handdator

Visa fullständig version : Hur handlar man mp3-er i Sverige?



en David
2007-12-18, 21:06
Satt här och blev sugen på lite ny musik, så jag surfade in på amazon för att kolla in en skiva jag har funderat på. Masada guitars, om det intresserar. Den finns som mp3-download. Ok, bra! tänker jag. Jag slår till! 9.99 dollar är ju inte så farligt! Nu problemet. Jag får inte köpa skiten för jag bor inte i the land of the free. Satans kukar tänker jag (ungefär) och går vidare till iTunes-helvetet som är överprissatt och har taskigt sortiment. Där finns det naturligtvis inte. CDON.com? Nej. Vem trodde det. Det är bara en grad längre ner i helvetet i jämförelse med iTunes.

Fysisk skiva tar emot, jag använder inte ens min cd-spelare. Men whatever, jag kollar. Finns inte. Inte i Sverige iaf. Så. Hur fan tänker industrin. Det här är en ren uppmaning till piratkopiering. Gör musiken tillgänglig så köper jag den. Men den finns ju inte! Var ska jag få tag på det? Någon som vet? Hjäääälp.

Högaktningsfullt
David

Baron
2007-12-18, 21:10
Menar du att prissättningen är en del av otillgängligheten?

geminister
2007-12-18, 21:14
Kolla in andra affärer, finns tonvis.

Många av dom har inga speciella restriktioner kring vilket land man får vara från.

Googla, finns massor av listor..

Happy hunting!

en David
2007-12-18, 21:21
Baron: Nej, men den är oförsvarbar. Ge mig USA-priser åtminstone. Fast i det här fallet så fanns ju inte produkten överhuvudtaget.

geminsiter: Well, ska ge det ett försök. Är sådär sugen på att pumpa in pengar i rysk maffia eller diverse skumma företag dock.

reverbsvansen
2007-12-18, 21:32
Vet inte om det funkar här, hur kvalitén är osv. Albumet kostar 8.60 dollares
Sidan ser lite "fishy" ut men det är yahoo så att alla pengar borde hamna i USA.

http://music.yahoo.com/release/29096163#

edit: det verkar som man måste installera deras spelare för
att kunna köpa musiken. Men funkar bara för windows.

edit2. alltså hoppas du hittar skivan nånstans. :) Yahoo kanske inte funkar så bra vad vet jag. Verkar som man måste installera players på de flesta sajter, även itunes ju...

edit...

:)

en David
2007-12-18, 22:25
Ok. Har försökt med yahooskiten i 1 timme nu men vågar inte genomföra ett köp igen. Har inte råd att betala för saker som inte laddas ner (om det nu drogs från mitt kort, hoppas inte det...).

Dessutom är det en vedervärdig applikation. Jag kör med torrents istället, känns säkrare.

reverbsvansen
2007-12-18, 22:31
...Har inte råd att betala för saker som inte laddas ner (om det nu drogs från mitt kort, hoppas inte det...).

Dessutom är det en vedervärdig applikation. Jag kör med torrents istället, känns säkrare.

offtopic om webtransaktioner:
Man är helt i händerna på dem när de väl har man väl skickat sina uppgifter. Jag har blivit av med pengar på Ebay för att jag betalade på fel sätt. Fick aldrig tillbaks pengarna. Det gick att cancelera de andra varorna men inte just det köpet.... iofs mitt eget fel men tycker det är rörigt ibland med webauktioner mail hit och dit.
offtopic---END---

Ang. nedladdning: Det är nog svårt kräva tillbaks pengar även om inte något blivit nerladdat... Vet inte hur man skulle bevisa att man inte laddat ner musiken. Det är ju i deras logglistor det står och de är väl omöjliga att få tag på. Om man inte får nåt slags mail om att det inte funkar.
Ett musikaliskt antimail.

en David
2007-12-18, 22:35
Well, om det dras så får det bli en läxa på kontot "kom ihåg att aldrig mer betala för musik"... Jävla idioter hela bunten, jag tänker inte ge dem ett öre innan de skärper sig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_online_music_stores - Fin lista. Vi har hela 2 alternativ som fungerar i Sverige. Och inget av dessa erbjuder vad jag vill ha. HAR NI HÖRT NU ATT JAG ÄR FÖRBANNAD!

false messiah
2007-12-18, 23:40
Det finns en del företag som ger en tillgång till en amerikansk postlådeadress, då kan man komma runt begränsningarna som en del av de här företagen har.

Men visst är det korkat, speciellt eftersom det inte är något problem att få samma musik skickad till sig som cdskiva från amerikanska Amazon.

Nihad
2007-12-28, 18:40
kan du inte lura webläsaren? om du nu verkligen vill ha skivan :) .... finns lite verktyg, sök på nätet, för att få sidorna att tro att du surfar från usa

Katzenjammer
2007-12-28, 18:55
Även om fysisk skiva tar emot kan du ju rippa till vilket format du vill och du har alltid en backup vid hd-trubbel och liknande.

Antar det är denna du vill ha Masada Anniversary Edition Vol. 1: Masada Guitars?
Mitt tips blir att köpa direkt från Tzadik. Kostar ~130kr inklusive frakt. Är väl helt ok?

http://www.tzadik.com/

deleted user
2007-12-28, 20:22
Jag fattar inte att inte alla bolag säljer sin musik som nedladdningsbar från egen server.

Liksom:

Googla -> Download -> VISA -> I spelaren (utan sketans kopieringsskydd såklart)

Hur svårt kan det vara?
(förresten, jag hatar ordet... heter det "nedladdningsbar" eller "nerladdningsbar"?)

Lindeberg
2007-12-28, 20:55
Jag fattar inte att inte alla bolag säljer sin musik som nedladdningsbar från egen server.


För att konsumenterna inte gillar att lämna ut sina kortnummer. :) Man vill köpa allt från ett och samma trygga ställe.

deleted user
2007-12-28, 21:31
För att konsumenterna inte gillar att lämna ut sina kortnummer. :) Man vill köpa allt från ett och samma trygga ställe.

Ja kanske det. Själv är jag helt okritisk till sånt. :)

Fast det finns ju PayPal t ex.

Lindeberg
2007-12-28, 21:58
Ja kanske det. Själv är jag helt okritisk till sånt. :)

Fast det finns ju PayPal t ex.

Alltså jag håller med, att sälja själv vore det bästa men de försök jag känner till som gjorts av småbolag har inte funkat. Ska man driva egen webshop för kreditkort krävs stor omsättning, annars lönar det sig inte - så har iaf jag uppfattat det hela.
Paypal är kalas men alldeles för få använder det.

deleted user
2007-12-28, 22:12
Fast jag tänker att om de stora börjar sälja på det viset så blir det standard, dvs vill man betala för sin musik går man bara ut och googlar.

De småbolag som har gjort det har ju haft en megajätte-uppgift bara i att få folk att förstå att man kan köpa de skivor man försökt med hos dom.

Oberfunker
2007-12-28, 22:55
www.klicktrack.com

:)