handdator

Visa fullständig version : Dåligt med feedback på musik?



jgb
2008-01-30, 20:28
En sak som jag har funderat över, det är det här med att ge feedback på varandras låtar. Har vi blivit sämre på det? Det här tycker jag är en av de största fördelarna med ett forum som detta, vi har alla massor att ge varandra på den här fronten, men gör vi det? Lyssnar vi bara på de gamla vanliga? Kommer vi med konstruktiv kritik? Förklarar vi ordentligt vad vi menar?

Jag vet att jag har blivit mycket sämre på det hela. Har inte längre lika mycket tid och ork att lägga på att lyssna och kommentera pga privata omständigheter, vilket jag verkligen tycker är synd! Det görs så mycket bra musik här så att det är synd att inte fler får höra den!

Men, åter till frågan. Är vi sämre på feedback på låtar nu? Om så är fallet, kan vi göra något åt det?

Real Parakeet
2008-01-30, 22:37
På gott och ont, det är så många som lägger ut låtar nu. Jag orkar helt enkelt inte att lyssna på allt som läggs upp. Ibland tar jag en koll om det är någon somjag känner till, men det är allt mer sällan jag ens kollar tråden "egna låtar". Tyvärr. Sist men inte minst så är det så många som gör en massa konstig musik med en massa dist och liksom ingen melodi eller något annat som jag förknippar med musik. Det känns som att det man inte har i harmonikänsla tar man igen genom att krana upp disten eller en massa andra underliga saker.

segerfalk
2008-01-30, 22:41
Jag lämnar sällan feedback om musiken inte berör mig på något sätt. Det har inte med den tekniska kvailteten att göra, enbart på upplevelsen. Fast iofs har jag varit konsekvent dålig (eller infrekvent) med att lämna feedback.

Jag tror att man lättare får feedback om man har specifika frågor, t ex "funkar detta arret, blabla", eller "är basen för hög?" (ja, sluta mixa i lurar, ffs!).

eskimo
2008-01-30, 22:41
Jag är nog rätt slö. Finns såklart ett gäng favoriter man alltid kollar in men det brukar bli rätt lite i övrigt. Antar att det är för att jag varken pysslar med eller lyssnar på elektronisk musik i någon större utsträckning.

eskimo
2008-01-30, 22:45
På ett sätt är nästan konstruktiv kritik ett otyg. Blir väldigt lätt många kockar med en konstig soppa som följd. Däremot är jag såklart för pepp och hyllning.

jgb
2008-01-30, 22:48
Jag ser konstruktiv kritik som något bra, sedan är det upp till den som gör musiken att avgöra om det är något att ta till sig eller inte. Vilket kan vara svårt ibland, jag vet. Det är lättare om någon berättar "sanningen" för en vad man borde göra och inte. :)

Lindeberg
2008-01-30, 22:50
Jag hinner inte, vilket retar mig eftersom jag vet att det finns massor med bra grejer här.

makari
2008-01-30, 23:22
Jag tror att man lättare får feedback om man har specifika frågor, t ex "funkar detta arret, blabla", eller "är basen för hög?" (ja, sluta mixa i lurar, ffs!).

Håller helt med, vet man vad det är personen vill ha kritik på så är det mycket lättare att säga vad man tycker om det. Sen så är det ju alltid lättare att svara på frågor som "är virveln för hög" än "är det här en bra låt".

Jag har inte varit den bästa på att lyssna heller och i likhet med många andra så brukar jag bara skriva om jag har tid men jag försöker skriva om jag känner något speciellt inför låten.

Konstruktiv kritik är givetvis det bästa, men för den skull så tycker jag inte man bör känna att man måste komma med nåt genomtänkt och konstruktivt bara för att få skriva.

kroffe
2008-01-30, 23:24
Jag känner också att jag blivit sämre på ge kritik, antagligen av ren lathet, men också för att jag ibland känner att jag lätt kliver folk på tårna - och visst ska man ge ärlig och rak kritik, men ibland känns det som meningen med kritiken ska vara lika mycket pepp och det är jag inte alltid så bra på... om ni förstår vad jag menar?

TMB
2008-01-30, 23:32
jgb tar upp en sak som jag själv haft dåligt samvete för. Jag har också blivit sämre på att ge feedback. Jag gör som segerfalk men inte ens med den screeningen så känns det som man hinner med. Det postas alster rätt frekvent numera. Jag tycker det ökat rejält bara de sista månaderna. Jag tror det till en del är oundvikligt att det blir så här. Ju större forumet blir desto svårare blir det med den personliga kontakten som en 'minirecension' ger.

Jag brukar dock försöka lyssna på alster om personen inte fått svar på ett tag, typ en dag eller så. Fast jag kommenterar bara om det är något som berör mig. Sedan har man sina favoriter och jag håller helt med Dumb Dan - det finns massor med bra grejer. Ett bevis på det är att min 99musik-mapp är på 1.6GB och då är ändå en del utspritt på annat håll.

Det enda jag kan säga till de som postar - fortsätt med det även om man inte får respons på momangen (eller i värsta fall inte alls). Det kan hjälpa om man postar ett svar på sin egen tråd efter ett tag så den kommer upp när man tar senaste inlägg. Då kanske någon reagerar och tar en lyssning.

För övrigt så önskar jag också en sak av de som postar musik - tagga upp filen ordentligt och sätt även ett bra namn på den. Helst användarnamn och låtens titel som filnamn. Det förekommer ofta att jag laddar ner låtar och lyssnar på dem kanske en eller två veckor senare och i vissa fall ännu senare. Att då försöka hitta tillbaka till inlägget och kommentera blir oerhört jobbigt om det som rubrik står 'Urpremiär' eller 'Mjukismusik' (ja, jag själv en sopa på att följa detta önskemål. Jag skall dock bättra mig på den punkten :D). Dessutom verkar inte länkarna i sig vara sökbara så det är också en fördel om man låter filnamnet stå i klartext i inlägget. Dessutom är det större chans att jag kommenterar om låten är nedladdningsbar.

sawtooth
2008-01-30, 23:42
Jag är tyvärr också urusel på att ge feedback. Det får bli lite skärpning. Imorgon när jag är mer vaken...

Martin Pettersson
2008-01-30, 23:47
Sedan 99.se slogs ihop så har det blivit lite överväldigande för mig. Förut kunde jag gå in först på 99mac och fokusera på det och sedan gå in på 99musik och vara i "music-mode". Det är en anledning till att jag inte har lyssnat på medlemmars låtar på länge.

Mein
2008-01-31, 02:14
Tidsbristen är ett tungt skäl. Jag får ryck ibland och lyssnar nån timme i sträck på det som ligger i kronologisk ordning men är sämre på att kommentera. Jag kan ärligt inte säga bu eller bä om ex. minimal dub. "Har lyssnat"-knappen kanske vore en idé trots allt. Minns att det var diskussion om det för ett tag sen.

Sen tror jag att många egentligen bara vill att man ska lyssna på deras låtar, inte kommentera baskaggens nivå eller stråkljudet i bakgrunden. Jag vet med mig själv att jag vid några tillfällen postat låtar vars arrangemangsfönster aldrig kommer att se solen igen. Mest bara för att få dom avlyssnade. Lite som en tavla man målat. Upp på väggen men inte en chans att jag penslar vidare.

Det får mig att tänka på den andra frågan som var uppe förut. Två olika grupper för låtar, färdiga och skisser. Detta med risken att skisser kanske skulle bli mindre besökt än de färdiga låtarna.

Det finns hursom massor med musik här iallafall. Om inte alltid i min smak så oftast välproducerad och gjord av en äkta entusiast.

/Mein

segerfalk
2008-01-31, 08:15
För övrigt så önskar jag också en sak av de som postar musik

**** tagga upp filen ordentligt och sätt även ett bra namn på den. Helst användarnamn och låtens titel som filnamn.

Det förekommer ofta att jag laddar ner låtar och lyssnar på dem kanske en eller två veckor senare och i vissa fall ännu senare. Att då försöka hitta tillbaka till inlägget och kommentera blir oerhört jobbigt om det som rubrik står 'Urpremiär' eller 'Mjukismusik' (ja, jag själv en sopa på att följa detta önskemål. Jag skall dock bättra mig på den punkten :D). Dessutom verkar inte länkarna i sig vara sökbara så det är också en fördel om man

**** låt filnamnet stå i klartext i inlägget. Dessutom är det större chans att jag kommenterar om låten är nedladdningsbar.

Huvudet på spiken! Tydligare märkning = lättare att hitta tilllbaka och ge feedback. Stoppa in som sticky :)

RX11
2008-01-31, 08:33
Jag skulle tro att feedbacken kan påverkas av hur enkelt / fort det går att öppna & lyssna på filen. För mig känns det nog lättast att tycka till om själva upplevelsen ur ett slags flummigt konsumentperspektiv och svårt eller omöjligt att säga hur mycket någonting skall låta eller ändras för att stämma med "standardnormer" för musik...

MVH

TMB
2008-01-31, 08:42
"Har lyssnat"-knappen kanske vore en idé trots allt. Minns att det var diskussion om det för ett tag sen. Bra idé. Skulle hjälpa en annan som är... minnesmässigt utmanad om man säger så :D



Det får mig att tänka på den andra frågan som var uppe förut. Två olika grupper för låtar, färdiga och skisser. Detta med risken att skisser kanske skulle bli mindre besökt än de färdiga låtarna.
Ju mer jag funderar på det desto mer känns den här idén bra. Då har man också satt klarare 'regler' för lyssnaren. Jag tror folk lyssnar med lite olika öron beroende på om det är en skiss eller färdig låt. Man postar först i skisser och flyttar sedan över till färdiga när man är klar så alla kan höra hur det blev. Även om det går att göra så i bara en grupp så ställer det andra krav på den som postar att man är tydlig med vad som är vad och vilken sorts kritik man är ute efter. Känns nog enklare då att dela upp så de som bara vill få sin musik avlyssnad inte behöver 'mörka' och fråga efter diverse åsikter om instrumentering, nivåer, produktion mm som aldrig kommer att göras eftersom låten redan är klar, fix och färdig.

PeterH
2008-01-31, 09:22
Jag håller med, det är alldeles för lite feedback i musiken här ;-)

Hursom, jag har har sagt det förr: Skriv i trådrubriken ungefär vad det handlar om för musik. Står det "Ny låt från mej" så ids jag inte lyssna, det måste framgå att det är en genre som är åtminstone avlägset intressant. Tror dom flesta av oss som inte är inne på så mycket klubb/elektroniskt/dans känner igen sej i det...

jgb
2008-01-31, 09:23
Det här med skisser och så. Jag har löst det för min del (hoppas jag) genom att ha en slask-tråd där jag dumpar just skisser och mindre seriösa grejer.

axelwaad
2008-01-31, 09:31
Jag tror att det skulle vara en idé med en inbyggd slick mediaplayer. Liten som attans och med en rullist för playlisten. Och sen kan man välja om man vill att musiken skall starta automatiskt när man går in på 99musik.

axelwaad
2008-01-31, 10:07
Typ såhär fast med mer funktioner. Med automatisk randomization för låtarna.

EDIT: Den är inte slick utan ful men jag är dålig på visuella saker,

krossgrus
2008-01-31, 10:32
Ja inbyggd spelare kan funka!

Mitt problem är att jag först börjar lyssna på musik i winamp.. och sen ger mig ut på surf..
sparar ner musik men när man väl hör på den så har man redan surfat vidare..

enapa
2008-01-31, 10:36
Tycker nog att skisser och klara låtar skiljer sig åt, är man klar med låten så är ju inte basfrekvenser.etc det man är intreserad av att få input på. Men att särskilja skisser och klara, hmm... när skissen blir klar ska man göra ny tråd?

Tycker också att folk är dåliga på att återanvända trådar, man kan bli lite less när det dyker upp flera trådar där man likagärna kan göra flera liknade låtar i samma tråd, ger dessutom större intryck av att man är produktiv och att man får större insikt i personens musik....

Jag lyssnar bara på musik jag tror mig gilla, lyssnar inte på popskisser i första hand, jag jobbar med musik och ljudteknik så det bästa som finns är att komma hem och dra igång en ny minimal-dubdenga eller knepig teknobit att rensa skallen med.

Tycker att vi har pushat fram och fått folk att jobba på så de blivit jättebra, ibland är inte klag på ljudbilden det folk behöver, tror mer på att peppa folk som har bra grejjer på gång, gör en ny bättre låt och må bra!! typ..

Sen är ju ärkefelet att komentera musik man inte förstår sig på... hajjar man inte vad man lyssnar på så är det bara att skita i att ge neggativa komentarer...

zthee
2008-01-31, 11:21
Jag håller med, det är alldeles för lite feedback i musiken här ;-)

Hursom, jag har har sagt det förr: Skriv i trådrubriken ungefär vad det handlar om för musik. Står det "Ny låt från mej" så ids jag inte lyssna, det måste framgå att det är en genre som är åtminstone avlägset intressant. Tror dom flesta av oss som inte är inne på så mycket klubb/elektroniskt/dans känner igen sej i det...

Kan jag hålla med om! Skriv genre och stil - är det en färdig EP eller en skiss.

Ny electro EP - dödens skugga över spröda oskulder.
Är ju mycket bättre än.
En låt...

eller så kör man med
[ELECTRO] Dödens skugga över spröda oskulder EP
För att veckan efter släppa
[TECHNO] Ruhr (WIP)

?

WIP är ju ett vedertaget internet uttryck? Så det kanske är en idé att börja använda det?

I övrigt så är jag för att man märker upp trådarna.

---

Ang. sjävla kritiken så är det svårt. Jag får ibland känslan av att det man ger får man tillbaka. Kommentera andra om du vill ha svar på din egen musik. What comes around goes around. Vilket är både på gott och ont.

Ibland är det svårt att ge kritik. Ibland är det lätt. Ibland vill man bara skriva "skitbra" och dunka någon i ryggen. Ibland vill man säga; fint men inte i mina öron..

Hehu.

Mein
2008-01-31, 13:23
Tycker nog att skisser och klara låtar skiljer sig åt, är man klar med låten så är ju inte basfrekvenser.etc det man är intreserad av att få input på. Men att särskilja skisser och klara, hmm... när skissen blir klar ska man göra ny tråd?

Varför inte? Med en länk till skisstråden om man så vill. Iom att man bara länkar sina filer till inläggen så lär det inte bli någon serverdödare vare sig prestanda- eller utrymmesmässigt.



Tycker också att folk är dåliga på att återanvända trådar, man kan bli lite less när det dyker upp flera trådar där man likagärna kan göra flera liknade låtar i samma tråd, ger dessutom större intryck av att man är produktiv och att man får större insikt i personens musik....

Ok, jag kan hålla med att i vissa fall så släpper en del 11 grejor i veckan. Då kan det vara bra med en samlingstråd. Men i andra fall så kan det hända att iallafall jag missar nåt nytt på grund av att jag redan tror mig ha läst det inlägget och de nya inläggen är kommentarer.



Tycker att vi har pushat fram och fått folk att jobba på så de blivit jättebra, ibland är inte klag på ljudbilden det folk behöver, tror mer på att peppa folk som har bra grejjer på gång, gör en ny bättre låt och må bra!! typ..

Som sanna exibitionister vi är :)



Sen är ju ärkefelet att komentera musik man inte förstår sig på... hajjar man inte vad man lyssnar på så är det bara att skita i att ge neggativa komentarer...

Det beror på i vilken form det är negativt. Första gången jag hörde [vaddetnuheter grymt överstyrd punktechno] så fattade jag ingenting. Tyckte det lät skit så jag undrade lite hur man tänkt med peak'en på mastern. Att sedan skriva t.ex.:"Enformig låt som har tråkig/a syntslingor/gitarronani och pissiga trummor samt i stort totalt händelselöst" är väl nånting man kan behålla för sig själv om inte input specifikt efterfrågas.

...tycker jag.

/Mein

Oberfunker
2008-01-31, 16:20
Håller med om att det blivit lite mycket ... Vore kanske också bra med nån form av kategorisering / uppdelning som det talas om men frågan är hur den ska se ut för att inte skrämma iväg o.s.v.

Normalt sett gillar jag inte uppdelning i genres eftersom det så ofta blir felaktigt eller missvisande, men det kan ibland också vara bra som en riktlinje ...

jgb
2008-01-31, 16:25
Så länge man själv kan sätta sin genre helt fritt och ingen börjar tjafsa om "nähä, det är inte alls nordmalings-polska" så är det fritt fram. :) Bara att se till att fixa bättre rubrik till sitt inlägg.

odlarn
2008-01-31, 16:28
Ja, bättre rubriker, det kan jag ta till mig :)

Som det har sagts tidigare lyssnar jag på väldigt mycket här som jag gillar. Alltför ofta glömmer jag att skriva något eftersom jag drar in flera länkar i mp3-spelaren och låter dem gå medan jag slösurfar och så glömmer jag av vilken som var vilken.

Imported Johannes
2008-01-31, 16:36
Kunde man inte ha ett genre-system där artisten själv väljer stil, men sen får folk rösta om det var rätt stil? Ett digg-liknande system?

Själv tror jag att just klassificeringen är ett av de största problemen. När det finns så mycket musik så kommer man ändå bara att vara tillräckligt inne på vissa få stilar, och de andra är det ju ingen idé att sätta betyg på.

Jag bläddrar ofta igenom Egen Musik för att kolla om något ser intressant ut, men inte har jag tid att öppna alla trådar inte. Ser jag nåt där rubriken innehåller namnet på en stil jag gillar så kollar jag där.

Så artister, gör det enklare att hitta till låten så får ni mer användbar kritik.

Matti
2008-05-10, 13:35
Jag återupplivar den här tråden med en fråga:

Är du mer benägen att lyssna (och därmed kommentera) om du kan ladda hem filen?
Trig.com har blivit populärt, och själv kommer jag nog att använda det när jag väl får nåt klart.
Men jag misstänker att det är en liten tröskel där. Bekvämare att klicka på en direktllänk och få hem filen.
Själv har jag bara ett comhem-utrymme på (tror jag) 20Mb, räcker ju ingenstans.
Helst vill jag hitta en gratistjänst som tillåter remote linking, men det kan jag nog bara drömma om.

jgb
2008-05-10, 13:37
Jag laddar helst hem filen, då kan jag lyssna när jag känner för det, i den musikspelare jag känner för.

655321
2008-05-10, 13:50
jag lyssnar i browsern, oavsett om det är via quicktime-plugin eller trig eller vadsom. laddar bara hem om det är något jag vill höra igen.

jag tror dock inte på uppdelning i skisser och färdiga låtar, tror risken blir att ingen lyssnar på skisserna. hellre då en uppdelning i genre. det har ju blivit mer och mer dub/minimal/tekno på sistone, och de poppigare låtarna verkar ha försvunnit.

avart
2008-05-10, 13:54
jag laddar hem, flashiga trig-länkar orkar jag oftast inte med...

Lattemamma: box.net kan rekommenderas för uppläggning av låtar - helt direkt blir det inte, men gratis att lägga upp och man kan enkelt få hem eller spela låten...

Matti
2008-05-10, 14:46
avart: tack för tipset, har sett box.se-länkar här tidigare. ska kolla närmare på den. testar nu filecrunch.com, då de påstår att man har obegränsat med utrymme, och kan ladda upp filer på upp till 250 Mb åt gången.

Men nu känner jag att jag kapade tråden, ursäkta. Måste ju finnas en tråd om detta men hittade faktiskt ingen.

Mårre
2008-05-10, 14:46
1. Det läggs upp mkt mer låtar nu för tiden.
2. Dålig rubriksättning.
3. Inte mkt här är "min kopp té".
Skisser lyssnar jag sällan på.

TMB
2008-05-10, 15:14
Jag håller med jgb.

Problemet är att om jag vill höra en låt på trig eller något annan sajt av den typen så måste jag spara länken. Jag vet inte om låtlänkarna kan sparas eller om man hamnar i profilen hos artisten bara men om inte så måste jag dessutom komma ihåg vilken låt det var man tyckte var bra.

Multiplicera nu det här med alla som publicerar sin musik med alla olika sajter som har denna funktion och man inser snabbt att en strömmad låt förmodligen kommer att bli lyssnad på en eller högst ett par ggr. Har man oerhörd tur så kanske någon sparar en länk och går in och lyssnar då och då. Och vad händer den dagen den här sajten läggs ner eller artisten avslutar kontot. Ja, då har man fått höra den låten för sista gången.

Nedladdningsbara låtar ökar chanserna att få låten genomlyssnad av mig markant iaf.

olivetti
2008-05-10, 16:12
Som svar på dessa frågor, "Är vi sämre på feedback på låtar nu? Om så är fallet, kan vi göra något åt det?"

På första svara jag ett rungande JA!

Sen vet jag inte om det går o göra ngt åt saken. Tråden "egen musik" är i mina ögon/öron en väldigt liten klubb där de redan etablerade får respons på sina alster, där en skiss läggs upp och det kan ske flera sidors "diskussion" om detta lilla alster. Medans andra kan lägga upp väldigt kompetenta genomarbetade låtar som ingen bryr sig om. Detta tror jag beror på att merparten av de som postar musik/ljud är de som är intresserade av grooves o andra obskyra ljudexperiment. Missförstå mig nu inte, det är inget fel i det, men det är en väldig slagsida. Och om detta går att åtgärda vette tusan, det är ju mest slumpen som styr hur ett forum utvecklas. Kommer det in ngn ny o postar färdiga låtar eller skisser till låtar, och inte får ngn respons, klart att de söker sig vidare till andra forum. Det är samtidigt väldigt svårt o diskutera dylikt utan o komma in på värderingar av varandras alster, som exempel, jag kan tycka att minsta lilla sketna ljudexperiment får en oerhörd uppmärksamhet, och andras mer genomarbetade alster får ingen alls. Hela denna diskussion är ju svår då den ena kan tycka att den genomarbetade låten inte är bra och tycker att skissen är skitbra.
Detta diskuterades väl för ett tag sedan, alltså att ha en uppdelning mellan skisser o färdiga låtar. Vad hände där? Sen det här med genre o stil, jag vette tusan vad min/vår musik ska kallas, eller hamna i för genre. Personligen hatar jag genrer. En bra låt är en bra låt, oavsett genre. Men det är min högst personliga åsikt.
Vet inte om ni förstår vad jag försöker säga, men...

Äh, jag vet inte, men mindre feedback tycker jag det är.

och, jo, det är alltid kul o kunna ladda ner låten.
Sidor med flashspelare är trist. Praktiskt kanske ur ett annat sammanhang, men just så här, så är det väldigt praktiskt o kunna ladda ner låten ifråga. Lyssna när man har tid.

/olivetti

deleted user
2008-05-10, 17:06
Jag försökte i alla fall att lyda uppmaningen om genre... det gick sådär. :)

Har också apsvårt att veta vad jag ska skriva. Risken är väl att de få som tidigare kommenterade nu blir avskräckta... :D

moenia
2008-05-11, 23:56
Ni snackar om att märka upp låtarna bättre, vilket jag håller med om. Ofta tar man ner en fil som heter något i stil med: "skiss_260408.mp3" vilket gör det hela omöjligt att hålla reda på vem som gjort vad. Vet inte om det är det ni syftar på, men - ID3-tagga bättre!

Jag vill se "Användarnamn/Artistnamn - Låt-/Skissnamn", ex:

Kinor7 - Celluloid Walkeller:

Kinor7 - skiss_260408Så att man i alla fall vet vem som är ansvarig för verket.

PF
2008-05-12, 15:29
Men om man bara har Trig och ingen FTP... och hatar alla gratissajter som s a s ska vara precis lika bra som en FTP men de facto suger... tja...

TMB
2008-05-12, 19:03
PF: Lägg upp en torrent vettja :D Annars finns det ju en uppsjö av fria ftptjänster och alla kan ju inte suga. Du har nog bara inte hittat den som passar dig bäst.

olivetti
2008-05-12, 19:20
Fixa en blogg hos wordpress, köp några gigg utrymme o lägg filerna där. Går o länka direkt till dem osv. Smidigt, billigt som tusan just nu.......Du behöver ju inte skriva ngt i bloggen, bara ha den som utrymme.
Köpte själv 6gigg till min blogg för 370:- (årskostnad, sedan får man väl se vad dollarn står i nästa gång det ska betalas)
Sen att wordpress av ren snällhet bjöd på ngra gigg så att man tillslut hade 23 gigg gör ju inte saken sämre :-)

reSet
2008-06-01, 19:58
Ja titta! så är det ju!

Jag tror det saknas lite eldgnistor på 99:an just nu... det verkar inte vara några större fart sättare längre.... ingen större gemensamhet...

Jag säger då det... vänder ryggen i några månader och så blir det latmaskar av allihoppa... HAHAH Nu var jag allt fräck av mig!

Min känsla av det hela är att vi alla blivit äldre, ducktigare och mer ambitiösa! Det kanske också gjort oss lite mer egoistiska och snåla. Den hela "posta låtar på internet" vågen har ju dämpats lite med alla rikitga mp3 butiker osv.... kanske...... Sen att dom nya som kommer knappast läser äldre trådar hjälper ju inte att vidarföra den där vibben som fanns förut. Plus att nu är vi ju typ 40'000 medlemmar på 99.se... det kanske inte hjälper dom blygare...

Jag tycker hela forumet har förändrats. Och skrik tråden har blivit som en chat för initierade som knalaisrerar mycket av energin vi ger till databasen....

JAg vet inte om jag ahr något förslag på hur man kann förbättra allt. Men jag satt och funtade på en lite mer spesifik RSS i egenmusik.... Eller en feting släckt träff! Det skulle nog ganska så garanterat sätta fart på saker och ting....

Underligt att 99.se inte hjälper till med en feting träff rent ekonomiskt... Jag fattar inte hur dom med all reklam som finns, supporter konten och annat pengiblandat inte styr upp enn 99 festival, med lan party för data nördarna. Och konsärer för allihopa... vad kann det kosta mer än en lokal hyra?
fixa inträde på 20kr., en öl sponsor och så är vi där!


eller något.....

axelwaad
2008-06-02, 00:23
Tycker fortfarande att björnström (o co) skall fixa en dedikerad spelare för 99musikavdelningen av forumet. Som går att nå hela tiden.

Arete
2008-06-02, 00:59
Tycker fortfarande att björnström (o co) skall fixa en dedikerad spelare för 99musikavdelningen av forumet. Som går att nå hela tiden.

Inte för att lova nånting... men det kan vara något på gång på den fronten. Har iaf spånats på det.

axelwaad
2008-06-02, 10:06
MM låter lovande. Men menar du den förra diskussionen om detta eller har det tillkommit något nytt?

enapa
2008-06-02, 15:59
set: norberg är vårt skrik i verkligheten!!

jag drivs halva året av inspiration från norberg, allt folk all musik och alla nya ideer ger motor till apan..

Jag känner lite som set faktiskt, jag tyckte det var roligare att lyssna på allas låtar förut, och att göra massa skit ¨å lägga upp... orkar inte hänga med nu...

Ser framemot norberg!

reSet
2008-06-03, 17:43
Elias!!! Om du bara visste hur mycket jag längtar till att äntligen få träffa dig, och alla andra! Det verkar som shylock är på väg till barcelona och det ska verkligen bli kul...

Sen vill jag rätta till en sak i mitt föRra innlägg. En detalj jag gått och grubblat över. Jag tycker inte att dom nya borde lässa igenom dom gammla trådarna. Vet ej varför, men har oraot mig för att man ska uppfata mig som en konservativ gubbe....

Det kann ju bli så konstigt när man läser om en tråd säg ett år senare.... Det finns så mycket som hänger ihop med andra innlägg, i andra trådar... fast än det inte finns någon hyperlänk emellan. Det är så mycket internt på något vis. Som kallback svarade någon gång till en person som läst igenom någon av hans trådar... något i styl med : "Det var lågiskt då..."

På många sätt, när jag läser om mig själv, så kann ja tycka att jag låter dumm i huvudet eller korkad. Ibland raka motsatsen. Så en sak känns säker: I efterhand blir en sån här "kreativitetsprocess-databas" igentligen bara mystisk, underlig och på gränsen till osammanhängande. En inblick i en grupps gemensamma sinne........

Det skulle vara kul att få var med 3033 då arkelågerna tittar igenom såna här databaser.....