handdator

Visa fullständig version : Journalfilmsröst



sabe
2007-12-15, 18:45
Hur får man på bästa sätt till den typiska jornalfilmsrösten? :D

Ni vet hur det brukade låta i gammla svartvita filmer från 50-60-talet. Nån kombination av pitch och eq antar jag?

Bobbski
2007-12-15, 18:50
Börja med att tänka på hur de pratar. De hade någon föreställning om att man skulle prata på ett visst sätt för att höras i en mikrofon, t.ex. genom att prata med upphöjda och utdragna A:n.

Frrröken AaaaAAaaanderson har inte torrrrkat sig i stjärTTen idag ser jag!

eskimo
2007-12-15, 18:53
Tror det är rätt lite skruva och väldigt mycket prestation.

Prata överdriven rikssvenska, studera betoningen och melodin.
Visst kan du hjälpa det hela på traven en smula genom att speeda upp det lite (hastighet+pitch).

http://youtube.com/watch?v=S4kQDsNQef8 :)

eskimo
2007-12-15, 18:54
Jag fnissade också lite i smyg till den här:
http://youtube.com/watch?v=RgKTO3xMD-s

Bobbski
2007-12-15, 19:02
Om man lyssnar på ljudet i den första länkade filmen så är det rätt så massigt brus och knaster som låter lite sidechainat med rösten. Det duckar när han talar, och klangen på rösten är lite telefonaktig, fast inte lika överdriven som en telefonröst.

Jag tror man kan lägga lite brus och knaster på en kanal och lägga på en kompressor som styrs via sidechain av rösten, som man eq:at ungefär som en telefonröst, bara att man sänker lite istället för att skära helt, som en telefon gör. Och sen har vi ju framförandet också då såklart, som jag tror är det viktigaste av allt.

reverbsvansen
2007-12-15, 19:17
Jag tror på förutom eq och brus lite lätt distortion också. "telefondist"

eller man kan testa iallafall

Jag vet inte men testa lite längre avstånd till micken.
Det låter som det är lite rumsklang på det gamla klippet.
eller testa olika avstånd.

shit vad jag inte ska skriva inl'ägg idag här.
ofunktion i hjärnkontoret

tack för mig.. :)

Men hoppas du får rätt på det..
Vad ska du ha det till?

sabe
2007-12-15, 19:45
Ni menar att man faktiskt pratade på det sättet? Otroligt! :D
Trodde det berodde på den kassa utrustningen helt enkelt. Bara att börja öva prata så då. Någon som har några typiska ord som var hajp på 50-talet? :p

reverbsvansen: vist hör man att det är en viss karaktär på rummet i inspelningarna. Vilket kanske kan ge den där extra känslan av en gammal inspelning.

makari
2007-12-15, 19:51
Ni menar att man faktiskt pratade på det sättet? Otroligt! :D

Inte gemene man direkt, men i radio och TV uppenbarligen. Vad jag har hört så kom det från teatervärlden där man var tvungen att prata högt och tydligt för att det skulle höras i hela salongen.

Men jag håller med föregående inlägg, lite lätt "telefon"-eq och lite svag dist på det. Kanske lite svaj och knaster för att simulera kass inspelningsutrustning. Kan du få tag på nån gammal mikrofon så kanske det kan hjälpa till att få ett lite skräpigt ljud.

Bobbski
2007-12-15, 19:55
De skolades till att prata så, för att det helt enkelt var så man skulle låta för att höras bättre.
Gemene man ska inte ha pratat sådär, men jag tycker mig höra det där sättet att prata på hos en del äldre människor. Min farmor börjar exempelvis låta sådär när hon blir lite fnittrig i sina vänninors närvaro, oftast när hon pratar med dem över telefon. Fast det är nog lite som med andra grupper idag, där man tar till ett sätt att prata på när man är med sina likar, som rinkebysvenska ungefär.
Men japp, inspelningarna låter sådär för att de helt enkelt pratade på det viset :)

Bobbski
2007-12-15, 19:59
Någon som har några typiska ord som var hajp på 50-talet? :p

Den är kväsig [tuff/häftig] den!
Du är en riktig klippare [rackare?] du!
Frisportare [någon form av nyttigt levnadssätt tror jag]

Uhm.. mer kan jag inte :D

sabe
2007-12-15, 20:06
Men om det var så man pratade på TV, det blev aldrig någon trend ute i stugorna? Fast kanske ingen här på forumet som var med på den tiden och kan vittna om detta. Och ingen skulle väll heller våga erkänna. :D

Bobbski
2007-12-15, 20:37
Det var dit jag ville komma - jag tror att de pratade sådär när de ville göra sig lite speciella eller roliga. När de ville låta som stjärnorna på duken. När de ville lattja lixom yo. Så det var en trend i stugorna, tror jag.

Men det är bara en teori jag har, baserad på hur jag hört äldre personer prata med varandra när de umgås, och inget jag varit med om själv, när det begav sig :p

xis
2007-12-16, 04:59
när jag kom till sverige i mitten på 60-talet så är det just så jag fick lära mig prata svenska. jag hade en gammal lektor som lärare ute på landet. det är ett äldre sätt att tala, dvs inför publik och det överfördes till den tidiga talfilmen. jag kan fortfarande tala och så - gör speaker jobb med den rösten ibland också.

Mein
2007-12-16, 10:44
Fast jag tror att 'Knatte, fnatte och tjatte'-rösten du är ute efter är den hurtiga från 30-40talet. 50-60-tal var fortfarande stolpig men inte hurtig utan mer 'myndig'. Innan, under och precis efter kriget så hade man en idé om att journalfilmer skulle höja moralen bland medbrgarna. Det hade man minsann sett både i Tyskland och USA.

"Flaggorna vajade på Malmslätts flygfält denna stråååålande junidag! Kungen var där - prinsen var där - alla var där! Flygvapnenchefen visade stolt upp de nya flygmaskinerna för hans Majestät, som såg ut att stortrivas i folkvimlet."

Typ :)

/Mein

Clase
2007-12-16, 12:25
Inte orkat läsa alla tips i tråden, men det enda jag har att säga är: Välj rätt mikrofon. En tandberg skulle sitta fint tror jag.

leere
2007-12-16, 15:40
bandkompression är nog rätt vikigt.
sen att det mesta drevs av rör gjorde nog sitt också.

reverbsvansen
2007-12-16, 17:49
Håll för näsan, men inget helgrepp om kranen utan bara precis ute vid nästippen eller strax ovanför.

:D

låter rätt bra faktiskt.

Valfrid
2007-12-16, 18:13
Överartikulerat och "skrivet" språk (talspråk hör gatan till!). Gärna i högt tempo för att hinna med att referera sporthändelserna för radiolyssnarna. Jag tror att man kan leta lite klyschor innan du-reformen, alltså benämna personer vid deras titel snarare än namn. Redaktör H.K. Olofsson och fröken Anja Persson.