handdator

Visa fullständig version : Fjäderstål till gamla tangentbord, hur gör man?



Oortone
2008-02-07, 21:27
Håller på att fixa iordning tangentbordet på min
Prophet 5 och det är ju bara att konstatera att en del
av metalltungorna är ganska trötta.

Gissningsvis är chansen att hitta SCI original-tungor
lika med 0,0001%.

Jag är väl knappast ensam om krassligt tangentbord....
Så, var köper man egentligen fjäderstål som man själv
kan fixa till?

Hur går man tillväga för att bocka fjäderstål på rätt
sätt? Krävs någon slags dyrt verktyg (som t.ex. värmer
stålet) eller kan man göra sånt själv?

Frebrik
2008-02-08, 09:17
Om du menar delen som kallas för "j-wire", så finns det att få tag på, kolla in:

http://www.vintageplanet.nl/

timothy
2008-02-08, 09:45
På www.fjadrar.se borde du kunna hitta rätt fjädrar billigt?

Oortone
2008-02-08, 17:10
Om du menar delen som kallas för "j-wire", så finns det att få tag på, kolla in:

http://www.vintageplanet.nl/

"J-wire" är det så de kallas? De små tunna spröten som sitter under tangenterna alltså.. Inte fjädern som drar tillbaka tangenten.

ampzilla
2008-02-08, 20:06
För att göra kontaktfjädrar/blad till gamla tangentbord
Använd tråd/bladtungor av fosforbrons (alternativ i nödfall pianotråd med dom går inte så bra att löda)

http://www.trad-band.se/system/start.asp?HID=54&FID=49&HSID=499

Oortone
2008-02-08, 20:18
Tack ampzilla, bra att veta för framtiden. Men i just mitt fall verkar de rätta j-wire finnas på sajten Frebrik tipsade om.

Frebrik
2008-02-08, 20:41
"J-wire" är det så de kallas? De små tunna spröten som sitter under tangenterna alltså.. Inte fjädern som drar tillbaka tangenten.

Ja, de tunna metallspröten som är knorviga i ena änden och man petar på med tangenten när man trycker ner den heter j-wire. Jag har några hemma, men givetvis pajjade kameran nu när jag tänkte fota en och bifoga inlägget...

Köp färdiga! Det verkar hur jobbigt som helst att bygga egna, vintageplanet tog väl ca 1 Euro styck om man beställer 20st, klart värt det.

ampzilla
2008-02-08, 23:28
Kan du Visa en bild på hur kontakten ser ut.?

Kontaktfjädrar från 70-80 talet var oftast fosforbrons överdragna med silver. därav den oxiderade beläggningen ,som ofta blir på gamla kontakter.
(Jag har sett mycket av utvecklingen genom mitt första jobb med orglar /synthesizers, tillverkning/konstruktion i den fabrik jag jobbade för då med huvudkontor i Italien.)

hummel
2008-02-08, 23:51
För att göra kontaktfjädrar/blad till gamla tangentbord
Använd tråd/bladtungor av fosforbrons (alternativ i nödfall pianotråd med dom går inte så bra att löda)

http://www.trad-band.se/system/start.asp?HID=54&FID=49&HSID=499

Det är inga problem att löda pianotråd, lika lätt som mässing. Se till att du använder bra flussmedel som Stay-clean.

Oortone
2008-02-09, 07:02
Kontaktfjädrar från 70-80 talet var oftast fosforbrons överdragna med silver. därav den oxiderade beläggningen ,som ofta blir på gamla kontakter.

Ja, jag har precis det problemet med några synthar. En del av oxiden är mycket svår att få bort.

Utöver att byta helt och hållet har jag funderade på om det finns något man kan göra annat än att tvätta med lösningsmedel. ELFA säljer ju t.ex. någon slags silverfärg man kan använda till att restaurera kretsbanor. Men den kanske inte tål den mekaniska påverkan den utsätts för när man spelar...

(Har tyvärr inte möjlighet att fota just nu. Det är en Pro One bl.a. så j-wires finns som sagt.)

ampzilla
2008-02-09, 09:14
Ta ett vanligt suddgummi av lite hårdare typ
Själv använder jag ett gammalt sudd (som användes till skrivmaskiner förr för att radera text.)
Men dom säljs inte idag. Men är bra när man sk göra rent för oxid på komponenter etc.
Annars finns de modernare som en glasfiberborste men den är lite farligare att använda.
Tar man i för hårt så färsvinner beläggningen.

Frebrik
2008-02-09, 09:53
Så här ser de ut:

http://members.aol.com/DBmElect/jwire.jpg

deleted user
2008-02-09, 22:03
Köp gitarr strängar och klipp i lagom storlek .020 plain har jag kört med funkar hur bra som helst. 1euro per J-wire är ju rena rama rånet tycker jag.

Oortone
2008-02-10, 10:39
Köp gitarr strängar och klipp i lagom storlek .020 plain har jag kört med funkar hur bra som helst. 1euro per J-wire är ju rena rama rånet tycker jag.

Men hur gör du för att bocka till dem i rätt form? I Pro-One så är stålen rätt intrikat tillbockade för att kunna kilas fast i kretskortet. Jag har inte testat men är inte fjäderstål väldigt piggt på att inta sin ursprungsform hela tiden?

Frebrik
2008-02-10, 11:12
Så här ser de ut som jag har, till prophet 5 har jag för mig:

ampzilla
2008-02-10, 13:13
Prova detta
När jag behöver göra något för att bocka tillverkar jag ett verktyg som jag monterar i borrstativet
Jag använder ett borrstativ som press.

deleted user
2008-02-10, 17:35
Men hur gör du för att bocka till dem i rätt form? I Pro-One så är stålen rätt intrikat tillbockade för att kunna kilas fast i kretskortet. Jag har inte testat men är inte fjäderstål väldigt piggt på att inta sin ursprungsform hela tiden?

Strunta i hur Jwires "egentligen" ser ut, det blir bara krångligt att få till det. Böj till en enkel 90 graders vinkel och löd fast den nya antingen med böjen in mot den stora loopen som du ser komma upp ur pcbt, eller ta bort den gamla helt.