handdator

Visa fullständig version : Köttigt filter?



zthee
2007-11-19, 09:53
Är det någon som har ett tips på ett köttigt och fint d.i.y filter?

Lågpass är att föredra, men om det finns bandpass, högpass och även notch så är det roligt.

EFM är lite för klena? (iaf det jag har, det låter bara mjukt).
CGS har inga som är riktigt bra? (Steiner ska jag köpa, men känns som om man vill ha ett till..).
MOTM?

Det får gärna mullra och mudda lite, samt tjuta i resonansen.

enapa
2007-11-19, 10:01
Finns det inte korv-ms-filter nånstans?

Eller glutta på sherman-filtret om det finns diy eller så..

zthee
2007-11-19, 10:07
http://www.synthtech.com/motm420.html
Där fanns det ett fint ms-20.

Sherman vore ballt. Måste kolla upp det.

http://www.synthtech.com/motm490.html
Någon som har ett 490? Låter det vaniljigt? Eller har det lite kött i sig?

kroffe
2007-11-19, 11:07
ASM-1 filtret kanske? Fast vissa delar (CA3080 t ex) kan vara svåra att få tag på...
http://home.swipnet.se/cfmd/synths/friends/stopp/asm1vcf.new.pdf

zthee
2007-11-19, 11:15
Ah, ja CA3080 är lite jobbig att hitta.

Modulix
2007-11-19, 12:37
Synthacon köttar allt finns i cgs sortiment.Men den har fel i frekvensen i resonansen eller nått.Den från cgs behöver moddas lite+lite extra grejer till köpte ett 2 units med extra färdigheter.Grymt filter varmt rekomendera om man gillar dist iaf,hehe slipper ju lägga på det bara dra upp resonansen så löser sig den biten..Fler borde kört det stuket (ett fel kanske) i sina byggen..Som sagt annorlunda filter inte den vanliga (moog upp med resonans oj inget kvar)..Mer resonans mer tryck :)

makari
2007-11-19, 12:38
CA3080 finns hos www.futurlec.com för två dollars styck.
Jag har byggt ett Steiner och ett Oakley Superladder och har A-B:at lite. Steinern är inte så jäkla fet men distar och knasar sig med mycket resonans, ibland låter det som om den "låser" på övertoner så att svepet blir meta stegvis än jämnt. En kul grej med det är annars att man kan vrida upp resonansen hur mycket som helst utan att ljudet i övrigt blir tunnt och basfattigt som med många andra filter.

Sen är det ju rätt billigt att bygga, inte så många komponenter och inga direkta specialgrejer.

Superladdern däremot låter betydligt fetare och dyrare.

zthee
2007-11-19, 13:01
Modulix, Tack för tipset! Vad är det som ska moddas i Synthacon?

Makari, Får kolla in Oakley också.

Jag har fastnat lite för MOTMs filter så här initialt. Men det hade varit bättre om de sålts som kits istället för bara pcb.. Men det är ju lätt ordnat iofs - fast man är ju lat.

ninjanicke
2007-11-19, 13:10
kanske dum fråga:
om man nu bygger ett sånthär filter... måste man då ha ett modulsystem att sätta det i
för att det ska få ström o allt sånt, eller kan man ha det stand alone?

man blir ju lite sugen på o ha ett filter stående liksom..

zthee
2007-11-19, 13:14
Om du bygger ett filter så kommer du ju vilja bygga en modular också ;)

Jag byggde ihop ett filter, en lfo och en adsr. De kör jag stand alone. Driver allt med en liten PSU som lämnar ±12V och sen kör jag in trummaskiner och synthar rakt in i konfigurationen. Funkar perfa!

Men visst kan du köpa dig en filterbyggsats och slänga ihop (+psu) och bara sätta i en låda. Det borde inte vara något problem..

odlarn
2007-11-19, 13:18
Vore fedt att bygga in det i instrumentpanelen på bilen, gott att sitta och filtrera lite musik när man långkör.

zthee
2007-11-19, 13:23
Odlarn, Haha. Jag har en sån ratt på bilstereon. Tror det ska vara en EQ-ratt. Men den funkar mer som ett lågpassfilter :D Det är skitfint att göra filterhouse i bilen när man långkör.

Oakley-modulen kostade lite förmycket - kände jag. Komponenter blir 1000:- (från elby) + PCB. Det går säkert att fixa det billigare. Men då känns MOTMs MS-20-filter bättre..?

Modulix
2007-11-19, 13:40
Synthacon har ett fel i resonansen vad jag förstått steg grej,i mitt filter sitter en cap mellan resonansen och ut tar bort mesta av steget men fortfarande lite charmigt :)..Jag är inget diy proffs köpte av en som gjort extra pcb till synthacon cgs.Med följande,AP input med dry wet ratt gryyyyymt kan låta som phaser typ.+ lp bp hp in med vridbara rattar till.Killen som gjorde extra grejerna heter megaohm.Lyssnat på ett par motm filter är väl smaksak antar jag.tycker dom låter på tok för rent och straight dock..Oakley fett som fan och billigt blir det tror jag om man kan löda lite antar jag....

zthee
2007-11-19, 14:23
Aha. Får se - om steppningen låter illa så får man väl cappa bort den. Oakley kostar 19GBP för pcbet och komponenter kostar ~140AU$ från elby. Det blir dyrt. Iofs så skulle man kunna beställa komponenter från futurlec istället och så skulle det kosta hälften. Får räkna på det och se. Ska lyssna på MOTM-filtret bättre när jag kommer hem.

Det ska ju användas till basgångar och sånt, så att det är fett känns ganska viktigt. Förmodligen bäst att man slantar upp då. Hehu!

toymolesterer
2007-11-19, 15:16
någon gång runt februari-mars kanske borg elektronik släpper schemat till fuckface 3.0.

lågpass-ringmodulator-dist-oljuds-kombo-effekt, typ.

encore
2007-11-19, 15:21
Kanske Polivoks filter?

http://m.bareille.free.fr/modular1/vcf_polivoks/vcf_polivoks.htm

Hittade det i den här tråden: http://www.99.se/syntar-sant/220648-polivoks.html?highlight=polivoks med ljudexempel (http://www.the-void.se/SYNTHLEK/Polivoks%20demo%201.mp3).

zthee
2007-11-19, 15:59
Ska ta och lyssna på polivoksen, får se om det är något för mig. Har för mig att jag fick en länk till en ganska enkel ritninga av det förut.

Men jag börjar mer och mer snöa in på oakley-filtret. Om det låter fett och dyrt - ja då är det nog det jag vill ha. Det är köttigt nog för mig :)

Clase
2007-11-19, 17:15
Gått i dessa tankar också faktiskt (men nu blev det en x0xb0x tillslut ändå) och har nog kommit fram till att Oakley är det som gäller. De kommer ju snart med något som jag tror kommer vara ett MS-20 filter också (fast splittat då dvs 2 moduler behövs för att härma det ordentligt).

zthee
2007-11-19, 17:18
Jag har lyssnat på ljudklippen från MOTM och Oakley nu. Gillar Oakleyn men än jag gillar MOTMen måste jag säga. Låter verkligen tjockt!

Får bli ett sånt. Undra om man kan beställa utan pottar och sånt från Elby. Får maila och fråga..