handdator

Visa fullständig version : Atom heart mother - ny modern version



olivetti
2007-10-27, 10:25
atomheartmother (http://www.frafilm.com/frafilmvideos03.html)


ganska imponerande!

Klabbsock
2007-10-27, 11:48
Riktigt bra faktiskt. Även visuellt hade det nog varit en höjdare att få uppleva live. Tänk vad mycket man missar...

olivetti
2007-10-27, 12:07
Riktigt bra faktiskt. Även visuellt hade det nog varit en höjdare att få uppleva live. Tänk vad mycket man missar...

jepp, internet är ett helvete ;-)

rabulisten
2007-10-27, 13:57
i dont get it...:tveksam:

olivetti
2007-10-27, 16:23
i dont get it...:tveksam:

Vad är det du inte förstår?

mjg
2007-10-27, 16:38
Blev förvirrad...giget är döpt efter ett specifikt album, men dom lirar ju låtar från många av Floyd's album. Nå - detta är superbt. På kontinenten är PF gigantiska - dom är störst av alla och har varit det i 20 år.
Exempel: När jag bodde i Barcelona senast - 1990 tror jag - så var först Bruce Springsteen i stan. Några mindre artiklar i media och ganska stor publik. Veckan efter kom PF. Barcelona stannade av. ALLT handlade om PF, media, djungeltrumman, borgmästare sprang omkring och skrek, stan VAR PF. Giget drog enooorma mängder folk - det var PF-party i sammanlagt en vecka.
Det är svårt för oss nordgermaner att fatta hur stora PF är i t.ex. Spanien, Italien och Portugal. Även i Frankrike verkar det som.

(Gitarrsolot på "Time" är verkligen klonat - och väl klonat :-D. Hela denna grej är ren och skär kärlek. Kärlek till stora kompositioner av stora musikanter.)

FlowerP
2007-10-27, 17:36
Wow! Så häftigt att göra det stycket live med blås och kör. I mitt tycke ett av Pink Floyds bästa verk.

Ska man nu gnälla lite så kan man väl tycka att det var onödigt att infoga en bit från DSOTM mitt i AHM. Och strax före mitten av inspelningen var elbasen rätt falsk och även sologitarren lät lite oren.

"Silence in the studio..." (saknas tyvärr i den här nyinspelningen)

PowerAxl
2007-10-27, 18:09
Nice.

nixpix
2007-10-27, 18:48
Jag har svårt att förstå hur de kunnat lägga ner så mycket arbete på det här. Pink Floyd må ha betytt en del för musiken, och en del för mig, men Atom Heart Mother tycker jag framstår som kvasi-intellektuell smörja. Sen kan jag inte fatta att Pinkan kom undan med att göra så många plattor med de där ständigt återkommande två ackorden. Deras Am/D7-köttande är väl med på varenda platta efter Syd... (missförstå mig inte - jag gillar att de kom undan med det)

Klabbsock
2007-10-27, 19:06
Deras Am/D7-köttande är väl med på varenda platta efter Syd... (missförstå mig inte - jag gillar att de kom undan med det)

Ta gärna två-tre exempel på "Am/D7-köttande" så att man förstår vad du menar.

Menar nu inte att det skulle vara nedsättande att prata om tvåackords-låtar på något sätt. För mig är teorin bakom helt ovidkommande, det är bara känslan i magen och vad musiken gör med mitt sinnestillstånd som intresserar mig. Nej, jag är bara nyfiken på vad du menar, eftersom jag inte kan komma på en enda Am/D7-låt av Floyd...

rabulisten
2007-10-28, 03:21
Vad är det du inte förstår?

äsch... det här kommer inte gå ostraffat men PF är överskattade, och jag har också svårt för såna här tolkningar oftast. Vaför måste "rockklassiker" klassiceras? Börjar kännas banalt.

kallback
2007-10-28, 05:46
e det han som släpte på FAXnumret - kollar inte




VCS3 + TR606 .. ← bara,
-- har trax från looknam och en polare när dom e "uppe i rymden!" vill jag minas -- syrade spår

olivetti
2007-10-28, 07:46
äsch... det här kommer inte gå ostraffat men PF är överskattade, och jag har också svårt för såna här tolkningar oftast. Vaför måste "rockklassiker" klassiceras? Börjar kännas banalt.

Tja, stycket i fråga är ju "klassicerat" från början (då det var PF, kör och orkester), så det är ju inte som så att dessa kids gjort en klassiskt version av en PF låt.

olivetti
2007-10-28, 07:47
e det han som släpte på FAXnumret - kollar inte




VCS3 + TR606 .. ? bara,
-- har trax från looknam och en polare när dom e "uppe i rymden!" vill jag minas -- syrade spår

lost in space ;-)

nixpix
2007-10-28, 22:59
[QUOTE=Klabbsock;1381315]Ta gärna två-tre exempel på "Am/D7-köttande" så att man förstår vad du menar.

T ex Echoes - 7 min in i låten, 1:a, 4:e och 7:e låten på Dark Side, Have a Cigar, någonstans på Atom Heart Mother - partiet med trummor, bas och orgel. Det kallar jag Am/D7-köttande.

Om det är just Am/D7 eller inte spelar ingen större roll.

Pocahontas
2007-10-28, 23:50
Alltid gillat denna plattan, det var så jag "upptäckte" Pink Floyds psykedeliska musik tidigt 70-tal...

kallback
2007-10-29, 01:43
haha .. jaja
- tänkte på detta -> http://www.kompaktkiste.de/laswell.htm