handdator

Visa fullständig version : Rättighetsfråga. Använda varumärken i musikvideo.



655321
2007-11-28, 19:06
Vi håller på med en musikvideo där en karaktär har på sig en tröja med hello kitty-tryck. Den syns inte särskilt tydligt och den är med i bara några sekunder totalt, men den är där. Planen är att till en början lägga upp videon på youtube och sprida på det sättet. Vad som kommer senare vet vi inte än, men det får bli ett senare problem.

Finns det risk för rättsliga påföljder av de som äger hello kitty varumärket? Vad för sorts påföljder pratar vi om i sådana fall? Ta ner videon? Eller kommer de kräva oss på pengar? Har pratat med en UK-baserad jurist som säger i stort sett att det inte är en bra idé att ha med någon annans varumärke. Samtidigt som EU-lagar gäller så har vi ju i Sverige en ganska utbredd konstnärlig frihet..

Ett annat problem är ett gosedjur som också är hello kitty som är i fokus, också ett par sekunder. Frågan är väl, spelar det någon roll, ses det som 'bara' ett gosedjur eller kommer kitty-folket bli ledsna och hata oss?


/Foad

Oberfunker
2007-11-28, 23:53
Svåra frågor det där. Har väl i grunden att göra med avvägandet hur mycket spridning man räknar med kontra vad det är värt att "åka dit".

Men så länge det inte sprider någon direkt negativ bild av företaget / varumärket i fråga kan man ju hoppas på att det bara blir att plocka ner videon om så blir fallet, men jag har bara egna antaganden att grunda detta på.

reverbsvansen
2007-11-28, 23:58
Sätt en suddig pixelfläck över bilden...kanske funkar?
Ser nog galet ut...folk kommer undra vad ända in i glödheta
är det som finns bakom pixelfläcken?
hypa det :D

hmm....dålig idé kanske...'äsch

Eller skoja lite med aftereffects fem sekunders exponering
125frames att rita och berätta på. Det är överkomligt.

Bor du i England nu??

:)

EDIT 1: Fast det är kanske överarbetat, det behöver ju inte bli nån stor
rättsprocess där ni blir förklarade livegna och att alla era tillgångar kommer tillfalla Hello Kitty för evigt. Kanske har folk sånt i sina videos hela tiden.

Är det viktigt för er att det syns att det är just Hello Kitty?
Är det närbilder?

EDIT 2: Men jag tror det är lugnt... :) dom kan omöjligt hålla koll på allt som folk gör hela tiden. Kollade Youtube och det fanns 3107 Hello Kittyklipp där så om låten inte heter just. I LOVE HELLO KITTY och ni blir jättekända med den. Som "..Hello barbie let's go party..." med Aqua.
Dom tog ju hela konceptet och gjorde en låt på det, anspelade på sex och dylikt. Det borde dom få göra tycker jag men, då blir dom väl tjuriga. Leksakstillverkarna.

false messiah
2007-11-29, 00:35
I princip täcks det av "fair use", men å andra sidan har många storbolag rätt lätt att ta till copyright. Om ni frågar dem direkt så kommer ni nog få nej eller krav på licensavgifter, men å andra sidan tror jag att risken är minimal om ni bara kör - det låter ju inte direkt som ni rituellt skändar deras varumärke, utan mer som det är något som flimrar förbi i det allmänna bruset.

(Och apropå Hello Kitty (http://gadgets.boingboing.net/2007/11/27/hello-kitty-bicycle.html).)

655321
2007-11-29, 02:04
heh, fast om jag minns rätt så blev väl aqua rätt stämda för det där i slutändan? minns dock inte hur det slutade...

men ja, det är nog lugnt. i annat fall så är det väl sjyst med lite publicitet. ;D

och nä, det är ju inte så att själva märket har en huvudroll. snarare så att någon har på sig en tröja som råkar vara kitty. kunde lika gärna varit nike, eller nåt band typ.

rev: bor i london nu. men flyttar tillbaka till malmö jan-april, och sen sthlm april-dec. lite geografisk förvirring.... =)


edit: kollade wiki nyss. mattels stämning lades ner. "The case was dismissed, and in the process, it garnered lots of media attention for the song and the band." fast då hade ju aqua ett ganska fett skivbolag bakom ryggen, säkerligen med lika feta jurister.

nåja. to be continued. arbetet med videon fortsätter iaf.

Audible Beauty
2007-11-29, 09:11
Hade jag ägt företaget bakom Hello Kitty hade jag nog varit glad för alla reklam som går att få, men å andra sidan så är ju en stor stämning också reklam om det blir en allmän nyhet.

Arete
2007-11-29, 11:50
Ja spontant känns det ganska lugnt, man ska väl för böfvelen få ha vilka kläder man vill på sig när man spelar in. Eller vadå? Måste man sy sina egna kläder för att få spela in en video? :-P

Vore väl en sak om ni hade gjort en låt som anspelade på hello kitty möjligtvis.

655321
2007-11-29, 13:13
AB: tyvärr funkar inte företagsvärlden på det sättet. de licensierar ut sitt varumärke för dyra pengar, varför skulle vi komma undan gratis? typ, enligt det argumentet.

Ulven: vad grundar du det på? är du jurist eller är det en gissning? ingen diss, bara bra att veta.

Arete: Ja som det är nu så verkar allt vara rätt lugnt, enligt de flesta jag pratat med hittills. borde nästan göra en låt enbart om fenomenet bara för det...
"hello kitty where's your titty"