handdator

Visa fullständig version : Starta igång med musik.



Sgrreeen
2008-01-04, 15:09
Hej jag är en ung kille, som gärna vill starta att göra musik (techno/trance) och jag skulle gärna vilja ha några tips om bra program och vad jag behöver för att starta igång! :)


Mvh/ Andreas

tronman
2008-01-04, 17:57
ladda hem demoversioner av program och googla dig till info. det finns idag program som i grundversionen ger dig tillräckliga verktyg för att skapa elektronisk musik utan att du behöver vare sig mer hårdvara eller mjukvara. det går dock inte att ge något snabbt, enkelt svar på din fråga. men du kan testa följande program:

ableton live
reason
FL studio (finns nog bara för windows)

Arete
2008-01-04, 18:22
Håller i stort med tronman.

Som nybörjarprogram tror jag att FL studio antagligen är det bästa valet; det är billigt (i minsta versionen) men ändå väldigt kompetent (och du kan alltid uppgradera till tyngre versioner om du känner att du vill), och det går rätt snabbt att komma in i det och göra någorlunda vettiga saker.

Reason är mycket bra för techno/trance, men det kräver lite mer av användaren. Vet inte om jag skulle kalla det bättre än FL, snarare annorlunda. Vilket du föredrar beror mer på smak.

Ableton Live är det mest kompetenta av dessa tre i mitt tycke, där har man grym frihet att göra vad man vill i ett program som är som skräddarsytt för att göra loopbaserad musik på ett väldigt intuitivt sätt (och fungerar även bra till att göra musik mer "klassiskt"). Kan dock också vara lite smått mystiskt för den oinvigde.

Det finns demoversioner av alla dessa som är väldigt bra att prova för att få en smak av hur de fungerar. Min rekommendation när du börjar är dock FL.

Sgrreeen
2008-01-04, 21:30
Är det nån som kan berätta lite om hur dom fungerar... fattar noll ! :(

tfhenrik
2008-01-04, 21:38
Väldigt svårt att förklara i text. Känner du någon som sysslar med musik som skulle kunna visa, peka och förklara live? Annars är nog mitt bästa tips att ladda ned demos, läsa manualer. kolla youtubeklipp och mecka själv. Inget annat än egen erfarenhet kan ens komma nära.

sabe
2008-01-04, 21:39
Hur insatt är du i musik från tidigare. Spelat nått instrument, läser noter?

Sgrreeen
2008-01-04, 21:45
Jag spelade Keyboard när jag var runt 10 (2 år sedan), kan grunderna att läsa noter, men kan lära mig. Jag har en på ungdomsgården som sysslar med musik.

tronman
2008-01-04, 21:47
har du laddat hem demoverrar? sök på <programnamn> och "tutorial" på både google och youtube så får du lite hjälp att komma igång som antagligen är vettigare än vad någon här kan knåpa ihop på några rader. du kan även kolla lite i hjälpavsnitten inne i respektive program.

när du kommit så långt att du bestämt dig för ett program och införskaffat det kan du ju alltid konsultera manualen. programspecifika frågor går att ställa här på på forumet i respektive forumdel, men i synnerhet i fallet FL studio kan andra mer detaljerat inriktade forum vara bättre.

känner du någon som använder något av programmen kan du ju åka hem till vederbörande och spana lite också... men annars är som sagt youtube en bra grej.

Sgrreeen
2008-01-04, 21:55
jo, tackar! jag har märkt att FL studio demo versionen kan man inte ladda ner till mac.

så det blir väll nog Reason man ska föröka komma igång med.

Sgrreeen
2008-01-04, 22:25
Nu har jag märkt att jag inte hittar något av dom sakerna jag behöver... jag får väll gå till Ungdomsgården och prata med han som håller på med musik.

Real Parakeet
2008-01-05, 21:36
Vad har du för budget? Har du fett med stål är det ju bara till att köpa en TR-909, några TB-303:or och allt annat man "måste" ha för att göra trance. Sedan lär du dig grunderna om MIDI (och DIN-sync) och sedan rattar du fram musik.

Har du riktigt tight budget köper du en begagnad Roland MC-303 för högst en tusenlapp och programmerar skiten ur den (det kan i och för sig gå fort). Har du lite mer pengar köper du en Roland MC-505 eller något liknande. :D

Jag personligen gillar hårdvara och tycker att det är bra om man vill lära sig från grunden. Mycket hårdvara är så billig idag att man häpnar. Jag hade en Roland MC-303 och lärde mig att hata den. Men som nybörjarsynt för någon som vill göra lite techno och trance är den utmärkt. Roland MC-505 är en MC-303 på steroider och det gör det till en ganska kompetent maskin. Fördelen med hårdvara är att man kan ta den med sig och att den är begränsad. Begränsningar är en klar fördel om man är nybörjare. Då skall man inte göra saker mer komplicerat än nödvändigt. Med en mjukvara riskerar man att få sätta sig in i alla problem med ljudkort, filformat och sånt, och det kan man vänta med tills man lärt sig grunderna i det man faktiskt vill lära sig - att skapa schyst musik. En bra nybörjarsynt behöver inte kosta mer än vad lite programvaror gör.

robopants
2008-01-05, 23:11
Korg EMX-1 verkar poppis bland trancefolk på youtube.

ninjamac
2008-01-05, 23:27
Tycker i o f s det är helt rätt att först börja med några snikversioner på några basicprogram.

ninjamac
2008-01-05, 23:28
Ps - funkar alltid bra att söka efter macprogram på versiontracker.com

ninjamac
2008-01-05, 23:32
Föresten - om du har iLife på din mac har du ju Garageband. Det kommer du igång med. Du behöver i o f s en midiklaviatur av något slag. Om du inte redan har det så kan du få tag på nytt/beggat runt 500:-

Sgrreeen
2008-01-06, 00:52
Jag har väll tillgång till pappas plånbok, men jag fick 3500kr igår (födelsedag) så jag har väll tillgång till det mesta. men jag vill helst ha dom bästa råden som sagt.

ninjamac
2008-01-06, 01:38
Du kan egentligen bara bedömma om/vad du behöver investera i själv. Har du testat Garageband och provat skruva lite med softsyntarna där? Om du inte har iLife redan så kostar det inte så mycket, men kanske finns det en demoversion, någon som vet?

http://www.apple.com/ilife/garageband/

Som sagt, man behöver en midiklaviatur - men för att testa programmet kan man dra loopar och redigera dem, samt använda "musical keyboard" (spela med tangentbordet).

leere
2008-01-06, 02:03
om du har 3500kr nu rekomenderar jag nog
dig att kanske kolla efter reason eller logic
(ok, logic är väl lite väl overkill men ändå)

dvs, om du vill köra mjukvara.

vill du gå hårdvara vet i tusan vad man
skall rekomendera på rak arm.

tronman
2008-01-06, 02:15
man måste inte ha ett midiklav heller för den delen. man kanske vill ha ett, dock. men inte fan måste man.

indigo
2008-01-06, 02:21
jo då det måste man!

*troll troll troll*

;)

inget måste men blir enklare att göra vissa saker, men inget måste som sagt.

Sgrreeen
2008-01-06, 11:14
Så någon som har en lista från Låg budget till hög budget på mjukvaror och hårdvaror.
Skulle vara till stor hjälp. :)

beatbed
2008-01-08, 10:22
Hej Sgrreeen !
Om jag var du, så skulle jag satsa på programmet Reason och en billig midiklaviatur med lite knappar på (så att du kan skruva fram balla ljud i Reason).
Jag vet inte hur det ser ut med mac och ljudkort, om du behöver komplettera med ett ljudkort för att få en bra responstid mellan reason och ditt midi keyboard. Säkert någon här som kan säga vad som gäller :)
Reason är mycket dynamiskt, den typen av ljud du vill ha är reason toppen på att göra, och du har massor av val att jobba med och utvecklas i takt med att ditt intresse och din förmåga utvecklas.

Jag jobbar inte själv med reason men för att göra det du vill, är det nog det bästa valet!

Lycka till,
Beatbed

Sgrreeen
2008-01-08, 11:43
jo, Men skulle va så mycket lättare och man hade någon i närheten som kunde hjälpa mig starta igång.

false messiah
2008-01-09, 00:45
Jag tror att det bästa är att helt enkelt plocka hem demoversionerna på Reason, Live, Logic Express (om det nu finns en sådan) och eventuellt Tracktion eller någon annan av de mindre sequencerna och helt enkelt testa.

Reason är en klockrent nybörjarprogram - lätt att begripa sig på och innehåller allt du behöver, och bristerna (ingen ljudinspelning och inga plugins) är förmodligen inget problem om du både är nybörjare på elektronisk musik och ska göra techno. Live är annars min favorit, men vetesjutton om det är särskilt bra att börja med. Och det ryms dessutom inte i budgeten, om du inte köper begagnat eller hittar en uppgradering från en LE/Lite-version (följer med en del ljudkort). Logic har sina fördelar, men det finns i mitt tycke bättre alternativ för just elektronisk musik.

Haplo
2008-01-11, 11:38
Måste bara flika in en outsider i detta sammanhang: Renoise (www.renoise.com)
Är helt annorlunda än övriga program eftersom det är en tracker.

Fördelar:

Gratis, så länge du inte vill ha "rendera" låterna till ex. .wav
Billigt att registrera, kostar $50 att registrera sig.
Finns för Mac, PC och snart Linux.
Finns inbyggda effekter så man till en börjar klarar sig rätt långt med.
Stöd för VST m.m.
Men den kanske största fördelen är att det går att ladda ner låtar i dess grundform, så att man enkelt kan kolla hur andra har gjort och lära sig den vägen.
Vet inte hur pass enkelt det är att göra samma sak med ex. .mid filer, eller om någon ens lägger ut filer för fl studio etc.
Hittar man inget "native"-Renoise låt så finns tusentals moduler från trackers sedan 80-talet.
Bara att söka efter .mod, .xm etc. så hittar man tonvis.

Nackdelar:

Inte världens bästa "live"-MIDI stöd.
Vad jag menar med detta är att det inte är specielt smidigt att spela på keyboard live och få det bra, man får oftast redigera detta manuelt så att saker finns på rätt plats etc.
Inget smidigt sätt att göra "layers" av ljud, ex. assigna två ljud till samma noter.
Går att göra genom att copy pasta noterna och sen ersätta orginal instrumentet men inte riktigt smidigt.
Största nackdelen är väl kanske att det är en tracker.
Började själv med trackers och har aldrig gillat Cubase, Logic etc. efter det.

Men som sagt, ta en koll och se om det är något du gillar.
Är ju gratis som sagt att prova.

Sgrreeen
2008-01-11, 18:37
Hm.. nu har jag testat lite Program men kommer ändå inte igång, det är svårt det här ..

Arete
2008-01-11, 18:40
Nej nej nej NEJ! Musik är inte svårt, det är bara din förväntningar som fuckar med dig. Ha kul och lek!

Haplo
2008-01-11, 19:09
Precis, det mesta kommer att låta "mindre bra" i början :D
Skäms nästan ibland när jag lyssnar på något jag gjorde för länge sedan.
Men samtidigt lite kul.

axelwaad
2008-01-11, 20:58
Vart bor du någonstans?

Sgrreeen
2008-01-11, 23:37
Arete; jag kanske har för stora krav från början. :p


Haplo; det är ju sant.


Axelwadd; Västerås.

axelwaad
2008-01-11, 23:48
Aha. Tänkte om du bodde i stockholm. Det skulle ju bara va roligt o visa lite.

Lycka till hursomhelst. Jag började i FL studio och fortsatte i det också. :)

Fast nu gör jag mest musik med MPC (googla MPC1000) som är som en maskin som gör allt som de musikprogrammen som nämnts gör. Fast lite mindre avancerat.

Sgrreeen
2008-01-12, 00:02
Vart i sthlm, ? För jag ska till sthlm hur som helst snart. så =)

axelwaad
2008-01-12, 00:07
jag bor i Bromma, Ulvsunda Strax utanför stan.

Hör av dig isåfall!

Sgrreeen
2008-01-12, 00:16
Jag ska till Nacka den 2;ndra februari.