handdator

Visa fullständig version : Covers på Youtube och Myspace, vad gäller?



Oortone
2008-01-12, 11:05
Vad är det egentligen för regler som gäller för att lägga ut en cover på Myspace eller Youtube?

Det finns en hel del covers på Youtube. Myspace har jag inte så bra koll på men när jag läser deras regler så verkar det krävas skriftligt intyg från upphovsmannen för att få lägga ut en cover. Är det så?

Visst är det så att i Sverige behöver man inte kompositörens medgivande för att ge ut en cover på skiva så länge man redovisar korrekt till STIM? Vad gäller på internet ur svensk lags synvinkel?

Jag undrar enbart vad som gäller för cover-inspelningar som man gjort helt själv. Inte samplade grejer, där vet jag att det alltid krävs rättighetsägarens medgivande.

compute
2008-01-13, 20:13
Som jag har förstått det så är det ok att lägga ut det så länge du inte tjänar några pengar på det. Och så ska det väl helst framgå att det är en cover.

Oortone
2008-01-15, 13:09
Någon som provat och kan bekräfta att man inte blir stämd på $1000000?

tommyc
2008-01-15, 13:32
Att lägga upp en låt på nätet är väl jämställt med ett officiellt framförande, så det ska hanteras på samma sätt som om du spelad låten live t ex. Lite svårt att fixa det när man lägger upp något på MySpace...

Det där med att man inte tjänar något på det är inte tillämpbart, MySpace tjänar ju pengar på sidan även om du inte får del av det.

Faktum är ju att du som STIM-ansluten inte ens får lägga upp dina egna låtar på en kommersiell sida som inte betalar royalties för varje nedladdning... Men när det gäller ens egna verk så är nog risken att STIM skulle bråka om det minimal.

Oortone
2008-01-15, 20:42
Ja, jag tycker juridiken verkar tala för att man egentligen inte får lägga ut vare sig på Youtube eller Myspace. Men hur är det i praktiken? Någon som lagt ut en cover på Myspace och fått arga påbud från högre ort?

tommyc
2008-01-15, 20:58
Jag har aldrig hört talas om något sådant. Även stora etablerade artister har ju några låtar uppe på MySpace och det lär väl vara samma sak för dem? Inte betalar MySpace royalties för varje nedladdning för dem heller... Men det känns ju trist när reglerna inte hänger med i utvecklingen!

compute
2008-01-15, 20:59
Jag har lagt upp utan att bli stämd. Men under begränsade perioder (myspace) och tydligt talat om att det varit en cover. Ingen har sagt flaska om det. Och hur blir det om någon filmar en när man framför en cover och sedan lägger ut det på youTube? Har även gjort det inser jag nu. Får invänta stämningarna..

Du tänker dig att det borde funka nåt i stil med att ställena betalar ersättning till STIM som man får del av när man rapporterar. För jag har länge undrat över hur det funkar, är det alltså lokalen som pröjsar, inte arrangörerna? Då borde myspace betala till STIM proportionellt till hur mycket musik som finns där, och sedan rapporterar man antal plays per dag och får sin ersättning, eller är det bredbandsleverantörerna som borde stå för kalaset? Oj, nu sladdade jag bort från ämnet och in i ett jobbigt snår man varit och vänt i alldeles för många gånger..

tommyc
2008-01-16, 08:23
Ja, arrangören är den som ska betala till STIM, alltså MySpace i det här fallet. Sen om man läser det finstilta i överenskommelsen med MySpace så avsäger sig väl de från allt sådant ansvar (? kommer inte ihåg exakt, var för länge sedan jag läste det..) och i slutändan är det man själv som gör felet.

compute
2008-01-16, 10:34
Och ändå lyser STIM med sin frånvaro i Myspaceträsket.. Det är konstigt att det inte diskuteras mer om det nu är så att man begår brott genom att lägga ut sin egen musik.

Oberfunker
2008-01-16, 10:39
De inser nog också själva att lagstiftningen ligger efter - och håller sig borta. MySpace är en ganska viktig som kanal för musik och jag tror inte man vill bråka.

Eller så ligger de just i startgroparna :D

tommyc
2008-01-16, 12:48
De funderar säkert just nu på hur de ska förhålla sig till det hela, det är nog inte helt lätt att få en sådan organisation att hänga med i svängarna...

Oortone
2008-01-16, 14:19
Om vi struntar i STIM - för det är en lite annan fråga. Jag är mer rädd för Myspace-kjesarna och amerikanska upphovsrättsadvokatarméer.

Jag läste det finstilta i Myspace och kan inte riktigt bena ut om de menar att man inte får lägga ut covers.

Compute - var det en amerikansk eller Europeisk artist du gjorde cover på?

tommyc
2008-01-16, 15:59
Kollade just i Terms & Conditions:
http://www.myspace.com/Modules/Common/Pages/TermsConditions.aspx

Läs punkt 6.2:
"You represent and warrant that: (i) you own the Content posted by you on or through the MySpace Services or otherwise have the right to grant the license set forth in this section, and (ii) the posting of your Content on or through the MySpace Services does not violate the privacy rights, publicity rights, intellectual property rights (including copyrights), contract rights or any other rights of any person. You agree to pay for all royalties, fees, and any other monies owing any person by reason of any Content posted by you to or through the MySpace Services."

Ganska klart alltså att du är själv ansvarig för att betala ut ev. royalites om du lägger upp en cover. Samma sak gäller förstås eget material, men då är det ju bara du själv som missar royalties. Om man har ett skivkontrakt så gäller det att snacka med skivbolaget eftersom de har del i rättigheterna.

Om du lägger upp en cover så lär ju risken vara lite större att någon, artisten eller dennes skivbolag, vill ha betalt. Hur stor risken är beror säkert helt på vilken artist det är och vilket skibolag det rör sig om.

jgb
2008-01-16, 16:03
Nästa sak man kan fundera på är hur giltig den punkten är i Sverige. Jag har ingen aning. Hur legalt bindande är en sådan sak egentligen?

Oortone
2008-01-16, 18:55
Ganska klart alltså att du är själv ansvarig för att betala ut ev. royalites

Jo, det är ju det ena. Frågan där är: enligt vilken tariff?

Den andra frågan är om jag (oavsett det ekonomiska) överhuvudtaget får lägga ut en cover utan skriftligt tillstånd? Det står såhär också:
You may not post, modify, distribute, or reproduce in any way any copyrighted material, trademarks, or other proprietary information belonging to others without obtaining the prior written consent of the owner of such proprietary rights.

false messiah
2008-01-16, 20:26
De funderar säkert just nu på hur de ska förhålla sig till det hela, det är nog inte helt lätt att få en sådan organisation att hänga med i svängarna...
Ja, det är ju svårt att hänga med såna nymodigheter som Myspace och musik på internet.

xis
2008-01-17, 00:06
Nej man får inte lägga ut covers. Men det är bara att göra det. Vill de att du ska ta bort den därför . . . tar de bort det. Inget mer med det.

compute
2008-01-18, 10:10
Det var en europeisk, svensk närmare bestämt.

Frågan är kanske också hur många besökare ens sida har, hur stor är risken att nån överhuvudtaget märker att man lagt upp den..

Oortone
2008-01-18, 10:38
Nej det är ju rätt stor chans att det aldrig upptäckts.

Men då och då händer det ju att just roliga och bra covers (gjorda av amatörer utan skivbolag och förlag som hjälper till) blir rätt populära. Det som är så synd är att makaren kanske tvingas plocka bort den då.

Gör man en cover som blir populär på skiva är det ju inga problem och upphovsrättsmakaren får i slutändan dessutom betalt via STIM.

Men det är klart, något som en gång blivit populärt på nätet försvinner ju aldrig oavsett om det plockas bort från Myspace eller ej... Det hamnar i den berömda bukten och så vidare.

Real Parakeet
2008-01-24, 17:17
En annan fråga när vi ändå är innen lite på ämnet... hur funkar det med musik till en video? Om jag lägger ut en video på när jag sågar ned min julgran med tigersåg till tonerna till Judas Priest eller någon annan grupp/artist, vad gäller upphovsrättsligt? Något säger mig att jag inte får använda någon annans musik utan upphovsmannens tillstånd. Det var någon som påstod att man fick använda en minut musik utan tillstånd men jag är sketisk till detta. Vad gäller? Vilka källor finns det att hänvisa till?

xis
2008-01-24, 17:23
man får inte använda något av någon annan utan dennes tillstånd.
inte en minut, inte en ens en takt.