handdator

Visa fullständig version : Lyssnar du på musik?



jgb
2007-11-07, 08:10
Dvs inte som bakgrund till något annat, utan enbart lyssnar på musiken? Inte gör något annat.

För mig händer det, men alldeles för sällan. Oftast är det när jag har köpt en ny skiva, första lyssningen brukar jag lägga mig i soffan och bara lyssna. Senaste skivan som jag gjorde det med var Kents senaste.

Annars blir det som sagt alldeles för sällan, utan musiken förpassas mer till bakgrundsljud.

TMB
2007-11-07, 08:50
Förr om åren gjorde jag det, speciellt mycket i tonåren, fast numera händer det mer sällan. Man är mer stressad idag känns det som och man tar sig därmed inte tid till aktiv lyssning på det sätt du beskriver. Sedan spelar det ju in att jag inte inte har någon stereo uppsatt utan sitter för det mesta vid datorn :D Dessutom så tycks det som många skivor inte gjorda med ett genomgående tema idag som 'kräver' lyssning av hela skivan. Fast ibland så sluter man ögonen och lutar sig tillbaka och njuter av låten som går i lurarna.

Dock så har jag ett litet 'handikapp': Jag lyssnar aktivt hela tiden egentligen. Därför blir jag otroligt irriterad på repetitiva företeelser i min ljudmiljö. Reklamradio är tex helt uteslutet. Jag kan inte höra samma låt en gång per en eller två timmar per dag i flera veckor med mellanliggande reklam. Men det gäller även saker jag tycker om, tex kollegan lyssnade på Pink Floyds varje dag på jobbet och vi hade inga hörlurar på den tiden och även om jag älskar dem till döds så blev jag skitless på att höra samma sak dag ut och dag in. För honom så var det bara ett skval i bakgrunden.

axelwaad
2007-11-07, 08:57
För bara några år sedan så lyssnade jag väldigt mycket på musik för lyssningens skull.
Detta var iof 'lyssningsmusik' typ herbie, yes, king crimson, banco osv. Men nu förtiden lyssnar jag aldrig, eller yo när jag hade min ipod lyssnade jag ibland. Men jag blev så less på musik, nästan illamående, så jag slutade. Nuförtiden har jag så lite tid, så den lyssningen som görs är mest på mina synthar när jag gör musik. Däremot, på jobbet, så har musiken hittat tillbax. Det är pinsamt när man slölyssnar på något och kommer på sig själv att sitta och tittaupp i taket, trumma på bordet och sjunga med. Speciellt när man sitter vid ett fyra-bord på ett kontor. :)

PeterH
2007-11-07, 09:13
Mjo, känner igen det där.

De tillfällen då jag verkligan kan lyssna är dels på väg till och från jobbet, promenar ca 30 minuter varje väg, dels på kvällen när jag ska sova, men då slocknar man ju oftast efter 10 minuter...

Som synes sker dessutom allt lyssnande i iPod, de flesta CD-skivor lyssnar jag inte ens på innan jag rippar dom.

Bjollsing
2007-11-07, 09:55
Det händer inte allt för ofta att jag verkligen lyssnar på musik i annat än analys syfte nu för tiden. Sen jag började jobba med att producera musik har jag känt att mitt musiklyssnarbehov sjunker beroende på hur mycket jag jobbat med egna produktioner.

Enda gången jag verkligen kan koncentrera mig på att lyssna är när jag åker buss eller tåg, då i mp3-spelare och med väldigt mycket bakgrundsbuller.

Däremot så kommer det nästan alltid musik ut ur mina högtalare även när jag inte jobbar men det blir mest som bakgrundslyssning när jag pluggar...

Frebrik
2007-11-07, 10:15
Det är så jag i allmänhet lyssnar på musik, om jag gör något annat föredrar jag oftast att ha tyst omkring mig. Jag brukar "fylla på" hjärnan med musik någon gång i veckan, då blir det lyssnande ett antal timmar i sträck, bara lyssnande.

Mein
2007-11-07, 10:27
Jag lyssnar nästan enbart på musik när jag kör bil. Då är det oftast två varianter som gäller.
1. "Va?, har den låten redan varit?" Skvallyssnar/sitter i telefon/tänker på annat
2. "Shit, är jag redan framme?" Skitbra musik! Vissa skivor triggar denna nerv direkt.

På jobbet är det strömlinjeformad musik som gäller, dom gånger det öht blir nån. Ska jag koncentrera mig är hissbetonad fusion rätt bra. Inga ben i den musiken. :) Rippingtons är ett bra exempel.

Sitter i samma rum som en Trance-galning på mitt jobb. Det är också han som har kommandot över den gemensamma högtalaranläggningen. Fredagar efter 12 är det mycket "untz" och det dödar alla ambitioner på att göra nåt vettigt. :) Iofs klart bättre än Iron Maiden-klubben på vårt andra kontor.

/Mein

odlarn
2007-11-07, 10:39
Förr var det mycket ligga i soffan och lyssna.
Nu är det när jag kör bil själv längre sträckor.

kroffe
2007-11-07, 10:54
Det är tyvärr sällan jag sitter och lyssnar aktivt, men däremot lyssnar jag på musik gående till och från jobbet i min ipod vilket tar 40 minuter av min tid varje dag. Och det är riktigt skönt - att lyssna på nåt mer soft på morgonen när man nästan går i sömnen och sen smälla på nån techno eller synt-rökare på väg hem sen för att peppa... särskilt hemvägen på fredagar brukar vara extra uppåt. :)

geminister
2007-11-07, 10:54
Dvs inte som bakgrund till något annat, utan enbart lyssnar på musiken? Inte gör något annat.

För mig händer det, men alldeles för sällan. Oftast är det när jag har köpt en ny skiva, första lyssningen brukar jag lägga mig i soffan och bara lyssna. Senaste skivan som jag gjorde det med var Kents senaste.

Annars blir det som sagt alldeles för sällan, utan musiken förpassas mer till bakgrundsljud.

iPoden och inget annat på buss eller när man promenerar är en daglig ritual här!
Fast det kanske inte räknas? :)

QuickEye
2007-11-07, 11:20
Iom att jag har inte så mycket fritid numera har jag ändrat på hur jag lyssnar på musik. Jag lyssnar på hela plattan när jag får den hem. Det händer oftast inte på stereon, dock. Antigen på min dator eller på iPoden när jag åker kommunalt. Köpte SoundSticks för datorn, och det lirar hyffsad! Jag störs mycket av backgrundsbuller i trafiken, så satsades jag på Shures öronpropp-hörlurar. Även när jag läser på tunnelbanan har jag hörlurarna i öronen utan musik: skönt att slippa buller. Och när jag lyssnar på en låt så föredrar jag att lyssna klart, även om detta betyder att jag går saktare eller rentav väntar utanför butiken, t ex. :p

Tyvärr har jag svårt att koncentrera mig på jobbet när musiken är på. Den enda som jag kan lyssna på (eller snarare bara passivt höra) medans jag jobbar är progressive house. Annars tycker jag inte om bakgrundsmusik och kan inte bakgrundslyssna. Jag föredrar musik som man måste lyssna på aktivt, men det kan jag inte göra när jag jobbar.

TMB: det är likadant för mig. Jag kan koncentrera mig på en sak i taget, så musik och buller stör mig när jag jobbar eller läser, osv. Radio är uteslutet för mig: reklam, snack och repetition kan jag inte stå ut med. Jag håller med om att numera finns det inte många skivor man vill lyssna på helt. Synd, tycker jag.

[Edit]: Ang att lyssna på hela plattan när jag får den hem: den enda plattan jag kunde inte lyssna igenom helt är My Bloody Valentines "Loveless" platta. Efter andra försöket ett år senare orkade jag, till slut, och numera älskar jag den så mycket att jag lyssnar på den minst en gång i veckan. Man upptäcker bar musik om man ger sig tid att lyssna, tycker jag.

lasselu
2007-11-07, 12:09
Hela mitt liv fram till för bara något år sedan har det varit koncentrerat lyssnande med hörlurar i soffan som gällt...nuförtiden blir det mest i iPoden till och från jobbet samt chillout-kanalen hos di.fm som skval på jobbet...

enapa
2007-11-07, 12:24
Jag lyssnar mycket till och från, brukar mest vara efterjobbet när jag behöver rensa skallen, och ca 3ggr per år som jag verkligen har dille på nån skiva.

Inte ens när jag åker tåg så orkar jag lyssna igenom en hel skiva, finns så mycket i ipoden, brukar fixa 40min sen hellre nån talbok faktiskt... jag tänker mycket när jag lyssnar på musik... hör jag en talbok kopplar jag av...

reSet
2007-11-07, 14:01
Dvs inte som bakgrund till något annat, utan enbart lyssnar på musiken? Inte gör något annat.

För mig händer det, men alldeles för sällan. Oftast är det när jag har köpt en ny skiva, första lyssningen brukar jag lägga mig i soffan och bara lyssna. Senaste skivan som jag gjorde det med var Kents senaste.

Annars blir det som sagt alldeles för sällan, utan musiken förpassas mer till bakgrundsljud.

med cd och mp3 är man ett klick ifran dom där 3 sekunderna man gillar i en lat... men flera talamodsmil fran det där kompletta albummet...

ända sen jag plockade fram kassettbandspelaren, har det ändrats helt här hemma:
man maste ju vänta i tystnad när man skippar/spolar - fram/back

alltsa "zappas" det inget... jag lyssnar igenom hela band som spelas in, eller av :)
har till och med köpt en liten kassett freestyle!

jag LYSSNAR alltsa pa musik igen. :cool:

reSet
2007-11-07, 14:04
edit:
det är som att tiden man gav till musiken som nu sparas med MP3 och CD, investeras i annat än musik...

krossgrus
2007-11-07, 16:04
Jodå, minst en gång i veckan måste man ju sminka sig, ta på sig Dräkten och gå in i templet för att offra lite flimmerhår till musikgudarna.

en David
2007-11-07, 17:57
Egentligen inte. Mer som bakgrund till diverse sysselsättningar. Ganska tragiskt egentligen. Men iPoden på väg till skolan blir iofs en halvtimme*2 per dag.

compute
2007-11-07, 19:18
Samma här, förr bara lyssnade jag iaf nån timme per dag, nu är det till och från jobbet. Vilket iofs är en förbättring från innan jag köpte podden, då lyssnade jag inte alls under en period.

På kassettbandens tid fick låtarna möjlihet att växa på ett annat sätt, nu måste dom slå till direkt för att få en andra uppspelning..

olivetti
2007-11-07, 19:49
Lyssnar sällan aktivt.
Och det irriterar mig, för det handlar om stress och att jag inte tar mig tid att i lugn o ro lyssna som man gjorde förr. Precis som en del av er redan varit inne på.
Enda tillfället är till o från arbetet på cykeln, vilket ger ca 50 min effektiv lyssningstid per dag. Så jag får väl vara nöjd med det.

neriks
2007-11-07, 19:58
Jag lyssnar nästan bara aktivt ... Jag klarar sällan av att lyssna på musik när jag åker bil eller jobbar så enda sättet för mig att lyssna på musik är att faktiskt dedicera tid åt det. Jag tycker det är extremt rogivande att sätta sig i fotöljen framför stereon, hälla upp en iskall öl, släcka belysningen och luta sig bakåt ... och bara lyyyyyyysna :)

puckeln
2007-11-07, 20:00
Lyssnar oftast som bakgrund men musiken snor alltid min uppmärksamhet och jag glömmer bort vad jag höll på med.

Dx200
2007-11-07, 20:12
Lyssnar nog på iPod varje dag i tunnelbanan. Det låter nog lite pretentiöst men ofta när jag lyssnar, speciellt på elektronisk musik så sitter jag mest och funderar på vilka synthar som kan tänkas användas eller liknande, vilket tyvärr gör att jag missar att bara lyssna på själva låten.

Ajohansson
2007-11-07, 22:19
Väldigt o-ofta kom jag precis fram till. Ledsamt, men jag har faktiskt inte ens lyssnat igenom de fyra senaste skivorna jag köpte. Alltså, jag har inte lyssnat på dem utan att göra annat samtidigt. Skulle önska att jag lyssnade mer på musik..

Ett tag sprang jag ständigt omkring med en iPod, alltid alltid alltid, blev ganska isolerad av mina hörlurar. Problemet var att musik blev så sönderlyssnad, och jag började zappa jättemycket. Så nu lyssnar jag aldrig på musik i portabel musikspelare, förutom när jag springer.

Arete
2007-11-07, 22:35
Lyssnar aktivt mindre än jag gjorde i tonåren känns det som. Fast lyssnar ändå rätt liknande... i tonåren satt jag gärna och hade musiken på samtidigt som jag läste en bra bok, då kunde man fokusera på den av de två som var bäst för tillfället :-)

Jag lyssnar fortfarande aktivt när jag känner för det dock... brukar ha winamp på random rätt ofta, kommer det nån bra låt från ett bra album så kan jag dra på det och bara sitta och lyssna och stirra ut i tomma intet. Ibland kan jag ha det helt tyst i flera dagar utan att tänka på det, ibland musik som bakgrund utan att bry mig.

Jag älskar fortfarande album, om jag lyssnar aktivt så vill jag oftast ha ett riktigt album att lyssna på i rätt ordning.

TMB
2007-11-08, 00:20
Jag älskar fortfarande album, om jag lyssnar aktivt så vill jag oftast ha ett riktigt album att lyssna på i rätt ordning.Samma här. Only way to listen. Även om det är blandad kompott på utbudet i mp3-spelaren så vill jag lyssna på varje artists hela skiva i ett sträck. Shuffle måste nog vara den absolut minst använda funktionen i någon mp3-spelare jag använt :D

Tomas Johansson
2007-11-08, 07:02
jag ger musiken extra koncentrerad tid när jag reser, åker ganska ofta 30 + 30 mil med buss och ser då till att jag dels har en massa "nödvändigt" i min iAudio XL5, dels har något nytt att utforska - med 30GBs utrymme finns det litet svängrum. Om man som jag gillar bootlegs och undercover-inspelningar av konserter av gamla stofiler från förr, blir ingen restid tråkig igen.

En ny "metod" som jag hittat för koncentrerat lyssnande hemma är att kolla på konsert DVD:er, istället för att spela en PGabriel CD för 1000:e gången kollar jag på konserten istället.

Audible Beauty
2007-11-08, 10:09
När jag åker buss eller tåg kan jag sitta och bara lyssna koncentrerat på musik, men annars blir det oftast i bakgrunden till annat. Leker DJ på förfester och då blir det ju musik med drickande i bakgrunden istället för tvärt om.

Real Parakeet
2007-11-08, 10:54
Hemma lyssnar jag sällan på musik. Jag har stereon på övervåningen men om jag "håller på med något" så är jag oftast på nedervåningen. Och när jag hller på med något så lyssnar jag oftast på en talbok. Jag vet inte riktigt när jag skall lyssna på musik. På vardagarna jobbar jag och när jag kommer hem trött som en vinbärssnigel vägrar jag att lägga mig ens 5 minuter. Skulle jag sätta mig i soffan och lyssna på musik då skulle jag bara somna. Och det vill jag inte. Och på helgerna är det alltid något projekt på gång. Om jag inte har något speciellt inplanerat så blir det oftast en film eller två så det blir liksom inte tid över till musiklyssnande hemma.

I bilen är det en anna femma. Antingen lyssnar jag på P1 eller så lyssnar jag på musik. Jag är den typen som kan ta en extra sväng bara för att kunna få lyssna klart på en bra låt. ofta spelar jag samma låt flera gånger i rad. Jag har en rätt bra originalstereo i bilen. Det är 8 högtalare (diskant i instrumentpanelen, mellanregister/bas i fram- och bakdörrarna samt bas och diskant i hatthyllan) och så har jag kompletterat med en 8" aktiv subba i skuffen. Det gör att jag kan spela på ganska högt utan att det låter illa. Okej, en finnig 18-åring i en stylad Volvo 740 GL hade nog fnyst åt detta, men jag har andra saker att bry mig om än hur jag framstår inför kompisarna. Så bilen är min musikzon. Jag har cirka 35 minuters resa till jobbet och när jag åker själv blir det musik eller P1 för hela slanten och lite till. :D

I.R.
2007-11-08, 21:24
Lyssnar allra helst live, så det är både titta, lyssna och interagera. Det blir lite i iTunes också ibland, både som bakgrund och aktivt lyssnande, ibland växlar jag mellan dem under gång s.a.s. Men iPoden samlar damm och radioskvalet är närapå outhärdligt, det är bara plastigt skräp eller utslitna klassiker.

reSet
2007-11-09, 16:52
Leker DJ på förfester och då blir det ju musik med drickande i bakgrunden istället för tvärt om.

HAHA!!
Clockrent och sant!!

android
2007-11-09, 19:27
Lyssnar nog väldigt mycket på musik egentligen. Fast inte så ofta helt fokuserat, utan det blir snarare att man sätter på en skiva medans man diskar eller surfar eller jobbar eller läser en bok...
De 10 minutrarna jag promenerar till och från jobbet är dock oftast ganska så fokuserad lyssning. Bra lurar och tråkig gångväg gör att man inte har så mycket annat att bry sig om.

moenia
2007-11-15, 10:18
Jag tror inte jag klarar en dag utan musik. Må det ligga i bakgrunden - bara det är musik. Jag tycker det finns alldeles för mycket bra musik för att INTE lyssna på den. Det känns som man tar ifrån musiken dess värde om man inte lyssnar på den. Får nästan lite skuldkänslor.

På skolan har jag alltid igång Screamer Radio och väljer webbradiokanal efter behov.
När jag pluggar hemma har jag också igång musik. Egentligen kanske jag inte borde ha det, då jag lätt distraheras om plötsligt en riktigt bra låt drar igång. Då måste jag sluta jobba för en stund och lyssna färdigt på låten innan jag kan fortsätta. Ska jag då skita i musiken så måste det vara relativt tyst och lugnt omkring mig. Jag blir också lätt störd av en stökig skrivbordsmiljö. Mycket som spelar in...

När jag är ute och går lyssnar jag aktivt. Då vill jag ha musik som passar mitt humör och mitt gångtempo. Om jag får för mig att dra en joggingrunda så laddar jag alltid över lite skön drum n bass till mobilen. Dels är det riktigt drivig musik, och dels går de flesta dnb-låtarna i ca 180 BPM. Jag har nämligen mätt och sett att jag joggar i ungefär 180 BPM.
En gång försökte jag jogga till 140 BPM-techno, men det gick inte. Aaaalldeles för segt för mitt tempo! Jag kan bli riktigt avtrubbad om jag inte kan jogga i takt med musiken.

rhesus
2007-11-15, 10:41
Enda tillfället är till o från arbetet på cykeln, vilket ger ca 50 min effektiv lyssningstid per dag. Så jag får väl vara nöjd med det.

Är du inte rädd att bli mulad av en bil eller buss när du cyklar med hörlurar?

Valfrid
2007-11-15, 10:49
Jo, jag lyssnar mycket aktivt. Dom enda gånger jag inte gör det är:
• På fest, förfest, efterfest.
• Monotont, outhärdligt arbete.
• Då jag inte väljer själv.

En grej till: Jag har märkt vilken klart mycket starkare upplevelse musik ger om man har varit utan den ett tag. Jag har börjat svälta mig själv innan jag går på konerthuset nu för tiden, för att få ur mer av upplevelsen. :)

PF
2007-11-15, 12:57
Jag har nämligen mätt och sett att jag joggar i ungefär 180 BPM.
En gång försökte jag jogga till 140 BPM-techno, men det gick inte.

:cool:

Olle Truck
2007-11-15, 12:59
När jag kommer hem från jobbet lyssnar jag på musik på min stereo. Jag läser typiskt tidning samtidigt men jag räknar det ändå som aktiv lyssning. Jag köper fortfarande CD och vill lyssna i en hyfsad stereo, på ganska hög volym. På helgerna lyssnar jag ännu mera. Sen sitter jag och mina kompisar typiskt och lyssnar på musik, hysat aktivt, alltså vi sitter och lyssnar, kommenterar musiken och väljer aktivt, om vi typ är hemma hos nån och dricker öl. Jag lyssnar aldrig på jobbet och har ingen mp3-spelare.

moenia
2007-11-15, 14:18
:cool:

Jag vet, nördigt. Men det är viktigt för mig! :confused:

hasse_fx
2011-11-30, 21:49
Bumpar B.C-tråd istället för att skapa ny :)

Hur mycket lyssnar ni på musik (när ni inte skapar)? Hur mycket lyssnar ni någorlunda "aktivt", som jgb frågar om i tråden och hur mycket är passivt (men självvald lyssning, inte att någon annan skränar på med radio eller grannens Tomas Ledin-orgier ;))

När jag var som mest engagerad så var passiva lyssningen i stort sett noll - istället var riktig tystnad väldigt uppskattad. Så har det förblivit, nästan - även om 4.33 är överlägset den största hiten...

SkroefAudio
2011-11-30, 21:54
jag vill säga att musiklyssnandet många ggr är det som är huvudsysslan, dock kombineras det ofta med lite slösurfande eller lite alkohol typ...några timmar om dagen skulle jag vilja påstå... iband kan det gå dagar utan att jag aldrig lyssnar på en hel låt utan bara letar efter något intressant.... passiv lyssning, det håller jag på med hos vänner.

olivetti
2011-11-30, 22:10
Är du inte rädd att bli mulad av en bil eller buss när du cyklar med hörlurar?
Svar sent om sido. Känner mig hyffsat säker. Öppna lurar, Koss, samt bra cykelvägar här i Västerås. Sen får man ju vara uppmärksam och ta det lugnt.

Panyxd
2011-11-30, 22:15
Jag lyssnar musik när jag blir nostalgisk. Det inträffar när jag har druckit för mycket kaffe. Det är rätt praktiskt i o m att "för mycket kaffe" är det stadie då man inte längre kan göra någonting själv, knappt gå kanske. Då är man en utmärkt lyssnare.

SYN7HOR
2011-11-30, 22:27
Sällan, men det händer. Jag är i regel för stressad och måste göra minst tre saker samtidigt.

Senast jag la mig på soffan för att bara lyssna var några månader sen. Det var på Erik Saties Gymnopedies. När trean går igång (första tonen som "bryter igenom" börjar jag gråta som faen. Gråter som ett barn i flera minuter. Skumt men ljuvligt. Tyvärr kan jag inte återskapa den känslan jag fick då. Låten är fortfarande fantastiskt vacker (3:an alltså), men tårarna kommer inte.... :(

farbror synt
2011-11-30, 22:46
Jag kan inte "skval-lyssna" på musik alls, utan ska jag lyssna måste jag göra det ordentligt,
dvs utan att göra nåt annat under tiden (undantaget är väl att typ köra bil isf). Därför
måste jag ta mej tid att göra det, men det blir väl ändå åtminstone en par ggr om dan iaf.

Katsuragi
2011-11-30, 22:55
Jag kan inte "skval-lyssna" på musik alls, utan ska jag lyssna måste jag göra det ordentligt,
dvs utan att göra nåt annat under tiden (undantaget är väl att typ köra bil isf). Därför
måste jag ta mej tid att göra det, men det blir väl ändå åtminstone en par ggr om dan iaf.

Exakt så känner jag också, att ha musik som bakgrundsljud medan jag sysslar med annat funkar inte, då tappar jag till slut helt fokus på allt utom musiken ändå. I bilen håller jag mig till P1.

rymdeko
2011-11-30, 22:57
Är det musik jag gillar lyssnar jag alltid aktivt och analyserar den. Är det radioskval eller musik jag ogillar försöker jag stänga av den delen av hjärnan som tar emot signalerna.

Sillen
2011-11-30, 22:59
Jag vill ju mer än det blir... Bilen räknas inte?

Det är knepigt men att sätta sig och ta in genom ett par lurar är ganska ro givande. Önskar bara jag hade mer av den musiken jag vill höra om jag ska göra detta. Det har bara funkat med den musiken man varit insnöad på, förr. Jag antar att det är samma nu. Menar bara att jag kan nog sätta mig och ta in ett album rakt av. I lurar utan att distraheras om jag är genuint intresserad av det som sker.

För var det lättare. Då var man mer lockad av det. Men nu finns mycket som kan störa och jag ser inget hinder att förströelse musik lyssnas medians man diskar eller läser något... Men en sak som jag tror är viktigt är att man har något att ta till för lysning.

Personligen lockas jag inte av spotify och liknande.. Just för att det blir on off lyssnande.. Hipp som happ..

Men jag ämnar bättra mig. Jag ska ta mer tid att ta in saker igen.

hasse_fx
2011-11-30, 23:06
...en följdfråga på vägen... Kan/vill ni lägga från er "yrkesrollen" när ni lyssnar koncentrerat eller cirklar tankarna (ohjälpligt) kring analys, av det tekniska och/eller musikaliska? :)

Edit: Läs yrkerollen snarare som "den skapande rollen"

Sillen
2011-11-30, 23:14
Det beror på.... Ibland kan det kanske vara bra att klippa gräset medan man lyssnar?

Men mest beror det på varför jag behöver lyssna... Och vad som analyseras beror på vad jag hör.. Det är inget jag bestämmer sig för att göra. Svårt att svara på då jag inte kan påstå att jag har en rutin. Det finns väldigt mycket faktorer som tagit glädjen ur lyssnandes men man får hitta tillbaka.

The Introvert
2011-11-30, 23:44
Jag vet att jag inte längre kan lyssna på musik på samma sätt som när jag var "oförstörd", dvs när det var ett mysterium för mig hur vissa ljud skapades. Men jag har kommit fram till att det inte gör något.

När jag skrev det här drabbades jag av scriptum vu, dvs känslan av att jag redan skrivit det i tråden. Men jag orkar inte söka nu.

99JJQ
2011-11-30, 23:59
Lyssnar nog ganska mycket:
Buss till och från jobb, en timme, hård techno eller annat elekroniskt i mobilen, långa mixar jag laddat hem.
Om jag skall försöka stänga ute kaoset och frustrationen och få något jobbat på jobbet, samma musik eller ännu hårdare eftersom jag är gymnasielärare.
Vid matlagningen och tillmysandet innan/medan min fru kommer hem, jazz eller soft elecroniskt på vinyl, typ en timme.
Trance och acid klassiker i lurar om jag pimplat vin på kvällen.

Lucarno
2011-12-01, 06:14
Jag kan inte "skval-lyssna" på musik alls, utan ska jag lyssna måste jag göra det ordentligt,
dvs utan att göra nåt annat under tiden (undantaget är väl att typ köra bil isf). Därför
måste jag ta mej tid att göra det, men det blir väl ändå åtminstone en par ggr om dan iaf.
Great :)

Musik i bil är en no-no för mig. Det blir inte bra. Dessutom kan det ju ta bort från upplevelsen av att köra / färdas i bil, i sig själv. De meditativa och soothing billjuden kan komma bort och försvagas av musiken som i sig inte kan komma till sin rätt den heller.

Jag brukar ofta lyssna på musik inne i huvet. Alltså från minnet och från fantasin och sånt där inne i hjärnsystemet. Funkar bra och stör inte andra, för tankeläsning finns bara i fantasin vad än en del virrhjärnor må påstå aldrig så envist och övertygat.

Men om det kan räknas som lyssna är väl öppet till tolkning, öronen är ju inte involverade liksom...

Säkert många här som även de lyssnar på musik på det sättet kan jag tänka mig http://i41.tinypic.com/2rpbfj7.png

SkroefAudio
2011-12-01, 06:20
tycker nog en bra skiva med ett ok ljudsystem under en körning kan förhöja bilfärden... har kört runt i några större tyska städer med helt klart positivt intryck.

jazzdoktorn
2011-12-01, 07:40
En timmes promenad till jobbet och lika långt hem gör att jag kan lyssna på musik på riktigt.
Hemma blir det sällan eller aldrig.
Har svårt för skvalet på radion om det inte passar i sammanhanget, typ man är ute och åker lastbil eller något.
När jag för några år sedan upptäckte Grateful dead och Pink floyd så öppnade det upp en hel värld med långa jamsessions som jag åker in helt i.
Fantstiska musikaliska upplevelser som låter olika varje gång man lyssnar på dom.

Jag lyssnar på musik igen!

deleted user
2011-12-01, 08:24
Jag lyssnar extremt mycket på musik, undantaget är när jag själv är i mina mest kreativa perioder, då är det mest det man håller på med som gäller.

Sätter mig sällan och bara intensivlyssnar och tycker inte heller att det behöver vara ett "bättre" sätt att lyssna. Man måste inte lägga pannan i veck och superkoncentrera sig på det man hör.

Musik kan kännas lika mycket när man sitter och pysslar med annat. Jag tror till och med att det kan öppna sinnena.

charliecrash
2011-12-01, 08:51
Jag har kommit in i en period av att jag lyssnar in mig på en stil och sen bara matar på med mer och mer. Det går MYCKET tid till musiklyssnanden - även om jag gör annat under tiden, jobbar t.ex.
Just nu råkar trancemixar av van Buuren vara i total dominans. Holländarna kan det där...

Det där med att andaktsfullt pussla fram en cd och placera sig på exakt lyssningspunkt i vardagsrummet medan slutstegen värmer upp, tror jag inte jag kommer längta efter igen.
Man kan ju göra så mycket annat medan ens favoritlåtar spelar i en bra anläggning.

Däremot lyssnar jag oerhört kritiskt till musik i studion - it makes sense :)

Olle Truck
2011-12-01, 11:24
Spottan oftast nuförtiden. Jag har fått klagomål av granne. Satt och lyssnade på Lords of the Underground när han knackade på och sade såhär: "Jag älskar också musik, men jag orkar inte längre, jag kan höra hi-haten upp till mig." Han måste ha gått och lidit länge. Men då inte i tysthet längre.

Ashaz
2011-12-01, 12:48
...en följdfråga på vägen... Kan/vill ni lägga från er "yrkesrollen" när ni lyssnar koncentrerat eller cirklar tankarna (ohjälpligt) kring analys, av det tekniska och/eller musikaliska? :)

Edit: Läs yrkerollen snarare som "den skapande rollen"

Jag analyserar rent reflexmässigt. Speciellt om något sticker ut på ett intressant vis.

Jag lyssnar nästan jämt på musik. Både passivt och aktivt.
På jobbet blir det semi-aktivt, då mitt jobb i princip inte kräver någon mental närvaro. Så jag lyssnar på musik med hjärnan och knapprar tangentbrd med fingrarna.

Just det aktiva lyssnandet är anlendingen till varför jag gillar vinyl. Det blir liksom en cermoni. man plockar fram en skiva och lägger försiktigt på den på skivspelarn. Snurrar igång och placerar sig andaktsfullt i soffan och bara lyssnar.

Lindeberg
2011-12-01, 16:38
Japp, LP-skivor på stereon när ungarna somnat.

Mein
2011-12-01, 20:52
Jag kan ärligt inte säga senast jag "bara lyssnade på musik", alltså släckte och helt bara lyssnade på musik. Visst gjorde jag det när jag var inlagd på sjukan för ett år sedan men då hade man ju annat att tänka på också.

Det är fortfarande så att jag bara lyssnar i bilen och har 'brus' på jobbet eller hemma. Vet inte riktigt varför men jag har inte ro att bara lyssna - tror att det är nån sjuk inställning om att det är tidsförstöring/har ju så mycket annat att göra/hinner inte/måste höra om barnen ropar, eller annan dåligt ursäkt.

Väl i bilen är det ofta energimusik på morgonen och lite softare på kvällen. Tribal tech eller Rammstein vid 6 på morgonen är helt ok med lite kaffe.

Diagnos någon? :)

/Mein

reSet
2011-12-02, 02:49
kvart över gubbe? jag är ju ingen doktor, men jag skulle vilja ge dig recept på tävlingsblommor. du kan få direkt kontakt med min doktor om du vill..... det brukar hjälpa en att "komma in i musiken" på ett djupare plan.... ochöööö dom bästa föräldrarna jag vet går på samma medecin som jag :D

lyssna på musik bör man, annars ingen musik gör man.

oljud
2011-12-02, 03:51
Jag lyssnar ganska mycket på min musik. Trodde inte andra göra det men har hört från en till nyligen. Skönt att man inte är knäpp!

Mein
2011-12-02, 08:08
kvart över gubbe? jag är ju ingen doktor, men jag skulle vilja ge dig recept på tävlingsblommor. du kan få direkt kontakt med min doktor om du vill..... det brukar hjälpa en att "komma in i musiken" på ett djupare plan.... ochöööö dom bästa föräldrarna jag vet går på samma medecin som jag :D

lyssna på musik bör man, annars ingen musik gör man.

Hehe, jag var så dålig i Biologi så jag har aldrig kört med annan doping än etanol. Jag får helt enkelt skylla på en krävande omgivning tills vidare. :)

/Mein

reSet
2011-12-02, 09:16
hehe :) etanol? fick googla fram det! heavy hardcore shit!!!! :kaaka:
jo, det ar enkelt for mig som lever singel-och-barnlos loppan, trotts att jag ar fem i halv gubbe nu for tiden <3 man maste ju hitta karlek nagonstans. musiken brukar oftast vara givmild och sexig. Inte bara eran eller min...

Jag kan liksom inte "hora" musik, jag maste lyssna, hela min kropp gor det. sa fort den fardas i luften runt om mig :D

Ojlud: klart att du inte ar knapp!!! hur fan ska man ta sig fram om man inte djupanalyserar sit stash liksom? repeat1 till you repeat next1! ;0

Erik G
2011-12-02, 14:55
Intressant läsning - förvånansvärt många använder begreppen "CD" och "Skiva". Oväntat på 2000-talet.

Jag lyssnar, liksom de flesta andra, sällan aktivt. På fritiden är det mycket barn och hushållsarbete.
När jag är ensam hemma (av hänsyn till hustrun, som inte delar min musiksmak) eller när jag gör långa bilresor, då plockar jag fram skivor med Berlin School eller Progressive/Symfonirock.
I går lyssnade jag på "Awaken" med Yes - började nästan gråta så vacker det var :-)

Oortone
2011-12-02, 20:06
Älskar att lyssna koncentrerat i hörlurar (hyllat av såväl Björk som bub hund i en låt var) och det blir främst CD eller iPod. Vinyl gärna men spelaren står lite dumt till så det blir mer sällan.

Problemet är bara att jag somnar för lätt. Det var lättare förr när man sov till 13 och var hur vaken som helst på kvällskvisten.

raoul flutter
2011-12-02, 22:16
Jag lyssnar tills någon i övriga familjen låter så här:

STÄNG AV!

Men de gillar inte Uwe Schmidt och Squarepusher lika mycket som jag! Då blir det eventuellt hörlurar.

Annars så lyssnar jag mycket på bara en artist under en viss period. Tycker om att lyssna in mig ordentligt på artister, men det blir inte lika mycket nu som förr. Det tar lite tid att lyssna in sig på US-katalogen!

MK Ultra
2011-12-02, 22:24
När jag bara lyssnar på musik så är det ofta ambient eller instrumental chill-out när jag lägger mig. Komma ned i varv.

drifter7508
2011-12-02, 23:57
Lyssnar på musik jämt. Det jag kan sakna är stunderna förr med enbart vinyl och ingen dator. :-/ Dvs en skön fotölj el. nått och bara "koppla av...

gelnef
2017-10-01, 18:04
På jobbet på morgonen framför datorn, nyvaken: Drone.

Viker tvätt: bach (cembalo) eller barock trumpetmusik tillexempel: https://www.youtube.com/watch?v=hdY8g0Li0Xw

mv
2017-10-01, 20:15
Ja.

NON
2017-10-02, 10:45
Förr lyssnade jag konstant på musik. Nu för tiden så är det enbart på jobbet, väldigt sällan annars. Jag tycker att musik används på så många fel sätt idag och många gånger är det bara rena ljudföroreningar...

superdigital
2017-10-02, 11:07
Varje morgon lyssnar jag på en vinylplatta under frukosten. Istället för att konsumera morgon-tv. Nyheter kan man kolla senare.

särkvark
2017-10-02, 12:57
Helatiden!

vurt
2017-10-02, 12:57
lyssnar när jag är ute och går, då blir det Spotify's weekly mix eller vad den heter, brukar hitta en del bra.

Men man lyssnar inte alls lika mycket som när man var yngre, roligare att göra musik.

bassoprofundo
2017-10-02, 14:36
Vissa dagar blir det väldigt mycket. Ibland knappt något.