handdator

Visa fullständig version : Trummor i mono



Jony
2007-09-21, 19:59
Jag ska spela in trummor och har ett litet dilemma. Jag har endast en bra mic (Studio Projects B1) och en bra preamp (Studio Projects VTB1). Jag har även 2st Line Audio cm2 som jag skulle kunna ta hela setet med i stereo om jag vill, men jag undrar om en bra mic som tar hela trumsetet i mono är bättre än två mindre bra i stereo. Istället kan jag använda CM2:orna på virvel och hihat och en Beta58 eller TSM MT87 på bastrumman.

Funkar det bra med mono-overhead på trummor? Inspelade med 4 mickar; överhäng, virvel, bastrumma och hihat. Man kan ju panna t.ex hihaten lite åt något håll och virveln lite åt andra så får man lite stereo. Brukar ni uppleva det som begränsande att ha trumsetet i mono i en pop/rock-produktion? Eller kan det till och med låta ballare än stereo overhead? Jag är ute efter ett ganska torrt ljud med mycket tryck, lite sent 70-tal sådär, fast i 2000-talet liksom!

Jag menar absolut inte att CM2 är dåliga, men lite tråkigare, och för att få en jämn stereobild skulle jag behöva köra dem genom likadana preamps, och då blir det lite sämre sådana, nämnligen Mackie 1202 (inte vlz eller pro utan första versionen som kom).

En bra i mono eller två mindre bra i stereo?

eskimo
2007-09-21, 20:07
Tycker mono ger bra fokus i en tight mix. Väldigt lätt att bli impad av en fet stereoinspelning av trummor, men när man börjar smacka på med kanaler så försvinner det lätt i mängden.