handdator

Visa fullständig version : Kraftwerk samplar...?



kroffe
2008-02-02, 12:43
Under min julvistelse i Örnsköldsvik kom jag över en rolig dubbelvinyl-skiva på secondhand - "Die Hi-Fi Stereo-Kulisse", utgiven på Polydor International GmbH 1973. Skivan är tänkt som en sorts ljud-bibliotek med allehanda olika miljöljud för användning i film och musik. Märk min förvåning när jag hör bekanta ljud en bit in på första skivan:

Autotür Öffnen, schlieBen, Motor anlassen, abfahren (http://www.acc.umu.se/~amber/mm/auto_orginal.mp3)

Har suttit och jämför spåret med introt till Kraftwerks "Autobahn" och kommit fram till att de antagligen använt samma material, men klippt bort första uppstarten. Här är min redigerade version och sen direkt efter Kraftwerks:

jämförande mix (http://www.acc.umu.se/~amber/mm/automix_comparisson.mp3)

EQn på Kraftwerks version är visserligen lite dovare, men jag är nästan helt övertygad om att de använt samma grundmaterial.
Vad tror ni?

Katzenjammer
2008-02-02, 12:55
Ja, verkar onekligen så. Smäll och uppstart låter identiskt.

http://data.tumblr.com/DV5Gsmvap1ps23n9zQQ7kGk6_400.jpg
Fint omslag förresten. ;)

kroffe
2008-02-02, 13:01
Ja, verkar onekligen så. Smäll och uppstart låter identiskt.
Fint omslag förresten. ;)

Japp, tutet måste ju vara en synt...låter syntetiskt.
...kanske är Ralf Hütter i drag på omslaget...:)

RX11
2008-02-02, 13:23
He-he, snacka om gehör! Fick mig att tänka på Kiss-intro från Destroyer-plattan...

reverbsvansen
2008-02-02, 13:35
Jomenvisst..
Det måste vara den

ang. bilden
Jag tror det är Flora Hütter, hans undersköna kusin...

Eller hon ansågs som underskön av tidens ljudfolk och hon var en hejare på fältinspelning med sin Nagra som hon bar med sig överallt hon gick.

Dee
2008-02-02, 13:40
Snyggt! Frågan är bara hur kommer man på att köpa en sådan lp? :)

encore
2008-02-02, 13:42
Hehe, jahapp, då stämmer det alltså inte att de spelat in nån av Kraftwerkarnas bil? (som det står i antingen "I Was A Robot" eller "Kraftwerk, Man Machine and Music"). :)

PBIT
2008-02-02, 13:45
Fast de använde kassettband - http://www.youtube.com/watch?v=5c81X6BiI0Y&feature=relatedb

Lindeberg
2008-02-02, 14:11
Wow! :D
Fett att få se en sån tung KW-myt (Florians merca inspelad) avlivad på 99musik.
Snyggt jobbat Kroffe!

kockpit
2008-02-02, 15:04
Underbart nörderi!

leere
2008-02-02, 15:35
*applåder*


skulle vara intressant att höra vad herr schneider och hütter
säger om det här ifall man skuille konfrontera dem :p

kroffe
2008-02-02, 15:50
Hehe, jahapp, då stämmer det alltså inte att de spelat in nån av Kraftwerkarnas bil? (som det står i antingen "I Was A Robot" eller "Kraftwerk, Man Machine and Music"). :)

...de kanske hade en likadan bil och bestämde sig att återskapa ljudet från deras favoritskiva...? ;)


Snyggt! Frågan är bara hur kommer man på att köpa en sådan lp?

...Ja, pingstkyrkans secondhand i Övik har varit källan till många fynd, framförallt tack vare de humana priserna (10kr/skivan, tidigare 5kr/skivan). Den är stora frågan kanske är hur man sen faktiskt kommer sig för att lyssna igenom skivan med farsan + flickvän till eftermiddagskaffet. :D
Favoritspåret var annars "Rummelplatz-Stimmung" ifrån Umweltgeräusche III-sektionen, "Orginal Indieanergesang" är en annan. :)
1515115152

Real Parakeet
2008-02-02, 15:59
Detta är för övrigt exakt samma inspelning som Eddie Meduza inleder sin "Rattens riddare" med. Ni vet, den där historien om när det kör epa-traktor "va e re som dånkar i plåten, Börje..?"

The Introvert
2008-02-02, 16:41
kroffe, det här borde du skriva en gästartikel om på Music Thing!

kroffe
2008-02-02, 17:20
Tja, en googling visar att jag inte ensam haft dessa tankar:
http://www.aktivrekord.hu/pipermail/kraftwerk/2007-April/014463.html
http://www.aktivrekord.hu/pipermail/kraftwerk/2007-April/014467.html

sawtooth
2008-02-02, 19:14
Hahahahaha! Jag hade velat höra Kraftwerks version av "Original Indianergesang". Perfekt B-sida till "Morgenspaziergang". :)

Glitzerstrahl
2008-02-03, 00:46
Vilken tuff skiva! Den skulle jag gärna ha i skivsamlingen. Och som sagt, det råder väl ingen som helst tvekan om att det är Autobahn-introt.

ninjamac
2008-02-03, 02:11
Ingen som helst tvekan sa Bill.

hans olof
2008-02-03, 21:18
Kan du inte vara bussig och lägga upp en wav så att man kan använda detta till något?
Jag vill ha en bil i min mpc :P

kroffe
2008-02-03, 21:20
Ska se vad jag kan göra (fortsättning föjer)...;)

reverbsvansen
2008-02-04, 05:11
Kan det inte vara att de i intervjun sagt fel men att de vid en tidpunkt fått för sig att det var Florians eller vem-evers bil de spelat in men senare insett att ljudet är från en skiva och därför varit tvungen att hålla sig till den historien för att inte verka oseriösa. Ungefär som en politiker. Sen är de ju ett superband och förståss vet de det och vårdar sitt koncept som ett varumärke.

Eller så har dom blåst oss :D dammit!

timothy
2008-02-04, 08:44
Jösses! Vilken världsnyhet! :)

PF
2008-02-04, 10:14
Instämmer i applåderna till det som sagt underbara nörderiet. :)

Dårarnas försvarstal: Kraftwerk var ju inte så stora på den tiden, kanske försörjde sig någon av dem på att spela in ljudeffekter... och spelade in sin egen Mercedes? ;)

odlarn
2008-02-04, 11:54
Ja, detta var en toppentråd :D

kroffe
2008-02-04, 12:21
"On 4/17/07, Mark J Stagg <staggman at tesco.net> wrote:
> I always had a suspicion that the opening of Autobahn was lifted from
> a vinyl source. If you listen very carefully to an original CD (not
> so much "The "Catalogue" version) you can definitely hear faint vinyl
> static, something which is not present later in the track.

Same thing with the train brake at the end of TEE. You can hear the
surface noise of the vinyl source."
http://www.aktivrekord.hu/pipermail/kraftwerk/2007-April/014468.html

Kanske dax att börja leta "Trans Europe Express"-ljuden då....? ;)

salrip
2008-02-04, 12:59
bra fynd! förstår inte varför man skulle ljuga om en sådan skitsak...

Real Parakeet
2008-02-04, 14:17
Jag kan föreställa mig Aftonbladets rubriker:
Samplingschocken - det tyska syntbandet lurade en hel värld!
Läs det avslöjande reportaget om hur det världsberömda tyska syntbandet lurade en hel värld att tro att de själva skapat alla ljud och effekter. Nu, efter över 30 år, har sanningen avslöjats - de använde en billig grammofonskiva med färdiginspelade ljudeffekter.

"Jag har vetat om det hela tiden" säger ett vittne som Aftonbladets utsända reporter har träffat. Vittnet berättar vidare: "När skivan spelades in var det ingen som trodde att den skulle bli den succé den blev. Sedan gick allt väldigt fort. Det visade sig att skivan blev en storsäljare i hela världen. När jag krävde att en text som talade om varifrån ljuden var hämtade, skulle läggas till på skivomslaget blev jag nonchalerad av skivbolaget". Vittnet hävdar att han blev erbjuden en större summa pengar och en knackvurst för att hålla tyst. När han tagit pengarna och knackvursten hotade han ändå med att avslöja bluffen och då skall skivbolaget ha blivit hotfulla. "Jag blev skrämd till tystnad" hävdar vittnet och beskriver skivbolagets metoder som fascistoida. "Jag är övertygad om att dessa personer har ett förflutet inom Geheime Staatspolizei (Gestapo)" tillägger vittnet.

Aftonbladets reporter har förgäves försökt på en kommentar från bandets medlemmar men har vägrats besöka dem i deras studio med hänvisning till att "reportrarna saknar adekvat ingenjörsutbildning". Bandets presstalesman har uppmanat Aftonbladets reportrar att ”inte gräva mer i detta då det lätt kan få större konsekvenser än vad man kan tänka sig”. Det tyska elektronmusikinstitutet i Stuttgart hävdar bestämt att det hela rör sig om ett missförstånd och att det inte alls gör sig om färdiginspelade ljud från en skiva vem som helst kunnat köpa i vilken grammofonbutik som helst. ”Våra band använder inte andras ljud” hävdar de.

Daimler Chrysler-koncernen har under många år undersökt möjligheterna att kräva skadestånd från det tyska syntbandet eftersom ett av de omtvistade ljuden är ett motorljud från en av koncernens bilar och att detta använts utan att de skall ha gett sitt tillstånd till det. ”Det är helt absurt att de skall kunna använda våra motorljud hur som helst” säger Günter von Mögel, presstalesman på Daimler Chrysler. Allt tyder dock på att biltillverkaren kommer att få vänta med sitt skadeståndsanspråk tills det är utträtt varifrån ljuden kommer.

PF
2008-02-04, 14:58
Sälj artikeln genast, den är som klippt och skuren till En Ding Ding Värld! ;)

Rizzo
2008-02-04, 15:15
Pippin: Grymt bra skrivet! Sälj det till Studio eller Musikmagasinet ;o) Fast det passar nog bättre hos En Ding Ding Värld, som PF föreslår.

hans olof
2008-02-05, 01:59
@ kroffe
väntar spänt på fortsättningen! :)

för övrigt är det lite lustigt om dom nu har påstått tidigare att dom själva spelat in uppstartningen av en mercedes. det finns ju en hel del bilfreaks som är otroligt skickliga på att höra exakt vilken typ av bil det är som brummar. fast det kanske står på skivan att det är just en mercedes?

olivetti
2008-02-05, 06:44
Var har de påstått att de själva har spelat in billjuden i introt?
Allt vi har o gå på är ju encores minnesbild
"Hehe, jahapp, då stämmer det alltså inte att de spelat in nån av Kraftwerkarnas bil? (som det står i antingen "I Was A Robot" eller "Kraftwerk, Man Machine and Music")."
Har bara MMM själv och där hittar jag inget om detta.
Vore kul o vet så man kan källgranska ;-)
/olivetti

Lindeberg
2008-02-05, 07:17
Det känns som en Bartos / Flur-grej tycker jag. Kanske från det där svenska TV-programmet från häromåret då de intervjuades?

kroffe
2008-02-05, 07:43
för övrigt är det lite lustigt om dom nu har påstått tidigare att dom själva spelat in uppstartningen av en mercedes. det finns ju en hel del bilfreaks som är otroligt skickliga på att höra exakt vilken typ av bil det är som brummar. fast det kanske står på skivan att det är just en mercedes?

Nej, det står bara just "Autotür Öffnen, schlieBen, Motor anlassen, abfahren".

Oavsett huruvida Kraftwerk påstått eller inte påstått att de spelat in ljudet själva, så tycker jag det var ett kul fynd - både jag och min tjej hajade till ordentligt när vi hörde det - med det vill jag inte kasta sten åt något håll, men jag tror mycket av felkällorna i detta fallet är totalt rabiata fans som gärna _vill_ tro att Kraftwerk byggt alla sina instrument själva.

encore
2008-02-05, 21:07
Heh, det jag hittade från Man Machine and Music var detta stycke, och det säger ju som sagt inte att Kraftwerk gjorde introt själva - kan dock förstå varför jag mindes det som det:


The idea for the LP's title track apparently came from a drive the group had taken in Hütter's Volkswagen, a tape recorder hanging out of the window recording the sounds of the traffic. Schult now recalls the concept being born in the studio, inspired by the noises coming from their newly aquired Moog. Either way, from the very opening noise of a car starting up, the whole piece can be conceived as a car journey and by the use of stereo, passing car noises and hooting horns sweep across the speakers.

hans olof
2008-02-05, 22:46
Okej, då så!

Tycker det är fetare att dom har samplat det iaf. Det är ju mycket enklare och smartare :)

leere
2008-02-05, 23:19
sampling is the shit :p

hans olof
2008-02-11, 00:11
får man va fräck och fråga hur det gick det med fortsättningen kroffe? :P

sawtooth
2008-02-11, 01:15
Nej, det står bara just "Autotür Öffnen, schlieBen, Motor anlassen, abfahren".

Oavsett huruvida Kraftwerk påstått eller inte påstått att de spelat in ljudet själva, så tycker jag det var ett kul fynd - både jag och min tjej hajade till ordentligt när vi hörde det - med det vill jag inte kasta sten åt något håll, men jag tror mycket av felkällorna i detta fallet är totalt rabiata fans som gärna _vill_ tro att Kraftwerk byggt alla sina instrument själva.

Äsch. Du har ju snubblat på en guldgruva! Jag har sett den där TV-videon där Ralf trycker på "play" och Autobahn kör igång.

Klart de snott ljuden. Varför skulle Kraftwerk vara så unika? Vi snattar alla så gott vi kan.

kroffe
2008-02-11, 08:59
får man va fräck och fråga hur det gick det med fortsättningen kroffe? :P

Oj shit, skulle ju ha dragit in hela skivan som mp3 nu helgen - får bli ett kommande projekt....;)

dar303
2008-02-11, 13:13
posta till SAS, stofilerna kommer att göra bakåtvolter av chock! :)

kroffe
2008-02-11, 13:46
posta till SAS, stofilerna kommer att göra bakåtvolter av chock! :)
Sagt och gjort...:cool:

reSet
2014-08-20, 16:26
att samplingen finns med på en skiva som släppts innan Autobahn behöver väl inte betyda att det inte är deras bil? :)

särskillt om nu syrran var bra på fältinspelning...


ang. bilden
Jag tror det är Flora Hütter, hans undersköna kusin...

Eller hon ansågs som underskön av tidens ljudfolk och hon var en hejare på fältinspelning med sin Nagra som hon bar med sig överallt hon gick.

Steelberry
2014-08-20, 17:30
Såna där ljudeffektsskivor brukar väl inte gå under samma upphovsrätt som vanliga musikverk. Hela poängen är ju att använda ljuden i nått sammanhang.

För det andra ger jag inte mycket för Bussys bok. Full av fel. Jag får en känsla att han slarvar och skarvar friskt.

Jag är ingen bilexpert men om det där är en Merca så måtte den vara från 30-talet. Det låter verkligen som en skruttbil även på 70-talet. En vild gissning är DKW.

Amonhoteph
2014-08-20, 17:39
Jag måste säga att jag känner mig lite besviken - det är just av sådana här anledningar jag inte tittar på "the making of" till filmer osv.

TPM
2014-08-20, 17:58
Imponerande!

Modellear
2014-08-20, 18:36
Akta dig för att säga detta på fel fester, du åker på smörj och blir utslängd direkt...

Andreas T
2014-08-23, 13:15
Kul fynd kroffe!

Jag studerade din ljudfil automix_comparison.mp3 i Audacity så här:
Splittade stereo track till två track.

Tog bort höger kanal för Kraftwerk har samplat vänster kanal (inget från höger kanal tror jag).

Gjorde ett nytt ljudspår.

Klippte Kraftwerk samplingen som ligger efter original samplingen och la den sida vid sida i andra ljudspåret.

Satte original ljudspåret till vänster kanal, och Kraftwerk samplingen till höger kanal.

Kraftwerk har sänkt tempot i sin sampling. Mätte upp faktorn till 1.0336.
Förlängde original samplingen med 1.0366.

Förutom EQ processing har Kraftwerk även klippt i original samplingen och överlagrat med ljud från den källan verkar det som.

kroffe
2014-08-23, 15:26
A k a bandkompression och annan uppspelningshastighet? :) Dessutom är det ju inget som säger att jag haft exakt samma kalibrering på min vinylspelares 33rpm som dem...

PF
2019-07-30, 11:59
Jag kan föreställa mig Aftonbladets rubriker:
Samplingschocken - det tyska syntbandet lurade en hel värld!
Läs det avslöjande reportaget om hur det världsberömda tyska syntbandet lurade en hel värld att tro att de själva skapat alla ljud och effekter. Nu, efter över 30 år, har sanningen avslöjats - de använde en billig grammofonskiva med färdiginspelade ljudeffekter.

"Jag har vetat om det hela tiden" säger ett vittne som Aftonbladets utsända reporter har träffat. Vittnet berättar vidare: "När skivan spelades in var det ingen som trodde att den skulle bli den succé den blev. Sedan gick allt väldigt fort. Det visade sig att skivan blev en storsäljare i hela världen. När jag krävde att en text som talade om varifrån ljuden var hämtade, skulle läggas till på skivomslaget blev jag nonchalerad av skivbolaget". Vittnet hävdar att han blev erbjuden en större summa pengar och en knackvurst för att hålla tyst. När han tagit pengarna och knackvursten hotade han ändå med att avslöja bluffen och då skall skivbolaget ha blivit hotfulla. "Jag blev skrämd till tystnad" hävdar vittnet och beskriver skivbolagets metoder som fascistoida. "Jag är övertygad om att dessa personer har ett förflutet inom Geheime Staatspolizei (Gestapo)" tillägger vittnet.

Aftonbladets reporter har förgäves försökt på en kommentar från bandets medlemmar men har vägrats besöka dem i deras studio med hänvisning till att "reportrarna saknar adekvat ingenjörsutbildning". Bandets presstalesman har uppmanat Aftonbladets reportrar att ”inte gräva mer i detta då det lätt kan få större konsekvenser än vad man kan tänka sig”. Det tyska elektronmusikinstitutet i Stuttgart hävdar bestämt att det hela rör sig om ett missförstånd och att det inte alls gör sig om färdiginspelade ljud från en skiva vem som helst kunnat köpa i vilken grammofonbutik som helst. ”Våra band använder inte andras ljud” hävdar de.

Daimler Chrysler-koncernen har under många år undersökt möjligheterna att kräva skadestånd från det tyska syntbandet eftersom ett av de omtvistade ljuden är ett motorljud från en av koncernens bilar och att detta använts utan att de skall ha gett sitt tillstånd till det. ”Det är helt absurt att de skall kunna använda våra motorljud hur som helst” säger Günter von Mögel, presstalesman på Daimler Chrysler. Allt tyder dock på att biltillverkaren kommer att få vänta med sitt skadeståndsanspråk tills det är utträtt varifrån ljuden kommer.

PARAKEET! <3

BadPixel
2019-07-30, 12:12
Fantastiskt rolig tråd att läsa :D (tack för necrobumpen, PF, hade aldrig hittat den annars)

kroffe
2021-09-24, 17:24
På ämnet så sprang jag den här som jag hört talas om tidigare men aldrig hört: originalet som Kraftwerk refererar till i "Voice of Energy"/"Stimme der Energie" - Werner Meyer-Eppler's "The Voice Of Power" från 1950:

kiKnO3m1vR4

M i Gbg
2021-10-16, 15:19
Den är stora frågan kanske är hur man sen faktiskt kommer sig för att lyssna igenom skivan med farsan + flickvän till eftermiddagskaffet. :D

DETTA är det riktiga mysteriet! :)