgår från kristendomen, det är bara perspektiven som är ändrade. där black metal tillber djävulen, medan kristen black metal tillber jesus. tillber, i brist på andra ord.

Black metal behöver inte utgå från kristendomen, djävulsgestalten finns i extremt många religioner och åskådningar, Det är knappast något som är patenterat av de kristna.
Vägarna för att nå sina mål är olika för kristendomen och satanism, inget vi behöver gå in på här i detalj, men det är inte "bara" perspektiven som är tvärtemot, skillnaderna är enorma.

deleted user
2008-03-14, 16:56
För att dra en liknelse...tycker du inte det skulle vara konstigt om t.ex ett gäng svarta startade ett white power-band?

fast du vet ju också att det inte är det det handlar om här. Om ett gäng kristna startar ett metal-band och skriver texter som hyllar satan, ja då hade jag tyckt att det var ena knepiga figurer.

Annars vet jag inte.

Jag kan däremot göra frågan större och undra vad i hela friden det är för märkligt påfund med "kristna band" överhuvudtaget?

leere
2008-03-14, 16:57
skall du göra en sådan dokumentär
får du heller inte glömma bobfest
som fanns tills för några år sen.
och subchurch (http://www.subchurch.no/) samt sanctuary (http://www.sanctuary.ws/).

har inte så mycket mer att säga i
sammanhanget. lyssnar inte på
BM längre. det är rätt tröttsamt
att höra "satan, satan, satan.."
och "gud, gud, gud" hela tiden.

däremot är horde fortfarande
rätt kul att lyssna på. speciellt
när man vet vad som hände
med honom :)

wsr
2008-03-14, 16:58
angående vitmaktsmusik spelad av afrikaner... vitmaktmusik är en ideologisk genre. jämför med electro som är en musikalisk genre. punk är en musikalisk genre, med en 'punkideologi' som bihang.

huruvida black metal är en musikailsk genre eller en ideologisk genre kan diskuteras. personligen ser jag det främst som en musikalisk genre.

Jasså, varför är vitmaktmusik mer ideologisk och mindre musikalisk än electro?
Punken är extremt ideologisk, att ideologin skulle vara ett slags "bihang" är bara snicksnack.

Hur kan du betivla att black metal skulle vara en ideologisk genre?
Black metal har många likheter med punken, båda framhäver starka och tydliga ideologier och skyr sällan medel för att framhäva den.
Är ändå inte all musik ideologisk när det kommer till kritan?

wsr
2008-03-14, 17:03
Om ett gäng kristna startar ett metal-band och skriver texter som hyllar satan, ja då hade jag tyckt att det var ena knepiga figurer.


Om ett gäng kristna startar ett metal-band i en genre som är känd för ond bråd död och som bedriver verksamhet i mörkrets namn...då hade jag tyckt att det var ena knepiga figurer.

Dego
2008-03-14, 17:46
Bara King Diamond korar sitt favorit "kristna" black metall band är jag nöjd...

Blir nostalgisk när jag minns ordväxlingarna mellan Venom och Mercyful Fate...

M i Gbg
2008-03-14, 17:48
OT: Cartman sålde ju myrra med sitt kristna band Faith #1 (skivan innehöll bland annat "I wasn´t born again yesterday":D ) där han bara petade in Jesus istället för baby i en massa texter. Så varför skulle man som kristen inte kunna börja spela black metal o göra motsvarande? Krystat schmystat...

wsr
2008-03-14, 17:57
OT: Cartman sålde ju myrra med sitt kristna band Faith #1 (skivan innehöll bland annat "I wasn´t born again yesterday":D ) där han bara petade in Jesus istället för baby i en massa texter. Så varför skulle man som kristen inte kunna börja spela black metal o göra motsvarande? Krystat schmystat...

hehe men oavsett så ändrar det ju inriktning på låten till nått helt annat, inte sant?
Om man byter fundamentala element dvs...

Om jag gör köttfärssås, men byter ut köttfärsen mot gröt, ingen vettig person skulle väl kalla det för köttfärssås då, inte ens grötköttfärssås, oavsett hur mycket man gillar köttfärssås?:)

M i Gbg
2008-03-14, 18:07
Jo, jag håller med om att det känns lite konstigt med kristen black metal. Varför gillar man black metal överhuvudtaget om man är kristen förresten. Borde man inte ta avstånd från sån musik direkt, eller har man ett så stort headbanging-behov att man ser mellan fingrarna...?

credo
2008-03-14, 18:16
Fast jag tror att man som kristna och musiker, som gillar genren, bestämmer sig för att gå in i Black Metall kulturen av missionsskäl. "Här var det väldigt mörkt, här kan vi sprida ett budskap och kärlek och ljus." Då använder man sig av de symboler som finns för att kommunicera. Missionärer har gjort likadant i alla tider. Med mer eller mindre framgång.

M i Gbg
2008-03-14, 18:35
Nää, låter inte det lite påhittat och långsökt? Som när min pappa fritt spekulerar och fabulerar kring varför hans kompis äter fil till jordgubbar (eller vad det nu var för konstig kombination): "Jag tror att det var så att han fick fil till det när han var liten och då är det naturligt för honom..";)

credo
2008-03-14, 18:47
Det var en väldigt skojig jämförelse. Men jag tycker inte alls att det låter långsökt (med filen)...

Jag skulle nog säga att det är mycket vanligt och troligt att det handlar om strategisk mission, men det är nog inte alltid så.

655321
2008-03-14, 23:18
Jasså, varför är vitmaktmusik mer ideologisk och mindre musikalisk än electro?
Punken är extremt ideologisk, att ideologin skulle vara ett slags "bihang" är bara snicksnack.

Hur kan du betivla att black metal skulle vara en ideologisk genre?
Black metal har många likheter med punken, båda framhäver starka och tydliga ideologier och skyr sällan medel för att framhäva den.
Är ändå inte all musik ideologisk när det kommer till kritan?


vitmaktmusik är såvitt jag vet inte begränsad till en musikgenre. finns punk, metal, rockabilly, noise osv. som alla har vitmakt-texter. finns till och med ett popband med två knappt byxmyndiga småflickor som hatar judar. men en enhetlig vitmakt-genre där de bara använder tvättbräda och ståbas (typ) finns inte. vitmakt-musik är fokuserat på texten, medan musiken kan vara vilken genre som helst. black metal däremot är låst musikaliskt. tunga gitarrer, dubbelkaggar osv är en del av genren. texterna är också visserligen lika tematiskt, men jag anser inte det vara en lika definierande faktor som ljudbilden.

punk må ha varit ideologiskt baserat, men inte längre. finns punkband som inte har ett ord politik i sina texter. grunden i punk är enkla melodier och riff, en viss attityd och framförallt skräniga gitarrer. i stort sett.

att all musik skulle vara ideologisk håller jag verkligen inte med om. det är som att säga att allt är politik. vilket det är. eller inte, beroende på vem du pratar med.

M i Gbg
2008-03-15, 00:02
Martin: Sätter sig med ett 12-pack Red Bull o väntar på att ngn som påpekar att det alls inte används dubbelkagge i black metal...

sawtooth
2008-03-15, 00:59
När satan blir gammal blir han religiös...:tveksam:

Det är kanske dags att inse att ideologier är gamla nyheter? I dagens informationsstorm kan man inte vara annat än nihilist.

Kristen black metal? Ner med dubbelkaggar, upp med treenighetskaggar! Rådistad kyrkorgel! Gosskörer -2 oktaver, baklänges! Stena skiten ur syndarna, Babylons skökor dansar på Nilens strand. Zombie-Lazarus stapplar fram och kväker "vänd andra kinden till!". Vatten blir vin och vi marscherar taktfast över vågorna i Genesarets sjö.

Klart som fan man kan göra black metal på kristet vis. Hårdare ideologi får man leta efter.

plastocid
2008-03-15, 08:45
Det enda som är mer töntigt än kristen black metal är okristen black metal!

Arete
2008-03-15, 09:31
Fast förvisso, skulle man basera kristen black metal på gamla testamentet så blir det ju rätt evil hur som helst. Mycket folkmord, barnamord och allmänt guds oförbarmerliga vrede där :-)

makari
2008-03-15, 12:36
Fast förvisso, skulle man basera kristen black metal på gamla testamentet så blir det ju rätt evil hur som helst. Mycket folkmord, barnamord och allmänt guds oförbarmerliga vrede där :-)

Finns det inte satanister som vill hävda att satan egentligen är rätt missförstådd och att det är gud som är den onde jäveln?

Real Parakeet
2008-03-15, 13:21
Jag kollade klippet och ser fram mot en hel dokumentär. Musikdokumentärer är alltid intressanta, inte minst när de handlar om lite kontroversiell musik.


Jasså, varför är vitmaktmusik mer ideologisk och mindre musikalisk än electro?


Den kan ju inte vara något annat eftersom de som utövar den i regel är totalt omusikaliska och talanglösa. Ge mig ett enda vik-makt-band som inte skriker, skränar och som inte låter som ett garageband bestående av 14-åringar ;)

Jag tror att det hela är enklet. Några kristna snubbar tycker att det är lite ball och fränt med långt hår, döskallar och sådana där läskigheter. De vill gärna hålla på med sånt men måste hitta ett skäl till det för att accepteras bland sina kristna kollegor och då uppfinner de "kristen svartmetall". Jag tycker att det är fascinerande att man måste sätta sådana där små etiketter på redan etikettförsedd musik. Vad kan vi tänka oss mer? En kristen biltvätt? En muslimsk biltvätt kanske. Vänd mot Mecka. Ett homosexuellt mobiltelefonsabonnemang? En judisk cykelaffär? En specialbesignad synt för lesbiska? Hinduistiskt stylingpaket till VW Golf? Kristen IT-support? Judisk IT-support? Satanistisk IT-support (torda vara den vanligaste formen av IT-support)? Visst är det underbart med dessa små genrer!? :p

Själv skall jag börja spela svartmetall-synt. Någon mer som är på? Vi skall hålla på med döskallar, blod och sånt. Baksidan av min JP-8000 skall prydas av ett stort pentagram.

false messiah
2008-03-15, 18:06
Finns det inte satanister som vill hävda att satan egentligen är rätt missförstådd och att det är gud som är den onde jäveln?
Jo, speciellt de som är gnostiskt (http://en.wikipedia.org/wiki/Gnosticism) influerade.

qt10
2008-03-16, 18:41
Det är naturligt att söka kristna alternativ. Så är det. Som alltid finns det förbjudnas lockelse med i bilden. På youtube har jag diskuterat lite varför det inte finns några EBM-grupper med icke-vita! Eller känner ni till någon??? Varför? Man är väl inte rasist för att man lyssnar på EBM. Är EBM så kopplat till tvivelaktiga åsikter?!

indigo
2008-03-16, 22:02
Jag har inte sett något svart ebm band men vet att det finns ett gäng sydamerikanska dock.

Tycker hela grejen med kristen blackmetal blir väldigt snevriden. Hade jag varit kristen troende hade jag definitivt tagit avstånd från blackmetal. Hade jag varit kristen troende som hade tyckt att själva musiken hade varit tilltalande och ville spela något liknande själv fast med kristen inriktning hade jag verkligen inte velat kalla den för kristen blackmetal, utan hellre sett att den fick ett eget mer passande namn då jag inte hade velat att den skulle förknippas med just blackmetalens budskap.

Om jag hör ett nazipunkband som jag tycker har kanonlåtar men tycker att budskapen är helt fel och känner för att start ett band med samma musikaliska inriktning fast med motsatt budskap så skulle jag ju inte kalla musikstilen för antinazi-nazipunk. Det blir ju bara pannkaka av det hela.

mina 50 öre i alla fall.

wsr
2008-03-18, 05:00
ja Indeed.

Då flera av banden (Kanske inte stora i antal, men ett "fåtal" välkända) black metal-band vars medlemmar följer 218-strömmningen och diverse aspekter av kaos-gnostisk satanism så kan man tycka det är konstigt om kristna ens vill riskera att bli förknippade med något sådant som strider mot hela deras uppfattning av kosmos...

Det mesta grundar sig nog i att de kristna pajsarna inte har så stor koll på scenen överhuvudtaget...och med tiden så hitter de nog sin egna väg.

PowerAxl
2008-03-18, 15:18
Jo, speciellt de som är gnostiskt (http://en.wikipedia.org/wiki/Gnosticism) influerade.

http://mooseyard.com/Jens/2007/12/the-gnostic-argument-for-agnosticism/

Riktigt intressant, nu när vi ändå talar om sammansmältningar av saker som står i kontrast till varandra.


In some online forums I list as interests both gnosticism and agnosticism, which is a bit of a joke since the two words are literally contradictory, but is true in that both are interesting and important to me. Agnosticism as my attitude toward religion: that the existence of a God or gods is fundamentally unknowable, undecidable, unprovable. Gnosticism as a mystic tradition, a suppressed early fork of Christianity, whose beliefs have more recently had a large impact on the literature of the fantastic and on postmodern philosophy (notably Philip K. Dick’s SF novels, the Matrix films, Philip Pullman’s His Dark Materials trilogy, and Jean Beaudrillard’s cultural theorizing.)

false messiah
2008-03-20, 00:52
Gnosticism och satanism behöver inte vara så motsägelsefulla: båda har ju sin utgångspunkt i en invertering av den rådande ordningen; gnosticismen i att demiurgen är ond och svekfull, satanism i att den rådande religionen (Kristendom) är förljugen och att det är Satans ideal vi bör följa istället. (Fast då inte som de brukar framställas i Bibeln: det är ju en partsinlaga från guds sida, så det brukar vara någon post-Nietzscheansk egocentrerad existensialism av mer eller mindre ockult slag.)

Sen verkar iofs black metal-satanister snarare vara inne på att verka farliga och bränna (hedniska) kyrkor än någon sofistikerad religionsanalys. Men förmodligen är det oftast betydligt mer sofistikation bakom det som skrivs och sägs än man kan tro från ytan. Betydligt mer bakom än bara "satan är häftig, gud är dum" alltså. Men att det skrämmer slag på föräldrar och pensionärer är nog inte något minus.

Real Parakeet
2008-03-20, 10:58
Äh... alla vet ju att det där black metal-köret bara är en image. 99,9 % av alla läskiga svartmetallare är fromma som lamm och tittar på kalle Anka på julafton. Jag tror också att de flesta band som utgör sig för att vara satanister gör det i PR-syfte. Riktiga satanister behöver nog inte göra en sak av sin religion genom att bränna kyrkor och välta gravstenar. Det är väl som men nynazister, de kunde lika gärna blivit militanta veganer, deras grej är ju mest att skaffa en identitet och att ställa till elände.

Själv dyrkar jag Jupiter och Juno.

wsr
2008-03-27, 00:00
Gnosticism och satanism behöver inte vara så motsägelsefulla: båda har ju sin utgångspunkt i en invertering av den rådande ordningen; gnosticismen i att demiurgen är ond och svekfull, satanism i att den rådande religionen (Kristendom) är förljugen och att det är Satans ideal vi bör följa istället. (Fast då inte som de brukar framställas i Bibeln: det är ju en partsinlaga från guds sida,


Nu betyder förvisso Gnosticism kunskap.

Satanism är dock ingen homogen grupp, och stora skillnader kan förekomma.
Men förslagvis inom kaos-gnostisk satanism så ses Demiurgen som "ond", den har fjättrat själen i kosmos bojor och det är Ur-tillståndet, Kaos man eftersträvar.



Sen verkar iofs black metal-satanister snarare vara inne på att verka farliga och bränna (hedniska) kyrkor än någon sofistikerad religionsanalys. Men förmodligen är det oftast betydligt mer sofistikation bakom det som skrivs och sägs än man kan tro från ytan.

Som med de flesta genrer så dyker det upp pajaser, då inte menat att bränningarna INTE har haft nått särskilt syfte, men många använder gärna sådana saker för att skapa en läskig bild av bandet. Black metal är en stor genre, och självklart finns det en drös med grupper som inte utövar "Preach what you teach" helt enkelt, men oftast är det inte så svårt att se igenom dem, såvida man besitter nån sorts kunskap själv...men å andra sidan spelar det ingen större roll annars. Men det finns helt klart många seriösa grupper, från många olika traditioner. Vissa anser att våld gör nytta, vissa anser att det inte gör det osv.




...Så det brukar vara någon post-Nietzscheansk egocentrerad existensialism av mer eller mindre ockult slag.)

Nu är du helt ute och cyklar medans du drar alla över en kam, som sagt, satanism är ingen homogen grupp. Många traditioner ägnar sig åt att upplösa egot, eftersom egot är ett hinder för den sataniska viljan (Den fria viljan) så det du nämner står står i raka motsatsen.
Ändock, Laveyansk satanism (Anton Lavey) ägnar sig dock med att förstärka egot och dyrka de materiella, Laveyansk satanism förnekar anden och Herr Lavey är en stolt skapare av så gott som ingenting då han stulit det mesta. En amerikansk $$$ variant av Satanism som lockar många kids med tricks.

655321
2008-03-27, 00:26
Nu betyder förvisso Gnosticism kunskap.


nej. gnosis är det grekiska ordet för kunskap. gnosticism är en religion (med olika grenar) som var poppis för sisådär 1500 år sedan.

wsr
2008-03-27, 01:00
nej. gnosis är det grekiska ordet för kunskap. gnosticism är en religion (med olika grenar) som var poppis för sisådär 1500 år sedan.

Ja det stämmer, slog en kort tankevurpa där. Gnosticism behöver dock inte vara bundet till nån särskild religion, utan kan snarare ses som ett trossystem som fungerar som en röd tråd igenom många religioner. Nåväl, point taken, point made :)

Jätten
2008-03-27, 07:11
davvee>> Underbart! Hör av er när ni börjar bli klara och ska visa den någonstans så kan jag skriva en rencension eller liknande för någon blaska.

eskimoo>>> Gospelhouse hör till den garanterat bästa housemusiken. Fast du kanske inte menar kristen musik per se? Jag håller helt klart med om att mycket musik där folk lägger till ordet kristen i regel är rätt kass. kan ju vara för att konservativa skräms av nymodigheter och därför så låter sådanna som säljer sig som "kristen house" "kristen rock" o.s.v. i regel otorligt daterade.

Parakeet>>> satanism är inte en religion utan en filosofi för nyliberaler med en viss dragning till nihilism, som gillar att spela drakar och demoner på fritiden(anton lavey är själv ett exempel på det, eller dungeonmaster, som det hette då). Det finns fler skäl än rent religiösa att hylla satan.

Jag citerar från artikeln "Hell dig satan" i numer 1-2007 av Kolla.

Först en blick tillbaka på sveriges enda revolutionära epok alltså 1900-1905.


Vad gjorde då Satan till en positiv symbol för unga revolutionära socialister i Sverige? Kyrkans ställningstagande måste ha varit en viktig faktor. Att hylla Satan var ett sätt att ta ställning mot nationalism och den heliga äganderätten, för abort, för det klasslösa samhället, för en vetenskaplig världsbild och inte minst mot den kyrka som utlyst sig själva till en övernaturlig diktators representant på jorden.
Satan sågs i den ungsocialistiska poesin inte bara som en metafor för revolutionsandan utan också som en gestaltning av upplysningen(Lucifer betyder just ljusbringaren). Denna symbolik kan mycket väl ha plockats ifrån prästernas egna predikningar. När socialismen och andra mänskliga framsteg utpekas som demoniskt influerade så måste självklart Djävulen vara socialist. Men det finns också utländska samtida författare som kan ha bidragit till hur ungsocialisterna porträtterade Fan i sin poesi.
1905 fick Giosuè Carducci, mannen bakom den kontroversiella ”Hymnen till Satan” Nobelpriset. Samma år citerades han i Brand(”Kännen I Satan, som fjättrorna lossar, Satan, förnuftet, som hämnar och krossar”).


När Satan 1966 återigen lyftes fram som en politisk förebild på var han inte längre på de fattigas sida. Anton Lavey, satanismens grundare skildrade Fan som en Yuppie snarare än en revoltör. Trots elementen av nihilism i satanismen så utmanar den ändå inte samhällsordingen. Om slaven är kristendomens ideal så är slavägaren satanismens. Klassamhället hyllas och naturliggörs. ”Vissa brukar kalla satanism för social Darwinism, på grund av att satanismen går ut på att bli stark som individ. "Darwin såg alla som individer, där den starke överlevde. Detta ligger delvis i linje med liberala ideer” skriver Johan Lindahl 1999 i svensk Linje (Fria moderata studentförbundets tidskrift). De poeter(låtskrivare inom döds/black-metall bland annat) som hyllar Satan idag kommer inte längre uteslutande från en socialistisk bakgrund. De kan vara allt från antikonservativa ateister till new age-hippies (asadyrkare, djävulsdyrkare, ockultister) och socialdarwinister.
Satans klassresa har gett Hin Håle en ny fanbase hos nyliberaler och andra högerextremister.
Till skillnad från Nazi-punk så går det dock sällan att koppla ihop specifika metall-bands högervridna politiska värderingar med fansens ideal. Det som förenar många metallfans är inte vidskeplighet och högerideal, utan istället deras arbetarklassbakgrund, en kärlek till hård musik, storslagna upplevelser och ett hat mot kristendomens slavmentalitet dess fientliga inställning till njutning och lust. Hårdrockens popularitet idag för därför med sig glädjebudet att den unga ateistiska arbetarklassen fortfarande hatar kyrkans medeltida värderingar och prästernas tankedödande spöktro.

Till sist ett exempel på religiös symbolik från en ateistisk poet. I detta fall Leon Larsson, Herman Lindqvists släkting och Sveriges bäst säljande poet någonsin.


"Och himlarnas dödsblekta änglar
vi riva från väggarna ned
och helvetes flinande bänglar
de vräkas på lågorna med,
och gyllene helgonastoder
och bilden av himmelens moder
skall vräkas bland stockar och ved"
/ Bålet -1908

Inte helt olikt Black Metal no ? ;)

Jätten
2008-03-27, 07:37
Kan bli intressant, och jag håller med om att kristen black metal känns lite som högerextrem gospel eller nåt sånt. Välsigt motsägelsefullt och det finns säkert intressanta frågor att ställa här.

Fast det känns rätt onödigt att göra filmen på engelska (om det inte var så att ni var tvungna förstås). Killen i trailern hade säker kunnat uttrycka sig bra mycket mer nyanserat och fått sagt vad han ville säga och ni hade fått en mer intressant film om han hade fått prata svenska.

Är inte nästan all gospel extremhöger? ;)

Jag gillar dockumentärer där skandivaiska hårdrockare ska parata engelska. ;) och jag tror att de gillar det också. Evil låter licksom bättre än elak och en diskusion rörande metal ämnen glider snabbt in i svengelska i vilket fall.

Jätten
2008-03-27, 07:40
Det finns väl många körer som sjunger negro spirituals utan att vara svarta? Gillar Gud att man spelar i moll eller är det dur som gäller? Kristen black metall ...det är ju bara helskönt! Teologerna kallar det: inkulturation.

Det finns tom icke-skandinaver som spelar black metal, med ungefär lika mycket framgång. :)

Och nej, jag grundar det inte på något blod och land resonemang. Jag tror snarare att om man inte väldigt stark i sig själv(vilket många kristna är och ganska många metalmusiker är rätt snäll timida och lite introverta) så blir man hämmad om man känner att man inte är normen. Om man däremot känner att man är normen, så får man den där extra pushen som gör det ännu lättare att prestera.

Jätten
2008-03-27, 07:51
Det är naturligt att söka kristna alternativ. Så är det. Som alltid finns det förbjudnas lockelse med i bilden. På youtube har jag diskuterat lite varför det inte finns några EBM-grupper med icke-vita! Eller känner ni till någon??? Varför? Man är väl inte rasist för att man lyssnar på EBM. Är EBM så kopplat till tvivelaktiga åsikter?!

Resonemanget absolute body control kan lätt slå över i faschism med tiden om det går från att vara en estetik till att bli en livsfilosofi. Det finns en svart EBM-grupp från detroit. kommer inte ihåg vad de heter dock.

Att det skulle dyka upp i detroit var ju inte helt oväntat(iaf om man följer en av de historieskrivningar som finns om technons barndom), då detroit iaf under ett tag hade en epok där svart fd arbetarklass ville distansiera sig från "svart arbetarkultur" och gick på klubb shari vari, uppklädda som datanördar i collegeflmer och dansade till vad de ansåg vara vit musik, dvs så stel musik som möjligt(kraftwerk, b-52 m.m.). Att electrifying mojo fanns i detroit, som en dissident bland radio-dj's innebar också att folk i detroit hade acess till mer ny europeisk musik än övriga amerika. Enligt juan atkins så köper amerikaner uteslutande musik som spelas på radio. Om så är fallet så blir utvecklingen ännu mer förståelig(dvs att ett sådant band skulle finnas just där). Och en historia av industristad lär ju knappast var missunsamt för en EBM-scen heller. ;)

Lindeberg
2008-03-27, 09:01
Den här tråden måste ha ympats in från Glenn Killing i manegen.
"Och här kommer Stephen Duffy för att spela... kristen black metal!"
:)

wsr
2008-03-27, 13:59
Parakeet>>> satanism är inte en religion utan en filosofi för nyliberaler med en viss dragning till nihilism, som gillar att spela drakar och demoner på fritiden(anton lavey är själv ett exempel på det, eller dungeonmaster, som det hette då). Det finns fler skäl än rent religiösa att hylla satan.


Ge upp! Satanism är INTE en homogen grupp. Satanism är INTE en "filosofi" för nyliberaler. Anton LAvey "grundade" INTE Satanismen.

Jätten
2008-03-27, 16:56
"Satanismen" grundades såklart av kristna under medeltiden, om man ska vara petig, som en ursäkt för att tutta eld på (mestadels) brudar.

Men eftersom man kan vara materialist och satanist (som laveys flock) eller kaos gnostiker, "djävulsdyrkare" eller något annat new age. Så kan ju termen(likt buddhism tex) varken kopplas till renodlat ateism eller (som det oftast beskrivs i media) en religion.

Fast det har du rätt i, gnosticsters mål skiljer ju sig(av uppenbara skäl) radikalt från materialisters.

Och min, om än dissiga och generaliserade beskrivning av satanismen riktade sig till Lavey och co. Jag visste inte att vissa gnostiker stämplar sig själva som satanister. Om jag hade ett seriöst ockult intresse så skulle jag undvika tituleringar som skulle koppa ihop mig med anton lavey.

Pågår det någon beef mellan lavey-klicken och gnostiker om vad som är riktig satanism?

Typ som mellan höger och vänster feminister om vad som är riktig feminism?

false messiah
2008-03-27, 20:45
http://www.chick.com/tractimages36253/0034/0034_14.gif
Jack Chick: Angels? (http://www.chick.com/reading/tracts/0034/0034_01.asp)

hans olof
2008-03-27, 21:30
det där med satanistisk synthmusik är väl inget nytt..?
och även om det kanske inte dräller av svarta som spelar ebm så finns det ju en hel del som uttryckligen hämtat mycket inspiration därifrån.

men kristen black metal känns lite torftigt tycker jag. black metal brukar ju, om inte annat, spegla en ganska cynisk världsbild som inte direkt går hand i hand med kristendomen.

men så länge dom inte tar en massa heroin och lägger sig i badkaret insmorda i bajs på skivomslagen har dom ju ändå ingen chans mot sina djävulsdyrkande kollegor ;)

wsr
2008-03-27, 21:42
"Satanismen" grundades såklart av kristna under medeltiden, om man ska vara petig, som en ursäkt för att tutta eld på (mestadels) brudar.

Nej det stämmer inte, Satan fanns innan kristendomen. Och motsvarande Djävulsgestalt återfinns i väldigt många religioner och myter.




Och min, om än dissiga och generaliserade beskrivning av satanismen riktade sig till Lavey och co. Jag visste inte att vissa gnostiker stämplar sig själva som satanister. Om jag hade ett seriöst ockult intresse så skulle jag undvika tituleringar som skulle koppa ihop mig med anton lavey.
Nu handlar det om Kaos-gnostiska Satanister...och varför medvetet vika sig?



Pågår det någon beef mellan lavey-klicken och gnostiker om vad som är riktig satanism?
Typ som mellan höger och vänster feminister om vad som är riktig feminism?

Nej

deleted user
2008-03-27, 21:51
Jag tycker faktiskt fortfarande att den här diskussionen är lite smått konstig. Black Metal är en genre och om man tar den musikaliska delen och använder bildspråket och för fram sitt kristna budskap så blir det väl kristen black metal då?

Hur svårt kan det vara? Kristna musiker som gillar metal. Konstigare grejer har man stött på.

deleted user
2008-03-27, 21:53
Jag funderar som fan på vad ett kristet synthband från 80-talet som jag gillade väldigt mycket hette... Två stycken var dom i alla fall. Inte för att det har med diskussionen att göra men diskussionen fick mig att komma ihåg dom. Undrar vad jag tycker om dom idag...

wsr
2008-03-27, 22:20
Jag tycker faktiskt fortfarande att den här diskussionen är lite smått konstig. Black Metal är en genre och om man tar den musikaliska delen och använder bildspråket och för fram sitt kristna budskap så blir det väl kristen black metal då?

Hur svårt kan det vara? Kristna musiker som gillar metal. Konstigare grejer har man stött på.

Du har uppenbarligen inte läst igenom tråden.

jgb
2008-03-27, 22:22
Vita killar som spelar jazz? Galet, så kan det ju inte vara.

deleted user
2008-03-27, 22:52
Du har uppenbarligen inte läst igenom tråden.

Åjo, det har jag visst. Men för mig låter det mest som att folk sitter o spekulerar i andra musikers anledning att göra det de gör utan att de själva får komma till tals. Kan det inte få vara så enkelt som att man attraheras av musiken och färgar den med vad man själv kan stå för?

Jag är inte korkad. Jag ser kontroversen i det hela, men hela populärmusikhistorien är full av motsägelser och hur andra grupper tagit över musik. Från Gospel via blues, country, soul osv osv.

Har aldrig funnits regler för vem som får göra vad och jag tycker inte man ska börja med det nu heller. Vill man som kristen spela aphård musik från en genre där många säger sig vara satanister så varför inte? Vill nån annan inte direkt förknippad till kyrkan göra gospeldoftande glädjeexplosioner som Primal Screams "Movin' On Up" så är det en alldeles utmärkt idé.

Kör hårt, liksom.

deleted user
2008-03-27, 22:55
Iofs kan jag tänka mig att sätta gränsen nånstans när österikiska pajasar sjunger "life is life" och folk tror att det är reggae.... :)

odlarn
2008-03-27, 23:40
Iofs kan jag tänka mig att sätta gränsen nånstans när österikiska pajasar sjunger "life is life" och folk tror att det är reggae.... :)

Precis det jag behövde läsa efter att ha genomlidit kyla delux :)

indigo
2008-03-27, 23:44
jag startar väll mitt antinazi-nazipunkband då.

PowerAxl
2008-03-28, 00:51
http://i6.photobucket.com/albums/y249/Lipic/flyer09.jpg

Jätten
2008-03-28, 11:54
wsr>> Var det Crowley som snackade mycket om någon egyptisk saithan? Och finns det isåfall historiska bevis för att denna gudom fanns i den egyptiska teologin?

Skiing>> Det där kan jag helt klart känna igen mig i. Jag känner en dragning till ett flertal kristet dominerade musikgenrer, samtidigt som jag inte tycker särskillt mycket om den världsbild och de värderingar som kristna församlingar(med undantag för några medeltida sekter och reliigöst inspererade slavuppror) förenas kring och sprider.