handdator

Visa fullständig version : Konvertera musik från midifil till aiff?



lucagecko
2007-12-12, 16:34
Jag ska konvera musik från mid till aiff format, men alla program som jag har hittat drar ljud på musiken. Varför? Har någon något tips att avhjälpa det?

Katzenjammer
2007-12-12, 16:47
Nu blev det nog lite förvirrat?

En .mid fil innehåller noter, alltså inget ljud i sig och för att kunna konvertera musiken till en .aiff krävs att noterna spelas med någon form av ljud. De program som du använt, antar jag, har en inbyggd ljuduppsättning som används när du konverterar filen.

När du normalt hör en .mid fil spelas upp på din dator i din mediaspelare används det inbyggda stödet i ditt ljudkort eller operativsystemet. De ljuden ligger alltså inte i .mid filen.

Real Parakeet
2007-12-12, 17:25
Kort: MIDI-filen innehåller bara information om hur en låt/slinga/trudilutt skall spelas upp av något som en inbyggs synthesizer, exempelvis ett ljudkort eller en mobiltelefon.

Ajohansson
2007-12-12, 19:11
.mid är som noter, aiff som en cd-skiva, för att vara övertydlig.

lucagecko
2007-12-13, 13:22
Jag ska göra flash-film med musik och jag har musik i punkt mid. Flash programmet kan inte bearbetar midi-filer. därför måste jag konvera till aiff eller wav. Men nu dras ljud ner på musik.

bmeeks
2007-12-13, 13:26
Testa att läsa vad som skrivits.


edit: Det är som att stoppa ett papper med noter på i en cdspelare

jgb
2007-12-13, 13:54
Men nu dras ljud ner på musik.

Vad menar du med det här? Jag förstår inte.

Real Parakeet
2007-12-13, 15:24
En lösning är att koppla en kabel från ljudkortets utgång till dess ingång och spela in ljudet som hörs när du spelar upp MIDI-filen. Men se upp för rundgång bara.

Lindeberg
2007-12-14, 08:32
Hos mig är det precis tvärtom, ljud dras upp av musik.

xis
2007-12-15, 02:37
enkel konvertering av en .mid fil till aif är att öppna i Quicktime exportera Music to Aiff.
om du pslear filen först så hör du hur det låter med GMidi ljud. Vill du ha andra ljud så får du antingen be den som har gjort mdid-filen att göra den till aduio åt dig, eller leta upp någon med en sequenserprogram, importera och ändra på ljuden där. Typ; Reasom, Cubase, Logic . . .