handdator

Visa fullständig version : Lagerstatus?



agoraph0bia
2008-02-03, 07:06
Hur kommer det sig att dom flesta svensk webbutikerna inte visar ett lagerstatus? T.ex. Thomann så ser du hur många enheter som finns inne så du kan tjacka grejen och du vet att du kommer få den.

Jag känner mig lite irriterade över det nämligen med det simpla faktum att jag vill eventuellt tjacka lite grejer men just pga det inte finns någon lagerstatus så tvekar jag med det simpla faktumet att varannan vara jag brukar köpa finns inte i lager och man får inga mejl/samtal om det utan man får själv ringa och undra lite argt vart sin order har tagit vägen efter 2 veckor.

Då får man som svar; "Vi hade ingen på lager men vi har beställt och detta kommer in om X veckor" -"Jaha, då vill jag avboka dårå och tjacka på något annat ställe" och så börjar krånglet med att få tillbaka pengar och så vidare så man struntar i't och låter tiden gå tills man får sin pryl.

Jag tänker inte göra misstaget igen och få vänta i nästan 2 månader innan grejen dyker upp när man vet att man skulle kunna haft pryl x redan ett par dagar efter man beställt den.

Nu kanske man får som svar; "Ring och fråga då" - men vad är det för mening att ha en webshop om man inte får reda på allt i den? Den är väl till för att man just skall slippa hålla på ringa runt och kolla eller?

I-landsproblem, men ack så jobbiga.. ;)

pme
2008-02-03, 08:21
Förmodligen för att butikerna har ganska lite på lager, och butikerna tar väl några extra orders som de annars skulle förlorat.

Real Parakeet
2008-02-03, 11:40
Jag kan bara hålla med. Detta gäller inte bara musikgrejer. Jag vet en butik på nätet som säljer modelltåg och som har modeller i sin webbshop som inte tillverkats på år och dagar. Undras vad som händer om jag beställer tio stycken av en sådan vara? En annan butik i samma bransch kan skriva "Tillfälligt slut men fler kommer inom kort". Och så har det stått i ett par år. Det är ungefär som att jag annonserar ut en bil på Blocket, en bil som jag inte har men som jag försöker hitta om någon vill köpa den.

Okej, jag kan tänka mig att det är lite annorlunda om man säljer nya saker och har bra avtal med leverantörerna. De flesta stora och seriösa butikerna kan de få hem saken på ett par dagar. Mindre butiker kanske istället väntar med att beställa tills de fått ihop en lista med flera saker. .

robopants
2008-02-03, 15:03
Thomans status kan man inte lite på alltid. Jag har beställt grejer som ska finns i lager men fått ett mail att dom väntar på leverans.

agoraph0bia
2008-02-03, 16:55
Det där är ungefär det svaret jag förväntade mig faktiskt - Men är marknaden verkligen så liten att man inte har nånting på lager? Eller är det bara jag som gillar fel grejer och därför får vänta?

olivetti
2008-02-03, 19:46
Frågan var väl "varför de inte visar lagerstatus", inte om de har små lager eller inga alls eller stora eller....
Tycker det gott o väl kan stå ngnstans, håller med att det är irriterande.
Missing Piece kör samma stil. Man har ingen koll om det finns inne eller kommer om tre månader.
/conny

synthetic
2008-02-03, 21:02
För att inte tala om Pixmania, best 17 dec har fortfarande inte fått, trots att jag ringt dem.

reverbsvansen
2008-02-04, 05:43
Om jag handlar beg.musikinstr. i svensk webbutik:
Jag ringer alltid och handlar per telefon till den affären det gäller.
Det är det bästa. I synnerhet när det handlar om begagnat, för att slippa kallduschar pga dåligt uppdaterade lagersaldon.