handdator

Visa fullständig version : Brus i potar



axelwaad
2008-01-25, 14:34
Hej, sökte efter liknande men hittade inget så ställer frågan här. Jag två brusiga potar på min mono/poly som jag skulle vilja rengöra. Vilken spray användar man då och vart kan man köpa den?

(Sen om nån bra på att stämma mono/polyn så är jag öppen för tips.)
Mvh Axel

bmeeks
2008-01-25, 14:59
Har du twiddlat dom i tid och otid?.. Mesta brukar lösa sig efter ett tags frenetiskt rattande

axelwaad
2008-01-25, 15:03
Jag har försökt men det lyckas inte rymma. Det campar i min pot.

axelwaad
2008-01-25, 15:18
Jam har en spray som heter Siceront CRC F2, kontaktspray..
Någon som testat den? Hela 425 spänn!
SKulle lösa oxid.

makari
2008-01-25, 15:20
Kan du inte bara byta ut dem mot nya? Vad kostar en pot liksom, 10 spänn? Lite mer för en kvalitetspot kanske.

axelwaad
2008-01-25, 15:46
Njae, har inte tid egentligen då skall sälja synthen. Den funkar liksom i övrigt men har lite damm/brus i sig.

makari
2008-01-25, 15:50
Kom att tänka på den här sidan http://www.geofex.com/Article_Folders/potsecrets/potscret.htm
Kanske kan va nåt?
deleted user har lite info om hur han fixat pottar här om jag inte minns fel http://www.synthdoc.com/

axelwaad
2008-01-25, 16:00
Tack makari, men jag är lite dålig på sånt.

axelwaad
2008-01-25, 21:20
Var o köpte elektronicrengöringsspray/kontaktspray utan olja och nu funkar potarna finfint!

Däremot försöker jag stämma VCO 3 som är lite sur.Fattarinte hur man skall fixa det.
Är det någon som har stämt en polymono förut? Isåfall blir jag jätteglad för hjälp!

Mvh Axel

enapa
2008-01-25, 21:30
Jag brukar stämma så här, dra ner alla utom vco1 .... stämmer först master som stämmer ettan, sen stämmer jag 2an mot ettan drar ner 2an, sen 3an mot ettan dra ner... sen 4an... sen upp och kolla med alla..

Om ratten inte går tillräckligt långt upp/ner är nått skevt... min var cepe nån dag för ett par år sen, nu är den stabil.

axelwaad
2008-01-25, 21:34
Hehe tack enapa, men den behöver mer tukt än så. Tänkte om någon öppnat.Hittar INGEN info på nätet.

Tach/ axel

makari
2008-01-25, 21:41
Läs i servicemanualen hur man gör, gick snabbt att googla fram
http://www.analoghell.com/studio/index.cfm?fuse=downloads

axelwaad
2008-01-25, 21:49
Tack för hjälpen. (pinsamt) har den redan men förstår inte riktigt vad som skall göras.men får väl försöka mig fram:)

axelwaad
2008-01-25, 23:21
.Nu brände jag synthen. Bajs.

enapa
2008-01-25, 23:28
VA=?

hemskt !!

deleted user
2008-01-26, 00:13
Brände synthen ? Hur då ?

Heualia
2008-01-26, 00:22
kolla ms20 tråden

axelwaad
2008-01-26, 01:35
Den låter inte. Och det rykte som på disko. Jag skall aldrig rör en synth igen. Aldrig.
Jävla pissidiot helvetessynth som ska ha sig o blixtra.
En resistor på kortet som kontrollerar spänningen glödde. Jag vet inte men det kan säkert ha bajsat up hela synthen. Jag vet vilken resistor det är för den är typ halv. Men jag rör fan aldrig synthen igen,

Det som hände var att ett kort som jag skruvat bort för att komma åt stämpotarna kom för n
ära det kortet med resistorn och så blev det en hoppblixt som åt upp resistorn. Kan det ha förstört allt? Förmodligen. Sugit doch för jag skulle sälja den opå söndag ev. Pinsamt att berätta för honom. Aja, lärt mig en läxa iallafall.

makari
2008-01-26, 09:45
Aj då :( Men har du tur så är det bara nåt i PSUn som är bränt. Kanske bara det motståndet?

odlarn
2008-01-26, 11:03
Fyfanken :(
Hoppas det går att lösa lätt.

zthee
2008-01-26, 12:17
Men det borde inte vara några problem att fixa om du har servicemanualen och en multimeter..

Heualia
2008-01-26, 19:07
>Den låter inte. Och det rykte som på disko.

Rykte som på disko?:D Va fanken, haru' en rökmaskin i din MP?:D

> Jag skall aldrig rör en synth igen. Aldrig.Jävla pissidiot helvetessynth som ska ha sig o blixtra.
Ja det är nog bäst det!

>Det som hände var att ett kort som jag skruvat bort för att komma åt stämpotarna kom för n
>ära det kortet med resistorn och så blev det en hoppblixt som åt upp resistorn. Kan det ha >förstört allt? Förmodligen. Sugit doch för jag skulle sälja den opå söndag ev. Pinsamt att >berätta för honom. Aja, lärt mig en läxa iallafall.

Om det har kommit en hoppblixt kan du haft välldig otur, du kan nämligen
kortat mot nätdelen!! Urk! Då kan du ha eldat upp hur mycket som hellst!

Du får väll börja med att laga nätdelen med regulatorerna på om de sen
är OK spänningar ut så kan du pröva med att koppla på synth korten.

axelwaad
2008-01-26, 19:38
Tack , men jag rör aldig en synth igen (inuti)

Om det är någon här på forumet som mot betalning vill komma o kolla på den så skulle jag bli glaaaa!

Jag fungerar i det läget som upppassare. Typ sån som hämtar bullar från macken o brygger espresso osv. Mathämtning från valfritt ställe i närområdet erbjudes ifall så önskas.
Mvh Axel.

zthee
2008-01-26, 21:15
Jag måste erkänna, att jag skulle kunna tänka mig att komma över och titta på den. Skickar ett PM så får vi se om det går att lösa..

Det finns ju mer kompetenta synthfixare i sthlm måste jag säga! Men de brukar ha lite mer att göra...

axelwaad
2008-01-27, 18:53
Hej zthee, jag skickade ett pm. Tack så mycket!

kroffe
2008-01-27, 20:55
Mycket tråkig historia som påminner om min Polyfour...:(
Hoppas det ordnar sig och att inget dyrt/svårt att få tag på brunnit...

axelwaad
2008-01-29, 12:04
Man kanske skulle ta o recappa och lägga till midi på den när man ändå håller på. Göra den så mint som det går. Har märkt att VCA'an brusar lite, ett _väldigt_ tyst brus dock men ändå. Och ibland känns det som att attacken på VCF-eg'n är lite slö. Typ som att clicket som skall finnas vid attack nerdr. till noll inte alltid finns där.
Är det någon MP4-användare här som varit med om midirebornation av MP4 kanske..

Oortone
2008-01-31, 14:30
Nix inget midi i min, känns onödigt när det finns små trevliga USB/Midi->CV numera.

Men brusat har min Monopoly också alltid gjort en del. Jag trodde att det helt enkelt var så med Monopoly att de brusar. Men det kanske är fel på min också?

Jag har gett mig på att stämma min (internt) för ca. 10 år sedan. Det höll i en månad. Min slutsats då var att man måste byta trimpotarna, de är för dåliga helt enkelt. Har ännu inte gjort det 10 år senare.