handdator

Visa fullständig version : Matrix-1000 problem? Läckande oscillatorer?



Imported Johannes
2008-02-27, 03:56
När jag spelar på min (numer) Matrix-1000 så verkar det som om att oscillatorerna läcker igenom på utgången. Om jag vrider ner volymratten på framsidan till 0 så finns ändå svagt svagt ljud som verkar vara oscillatorerna utan VCF och VCA. Det hela är så svagt att en noisegate lätt hade löst alla problem man kunde få av det (om man ens hör det), men jag vill gå till botten med det hela.

Innan jag sätter mig och lusläser kopplingsschemat tänkte jag fråga om det här är ett vanligt problem med en enkel lösning. Är det i själva verket såhär en Matrix-1000 ska bete sig? Eller är det någon komponent som måste bytas?

synthetic
2008-02-27, 07:33
Hmmm, skall leta fram info om vad det var när jag hade samma på min MKS50. Men har för mig de bytte VCA'na.

kroffe
2008-02-27, 07:52
Finns det inte nåt vanligt fel på nåt curtis-chip i mixerdelen på matrix1000 har jag för mig?

EDIT: Det kan ju vara så att ett eller flera av CEM3396-chipen är trötta...borde inte vara igenomläckning enligt data-bladet...
http://wolzow.mindworks.ee/analog/m1k-hardware.htm

axelwaad
2008-02-27, 08:20
Tycker det låter lite som VCA-problem. Har haft liteproblem med min P6 som läcker lite. Men det kanske skall vara så också. Det är ju analoger.. (ialf p6 pilutta)

kroffe
2008-02-27, 10:02
Tycker det låter lite som VCA-problem. Har haft liteproblem med min P6 som läcker lite. Men det kanske skall vara så också. Det är ju analoger.. (ialf p6 pilutta)

Matrix1000 har ju "synth-on-a-chip"-kretsar, CEM3396, där hela arkitekturen, inklusive VCAr ligger...

Vad det gäller Polysix däremot går det ju att justera VCA-trim per röst på kortet...;)

segerfalk
2008-02-27, 10:08
http://specialtauto.com/delorean-parts/images/o-ring-assort.jpg

hihi =)

axelwaad
2008-02-27, 10:27
Jepp, har precis trimmat min polysix. Det går ju att få ned missljuden lite.


Matrix1000 har ju "synth-on-a-chip"-kretsar, CEM3396, där hela arkitekturen, inklusive VCAr ligger...

Vad det gäller Polysix däremot går det ju att justera VCA-trim per röst på kortet...;)

Imported Johannes
2008-02-27, 13:14
Men det är inte enstaka röster som låter, det är alla rösterna och lika mycket (låter det som, har iofs inte mätt med oscilloskop eller så).

Ska jag vara riktigt ärlig har jag börjat misstänka att det är jag som är övernitisk + dålig koppling vad gäller mixerbord och sladdar. Nog inte många decibel det hela och jag lyssnade via en skarvad biltemasladd, in i ett antikt soundblasterkompatibelt ljudkorts mickingång... Och ojordat på all strömförsörjning.

Om andra 3396-syntar har liknande problem så ska jag kolla på serviceanvisningarna för dem, tack.

ampzilla
2008-02-27, 21:56
Det första man bör göra är innan man börjar justera i en analog synth
är att kontrollera spänningarna i apparaten.?
Då det mesta är spänningstyrt så kan dom ställa till problem.

saddox
2008-02-27, 22:54
http://specialtauto.com/delorean-parts/images/o-ring-assort.jpg

hihi =)



Matrix 1000 = Delorean?