handdator

Visa fullständig version : Förslag på lektionsövningar för mellanstadiet



Dr Dront
2008-01-15, 13:37
Nu ska jag praktisera en dag i veckan hela våren på en mellanstadieskola. Jag har en mängd idéer och mina första lektioner är planerade, men roliga fräscha idéer är ju aldrig fel! Vilka var era favoritövningar på era musiklektioner? Några särskilda sånger? Rytmövningar? Skolan är uselt utrustad med en gitarr, ett piano, lite rytminstrument. Det är främst fjärdeklass jag ska ha. Tacksam för fräscha idéer

jgb
2008-01-15, 13:40
Rappa! Skriva egna texter och rappa! :)

Musiklektionerna på den nivån gav mig ingenting, det var bara "nu skall vi sjunga den här låten". Vilket för en som inte kunde pricka tonerna var rätt... tråkigt.

android
2008-01-15, 14:21
Jag vikarierade en hel del i bland annat musik för några år sedan, när "Så ska det låta" var hyfsat nytt på TVn. Körde ganska så ofta olika varianter på det som en liten "tävling".
Delade in kidsen i lag och skrev sedan t.ex. ett ord eller en bokstav (kommer inte riktigt ihåg) på tavlan. Det gällde då för lagen att komma på en sång med den bokstaven/ordet i titeln eller refrängen och sjunga den. Gick dessutom att variera reglerna ganska mycket beroende på ålder etc.
Brukade vara uppskattat.

Dr Dront
2008-01-15, 14:57
jgb: Rappen är svår att organisera, att på ett bra sätt förklara hur man skriver rytmisk text.. och sedan få dem att göra det. Kanske om man skriver två egna textrader med olika enkla rytmer, och så får de skriva rader som "låter" likadant? Hmmm.. ska klura vidare på detta..

android: Ja, så ska det låta-varianter har jag själv använt mig av, de fungerar fint!

android
2008-01-15, 15:33
Annars är ju en klassiker från min egen skoltid att klassen delades in i smågrupper som fick lära sig ett varsitt ackord på gitarr. Sedan spelade vi tillsammans en låt genom att läraren pekade på den grupp som skulle spela... :)

Tror iofs att det var i högstadiet, och om ni bara har en gitarr och ett piano så lär det blir svårt... Och frågan är om det verkligen var en så bra övning...? :p


Borde ha fler övningar på lut, men jag tror bestämt att jag lyckats förtränga tiden som vikarie rätt så bra...

Edit: Jo, nu kom jag på en grej till.
Låt dem skriva en ny text till en känd låt. Troligen bäst i smågrupper med lärarhjälp, så att det inte spårar ur i snuskigheter... (Fick en hel del väldigt roliga, men inte så lämpliga förslag. :)) Krävs ju lite tanke att få till orden så att de funkar rytmiskt.