handdator

Visa fullständig version : Dongle eller Challenge/Response?



rydan
2007-12-29, 20:12
Halloj!

En intressant diskussion angående för/nackdelar med kopieringsskydd finnes på:
http://createdigitalmusic.com/2007/12/20/pace-waves-respond-to-bloggers-blue-screen-and-a-promise-from-cdm/#comments

Därför tänkte jag passa på att göra en inte alls så vetenskaplig undersökning.

Givetvis föredrar man inget kopieringsskydd, men om det måste vara kopieringsskydd vilket föredrar ni? USB-dongle a la Syncrosoft och iLok, eller Challenge/response över nätet a la Ableton, NI m fl?

rydan
2007-12-29, 20:14
Dongla. Suck. Skriva rätt kunde man ju inte. Går det att editera alternativet i omröstningen på nått vis?

Arete
2007-12-29, 20:28
challenge/response får jag nog säga, donglar är i mitt tycke FRUKTANSVÄRT jobbigt.

tublenco
2007-12-29, 21:23
Jag avskyr donglar! Nu mer än nånsin.
Detta har hänt senaste veckorna:
Har gjort mig av med mitt Nuendo - han som tog över har sen sålt det vidare.
Tydligen måste man avaktivera licensen på donglen och på min N3 dongle låg min GA3 licens. Häromdagen köpte jag en ny Steinberg dongle för att kunna få igång GA3 igen. Men det gick inte trots att jag sitter på originalet. Fick då veta att enda sättet jag kan få det att funka är att kontakta nya ägaren (som jag inte vet vem det är), skicka upp min nya dongle till honom, sen ska han sätta i sin och min dongle och föra över licensen till mig. Sedan skicka tillbaka min dongle. Visst är det härligt att det ska vara så sabla omständigt för ärliga kunder?
Jag gör slut med Steinberg - vi två kommer aldrig bli ihop igen! :tveksam:

bengtb
2007-12-29, 21:46
Halloj!

En intressant diskussion angående för/nackdelar med kopieringsskydd finnes på:
http://createdigitalmusic.com/2007/12/20/pace-waves-respond-to-bloggers-blue-screen-and-a-promise-from-cdm/#comments

Därför tänkte jag passa på att göra en inte alls så vetenskaplig undersökning.

Givetvis föredrar man inget kopieringsskydd, men om det måste vara kopieringsskydd vilket föredrar ni? USB-dongle a la Syncrosoft och iLok, eller Challenge/response över nätet a la Ableton, NI m fl?

Personligen föredrar jag Fairplay á la iTunes/iPod/iPhone. Ingen dongle, inget lösenord varje gång.

Katzenjammer
2007-12-29, 21:52
bengtb, ?

Antar att du missade att det handlade om mjukvara/program och inte musikfiler. Eller missförstod jag? Men det finns väl en sorts "fairplay" inom det med kan man väl säga. De program som inte har någon registrering/kopieringsskydd alls.

Challenge/Response blev det för min del. Men helst hade jag sett ett enkelt serienummer utan behov av varken dongle eller verifikation över nätet.

tfhenrik
2007-12-29, 21:52
Ogillar verkligen donglar. Har kört Cubase sedan SL v1 och varje gång det är dags för uppdatering så nojar jag och drar mig.

lasselu
2007-12-29, 22:01
Här är ännu en som avskyr donglar...har lobbat på jobbet i tio år nu att vi ska sluta använda dem för den mjukvara vi säljer...

Mein
2007-12-29, 22:20
Japp, donglar är ett evigt elände. Riktigt sunkigt att man måste skaffa en USB-hub enbart för att få plats med dessa i övrigt värdelösa pinnar.

Säkert vill företagen som producerar mjukvaran förvissa sig om att ingen buskör deras grejor men det får dom numer göra utan mig. Är det donglar med kollar jag i det längsta efter nåt annat. Synd att man är så inkörd på Cubase och Logic bara. Lite för slö för att lära sig nåt nytt. :)

/Mein

Mårre
2007-12-29, 22:33
Köper bara det som kör serienummer (dvs. Reason å Logic). Därför röstar jag på dongle för att det låter så roligt! :D

PF
2007-12-29, 22:53
....att kontakta nya ägaren (som jag inte vet vem det är), skicka upp min nya dongle till honom, sen ska han sätta i sin och min dongle och föra över licensen till mig. Sedan skicka tillbaka min dongle....

Ow fuck! :mad: Så otroligt C av Steinberg... sämsta supporttips jag hört, ever.

Spendera någon dag med att gå över till & lära sig det viktiga i Logic, nej?

encore
2007-12-29, 22:53
Lite pest eller kolera tycker jag... :)

tublenco
2007-12-29, 23:20
Ow fuck! :mad: Så otroligt C av Steinberg... sämsta supporttips jag hört, ever.
Spendera någon dag med att gå över till & lära sig det viktiga i Logic, nej?
Jag blev också väldigt besviken får jag erkänna.
Logic har jag redan gått över till. Trivs utmärkt och slipper numera dongle skiten.
Dessutom fungerar lådan som en utmärkt monitor låda :)

http://www.tublenco.com/pictures/logic8.jpg

Mein
2007-12-29, 23:26
Kommer Logic tillbaka till PC nu månnetro? Isåfall är jag klar med mitt Steinbergande.

/Mein

avart
2007-12-30, 00:27
Kommer Logic tillbaka till PC nu månnetro?

Inte en chans. Apple låter den köra vidare på sin dongle: Mac-PC:n! :)

deleted user
2007-12-30, 00:59
Dongle Challenger
http://blogs.edmunds.com/.ee935e5/cmd.233/embedded..ee935ff
Det första jag tänkte på när jag såg rubriken, väljer alltså båda.

rydan
2007-12-30, 01:09
Ja, alltså. Klart man helst tar mjukvara helt utan sån här skit. Jag tänker alltid en extra gång innan jag handlar mjukvara med kopieringsskydd, men, alltså, vilket är det minst dåliga... =)

geminister
2007-12-30, 06:40
Problemet med dongle är att det är precis lika knäckbart som challenge/response. Alltså, det enda idioterna gör är att bestraffa de som betalat. Som vanligt..

Fast det lustiga är, att jag har en god vän som har betalat för Ableton 6 men p.g.a stulna och förstörda datorer nu är inne på sin tredje aktivation. AKA du försöker piratkopiera, maila Ableton. Som inte svarar! Alltså, han tvingas använda en icke-legitim kopia. För producera behöver han. Men inte bryr sig Ableton? Dom har ju fått sina pengar!

Och folk undrar varför man piratkopierar.. Jag har då ingen aning!

(SKÄMS! Mjukvaruföretag!)

Analog
2007-12-30, 10:39
Ja, är det dongle så hoppar jag gärna... Det känns nästan mindre riskabelt med crack än dongle när man reser mycket, och vissa donglar går ju inte att hubba ens. Grr.

pme
2007-12-30, 10:49
Problemet med dongle är att det är precis lika knäckbart som challenge/response. Alltså, det enda idioterna gör är att bestraffa de som betalat. Som vanligt..


Det där är väl i alla fall ganska långt borta från verkligheten. Visserligen så tror jag inte att dongle är hundraprocentigt. Men När cubase 4 inte blir crackad, och många andra med ilok inte heller blir crackade så det bara konstatera att dongle fungerar i praktiken. Finns det något exempel på challenge-response som inte har crackats?

PeterH
2007-12-30, 11:10
Det finns helt klart fördelar med dongle framför challenge/respone. Man kan plocka med sej den till andra datorer på ett enkelt sätt. Det är mycket smidigare när man installerar om/byter dator. Enklare när man säljer.

Å andra sidan är ju vissa företags policy rätt hårresande (förlorad dongle = förlorad licens), så jag vågar inte köra dongle-program på laptopen...

deleted user
2007-12-30, 12:18
Donglar är inte ett alternativ. Jag köper inte längre program där det krävs dongel. De kunde lika gärna packa skiten i bajs, jag finner det ungefär lika tilltalande. Alla som kräver dongel är oseriösa och Steinberg är satan.

Arete
2007-12-30, 13:25
Problemet med dongle är att det är precis lika knäckbart som challenge/response. Alltså, det enda idioterna gör är att bestraffa de som betalat. Som vanligt..

Fast det lustiga är, att jag har en god vän som har betalat för Ableton 6 men p.g.a stulna och förstörda datorer nu är inne på sin tredje aktivation. AKA du försöker piratkopiera, maila Ableton. Som inte svarar! Alltså, han tvingas använda en icke-legitim kopia. För producera behöver han. Men inte bryr sig Ableton? Dom har ju fått sina pengar!

Och folk undrar varför man piratkopierar.. Jag har då ingen aning!

(SKÄMS! Mjukvaruföretag!)

Mysko, jag har bett om nya aktiveringar ett antal gånger och har då fått svar snabbt och utan problem.

rydan
2007-12-30, 13:36
Mysko, jag har bett om nya aktiveringar ett antal gånger och har då fått svar snabbt och utan problem.

Samma här. Ableton har alltid varit snabba med att svara, och det har aldrig varit problem...

false messiah
2007-12-30, 13:45
Jag har också bett om nya aktiveringar ett par gånger (flyttat licenser mellan datorer osv) och fått det utan problem. Men det verkar vara lite tomt på folk på Abletons kontor så här över jul och nyår, så vänta och se vad händer?

Mein
2007-12-30, 22:55
Skulle man kunna skicka Steinbergs personal för en kurs hos Ableton? Steinbergs folk är nästan lika otrevliga som RMEs. Men bara nästan.

/Mein

tublenco
2008-01-02, 22:14
Skulle man kunna skicka Steinbergs personal för en kurs hos Ableton? Steinbergs folk är nästan lika otrevliga som RMEs. Men bara nästan.

:p
Tyckte likadant men så råkade jag faktiskt ut för trevligt RME folk.
Min FF800 knasade på fw400 in/utgången och trots att garantin
inte gällde längre så fixade dom det gratis. Sen gör dom ju bra produkter.
Steinberg däremot....aldrig igen. Ett sånt bullshit företag ska aldrig få mina pengar igen. Steinberg pissar på sina kunder!

gazt
2008-01-02, 22:34
dongle är hemskt..och dessutom..om man som mig reser omkring i jobbet..och vill kunna göra musik på tåget, eller bussen eller vänthallar...så är det skräck att packa upp datorn när jag kommer hem..och tro att jag tappat dongeln...blir supernojig hela tiden..för är dongeln borta blir det ju katastrof!

Haplo
2008-01-02, 22:39
Ja dessa donglar, vet ett antal kompisar som slängde på cracken på tidigare sx varianter för att slippa skiten.

Nihad
2008-01-06, 10:25
abletons funkar mycket bra tycker jag ... jag brukar inte ha min studiodator uppkopplad, utan fixar licensaktiveringen med dendär nät-nyckel-varianten, som tar litegrann, men funkar som det ska tycker jag ...