handdator

Visa fullständig version : Lägga ut på nätet



Sinus Svanström
2007-10-19, 12:10
Hej!

Vet inte om jag är i rätt forum. Testar i alla fall.

Efter att ha fått hjälp på 99.se har jag lyckats spela in och lägga ut ett par filer på nätet. Men som de är nu kan vem som helst spara ner dem. Hur gör jag för att "låsa" filerna så ingen kan ladda ner?

/Sinus

Arete
2007-10-19, 12:17
Var inte själva meningen med att lägga upp filerna att folk skulle kunna ladda ner dem? Eller la du upp dem bara för att dela med dig till ett fåtal vänner?

Vanligtvis om du bara lagt upp filerna på en webserver så kan alla som vet vart filen ligger ta hem den direkt, och det brukar inte finnas några särskilda funktioner för att dölja filerna. Om din webserver har avaktiverat directory listing så kommer dock ingen att kunna hitta filen som inte redan vet filnamn och sökväg (om man inte utnyttjar säkerhetsfel, sniffar trafik eller liknande, men det känns väl inte så troligt).

Om du vill ha en riktigt skyddad fil så kan du dock komprimera den med lösenord (har för mig RAR's lösenord/kryptering är bättre än zip's).

Eller har jag missförstått vad du är ute efter?

hammer
2007-10-19, 12:23
Som jag ser det är det helt meningslöst att försöka skydda dem , är ju bara att spela in outputen från datorn så har man filen ändå.

jgb
2007-10-19, 12:23
Lägga upp dem på myspace? Lite svårare i alla fall.

Sinus Svanström
2007-10-19, 12:38
Nej, Arete har nog inte missförstått mig. Syftet med att lägga upp är att folk (som inte kan noter) ska kunna lyssna på barnsånger de har glömt hur de går. Jag driver en föräldrasajt, www.vallingtrasket.se (http://www.vallingtrasket.se), och har en sån tjänst under uppbyggnad. (Lugn, lugn, jag har sökt tillstånd från STIM.) Eftersom det är viktigare att få ut många melodier än att sånginsatser är perfekt är det inte inspelningar jag är så där superstolt över. De fyller sin funktion på sidan men jag vill inte att de ska spridas till något annan sammanhang.

Om jag komprimerar med lönsenord, blir det lika bra kvalitet då?

makari
2007-10-19, 12:49
Och hur var det tänkt att folk skulle kunna lyssna om de inte kan ladda ner dem? :)
Enklast är väl annars att tanka upp dem tillnån sida med inbyggd spelare, myspace, trig eller nåt.
Men om du verkligen inte vill att folk ska kunna kopiera låtarna så får du helt enkelt låta bli att lägga upp dem på nätet. Det är så nätet fungerar och det är inte mycket att göra nåt åt.

edit: Varför inte fixa en flashspelare på sidan? Det ger lite bättre skydd och gör det dessutom enklare att lyssna på.

false messiah
2007-10-19, 12:59
Om du vill göra det krångligare att ladda ner filerna måste du använda någon form av strömmad lösning, tex flashspelare (http://musicplayer.sourceforge.net/), mp3-playlists, Real, Windows Media, osv.

Sen går de flesta såna här lösningar att komma runt (kan man höra det kan man spela in det, det går inte att komma ifrån), men med något av alternativen ovan blir det lite krångligare än att bara högerklicka och välja "spara som".

Arete
2007-10-19, 13:05
Håller med makari, det finns många flashspelare (många gratis) som fixar biffen för detta. Kan vara lite pill att få igång, men generellt sett rätt lätt. Tror det är klart dugligt skydd för dig.

Sinus Svanström
2007-10-19, 14:24
Få se nu om jag fattar rätt? Nu ligger två sånger ute. Om man klickar på sångens namn startar en spelare och sången spelas upp. Det ni menar är att göra som t ex svt. Låta besökarna först öppna en spelare och där välja den sång man vill höra?

false messiah
2007-10-19, 14:40
Du kan ha en knapp/spelare per låt om du vill. Kolla på exemplen till flashspelaren ovanför.

Pidda
2007-10-19, 14:40
Varför är det så viktigt för dig att ingen skall kunna ladda ner låtarna?
Låt intresserade kontakta dig via mail.
Bränn sedan musiken på CD som du skickar med posten.

Sinus Svanström
2007-10-19, 15:29
Tanken är att de ska vara lättillgängliga - det är först då man tillhandahåller en tjänst tycker jag. Men sen vill jag att folk ska kunna mejla och beställa sånger om de vill ha några särskilda, dem ska jag i så fall bränna ner och sälja. Det kanske inte går ihop, helt enkel. Vad menar False Messia med Flashspelaren ovanför? Var hittar jag den?

false messiah
2007-10-19, 17:03
http://musicplayer.sourceforge.net/