handdator

Visa fullständig version : Köpa på ebay. Buyerprotection?



SINUS
2008-02-21, 22:46
Någon som har erfarenheter att dela?
Har en grej på G, men bangar lite att skicka 10 papp till en helt okänd.
Han har bra feedback, men endast som byer..

Säljaren är ifrån UK, och om jag fattar det rätt så gäller inte skyddet grejer därifrån..
Har någon här användt sig av PayPal buyerprotection? och verkade det fungera?

En gång i tiden skickade jag 10000:- till en okänd ebayare i Frankrike, och fick en jupiter 8 tillbaks. Så modig är jag bannemej inte idag!..:)

madman
2008-02-21, 23:41
Har aldrig haft problem med att köpa på ebay. skicka lite frågor innan du bjuder, så du får en uppfattning om personen ifråga. Och en varning: Lita aldrig på någon som vill att du ska betala genom western union o dyl. Feedbacken på deras konto spelar egentligen ingen roll, eftersom de flesta fifflare avänder sig av hackade "vanliga" konton.

Sunt förnuft brukar räcka långt. Tex så brukar hederliga säljare veta allt om sin produkt, medans fifflare gärna undviker sakfrågor. Fråga, fråga, fråga. Dessutom så kan du ju be om att få maila privat, så du ser vad det är för avsändare osv. Är det något för 10000:- så brukar de flesta vara helt på de klara med att man vill ha någon slags garanti innan man bara hystar ut pengar.

Men jag tycker inte att du ska avskräckas från att handla på ebay, det går att göra riktiga klipp där. Och som på alla andra köp/sälj-marknader så är det ju 99% good-guys också, som är som du å jag :)

SINUS
2008-02-22, 00:16
Det är en EMS Synth aks som hägrar.. 9500sek är ett bra pris, och jag kan inte komma på något bättre sätt att spendera 9500..

waveterm
2008-02-22, 00:23
Jadu.....slutar den för 9500:- på Ebay så säger jag bara grattis. Eller beklagar....

WT

Frebrik
2008-02-22, 08:37
En Synthi för 9500:- skulle jag aldrig skicka pengar för, köp en biljett och hämta den i sådana fall. Med tanke på att det är ca en fjärdedel av vad de brukar gå för så vet antagligen alla andra att det är en bluff...

segerfalk
2008-02-22, 08:49
Som Frebrik skriver, köp en flygbiljett och hämta! Berätta för personen att du kommer att hämta. Be om adress och telefonnr. Antagligen kommer du bara att få en massa svepskäl och sedan radiotystnad när "säljaren" inser att du inte tänker skicka pengar. Antagligen är det ett kidnappat konto.

Berätta gärna hur det går, och glöm inte att rapportera till ebay om det skunkar ur.

Katzenjammer
2008-02-22, 10:46
Jag antar det är denna det handlar om?
http://cgi.ebay.com/Vintage-EMS-Synthi-AKS_W0QQitemZ160210821182QQihZ006QQcategoryZ38071Q QcmdZViewItem

Det är ett kapat konto. Något du kan uppmärksamma är att själva säljaren är amerikansk men auktionen påstår att prylen finns i england. Men den som äger kontot har lagt in ett svar på Q&A nu där han säger att det är någon annan som lagt upp varan med hans konto.

SINUS
2008-02-22, 12:53
Ja det är den.. Jag har föreslagit att jag hämtar själv. Få se vad som händer.
London eller Usa är skit samma. Trevligt med lite semester.

Katzenjammer
2008-02-22, 13:01
Ja det är den.. Jag har föreslagit att jag hämtar själv. Få se vad som händer.
London eller Usa är skit samma. Trevligt med lite semester.

Du har inte sett detta eller?



Q: Hi! I'm in london. Can I pick it up? Cash and carry? Thanks Feb-20-08
A: THIS PRODUCT DOESN'T EXIST - THIS IS THE SECOND TIME THIS PERSON HAS LISTED THINGS ON MY ACCOUNT WITHOUT PERMISSION. I DON'T KNOW THIS PERSON..

Frebrik
2008-02-22, 14:37
Oj, det var fet röd flagg på den...

Han som kapat kontot( rbtwag@gmail.com ), kommer antagligen att kontakta dig och försöka sälja på dig synten som inte finns utanför ebay ändå. Det är det som är grejjen med den där typen av bluff. Om kontakten sker utanför ebay har du noll skydd överhuvudtaget. Det är därför han har klippt in kontaktuppgifterna som en bild i auktionen. En person som kontaktat den riktiga kontoinnehavaren via ebay fick ju svaret som Katzenjammer klippte in.

amino
2008-02-22, 14:40
Kan man inte omedelbart upptäcka att den auktionen är bluff så skall man ta det jävligt varsamt på eBay. Tydligare scam än så finns inte.

SINUS
2008-02-22, 15:23
Den var duktigt fejk. Sikken skitstövel. Säkert vendolinskurken som flyttat till London..
Han borde rullas i tjära och fjäder och piskas offentligt.
Det var för billigt för att vara sant tyvärr.:'(