handdator

Visa fullständig version : SSM2044 frågor! :)



axelwaad
2008-02-12, 15:08
Hej, jag skulle gärna vilja få några saker förklarat av nån som kan, på svenska, som det brukar kallas.

Rakt på sak:

På bilden kan man se att pin 4 o 5 resp 6 o 7 är sammankopplade med kondensatorer. Samma sak med pin 14 o 12 resp 11 o 10. Vad är nyttan med detta?


Sedan skulle jag vilja veta hur Freq Control funkar (pin 13). Jag har kollat en del på scheman men fattar inte rikigt hur det funkar när strömmen går ut ur.... eller rättare sagt, skulle någon kunna förklara hur strömmen passerar genom kretsarna för att förändra frekvensen?

Sist men inte minst; Chipet kan matas med "inström" upp till +-18v Peak-to-Peak. Vad menas med det?

Hoppas någon orkar förklara för en elidiot som jag.

Mvh Axel W

toymolesterer
2008-02-12, 17:56
jag har nyligen mekat lite med det där chippet,
och min gissning angående kondensatorerna är att det är vad som bestämmer lutningen på snittet.
alltså hur brant kurvan är vid frekvensskärning.

+-18V pp betyder att ljudet du kör igenom 2044 får ha en amplitud på max +-18V.
om du kör insignalen genom en OP som har +-15V matning innan den går in i 2044 så sitter du säkert i båten.

däremot har jag ingen aning om hur en 2044 funkar på insidan.
kan du inte bara nöja dig med att det fungerar och strunta i varför? :P

ampzilla
2008-02-12, 18:08
Detta kanske förklarar lite
http://www.synthchips.com/ssm2044.pdf

makari
2008-02-12, 18:22
hittade nåt som kanske kan vara användbart här http://www.emulatorarchive.com/assets/PDF/SSM2033%20SSM2044%20Circuits.pdf

Jag skulle tro utan att ha kollat närmare att kondensatorerna helt enkelt är filterkondingarna i de 4 filterstegen. Om du ändrar på värdena så ändrar du inte på lutningen utan på filtrets brytfrekvens, du flyttar den upp och ner i frekvensspektrat.

Vad är det med frekvensingången som är svårt att förstå? Jag har iofs ingen aning om hur det ser ut på insidan men opampen som sitter där är en helt vanlig summator som summerar spänningarna fc1 och fc2.

+/- 18 volt betyder ju bara att du kan köra den på max +/- 18 matningsspänning, har inget med insignalen att göra även om man nog bör undvika att insignalen går över matningsspänningarna.

kroffe
2008-02-12, 18:51
BTW, är det Polysixen eller Mono/Polyn du utför hemska experiment på? :)

axelwaad
2008-02-12, 21:36
:) Nej jag inte börjat än.. Egentligen är jag bara ute efter att förstå hur allt funkar egentligen.

På sikt vill jag skaffa ett 2044 och experimentera med. Kanske bygga någon enkel filtermaskin.
Helst av allt så skulle jag vilja bygga in i mpc´n på stereout. Men det ska jag nog inte pilla med:)

Tack för föklaringarna. Men efter att ha läst pdf-sheeten för 2044 så förstod jag lite mer.
Makari- jag är hemskt nybörjare på elektronik så för mig är inget så lätt att förstå, men tack för förklaringarna iallafall. Problemet är nog att jag inte förstått hur elen "går genom kretsarna" åt vilket håll och varför just +-V där kan få frekvensen att ändras..
Mvh Axel


BTW, är det Polysixen eller Mono/Polyn du utför hemska experiment på? :)

axelwaad
2008-02-12, 21:43
Tack för bra läsning!


hittade nåt som kanske kan vara användbart här http://www.emulatorarchive.com/assets/PDF/SSM2033%20SSM2044%20Circuits.pdf

Jag skulle tro utan att ha kollat närmare att kondensatorerna helt enkelt är filterkondingarna i de 4 filterstegen. Om du ändrar på värdena så ändrar du inte på lutningen utan på filtrets brytfrekvens, du flyttar den upp och ner i frekvensspektrat.

Vad är det med frekvensingången som är svårt att förstå? Jag har iofs ingen aning om hur det ser ut på insidan men opampen som sitter där är en helt vanlig summator som summerar spänningarna fc1 och fc2.

+/- 18 volt betyder ju bara att du kan köra den på max +/- 18 matningsspänning, har inget med insignalen att göra även om man nog bör undvika att insignalen går över matningsspänningarna.

toymolesterer
2008-02-13, 09:54
+/- 18 volt betyder ju bara att du kan köra den på max +/- 18 matningsspänning, har inget med insignalen att göra även om man nog bör undvika att insignalen går över matningsspänningarna.

det jag syftade på var "the differential signal inputs will accept any signals up to +-18V peak-to-peak" i databladet.

det torde väl handla om ljudsignal snarare än matningsspänning?