handdator

Visa fullständig version : Hur tolkar ni The Orb?



the örjan
2007-10-10, 22:53
Jag fungerar så här, att plattor jag inte riktigt hajjar vid första lyssningen måste jag lyssna på igen, och igen. The Orb är en så'n grupp.
Vissa plattor har jag envist lyssnat på flera gånger för att försöka fatta om det är bra eller inte. T ex "Orbvs Terrarvm". Den var kämpig tyckte jag.

Så'na här grupper blir för det mesta mina favoritgrupper. Det finns något att upptäcka, och det tar tid.

Jag tycker i alla fall att Orb är bättre än Aphex Twin. Orb har aldrig gjort mej förbannad på det sätt som Ahex Twin har.
I stället har jag själv tagit på mej skulden och tänkt att det är nå't jag inte fattar.

Naturligtvis har jag alla Orbs skivor.

PF
2007-10-10, 22:55
Jag har ett gäng å gillar dem, framför allt är det Little Fluffy Clouds som hamnar bland klassikerna i min hjärnas lilla Orb-katalog.

avart
2007-10-10, 23:30
89-92 var the orb bra, sen trash hoppade av gick det utför... (uf orb, blue room & assassin-singelpaketen + sentinel-remixen och blue pearl-remixtolvan är allt som behövs) erasure-mixen (ship of fools) och remixen av "happiest girl" (dm) är bra också...

"Orb är bättre än Aphex Twin" pfft, bara ae kan mäta sig med aphex! :mad: ;)

hasparigus pink
2007-10-11, 09:56
erasure-mixen (ship of fools) och remixen av "happiest girl" (dm) är bra också...

jag visste inte att de hade remixat "ship of fools"! bra låt och säkert bra orb-skvalp av harmonierna(?)

"higher than the sun" med primal scream är annars min "producerad av the orb"-favvo

avart
2007-10-11, 10:41
jag visste inte att de hade remixat "ship of fools"! bra låt och säkert bra orb-skvalp av harmonierna(?)

jomenvisst > Erasure - Ship of Fools (Orbital Southsea of Holy Beats Mix)
...en ganska kaotisk remix med hiphopbeat, orbskvalp och en perfekt basgång (möjligtvis tb - utan filteronani - den hade funkat helt ensam! :) ) ...harmonierna står nog bells sång mest för - den finns med också över det hela. Ryktet säger att Erasure själva hatade mixen.

Nelson
2007-10-11, 11:15
Har ni inte lyssnat på nya "The Dream"? Alex & Youth i studion :p

http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=13747&stc=1&d=1192093893

Bifogar mitt wallpaper som jag har i min Nokia, skannade av klistermärket som kom med Assassin CDS part 2 :-)

"You've been orbed if you're sitting in a room and you get up to look out the window and you suddenly realise that it was coming from the record." ^^ Alex Paterson

Ps: Har någon Orb-Fan här sett min egengjorda DVD - Orbus Aquarium? :-)

Nelson
2007-10-11, 11:16
Ship of Fools remixen är den sämsta någonsin och Alex sa att han hatar den själv! :)


jomenvisst > Erasure - Ship of Fools (Orbital Southsea of Holy Beats Mix)
...en ganska kaotisk remix med hiphopbeat, orbskvalp och en perfekt basgång (möjligtvis tb - utan filteronani - den hade funkat helt ensam! :) ) ...harmonierna står nog bells sång mest för - den finns med också över det hela. Ryktet säger att Erasure själva hatade mixen.

android
2007-10-11, 11:21
Jag och en kompis brukade ge varandra så skumma skivor som möjligt i födelsedagspresent för en massa år sedan, så jag fick bl.a. "Orbvs Terarrvm"... Bitvis jättebra och bitvis helt oförståeligt... :)

Köpte även "Orblivion" (som jag gillar skarpt!) efter att ha sett "Toxygene" på MTV, men i övrigt har jag inte hört så mycket. Såg dem live på Arvikafestivalen för nåt år sedan också förresten, men det var sent och androiden var mycket trött, så det gav tyvärr inga större minnesbilder...

Men de har gjort en riktigt bra remix av en Front 242-låt också! Hmmm... *springer och kollar i skivhyllan*
"Rhythm of time (Victor the cleaner mix)"! :cool:

Nelson
2007-10-11, 11:39
Kul idé att ge bort någon "knepig" skiva i present :-)

Orblivion är grymt bra! Toxygene var en riktig protest från orbs sida! Den skulle varit en remix på Jarres Oxygene 7-13 men Jarre tyckte inte om låten! (JMJ har ibland ett dåligt omdöma då det gäller remixare på hans CD singlar). Så Orb släppte den som en egen låt med namnet Toxygene istället!

Victor the cleaner mix Är grymt bra! Den finns på FRONT 242: RHYTHM OF TIME/CRAPAGE samt FRONT 242: RHYTM OF TIME Vinyen från 1991.


Jag och en kompis brukade ge varandra så skumma skivor som möjligt i födelsedagspresent för en massa år sedan, så jag fick bl.a. "Orbvs Terarrvm"... Bitvis jättebra och bitvis helt oförståeligt... :)

Köpte även "Orblivion" (som jag gillar skarpt!) efter att ha sett "Toxygene" på MTV, men i övrigt har jag inte hört så mycket. Såg dem live på Arvikafestivalen för nåt år sedan också förresten, men det var sent och androiden var mycket trött, så det gav tyvärr inga större minnesbilder...

Men de har gjort en riktigt bra remix av en Front 242-låt också! Hmmm... *springer och kollar i skivhyllan*
"Rhythm of time (Victor the cleaner mix)"! :cool:

android
2007-10-11, 12:02
Haha, coolt med Jarre-remixen! :)

Victor the cleaner-mixen finns även bl.a. på remix-CDn "Mut@ge.Mix@ge" och USA-versionen av "Rhythm of time"-CD-singeln... (Du snackar med lite av en 242-fanatiker här! :))

Såg förresten att Orb har gjort fler 242-remixar: "Rhythm of time (messengers fo neptune mix)" och "Crapage (Float or sink mix)".

Nelson
2007-10-11, 12:11
Ja just det.. Mut@ge.Mix@ge finns den också på! har den i min nästintill kompletta Orb samling. Borde katalogisera mina skivor finns här någon som kan tipsa om ett bra program för det ändamålet?

Ja Orb har ju remxat: Religion, Rhythm of Time och Crapage! 242 är grymma! Vet du som är inbiten om det var Front 242 som hade en musikvideo som hette Happiness tror att remixen av videon var av underworld? Är inte säker... Skulle vilja se videon igen den var fräckt datoranimerad.


Haha, coolt med Jarre-remixen! :)

Victor the cleaner-mixen finns även bl.a. på remix-CDn "Mut@ge.Mix@ge" och USA-versionen av "Rhythm of time"-CD-singeln... (Du snackar med lite av en 242-fanatiker här! :))

Såg förresten att Orb har gjort fler 242-remixar: "Rhythm of time (messengers fo neptune mix)" och "Crapage (Float or sink mix)".

avart
2007-10-11, 12:25
Ja! Hur kunde jag glömma?!? De två Rhythm Of Time-mixarna riktigt bra!
(och de två senare Front 242-mixarna av the orb (crapage) visar tydligt utvecklingen därefter...)

android
2007-10-11, 12:38
Ja Orb har ju remxat: Religion, Rhythm of Time och Crapage! 242 är grymma! Vet du som är inbiten om det var Front 242 som hade en musikvideo som hette Happiness tror att remixen av videon var av underworld? Är inte säker... Skulle vilja se videon igen den var fräckt datoranimerad.

Ah, Religion också... Ja, jag har inte alla singlar med 242 (än).

http://www.youtube.com/watch?v=R-UvIy8g7YY
:)

Nelson
2007-10-11, 13:49
Wow Android du hittade den!! Tack! :D



Ah, Religion också... Ja, jag har inte alla singlar med 242 (än).

http://www.youtube.com/watch?v=R-UvIy8g7YY
:)

dar303
2007-10-11, 15:45
Jag tycker Orb är rätt menlösa överlag, "fluffy clouds" gillade jag när den kom och var med på div obskyra mixar med amigagrafiksvideos...

the örjan
2007-10-11, 20:13
Har ni inte lyssnat på nya "The Dream"? Alex & Youth i studion :p
Ps: Har någon Orb-Fan här sett min egengjorda DVD - Orbus Aquarium? :-)
Åh! Har den kommit nu? Lysande!

Förstklassigt DVD omslag!:cool: Vad är det på den?

Och ni som gillar "Orblivion", missa inte "Cydonia"!
Den tycker jag är lika bra.

Den har en säl som balanserar en pyramid på nosen. :D

Sweety
2007-10-11, 20:40
[quote=Nelson;1368607]Ja just det.. Mut@ge.Mix@ge finns den också på! har den i min nästintill kompletta Orb samling. Borde katalogisera mina skivor finns här någon som kan tipsa om ett bra program för det ändamålet?

Excel funkar alltid!!!

the örjan
2007-10-11, 20:58
Drömmen vore om det fanns ett program som hämtar låttitlarna från Gracenote och lägger in i ett register så att man bara behöver mata in Skivans titel.
Sen vore det ju bra om programmet kunde hämta omslagen från Apple också.

Hallå programmerare! Sättigång.

android
2007-10-12, 11:33
Drömmen vore om det fanns ett program som hämtar låttitlarna från Gracenote och lägger in i ett register så att man bara behöver mata in Skivans titel.
Sen vore det ju bra om programmet kunde hämta omslagen från Apple också.

Hallå programmerare! Sättigång.

Har du kollat www.pop.nu? Inte exakt det du efterlyser, men det verkar iallafall va en hyfsad databas så man behöver inte lägga in allt själv för hand.

The Introvert
2007-10-12, 18:02
Håller med om att Orb är svårt. En del är riktigt mysigt, men mycket är pretto-svirl i mina öron...

avart
2007-10-12, 22:04
...jag tycker nog att det är lite för lite "pretto" i the orb överlag - det brukade vara bra låtar i grunden, men i bland väl mycket förstörda av buskis-samplingar av spolande toaletter och getter, får och delfiner...

Nelson
2007-10-13, 08:48
Exakt det jag söker! Jag har testat program som delicious library och CDpedia de verkar rätt ok man kan skanna skivan med sin Isight i bägge programmen men varannan skiva hittas ej!


Drömmen vore om det fanns ett program som hämtar låttitlarna från Gracenote och lägger in i ett register så att man bara behöver mata in Skivans titel.
Sen vore det ju bra om programmet kunde hämta omslagen från Apple också.

Hallå programmerare! Sättigång.

jagtror99
2007-10-13, 13:10
Http://www.discogs.com :)

en av mina favoritsiter.. sjukt nördigt o gött!
går exporta till excelfil sen om man vill.

Nelson
2007-10-13, 13:19
Jaa Thomas! Hade glömt att jag har ett konto på Discogs! Där är det lätt att hitta svåra skivor som man har i sin samling. Tack!! :cool:


Http://www.discogs.com :)

en av mina favoritsiter.. sjukt nördigt o gött!
går exporta till excelfil sen om man vill.

the örjan
2007-10-14, 22:53
Hmmm.... Jaha.. kan man lägga upp sin egen skivsamling där då alltså och söka på ord i en låttitel?
Man kan bergis inte söka på producenter...
Kan man mata in det själv?

peter4
2014-01-29, 23:27
Naken med David

http://www.youtube.com/watch?v=YcLpiq_dGMA

- - - Uppdaterad - - -

Naken med David


http://www.youtube.com/watch?v=YcLpiq_dGMA

Thulo
2014-01-30, 08:18
Lite trivia om orb: åkte samma shuttle som dom från flygplatsen till en festival i grekland. Han den rakade killen va helt vild och innan vi va framme hade han viglat upp alla i minibussen att dricka upp sin taxfree sprit (han drack nog mest) och hann även droppa två syror.
Med tanke på musiken så trodde jag att dom skulle vara av den djupare sorten :P

Pallox
2014-01-30, 16:12
The Orb var ju en institution i det översta skiktet under 90-talet. Minns de tog mycket plats jämte t.ex. Aphex och FSOL. Många övertrötta tidiga mornar efter vakna helnätter till detta. Var ganska påverkad av dessa under perioden men egentligen tyckte jag nog att det var ganska trist musik. Snygga produktioner med proklamerande grov-britter ovanpå dubbiga ambienta ljudmattor till kompositioner. Jag tilltalades eg inte så mycket av den generella stämningen i det hela. Lite jazzigt på något vis... Konjak och småspetsad cigarr. Ingen melankoli och ytterst lite agg.. eller känslor generellt.. Har kvar massor av plattor, men nja..

Kollade in dom/honom på Gino runt 95 tror jg, Orbvs terrarvm. Det var någonting helt annat. Uppenbart musiken kom fram på annat vis live, blev mer drag, folk dansade som galna, killen brevid mig råkade slita loss räcket på balkongen vi stod på så vi kunde ha rasat ner. Sånt drag var det.

Aphex var ju annars lite knepigare då, mer känsla för att förmedla stämningar, melankoli etc. humor.. lite technons Picasso över honom. Autechre var skitbra i början. Basscadet!! , framförallt i videoverisionen är tio i topp. INcunabula och amber, Tri repitae.. Anvil Vaper!!

http://www.youtube.com/watch?v=EgsbnnJ4ULA

Sen tyckte jag de fick storhetsvansinne. Började kalla sin musik för matematik i musikform och torska kontinuiteten, rytmiken. Då hoppade jag av deras tåg. Det sista jag hörde tyckte jag var komplett nonsens.

the örjan
2015-02-06, 17:49
Naken med David

http://www.youtube.com/watch?v=YcLpiq_dGMA

- - - Uppdaterad - - -

Naken med David


http://www.youtube.com/watch?v=YcLpiq_dGMA
Det här var ju mycket märkligt...
6 år och 3 månader efter mitt senaste inlägg dyker detta upp. Jag hade helt glömt detta.

Jag lyssnade på Orblivion bara häromdan!
Jag har alltid gillat S.A.L.T och döm om min förvåning när jag fick se utdrag ur en film där jag såg snubben som pladdrar i låten!
Tydligen pladdrar han filmen igenom så att man blir vansinnig! Man får ju en försmak av detta i låten.
Nu är ju frågan: Vad heter filmen?
Och vad är "Naken med David" förnågot?

P.S. Thulo: Jag skulle bli mycket förvånad om dom INTE inmundigade sprit och syror...

Ƶl8R
2015-02-06, 17:59
Naken heter filmen "naked" och han heter David Thewlis :)

hasparigus pink
2015-02-06, 18:03
mike leigh

rwq
2015-02-06, 19:00
De va coola på volt

deleted user
2015-02-06, 19:42
De var även coola på strøm

Ljudbilden på orbus terrarum är för övrigt genialisk

the örjan
2015-02-06, 21:28
Naken heter filmen "naked" och han heter David Thewlis :)
Åååh..! Jag var så nära. Jag trodde "Naken med David" kunde vara titeln på filmen så jag hittade den inte. :P
Tusen tack. Då ska jag se den.

Hur visste du det?
(Dum fråga kanske. Hur vet man saker...) :P

Infra
2015-02-06, 21:43
Den enda skiva ja verkligen gillar med orb, är just orbus terrarium. Jag tycker den är helt brilliant. Ska dra på den nu !

Fires_Of_Ork
2015-02-06, 22:25
asså AFX o Aphex Twin versus Orb...man kan inte sätta dem i samma fack... Orb är "new electronica psychedelik" ala 90's den musik som skapades då RAVERS ville ha något att softa chilla till efter E o 12 timmar rave..typ "brian eno's #music for air port# möter disco-slowMO"-typ..

rwq
2015-02-06, 23:03
Jag är inte heller dödsimpad av det jag hört av dem på skiva, förutom en remix som verkligen är dödsbra.

Primal Scream, higher than the sun - orb remix... heeeeellllttt sjukt bra

TRIGOUT®
2015-02-06, 23:24
Jag tycker Orb är rätt menlösa överlag, "fluffy clouds" gillade jag när den kom och var med på div obskyra mixar med amigagrafiksvideos...


håller med, tack för att du tog upp det
··· eller jah, jag gillar tjejjens röst mer än the orb om jag ska vara helt älskvärdigt ärlig kring det tracket, så jag vet inte var jag har dem alls ··· svåra att förstå sig på mer för min del ··· ska vellan ge dem en chans kanske ··· men har aldrig riktigt orkat mig på det & det e vellan synd då det e kvalité lång väg annars!

Ƶl8R
2015-02-06, 23:33
Åååh..! Jag var så nära. Jag trodde "Naken med David" kunde vara titeln på filmen så jag hittade den inte. :P
Tusen tack. Då ska jag se den.

Hur visste du det?
(Dum fråga kanske. Hur vet man saker...) :P

Såg filmen när den kom och blev sen glad när jag köpte skivan vid realesen och dom hade samplat det. Man tyckte det var lite lattja med att barcodsen blev 6666 som han säger i filmen....rolig sampling :)

Ƶl8R
2015-02-06, 23:37
Orb är bra.. dubbens monty pyton.... för att förstå dom så måste man käka lite hallucinogener....right mood..right mood......

kroffe
2015-02-06, 23:47
Ljudbilden på orbus terrarum är för övrigt genialisk

Verkligen!
Fast om jag fått önska skulle jag vilja haft ett helt album med soundet from O.o.b.e.. <3

the örjan
2015-02-07, 19:15
Såg filmen när den kom och blev sen glad när jag köpte skivan vid realesen och dom hade samplat det. Man tyckte det var lite lattja med att barcodsen blev 6666 som han säger i filmen....rolig sampling :)
Ja hans pladder är helt magiskt! Han är galen!
Vettefan hur jag ska få tag på filmen.
Du kan ju tänka dej själv vad som händer när man googlar "Naked avi download" osv...!:doh:
Inte riktigt de filmerna jag är ute efter....

Det finns ingenting jag inte gillar med den låten. S.A.L.T. Låter så snyggt!

the örjan
2015-02-09, 18:46
Hehe.


Alex Patterson: "The Orb, at first, of course, was mainly about taking drugs."
En sju år gammal kommentar från en syskontråd om Autechre.

:cool::D

Nu har jag hittat filmen förresten. :)

1stScience
2015-02-16, 14:22
Jag såg filmen Sleeper med Woody Allen förra veckan. Namnet "The Orb" måste ju vara taget därifrån? :)
Flera samplingar från UF Orb är tagna från filmen också.

the örjan
2015-02-18, 13:55
Jag såg filmen Sleeper med Woody Allen förra veckan. Namnet "The Orb" måste ju vara taget därifrån? :)
Flera samplingar från UF Orb är tagna från filmen också.
Örjan Öberg gillar detta

Ska genast se!

MK Ultra
2015-02-18, 16:54
Jag tolkar det som ett bra modulationsverktyg i omnisphere :p

peter4
2016-07-22, 14:02
Naturligtvis har jag alla Orbs skivor.

BILD TACK! ;)

68827

#supertönt #telefonfrån1984

the örjan
2016-07-22, 22:16
:kaaka:
Så du är en av dom i Antiloop på 90-talet alltså?

peter4
2016-07-23, 04:04
Prislista efter all LOCOMOTION som har uppstått. Priser per timme.

peter4
2016-07-23, 04:08
Gångra priset med tre så spelar jag back2back med aphexkillen i rosa. Förutsatt att han har skills, men det utgår jag ifrån som han snackar.

peter4
2016-07-23, 04:30
Jag säger som min kompis lillasyster sa när vi badade nakna och en gubbe kom förbi. "Vi är inte gratis, men vi är billiga".

peter4
2016-08-04, 10:42
How we really made the Orb's Little Fluffy Clouds

"I was sharing a council flat with Alex in Battersea, which had a bedroom studio in which was mostly used for taking coke and fucking under age girls in while looking at myself in the mirror."

https://krisweston.com/news/how-we-really-made-the-orb-little-fluffy-clouds-interview.html


Alex har ett medietränat synsätt

https://www.theguardian.com/music/2016/jun/07/how-we-made-the-orb-little-fluffy-clouds-interview

Ser lätt dokumentären "BEEF - THE ORB"