handdator

Visa fullständig version : Världens sämsta och bästa bandnamn



Sidor : [1] 2

PowerAxl
2007-09-21, 19:47
Läste den har artikeln om bra och...hmm mindre bra bandnamn.
http://www.labyrint.nu/text.asp?id=2025

Egna favoritnamn är Pink Floyd, Dream Theater, Moody Blues, Klart grabben ska ha en husvagn, The E Street Band, Guns N Roses och så klart The Band. På listan över dåliga bandnamn står S Club 7, Foo Fighters och Dragonforce högt.



Vad är era bästa/sämsta bandnamn?

odlarn
2007-09-21, 19:51
Favorit: Helmet.
Sämsta: Sahara Hotnights.

kroffe
2007-09-21, 19:56
Kuriosa: Gitarristen i Queen (bra bandnamn), Brian May ville först att bandet skulle heta Build Your Own Boat (mindre bra namn)...

rymdeko
2007-09-21, 20:08
Bra:
Tangerine Dream

Dåligt:
Kent

Real Parakeet
2007-09-21, 20:14
Bra:
Tangerine Dream

Dåligt:
Kent

Det är ju inte bara namnet som är bra med Tangerine Dream. :p

rabulisten
2007-09-21, 20:43
bra: The Clash, The Smiths, White Stripes,Public Enemy, Oh No!, The Family Stone, Slayer, Bootsy Collins and the Rubberband, Mothers of Invention, The Band, Bob Hund, Greatful Dead

dåligt: Dandy Warhols, Kent, ABBA, Radiohead, Bone Thugs N Harmony, Velvet Revolver, Beach Boys, Lynyrd Skynyrd, Cash Money Millionarez, N.E.R.D., Milli Vanilli,

typ....

rabulisten
2007-09-21, 20:48
sämst är nog ändå Limp Bizkit. Både musik och namnmässigt kan man inte få till det sämre. Va fan betyder det ens. We hates them

rabulisten
2007-09-21, 20:52
bäst.......Joy Division

slakker
2007-09-21, 20:59
Bäst: Murderjunkies
Sämst: Tygers of Pan Tang

PeterH
2007-09-21, 21:04
bäst.......Joy Division

Tycker Warsaw var hårdare som namn betraktat iofs

Är otroligt svårt att koppla loss namnet från musiken känner jag. Einsturzende Neubauten är oändligt tufft. Men antagligen lika mycket för att musiken är så stenhård...

Kraftwerk är också klockrent, för att hålla oss kvar i Tyskland.

The Sonics är nästan essensen av alla 60-talets garageband, både till namnet och musiken.

Men Garbochock är nog ändå det fulländade bandnamnet...

kockpit
2007-09-21, 21:21
Bäst: Depeche Mode

Sämst: Många

indigo
2007-09-22, 00:34
Känns som många här hyllar sina favoritbands namn.

Joy Division och Depeche mode, vafan är det för namn egenligen skulle lika gärna kunna vara namnen på något tuggummipopbasshunterautotuneband. Glädje avdelningen och snabbt mode eller hur det nu blir. Båda banden är verkligen två av mina absoluta favoritband men om man bara försöker tänka på namnen i sig så tycker jag nog inte det är några direkt höjdarnamn.
Tror mycket att det är bandet som gör namnet och inte tvärtom.

"A flock of Seagulls" och "Men without hats" är rent ut sagt pinsamma namn även om musik är kanon.

mina 50 öre

rabulisten
2007-09-22, 01:40
jag gillar inte joy division särskilt mycket.Tycker att det är lite väl skränigt. Men dom har en av världens koolaste bandnamn. Däremot tycker jag väldigt mycket om Radiohead men deras namn är lika intressant som sågspån.

avart
2007-09-22, 09:13
bäst: dj hemelektronik, arbete & fritid, träd, gräs & stenar, sunno)), snd....

sämst: monolake, queen, global communication osv

hasparigus pink
2007-09-22, 09:41
sämst är nog ändå Limp Bizkit. Både musik och namnmässigt kan man inte få till det sämre. Va fan betyder det ens. We hates them

"Soggy biscuit or limp biscuit is a male masturbation game reportedly played in typically teenage male-oriented groups. The participants stand around a biscuit masturbating until ejaculating onto it; the last person to do so must eat the biscuit. It is thought to have originated in Australia sometime in the 1960s."

sämst på alla områden basically...

deleted user
2007-09-22, 09:46
jag gillar inte joy division särskilt mycket.Tycker att det är lite väl skränigt. Men dom har en av världens koolaste bandnamn. Däremot tycker jag väldigt mycket om Radiohead men deras namn är lika intressant som sågspån.

Jag tycker tvärtom. Joy Division känns apfånigt som namn, medans Radiohead är ett grymt namn taget från en grym låt med ett makalöst grymt band. Klockrent. :) (På tal om det så är Talking Heads också ett jävla bra bandnamn..)

Andra dåliga namn är Tangerine Dream och Scooter.

Fler bra: The The, Television, Air, Love och The Cure

Känns som att bandnamn är lika svårt att diskutera som om vad som är bra musik. :)

dynamo
2007-09-22, 10:00
Jepp, väldans svårt att separera sin mentala bild av ett band och bara bedömma namnet. Sen beror det på vad man spelar för musik också. Whatif "Agneta Fältskog" var namnet på ett grindcoreband och "Napalm Death" spelade mainstreampop?

Bobbski
2007-09-22, 10:01
... dåligt: Velvet Revolver

Instämmer, det namnet tar fanimej priset.

hasparigus pink
2007-09-22, 10:10
Bra bandnamn tycker jag är såna som dels säger lite (men inte på ett övertydligt sätt) om hur musiken låter, och som (om man är fåfäng) får en att känna sig tuff och överlägsen om man går runt med genomskinlig skivpåse: The Cosmic Echoes, Newcleus, Phuture, Black Science Orchestra, Din A Testbild, Mecanica Popular...

Frebrik
2007-09-22, 10:23
"Napalm Death", låter precis som ett avdankat gammalt dansband med lila kostymer som spelar covers på finlandsbåtar. :)

iggy
2007-09-22, 10:39
Joy Division är, trots att jag gillar bandet, ett dåligt namn eftersom det var namnet på de fångar i förintelselägrena hos nazisterna som hade som uppgift att tvingas att ha sex med nazisterna.

I övrigt tycker jag att Johnny Thunders är ett lysande artistnamn, även om hans tidigare Johnny Volume, var bättre. Iggy Pop är också lysande.

Nu sa ni visserligen bandnamn och inte påhittade artistnamn generellt men punken kom med många bra namn som Ebba Grön, Grisen Skriker, Sex Pistols m m

indigo
2007-09-22, 13:07
"Soggy biscuit or limp biscuit is a male masturbation game reportedly played in typically teenage male-oriented groups. The participants stand around a biscuit masturbating until ejaculating onto it; the last person to do so must eat the biscuit. It is thought to have originated in Australia sometime in the 1960s."

sämst på alla områden basically...

Så ett av världens största rapmetaltjofräsband heter i princip "runka bulle"? :confused:

zthee
2007-09-22, 13:23
Bra bandnamn:

..and you will know us by the trail of dead.
Godspeed you black emperor.
Beverly Hills 808303

Dåligt:

Steve Doesn't Drive
Men with hats osv.

kroffe
2007-09-22, 14:23
Bra bandnamn:
Beverly Hills 808303


Om det syftar på tv-serien (http://www.imdb.com/title/tt0098749/) är det nog lite konstigt...eller har jag missat något totalt här? Förklaring...? :tveksam:

Lindeberg
2007-09-22, 14:48
Sugarplum Fairies är sjukt dåligt. Spelar ingen roll att det kommer från creddig källa (Lou Reed), det låter ändå som påhittat av en POP-läsande högstadietjej 1995.

Suburban Kids With Biblical Names är min favorit. :)

zthee
2007-09-22, 15:04
Om det syftar på tv-serien (http://www.imdb.com/title/tt0098749/) är det nog lite konstigt...eller har jag missat något totalt här? Förklaring...? :tveksam:

Ja, syftar på serien. Men den heter ju 90210 - och han heter 808303 - som i trummaskin plus bassynth.

plastocid
2007-09-22, 15:11
The kristet utseende tycker jag är ett väldigt bra namn.

Valfrid
2007-09-22, 15:13
Själv tycker jag bokstavsnamn är dåliga, typ KSMB, REM osv.

Valfrid
2007-09-22, 15:18
Eller förresten, värst av allt:
-Vad ska vårt band heta nu då? undrar Carina.
-Vet inte, men det måste vara något personligt, svarar Lisa.
-Och något som ingen annan heter, tillägger Tomas.
-Jag vet! tutar Maja. Vi blandar alla våra förnamn, och så blir det både personligt och betyder något väldigt speciellt som vi kan berätta för fansen!
- Calistomaja! utropar de unisont så det ekar i frikyrkans replokal.

Katzenjammer
2007-09-22, 15:40
Bästa och sämsta är förbannat svårt. Jag har precis som Dynamo svårt att koppla från hur bandet låter. Många gånger funkar ett bandnam grymt bra tillsammans med deras musik medans på sin egen hand kanske skulle vara fruktansvärt.

Men ok. Några bra: Kraftwerk, Tatuerade Snutkukar, Japanther, Skitsystem, Melt Banana (Jag vet, borde vara ett dåligt namn. Men varje gång jag ser det så skrattar jag lite och det gör mig lycklig. För jävla bra band annars), Totalt Jävla Mörker

Dåliga: Garlic Boys, Nine Inch Nails (Det sitter bra i munnen men vafan? Haha. Niotumsspik?), Flying Testicle för att nämna några

Har en massa plattor med japansk crust, hardcore osv. Många av de banden har namn som verkar vara helt random. Grymma band, men helt knasiga namn, t ex Laughin Nose, Snail Ramp och Romantic Gorilla.

Valfrid
2007-09-22, 15:55
Nine Inch Nails

Ett av mina favoritbandnamn. Poesi.

lohmann
2007-09-22, 16:42
nine inch nails är väl ett coolt namn, får man väl säga. iaf om man ska relatera till bandets image.
jag gillar namnet "totalt jävla mörker". googlade lite och blev införstådd att det var metal. mycket passande faktiskt. :)
limp bisquit är faktiskt ett jävligt uselt namn.
kraftwerk ligger högt, men det kanske bara är för att jag gillar gruppen i sig, och att ett "kraftverk" känns väldigt betong-retro. sugarplug fairy har brutit allt vad fubar-namn heter, velvet revolver också.. skitkasst.



Andra dåliga namn är Tangerine Dream och Scooter.
Fler bra: The The, Television, Air, Love och The Cure
word. om jag ändå fått använda "Air". :'(
förresten.. hur fan tänkte dom med "Scooter"?

jag har ett litet problem i det här, själv! jag gör musik under artistnamnet "appe".
appe är mitt tilltalsnamn. jävligt inovativt, eller hur. dessutom så låter det cp-knas när någon annan än en svensk uttalar det. dessutom är det lite tabu på att bygga ett artistnamn på aphex twin. jag hoppas helt enkelt på en ny "tips om artistnamn"-tråden.

http://fac.dndr.se/

avart
2007-09-22, 18:00
appe:"Scooter" är ju ett fullkomligt klockrent bandnamn - bättre namn som passar bandets musik/image/framtoning/publik har jag svårt att tänka mig.... precis i stil med "berth idoffs" <- man vet liksom vad som väntar....

ett annat fint namn är "merzbow" - låter lika häftigt som musiken! (fuskigt nog gör namnet "masami akita" det också - vegansk samurajnoise!)

reverbsvansen
2007-09-22, 18:45
Det finns många bra och dåliga namn. Går inte och hänger upp mig på namn sådär i allmänhet. Men bandnamnet "Michael learns to rock" har ändå etsat sig fast i mitt inre.
"Mussolini Headkick" är också ett mycket dåligt namn..musiken är gräslig.
"Dead can Dance" är också ett kasst namn, fast dom är ju bättre än namnet antyder.
Nina Perssons val "A Camp" tycker jag är rätt ospännande också. Inte inlyssnad på muzaken. Kanske finns det en förklaring till namnet.

Bra bandnamn...
Telex, Erasure, Visitors, Rich kids on LSD, The Voyagers, Pet shop Boys

Bandet Rich kids on LSD har jag aldrig hört, men jag tycker det är ett skojigt namn.
Pet Shop Boys kanske man skulle tyckt vara jättefult om det t ex hade varit
en Wham!-plagiatör som endast släppt en skiva under 80talet ellér dylikt. Blir banden stora så "fötjänar" dom på nåt sätt sina namn. Vad vet jag??

Men MICHAEL LEARNS TO ROCK är ändå sämst! :D är inte dom stora i Japan också??

iggy
2007-09-22, 19:03
Totalt Jävla Mörker


Det ÄR världens bästa band namn någonsin alla kategorier!

Bobbski
2007-09-22, 19:41
Men MICHAEL LEARNS TO ROCK är ändå sämst! :D är inte dom stora i Japan också??

Haha, medhåll! Hade förträngt dem.

mjg
2007-09-22, 20:05
Grateful Dead

rhesus
2007-09-22, 21:16
The Metallicers

Synapskollaps
2007-09-22, 21:38
Favoriter:
Suburban Children of Planet Earth, Future Passed, Kraftwerk, Shpongle, Man With No Name, Tandwerk, Acid Lindgren

Sämst:
E-type, ManoWar, De lyckliga kompisarna (och alla andra nallebjörns-punkband!), Metallica (och nästan alla 80/90 tals metalband!)

rydan
2007-09-22, 21:42
Ett höjdarnamn är "Mobbade barn med automatvapen"...

enapa
2007-09-22, 21:51
bäst:
mobbade barn, totalt jävla mörker, skitsystem, kristet utseende, simma i vättern, elisa och agneta samt ministry...

semst:
hmm... skiter i det...orkar inte klaga..

Olof B.
2007-09-22, 22:29
Själv har jag alltid tyckt att Beatles är ett riktigt töntigt ordvitsnamn.

the örjan
2007-09-22, 22:35
bäst:
mobbade barn, totalt jävla mörker, skitsystem, kristet utseende, simma i vättern, elisa och agneta samt ministry...
Du glömde Helikopter Kräks.
Det måste ändå vara det bästa.

Sedan heter dom The Kristet Utseende. God tvåa tycker jag.
Och så har vi Stockholms Negrer.
Äh, det borde ju vara fusk att använda punkband. Alla är ju bra.

Ett till som också är bäst är Kraftwerk.


SÄMST: Lätt. Bodies without organs.

indigo
2007-09-22, 22:35
Själv har jag alltid tyckt att Beatles är ett riktigt töntigt ordvitsnamn.


amen på det

odlarn
2007-09-22, 22:49
Måste ändå säga att Air är klockrent. Om man lyssnar på musiken passar det så jekla bra.

lasseman.net
2007-09-22, 23:47
Tungt bandnamn: Tunnan & Moroten

Inte så tungt: Pussycat Dolls

PowerAxl
2007-09-22, 23:52
Själv har jag alltid tyckt att Beatles är ett riktigt töntigt ordvitsnamn.

Håller verkligen med. De har ju så många bra låttitlar, så de borde ha kunnat komma på ett bättre bandnamn.
BTW: The Plastic Ono Band är också ett grymt dåligt namn.

PowerAxl
2007-09-22, 23:59
Sen finns det ju namn som inte är dåliga utan bara tråkiga och intetsägande, typ Takida och många många fler.

Arete
2007-09-23, 02:00
Tja vad ska man säga egentligen... Namnet och musiken i kombination ska funka, det är väl mitt huvudsakliga kriterie. För att det ska vara riktigt bra så bör namnet ligga på samma känsla som musiken, fast utan att bli övertydligt eller intetsägande.

"Death and Destruction" skulle ju definitivt vara ett jäkligt tråkigt namn för t.ex. en dödsmetallgrupp, men någon som gör lågmäld musik skulle det faktiskt kunna funka för.

Några namn som jag gillar är t.ex. Aphex Twin (låter mystiskt och flummigt vilket passar musiken väl), Autechre (låter tekniskt och komplext), the The (samma fula whatever-attityd som musiken), Arovane, mfl.

Finns ett helt gäng som jag tycker är rätt dåliga..

The Smashin Pumpkins <- WTF!?
Nine Inch Nails <- Valt för att det såg bra ut i tryck
Depeche Mode <- Tja.... nej? NEJ!
Deaf Center <- Lite originalitet kanske?
Iron Maiden <- tufft. skittufft grabbar. Eller....

SnoWhat
2007-09-23, 02:23
Måste stämma in: The Kristet Utseende ligger såå högt i kurs, särskilt om man tar med i beräkningen vilka teman de har för låtarna... Självdistans någon?
Sen har vi ju The The, Motörhead (slang för amfetaminskalle), Zodiac Mindwarp ( är det nån annan som har hört eller gillar Mark Mannings skapelse?)

plastocid
2007-09-23, 16:58
Mmm, mobbade barn med automatvapen och totalt jävla mörker är tvä klara favoriter här också.

encore
2007-09-23, 19:06
Hmm, sämsta.. Miko Mission? Fun Fun? Mr Mister? Juvelen tycker jag låter lite töntigt. BWO gillar jag inte heller.

Bästa vet jag fan inte, min lägstagräns är rätt låg och även jag förknippar starkt namnet med musiken som artisten eller bandet gör. Hade nog inte tyckt sämre om t.ex. Tillianders musik om han initialt kallt sig Tillianderz eller nått ;) (antagligen hade jag trott det varit ironiskt menat).

the örjan
2007-09-23, 20:41
Nu kom jag på en serie dåliga namn. Ni märker den röda tråden:

America, Boston, Kansas, Chicago, Europe.

WTF! Borde inte det vara olagligt?


Heja Encore! Fler emot BWO.

PowerAxl
2007-09-23, 21:02
Nu kom jag på en serie dåliga namn. Ni märker den röda tråden:

America, Boston, Kansas, Chicago, Europe.

WTF! Borde inte det vara olagligt?


Heja Encore! Fler emot BWO.

Och Asia

urkan
2007-09-23, 21:09
Bästa bandnamn alla kategorier och genom alla tider: Funkstörung

Tyska är ändå ärans och hjältarnas språk :)

Sämst? Det är bara att spana efter en dansbandsturnébuss så får man svaret i stora neonbokstäver :)

reverbsvansen
2007-09-23, 21:16
Det finns ju banden Japan & Texas också...

Tycker inte det är så gräsligt.... Japan är ju ett bra band också
och Texas har ju gjort några bra radiodängor. "Here comes the summersun..." *nynnar*

Men jag skriver gärna under på listan mot B.W.O

android
2007-09-24, 14:25
Det viktiga är ju att det känns rätt tillsammans med musiken!

Peace, Love & Pitbulls är nog ett av mina absoluta favoriter! Det blir ju snyggt förkortat också. :)
Och om man fortsätter på samma bana, så gillar jag Rymdimperiet också! Trist att de tog bort rymd-prefixet...

Front 242, Das Ich, Einstürzende Neubauten, Nitzer Ebb, DAF, m.fl låter också precis lika hårt som musiken...

Har däremot svårt för många av "nykomlingarna" i den hårda synthscenen, som liksom försöker för mycket... Velvet Acid Christ...

the örjan
2007-09-24, 21:45
Du glömde Helikopter Kräks.
Nu när jag tänker efter undrar jag om det bandet verkligen fanns på riktigt?
Jag har för mej att det var en sketch med Kjell Alinge i "Hemma hos".

Vi tar ett annat så länge:
Fläsket Brinner

Dom fanns, och dom var bra.

Sedan har jag alltid gillat Gary and the Pacemakers (Eller är det Jerry, eller Gerry?)

Min favorit bland mina polares band är:

United Farmers Against Kvävegödsel

ae23
2007-09-24, 22:07
Absolut bäst:
Throbbing Gristle - slang för ståkuk
Whitehouse - från wikipedia: The name Whitehouse was chosen both in mock tribute to the British moral campaigner Mary Whitehouse
Se artikeln om dem: http://en.wikipedia.org/wiki/Whitehouse_%28band%29
och Mary Whitehouse: http://en.wikipedia.org/wiki/Mary_Whitehouse
för ett gott skratt :)
Coil, Current 93, Non Credo, Anthony And The Johnsons, Scorn, Spleen, Moddabe Barn Med Automatvapen och Therapy? är också klockrena.

Ett av de sämsta är nog Burzum, samt i princip alla dansbandsnamn.

android
2007-09-25, 10:41
Åh, när man pratar kompisars band måste jag bara slå ett slag för Kungahuset (http://kungahuset.popmanifest.net/). :)

makari
2007-09-25, 11:04
I second MBMA och TJM, hårt och kompromisslöst. Andra som jag gillar är
Efterklang, autechre (svårtuttalat däremot) And you will know us by the trail of dead.

Sen finns det ju många namn som funkar bara av den anledningen att de varit med så länge att de är så intimt förknipade med bandet och alla har glömt vad de egentligen betyder.

HEK
2007-09-25, 12:42
Håller med om att Helmet e bra! Och att Velvet revolver är riktigt riktigt dåligt .. Steve doesnt drive var iofs helt underbart ;D

PowerAxl
2007-09-25, 21:35
Soapbox Paradox, smaka på den

reverbsvansen
2007-09-25, 22:05
Frankie goes to Hollywood (funkar tycker jag)

Hmm...Längesen man hörde Holly Johnsons
soloskiva.

Sen finns det ju Johnny hates jazz :D

leere
2007-09-25, 22:09
tycker vi måste lägga in medparten av de svenska punkbanden som fanns på
70 & 80-talet...

Traste och Superstararna bland annat...
[även om deras låt pengar fortfarande håller]

rukorna också, deras version på sveriges nationalsång går ine av för hackor :)

[är inne i en period av punk just nu]

the örjan
2007-09-25, 22:11
Jag har aldrig tyckt att FGTH var ett särskilt bra namn. Det är Frank Sinatra som åsyftas by the way.

Men jag har alltid gillat Penguin Café Orchestra

Man bara ser ju bilden framför sig.

reverbsvansen
2007-09-25, 22:16
Det bör väl vara hans väg till Hollywood med hjälp av maffian eller nåt sånt?

Frankie goes to Hollywood.... alltså

Eller vänta nu. aldrig tänkt på Holly Johnson som en del
i namnet: Hollywood.

Undrar hur dom tänkte?

deleted user
2007-09-25, 22:21
Jag har svårt att tycka att alla punkbandsnamn egentligen är nåt bra alls. Man ler liksom lite snett åt dom (speciellt när man betänker att The kristet Utseende är en översättning av Kristian Luuk), men det är som små halvdana skämt och är lite kul en gång. Som namn betraktat är jag inte så impad. Kan bli tokrolig buskis av det hela liksom.

Egentligen tycker jag det är svårt med bandnamn öht och tycker t ex att vi inte alls har ett så jättebra namn själva, fast jag tyckte det när vi tog det och fast att det var jag som kom upp med det.

Surt, sa räven....

Lindeberg
2007-09-25, 22:31
Det bör väl vara hans väg till Hollywood med hjälp av maffian eller nåt sånt?

Frankie goes to Hollywood.... alltså

Eller vänta nu. aldrig tänkt på Holly Johnson som en del
i namnet: Hollywood.

Undrar hur dom tänkte?

Det var visst nån gammal affisch... sångaren Frankie tar klivet till film typ.
Förresten är du ju sjukt insnöad, på ett roligt sätt. :) Lyssnar du bara på 80-talsmusik?

reverbsvansen
2007-09-25, 23:23
Haha :D

Jo, det är mycket åttiotal här hemma, refrängernas årtionde.
Men lyssnar på annat också...

Man har ju hört alla hitsen när man växt upp så det
är väl därför man gillar det så mycket. Det som är bra då.
Det finns ju en hel del skit också..

:)

false messiah
2007-09-25, 23:52
Band jag gillar med dåliga namn:

My Bloody Valentine
Renegade Soundwave (iofs rätt hårt namn, men låter lite väl 17-år-och-vill-verka-tuff)
Nick Cave & the Bad Seeds
Rhythm & Sound
Steroid Maximus
Can
Fredrik

android
2007-09-26, 08:49
Diablo Swing Orchestra (http://www.myspace.com/diabloswingorchestra) tycker jag förresten är ett sjukt bra bandnamn!

Och jag håller med Skilling om att det är rejält svårt med sånt här. Är inte heller helt nöjd med vårt namn, men vi hade lite brådis och tog helt enkelt första bästa som vi bägge två kunde enas om...

odlarn
2007-09-26, 08:54
Det var visst nån gammal affisch... sångaren Frankie tar klivet till film typ.


kan det varit herr sinatra kanske?

hasparigus pink
2007-09-26, 09:53
Joy Division är, trots att jag gillar bandet, ett dåligt namn eftersom det var namnet på de fångar i förintelselägrena hos nazisterna som hade som uppgift att tvingas att ha sex med nazisterna.

Det som vore sjukt på riktigt vore väl snarare om gruppen bakom låtar som "Atrocity Exhibition" och "She's Lost Control" hade hetat Ian and the Hot Rods eller nåt annat käckt...

spanky
2007-09-26, 10:46
Borås Energi ligger på förstaplats på bägge mina listor.

hasparigus pink
2007-09-26, 10:49
Pärson Sound var bra också

Lindeberg
2007-09-26, 10:55
kan det varit herr sinatra kanske?

Ja såklart. :)

Annars har jag också lite svårt för alla käcka punknamn typ Hasse Bajsar.
Noice, apropå Hasse, är också sjukt dåligt och är tydligen fortfarande det mest felstavade engelska ordet i Sverige.

iggy
2007-09-26, 19:13
Det som vore sjukt på riktigt vore väl snarare om gruppen bakom låtar som "Atrocity Exhibition" och "She's Lost Control" hade hetat Ian and the Hot Rods eller nåt annat käckt...

Nja, det vore ju ironiskt så det hade funkat :)

PeterH
2007-09-26, 19:23
Nick Cave & the Bad Seeds


Det är ju ändå galet mycket bättre än första inkarnationen, Nick Cave & the Cavemen...

odlarn
2007-09-26, 20:48
Borås Energi ligger på förstaplats på bägge mina listor.

Härligt att se några lokalhjältar på listan :D

... finns ett punkband här som heter Snorting Maradonas, är rätt fint :)

PowerAxl
2007-09-26, 22:43
Diablo Swing Orchestra (http://www.myspace.com/diabloswingorchestra) tycker jag förresten är ett sjukt bra bandnamn!

Och jag håller med Skilling om att det är rejält svårt med sånt här. Är inte heller helt nöjd med vårt namn, men vi hade lite brådis och tog helt enkelt första bästa som vi bägge två kunde enas om...

Några av mina kompisar hade också lite bråttom med namnet när de namngav sitt band (sista anmälningsdagen för en talangjakt), så de bestämde sig för: "Ingenting Just Nu"

the örjan
2007-09-27, 20:46
Egentligen tycker jag det är svårt med bandnamn öht och tycker t ex att vi inte alls har ett så jättebra namn själva, fast jag tyckte det när vi tog det och fast att det var jag som kom upp med det.

Surt, sa räven....
Tja. Jag vet inte...
Surt sa räven var väl ganska bra!


:p :p


Fan, man kan bli helt knäpp av en sån här tråd. Jag ser bandnamn överallt.
På 99.mac t ex.
Vad sägs om Bananjack med brytfunktion

tronman
2007-09-27, 21:39
en del både bra och dåliga har nämnts i tråden som jag kanske inte behöver ta upp igen. men jag gillar "Njurmännen", de hade väl ingen fått med? men det absolut bästa bandnamnet genom tiderna tycker jag ändå faktiskt är "Mayhem".




Joy Division är, trots att jag gillar bandet, ett dåligt namn eftersom det var namnet på de fångar i förintelselägrena hos nazisterna som hade som uppgift att tvingas att ha sex med nazisterna.


och? varför blir det ett dåligt namn då? det är som att säga "jag gillar pain, men det är ett vahettere dåligt bandnamn för det vahettere gör ju ont med smärta". jag hade kunnat förstått din kritik om joy division var nazister. men det var de ju inte.

the örjan
2007-09-27, 22:22
...men det absolut bästa bandnamnet genom tiderna tycker jag ändå faktiskt är "Mayhem".
Och då blev jag påmind om Anthrax
Det tycker jag är jäkligt bra.
(fast jag har aldrig hört dom... :"> Är dom bra?)

Är inte Slayer också ett rätt bra namn?

Och när jag ändå håller på.
Betydde W.A.S.P någonting? Annat än geting? Det är ju punkter emellan.

the örjan
2007-09-27, 22:36
Ja visst ja! Min polare påminde mej just om En halvkokt i folie
Dom har jag träffat.

enapa
2007-09-27, 22:43
we .are. satans. poeple.!

reverbsvansen
2007-09-27, 22:49
Ja visst ja! Min polare påminde mej just om En halvkokt i folie
Dom har jag träffat.

Var av med min Halvkokt CD i 2 år, trodde jag lånat ut den...men när jag flyttade
hittade jag den bakom ivarbokhyllan & Abyss DVD (Disc1). Så nu kan jag lyssna
på Apati och Mongohouse igen. :)

Bra namn: En halvkokt i folie

Valfrid
2007-09-28, 11:43
The Royal Laptop Quartet (http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=149970841) är ett schysst namn också.

android
2007-09-28, 11:49
we .are. satans. poeple.!

eller var det inte:

We Are Sexual Perverts

?

:)

salrip
2007-09-28, 12:08
jag tänker alltid på duran duran duran när konversationer om bandnamn kommer upp men jag lyckas aldrig bestämma mig om det är ett bra eller dåligt namn.

dåliga namn är såna som inte går att googla.

Frebrik
2007-09-28, 12:28
Durian Durian stinker ju... ;)

Bobbski
2007-09-28, 13:15
Har däremot svårt för många av "nykomlingarna" i den hårda synthscenen, som liksom försöker för mycket... Velvet Acid Christ...

Håller med om att det är ett namn som ser lite väl skitnödigt ut. Det ska tydligen stå för vad han är, killen bakom spakarna, och hans uppväxt. Velvet från hans relation till goth, Acid från hans drogbruk, och Christ från hans uppväxt där han blev påtvingad kristendomen.
Sammanslaget ser det mest löjligt ut.

Läst i någon intervju för länge sen.
För övrigt verkar han mest vara som en ilsken fjortonåring.

dar303
2007-09-28, 13:58
Duran duran duran och Donna Summer är ju roliga mashup-band, namnen är ju passande genren på nåt sätt.
Ganska roligt faktiskt.

Tangen
2007-09-28, 14:02
Bäst:
Mobbade Barn Med Automatvapen
Tangerine Dream
Public Enemy
NWA
Parliament


Allt i sin egen värld aktuella namn

FlowerP
2007-09-28, 14:27
Egentligen tycker jag att nästan alla bandnamn är mer eller mindre bra. Det finns inga jag tycker är rent dåliga, även om vissa kanske kan vara uttryck för "dålig" smak. Däremot är bandnamn som bara består av en uppräkning egennamn rätt långtråkiga, t.ex. Anderson, Bruford, Wakeman, Howe eller Schicke, Führs & Fröhling eller Hanselmann & Evans eller Crosby, Stills, Nash & Young. Ja, till och med ELP (Emerson, Lake & Palmer) är lite fantasilöst.

Maxzzz
2007-09-28, 14:41
Hur kan man inte nämna Köttgrottorna? Riktigt vackert namn! Samt: Totalt jävla mörker... Det är också fin fint...

Sen måste jag ju skryta om mitt egna bands namn: SLAP! Mein Fuhrer. (SLAP= Sounds like a plan)

Sämst är alla som bara tar sina tråkiga svenne-namn och slänger ihop, eller logiska saker som 'nsync! (ett gäng grabbar som bara synk-dansar, KUL)

the örjan
2007-09-28, 23:21
The Royal Laptop Quartet (http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=149970841) är ett schysst namn också.
Det var rätt bra. Är du med där eller? ;)


eller logiska saker som 'nsync! (ett gäng grabbar som bara synk-dansar, KUL)
Ja och Motiv8

the örjan
2007-09-28, 23:26
Vi nämnde förut America, Europe, Boston, Kansas, Texas, Chicago, Asia och Japan.
Ta me fan, nu har det kommit ett nytt svenskt band som heter Paris!!

Nä det är för j-la fantasilöst. Det måste gå bort.
Tänk om jag skulle starta ett symfonirockband som heter Scandinavia...


Hmmm....


Nån som spelar bas...?

reverbsvansen
2007-09-28, 23:59
Namnet I'm from Barcelona är hiskeligt...bandet likaså.
Jag mår genuint dåligt när jag ser/hör dom.

kallback
2007-09-29, 02:54
egennamn må vara fantasilöst men det e fan mer jävla ärlig närvaro på nåt vis

the örjan
2007-09-29, 03:03
Namnet I'm from Barcelona är hiskeligt...bandet likaså.
Jag mår genuint dåligt när jag ser/hör dom.
Jag hoppas verkligen inte att det räknas som ett band!!!
HerreGud.
Och:
am U velX and the fishi'nTrips

Jag fattar ingenting...
Är det ett bandnamn?

kallback
2007-09-29, 03:11
hoppades inte det iaf ! ;D
- men allt ska ju ` hjärna' vara på engelska för att [smelta in i smeten] eller?

sorry för kodningen -- men det e överlag så att folk väljer ju engelska namn på banden... för att lättare trumma in det i minnet hos folk [ eller?] undrar varför annars... klatschigare för svennons just?

åöäØØÆ°ÞŒı↑¥Þ®¢ŁΩº§ÐªŊĦJ&Ł˛ºN'`©> kan jag köpa om det inte funkar i pressen...

iggy
2007-09-29, 09:50
Namnet I'm from Barcelona är hiskeligt...bandet likaså.
Jag mår genuint dåligt när jag ser/hör dom.

Jag har ingen direkt uppfattning om bandets musik eftersom jag knappt hört dem, men namnet gillar jag eftersom det är från Manuel i Falwty Towers, som har den frasen som ursäkt ett antal gånger :)

reverbsvansen
2007-09-29, 12:50
iggy: Jo jag minns nu. "i learn english from a booook". är en annan fras,,,

Manuel gillar jag men har svårt att frikoppla namnet från bandet.
När jag hör namnet tänker jag på 30 indiepoppare som står och
skrålar och inte på Manuel. Om bandkonstallationen skulle sett
annorlunda ut jag inte blivit så provocerad kanske.

Själva namnet....vet inte. Associationen är redan gjord,

äsch

Sci-fi Skåne e ett rätt bra namn ändå...

:)

Arete
2007-09-29, 13:00
Medåll. Sci-fi Skåne är fan ett gött namn :-)

Vaiden
2007-09-29, 13:08
Bäst: The Doors, Garbochock, Imperiet

Sämst: Radioaktiva Räker, Manic Street Preachers, Mimikry

cryo
2007-09-29, 13:46
Basshunter = Abborrjägare
Fast något säger mig att han inte syftade på det.

Dúnadan
2007-09-29, 16:58
we .are. satans. poeple.!

Var inte det bara ett påhitt av Sievert Öholm....

Kommer ihåg debatten i TV med Anders Tengner med pudelfrissa som satt och försökte förklara ...

//Dúnadan

Dúnadan
2007-09-29, 17:02
Abramis brama är ett klockrent namn .... BRAXEN på lation
Alla bandnamn med ett personnamn inblandat är kasst... har inte folk bättre fantasi än så?

iggy
2007-09-29, 19:26
Garbochock,

Stry Terrarie var roligare som Stry Kanarie, sett till namnen :)

tronman
2007-09-29, 20:29
Ta me fan, nu har det kommit ett nytt svenskt band som heter Paris!!

nytt och nytt, ehum. jag spelade på samma klubb som dem för fem år sen. allt är ju relativt iofs.

the örjan
2007-09-29, 22:15
Ja men de e nu dom e på TV.

Visst ja. På tal om Motiv8.

U2.

Olle Truck
2007-10-01, 12:35
Bäst: The Juice Crew. Man fattar direkt att dom här snubbarna har det man behöver - The Juice!

Sämst: Carter The Unstoppable Sex Machine.

Splork
2007-10-01, 16:48
Jag namnet Autechre, just för att ingen verkar veta hur det uttalas egentligen... blir alltid intressanta inledningar: "ja, du vet det där bandet, Aut... teckre? techer? Ja, du vet!"

Lite som när vi stackars i franska försöker gissa hur namnet Derrida uttalas... :)

reverbsvansen
2007-10-01, 16:53
Jag brukar uttala det på skånska: Åtekerr

the örjan
2007-10-02, 23:07
Då antar jag att du är skåning. Annars vore ju det hela väldigt märkligt....

Själv säger jag "Å-tekre". (utan dialekt)

Kan vi inte prata om deras musik i annan tråd?
Jag startar en nu.

deleted user
2007-10-03, 10:59
Jag namnet Autechre, just för att ingen verkar veta hur det uttalas egentligen... blir alltid intressanta inledningar: "ja, du vet det där bandet, Aut... teckre? techer? Ja, du vet!"

Lite som när vi stackars i franska försöker gissa hur namnet Derrida uttalas... :)

Just det tycker jag är rätt värdelöst faktiskt. Vi har exakt samma problem med Phace... eller fast tvärtom... alltså:

"Vad heter ni då?"
"Phace... alltså inte face utan med ph"
"Jaha... Phase som i fas eller?"
"Nä... det ska vara c och inte s..."

Helt värdelöst och ni kan ju gissa om vi läst om oss felstavade många gånger...

Inte blev det lättare när vi la till o.s. efter också.

Fan vet om inte Phace O.S. är det sämsta bandnamn jag vet. :)

android
2007-10-03, 11:09
Haha!
Fast jag tycker att det är snyggt! Men jag förstår stavningsproblemen...

Men folk stavar som dom vill även med de mest enkla bandnamn. -När vi var förband till The Ark i Umeå för en massa år sedan med ett annat projekt som hette drone (viktigt med små bokstäver av nån anledning som jag inte kommer ihåg), så fick vi en stor fin reklamannons i Västerbottenskuriren...


The Ark

Support:
DROVE

Imported Johannes
2007-10-03, 22:09
Yngwie Malmsteen
Schwarze Bewegung (östtyskt NDW/skapunkband)
Werner Bochmann und sein Tangoorchester
Atari Teenage Riot

Slagsmålsklubben är inte så kul namn, men deras platta "Den svenske disko" har ett mycket bra namn.

rymdeko
2007-10-03, 23:55
Rövsvett och Finntroll är inte sådär värst bra namn.

Lemino
2007-10-04, 01:28
Panzerchrist tycker jag är ett bra namn, förmodligen det mest överdrivna och maxade jag hört. Musik? Ingen aning, don't get your hopes up. ;)

the örjan
2007-10-04, 21:57
Just det tycker jag är rätt värdelöst faktiskt. Vi har exakt samma problem med Phace... eller fast tvärtom... alltså:

"Vad heter ni då?"
"Phace... alltså inte face utan med ph"
"Jaha... Phase som i fas eller?"
"Nä... det ska vara c och inte s..."

Helt värdelöst och ni kan ju gissa om vi läst om oss felstavade många gånger...

Inte blev det lättare när vi la till o.s. efter också.

Fan vet om inte Phace O.S. är det sämsta bandnamn jag vet. :)
"O.S. som i olympiska spelen då eller...?"

:p

deleted user
2007-10-04, 23:38
"O.S. som i olympiska spelen då eller...?"

:p

Ja gud, eller "menar ni operativsystem?"...

Gött.

PowerAxl
2007-10-06, 14:48
Kom just på att bästa albumnamnet någonsin måste vara: Kärlek och uppror
I mitt tycke Ebba Gröns bästa platta, med ett namn som är vackert utan att vara pretentiöst.

Valfrid
2007-10-10, 22:19
Panzerchrist tycker jag är ett bra namn, förmodligen det mest överdrivna och maxade jag hört.

Då har du inte hört Der Heilbutt Und Die Manisch Depressive Weisse Jugend In Der Kalten Fabrik. :cool:

the örjan
2007-10-10, 22:25
Bästa albumnamnet tycker jag är Rupert Hine.s "Waving, not drowning".
Det är baserat på en dikt som går något i stil med: "I was to far out all my life. Not waving, but drowning".
Väldigt bitterljuvt....

Nihad
2007-10-11, 18:21
"moder jords massiva" är annars fint, "squarepusher" är bra med, speciellt för att musiken låter precis så, hähä ..

Tycker alla band med Z (Bizkit, typ) och nummer oftast blir bajs ...

PowerAxl
2007-10-11, 19:37
Jag tycker Led Zeppelin låter tungt och att Jorupp låter tråkigt. Vissa prog/punkbands namn måste ha uppfunnits i onyktert tillstånd.;)


Vissa?
Det är nog mer regel än undantag.

the örjan
2007-10-11, 21:36
Tycker alla band med Z (Bizkit, typ) och nummer oftast blir bajs ...
Vaddå!?? Ä re nå fel på "Kennetz"?



:D

PowerAxl
2007-10-11, 21:41
Vaddå!?? Ä re nå fel på "Kennetz"?



:D

Eller S Club 7

indigo
2007-10-11, 21:47
Var är Z'at i S Club 7?

reverbsvansen
2007-10-11, 21:48
jag tycker att namnet:

classix noveau

är kasst...jobbigt att säga, man kommer ihåg det men drar mig för att säga det.
Får typ träningsvärk i hela flabben. Bandet är väl inte så bra heller vill jag minnas.*

* med reservation för ändringar och att gamla minnen ibland spelar en ett spratt.

everything but the girl är också jobbig.t...

puh!

deleted user
2007-10-11, 21:48
Albumtitlar är lättare än bandnamn. Finns massor av bra sådana:

"Astral Weeks", "A Pagan Place", "Fear Of Music", Sign 'o' The Times", "Ok Computer", "The Queen Is Dead", "Achtung Baby", "Rubber Soul", "Hunky Dory" osv osv osv.

Men det beror på att det är titlar på verk. Att sätta ett fiktivt namn på en artistgrupp är fan i mig hopplöst. :)

PowerAxl
2007-10-11, 23:38
Var är Z'at i S Club 7?

Nej, men 7 är en siffra

PowerAxl
2007-10-11, 23:40
"
Tycker alla band med Z (Bizkit, typ) och nummer oftast blir bajs ...


Men namn med x kan vara häftiga, typ Anthrax

pizzan
2007-10-12, 11:50
Bäst:
Badly Drawn Boy
Architecture In Helsinki
Clap Your Hands Say Yeah

Sämst:
Dogs Die In Hot Cars
The Pigeon Detectives
Jimmy Eat World

indigo
2007-10-12, 11:58
Dogs die in hot cars - har ju ett budskap med i sitt namn, så jag tycker faktiskt det är ganska ok.

Ang. The Pigeon Detectives, hörde att de fick sitt namn genom att de hade tävling inom bandet om vem som kunde hitta på det absolut töntigaste namnet, lite som gorky's zygotic monkey.

Mattias70
2007-10-12, 12:01
Det där med bra och dåliga band-namn är ju extremt subjektivt och svårbedömt.
Plus att det säkert finns en psykologisk effekt oxå - tex. jag gillar Air, Phoenix och Justice & Simian som fan, jag tycker dessutom det är klockrena bandnamn. Men hade dom gjort dansbandsmusik a´la Vikingarna så hade jag säkert tyckt det hade varit sunkiga bandnamn..

PowerAxl
2007-10-24, 20:13
sen finns det de som överdriver lite som t.ex Coheed and Cambrias album "Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume Two: No World for Tomorrow" eller "Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume One: From Fear Through the Eyes of Madness"

Samma band har också gjort låtar med titlar så som "The Willing Well III: Apollo II: The Telling Truth"

the örjan
2007-10-25, 20:25
Jag minns när Kulturmagasinet, eller vad det hette, på SVT hade progspecial och spydde galla över albumet "Tales of topographic oceans" med Yes. Ja just namnet alltså.

Men sen hade ju puckona satt Andres Locko att rescensera musiken!

Det är ungefär lika seriöst som att låta Gunnar Hökmark rescensera sossarna.

FabbeGold
2007-11-10, 17:31
Face for radio, Soggy Bottom och Status Quo är rätt nice. Inte U2 dock även om jag gillar musiken
Procol Harum är också schysst men vad fan betyder det??

stoffe_99mac
2007-11-10, 18:23
Är det ingen som nämnt "Death from above 1979" ännu. Kommer inte ihåg hur musiken låter men det är ett skönt namn, helt klart.

I.R.
2007-11-11, 12:22
Ett höjdarnamn är "Mobbade barn med automatvapen"...

Den är bra ja. Svensk punken innehåller många av de bästa namnen jag vet. De gör ju ofta en poäng av att ha riktigt bra namn. KSMB levde på att alla visste att det inte egentligen betydde "Kurt-Sunes Med Berit". Punken har också gett oss namn som

Tatuerade Snutkukar
En Tallrik Kräm (de som gjorde "Ballerina Ballera")
Pottan Flyger
Snoddas (Winnerbäcks punkband)

och tusen andra i samma klass. Affischer för punkspelningar kan vara riktigt kul. ;)

PowerAxl
2007-11-11, 12:54
Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols

I.R.
2007-11-11, 12:55
Fläsket Brinner
United Farmers Against Kvävegödsel

Toppnamn! Helt klart! :D

Baron
2007-11-11, 13:04
Själv har jag alltid tyckt att Beatles är ett riktigt töntigt ordvitsnamn.

Lustigt jag har aldrig tönkt på det, men så fort jag såg det var det självklart...

Några bra namn
Lädernunnan/Leathernun, Fläskkvartetten/Flesh Quartet, The Rävjunk, The Kristet utseende, Black Flag, Genesis, Tool, Blue Öyster Cult

Några dåliga namn
Toad the Wet Sprocket, Pojken med grodan i pannan, Fläsket brinner, The Hooters, Bran Van 2000...

iggy
2007-11-11, 14:46
Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols

Fast det var väl namnet på skivan och inte på gruppen?

PowerAxl
2007-11-11, 16:30
Fast det var väl namnet på skivan och inte på gruppen?

precis

Jätten
2007-11-11, 16:54
Bra: Subcomandante(massa omotiverade sökträffar)
Dåligt: Vänliga jättar(långt bak i alfabetet = långt ner på alla listor, går inte att skriva på de flesta språk, blev tvungen att köpa domänen vanligajattar.com :P )

Jätten
2007-11-11, 16:55
OK Computer kan jag köpa, men Astral Weeks. ;/

I.R.
2007-11-11, 18:23
Pojken med grodan i pannan

Det är ju hur bra som helst! Lätt att göra en minnesvärd affisch också.

Skall man nödvändigtvis välja några riktigt dåliga så tycker jag att Cardigans är det värsta jag hört. Smakar som kofta. Och det finns en massa sådana där fadda namn som bara är nåt godtyckligt engelskt ord utan någon riktig poäng. Apropå det är "Nåt tufft på engelska" ett rätt bra bandnamn.:p

Baron
2007-11-11, 18:28
:D Jag minns plötsligt de gamla tjeckiska King Diamindmetalbanden "Törr" resp "Brian". Jag gissar att de siktade på Thor med lite hårdrocksprickar resp Brain. :D

Bra eller dåligt - döm själva!

Peth
2007-11-11, 20:03
The Ramones måste vara ett av de tuffaste namnen, the Clash är inte dåligt det heller, men det kan ju bero på att jag gillar musiken.

deleted user
2007-11-11, 20:14
iggy: Jo jag minns nu. "i learn english from a booook". är en annan fras,,,

Manuel gillar jag men har svårt att frikoppla namnet från bandet.
När jag hör namnet tänker jag på 30 indiepoppare som står och
skrålar och inte på Manuel. Om bandkonstallationen skulle sett
annorlunda ut jag inte blivit så provocerad kanske.
)

Äh kom igen nu, det är hur sköna människor som helst, var på fest hos dom i deras lokal förra helgen.

Vilket gör mig till den minst ansedda personen på 99 antar jag, eftersom IMFB verkar vara så otroooligt hatade här. :)

Vår gitarrist spelade förresten åt dom under en veckoturné nere i europa nyligen..

*springer för mitt liv*

Baron
2007-11-11, 20:54
OK Computer kan jag köpa, men Astral Weeks. ;/

"Vänliga jättar" låter bättre på engelska... ;)

moenia
2007-11-15, 01:37
Riktigt roliga förslag! fått mig en del skratt. Det kan behövas så här halv två på natten, när man vill tänka på allt annat än att det är upp till skola i morgon bitti kl. åtta. :p

Mitt förslag på ett riktigt tungt och snyggt namn är Trentemøller. Dels ett sagolikt mäktigt namn förknippat med mäktig och tung musik. Pluspoäng för ø:et. ;)

Synapskollaps
2007-11-15, 01:45
Page (det svenska synthpopbandet)... Alltså frisyren, inte engelska för sida.
- Hur låter inte det? Som kräks ungefär!

deleted user
2007-11-15, 08:14
Mitt förslag på ett riktigt tungt och snyggt namn är Trentemøller. Dels ett sagolikt mäktigt namn förknippat med mäktig och tung musik. Pluspoäng för ø:et. ;)

Han heter ju så. Anders Trentemøller. I Danmark har de så konstiga ö:n, serru. :)

Fast visst, det ser väl schysst ut. Jag tycker rent av om riktiga namn som artistnamn. Tråkigt?

Njae, men som jag sagt tidigare. Bra bandnamn är svårt. Det blir lätt lite barnsligt.

moenia
2007-11-15, 08:26
Jo, jag vet och det gör det hela ännu lite fräckare! ;) Har man ett ordentligt coolt namn, så kan man ju ha sitt eget namn som artistnamn. Men inte om det blir typ Kurt-Görans eller liknande...

PowerAxl
2008-01-08, 00:31
Barenaked Ladies, valde sitt namn för att de skulle se bra ut på affischer. (har för nig att de även funderade på Free Beer)

rymdeko
2008-01-08, 01:58
Fick nyss se att jag ägde en skiva med Brainpool...horribelt bandnamn. Liksom Beach Boys och Kåre & the Cavemen...

deleted user
2008-01-08, 02:40
Lars Winnerbäck

Grendel
2008-01-08, 07:31
De flesta orkar väl inte bläddra igenom den här tråden hela vägen, det gjorde i alla fall inte jag, så jag kanske missade att någon annan nominerade dem, men jag tycker i alla fall att Revolting Cocks är något av det bästa man kan kalla sig. Dels för mångtydigheten och dels för att det har så mycket attityd.

nilssonbts
2008-01-08, 13:30
Tre riktigt bra bandnamn i samma kategori:

The Who, The Band, och det bästa av dessa tre The The =)

Mindre bra (artist)-namn är till exempel The Artist Formerly Known as Prince...

lilledanne
2008-01-08, 14:09
Limozeen ;)

http://www.homestarrunner.com/sbemail16.html

http://www.homestarrunner.com/sbemail160.html

Och bandet som bildades utifrån ovanstående ;) :

http://www.hrwiki.org/index.php/Limozeen

Stefan Aronsson
2008-01-12, 12:11
Death är ju ändå det bästa bandnamnet, inom den genren. Nuff said.

rymdeko
2008-01-12, 13:03
"Idolerna" känns rätt mossigt. Typ dansband fast inte riktigt - vi i "Idolerna" är lite tuffare. :)
Likaså gillar jag inte namnen Kpist och Slagsmålsklubben. Det är för mycket truckerkeps och folköl kring dem. :p

Ladytron är ett schysst namn. Sedan gillar jag namnet Cornershop - lite sådär lagom indienördigt.

Kalle Silver
2008-01-12, 13:30
"Sperma Rythmen Boys"

PowerAxl
2008-01-12, 15:10
Tre riktigt bra bandnamn i samma kategori:

The Who, The Band, och det bästa av dessa tre The The =).

Håller med om att The Band är ett riktigt bra namn (även om de själva inte gillade det först, namnet bestämmdes av skivbolaget).
The The däremot känns som om someone had to much to think ;).

hygienteknikern
2008-01-12, 16:39
Bäst: Type O Negative

Örk: Basshunter (dock roligt om man som jag först trodde det handlade om fisk)

jgb
2008-01-12, 17:38
Både bästa och sämsta bandnamnet jag sett. Död kuk. Punkband vad jag vet. :)

Katsuragi
2008-01-17, 21:15
Violent Fist Squadron Joelkaiser

Bäst.

vincent1
2008-02-13, 16:24
- The who
- who?
-THE WHO!

annars är the kristet utseende också grymt bra namn.

SnoWhat
2008-02-13, 16:53
Kan inte bestämma mig för om det är bäst eller sämst, men
"Vazelina Bilopphöggers" har en gjuten plats på en sån här lista... :)

-Belo-
2008-02-14, 22:35
bra: daft punk (knasig punk på svenska)

dåligt: typ kent,rook4yo,slapdentakt,å från UshSinaA (usa shina) techno dom suger ä inte kineser eller amerikanare ä ryssar arrrrrrrr
(techno,electro,rock,hipp hopp music i ilovar forever)

iMatter
2008-02-15, 22:40
Tungt bandnamn: Tunnan & Moroten

Inte så tungt: Pussycat Dolls

Hehe, när jag ser detta tänker jag alltid på ett annat band som heter Atomic Kitten och hur en engelsk komiker som spelade avdankad rockstjärna kallde dom för "Nuclear Pussy" hela tiden av misstag. :p Låter rätt tungt istället för töntigt.

Woffe
2008-02-16, 02:09
Kentzzz Larzonz
Lazze

Woffe
2008-02-16, 02:18
Kentz Larzonz..
mIFFO-kILLERS
KukO-Fendders
Shiteaters

Börjes Bajsblöjas
JÖRGEN-SVENNIS,,,
Bög-Jävels.....

sybariten
2008-02-18, 23:41
Tja vad ska man säga egentligen... Namnet och musiken i kombination ska funka, det är väl mitt huvudsakliga kriterie. För att det ska vara riktigt bra så bör namnet ligga på samma känsla som musiken, fast utan att bli övertydligt eller intetsägande.
Den inställningen förstår jag mig inte alls på. För mig är det självklart att man hellre skulle vara helt frikopplad från musiken, att namnet är "intetsägande" om man så vill.
Jag menar dock inte att man behöver sträva efter totala kontraster, jag skulle inte vilja ha ett proggband som heter Phaze Reactor eller ett houseprojekt som heter Mossan Viskar.... det blir bara opraktiskt. Men en viss frikoppling från musikgenren tycker jag själv är det snyggaste.

Ta alla jävla dödsmetallband som heter purgatory, dismember, entombed, och andra namn kopplade till gravvård och obduktioner. Man fattar ju bara man ser bandlogon precis hur musiken låter. Fast, okej.... metall är hårt, jag kan ge det till dem.
Värre då med alla EBM-band som skall ha "häftiga" titlar, sånt blir riiiktigt tröttsamt tycker jag. Arvikafestivalen, ryyyys

Fast frågan är ändå om inte det värsta är när bandet själva och tio kompisar till dem tycker att namnet är skitbra för att det betyder nåt jättelogiskt, men ingen annan. Omständliga engelska namn som man kan fnissa lite geekigt åt enbart om man känner till nån story. "Pineforest crunch". "Weezer". "Sugarplum fairy". "Cloudberry Jam".

Ja det där med namn på musikaliska projekt är nåt jag funderat mycket på. Antagligen för att jag inte är så bra på själva den musikaliska biten

marre95
2008-06-19, 10:26
Favoriter: Operation Nothing, Ebba Grön, Iron Maiden, Mötley Crüe, Aerosmith, Wanted Emperor, Black Sabbath, AC/DC och Nirvana.

Sämst: Rage against the machine, The band, E-type, Children of planet erth, Rolling stones och MegaDeth.

Topp 5 bästa bandnamn(1 är bäst) :
1. Mötley Crüe
2. Ebba Grön
3. Nirvana
4. Operation Nothing
5. Iron Maiden

Topp 5 sämsta bandnamn(1 är sämst) :

1. MegaDeth (töntigt, man döper sitt band till det när man har slut på fantasi)
2. Rage against the machine (för långt och för krångligt att stava. Men musiken är bra).
3. The band (Man döper sitt band till det om man är helt fantasilös)
4. E-type (jag vet inte, gillar det bara inte)
5. Children of planet erth ( För långt och tråkigt, man somnar innan man har läst klart det XP )

Matti
2008-06-19, 12:04
Yay, rolig tråd!

Jag insåg att jag gillar tyska akronymbandnamn.
Det absoluta favoriten är KMFDM, som jag ända fram tills precis just nu trodde stod för "Kein Mitleid Für Die Mehrheit", fast det ska vara "Kein Mehrheit Für Die Mitleid".

SPK - Sozialistisches Patientenkollektiv - är också bra.

DAF - Deutsch-Amerikanische Freundschaft, som låter gulligt, men också är ett "politiskt" namn.

Om jag ska välja ett namn i kategorin "Dåliga Namn På Band Jag Gillar" (och annars är det ju ingen sport) så vinner Yazoo:s USA-exportnamn "Yaz" med hästlängder.

Sen är jag barnsligt förtjust i mitt nuvarande larviga Myspacealias "Stockholms Gothkör", både för ordleken och för att man inte kan säga det utan att det låter som om man läspar.

Adrian B
2008-06-22, 12:50
Bästa är förstås Twisted Sister.

Men ve alla dom som säger Twisted Sisters, you gonna burn in hell!

:)

lostdetective
2008-06-22, 12:56
Jag gillar:
My Bloody Valentine
Cocteau Twins
Pale Saints
The Jesus and the Mary Chains

Ogillar:
Madonna

Valfrid
2008-06-22, 18:30
Man kanske kan ha en mer objektiv bedömning av bandnamn? Suburban kid with biblical names kan man tycka vad man vill om, men det är nog omöjligt att man inte i talspråk förkortar det till Suburban kids och i skriftspråk till SKWBN.

Sen är ju den anglosaxiska dominansen hård när det gäller internetadresser. När DN döpte sin nätbilga till På stan var det nog ingen som tänkte i flera led...

Kalam
2008-06-25, 09:58
bäst.......Joy Division

Hah!

Kom att tänka på en sak... Var på en Nouvelle Vagues-spelning i Malmö härom året. Mellan två bossa nova-covers hör jag en västgöte hojta (och nu måste ni tänka Bert Karlsson dialekt): Spela Jöj Divishön!

:p

iMatter
2008-07-03, 11:42
Har alltid gillat namet "The Residents".

lasselu
2008-07-03, 12:34
Bra namn: Disneyland After Dark
Sämre namn: D-A-D

Mein
2008-07-03, 12:46
Helikoptern kräks och Urin från Högdalen. Lokala punkband i början av 80-talet. Bra vetefan men man glömmer dom inte. :)

Brandsta city släckers. Den som tycker det är fyndigt skrattar säkert hysteriskt åt Stefan & Kristers revyer.

/Mein

jonasgun
2015-05-12, 16:01
Två fantastiskt bra bandnamn:

Nike7up
UFO FBI

hallows
2015-05-13, 15:34
Kuriosa: Gitarristen i Queen (bra bandnamn), Brian May ville först att bandet skulle heta Build Your Own Boat (mindre bra namn)...

Jag läste lite för snabbt och trodde jag att det fanns ett band som hette "Gitarristen i Queen"... Det hade ju varit ett helt galet bandnamn...

Snythen
2015-05-13, 15:55
Bäst: Johnny hates jazz
Sämst: Stiftelsen

deleted user
2015-05-16, 17:41
Jag får ganska dålig känsla när jag söker efter child abuse's musik på youtube. Förmodligen precis det som är meningen.

Nord
2015-05-19, 19:42
En favorit är Pearl Jam, som anspelar på precis det du tror...

Ralmroth74@gmail.com
2015-05-19, 21:18
Revolting Cocks eller PTP (Petting The Pussy)?

särkvark
2016-04-03, 17:37
Bäst: Tatuerade Snutkukar

onathanj
2016-04-03, 17:43
Jag har alltid tyckt att "soundtracks of our lives" är ett av de bästa namnen. Såvida de inte skulle spela taliban-pop.

bassoprofundo
2016-04-03, 17:45
Man har ju barnasinnet i behåll och finner därför nöje här:

http://p3.no/humor/the-internets-official-heavy-metal-band-name-generator/

Ibland blir resultatet riktigt bra, ibland inte.:kaaka:

särkvark
2016-04-03, 17:45
Jag har alltid tyckt att "soundtracks of our lives" är ett av de bästa namnen. Såvida de inte skulle spela taliban-pop.

Vilket roligt sammanträffande, Ebbot spelade i Tatuerade Snutkukar.

onathanj
2016-04-03, 17:46
Sen är jag barnsligt förtjust i mitt nuvarande larviga Myspacealias "Stockholms Gothkör", både för ordleken och för att man inte kan säga det utan att det låter som om man läspar.

Plus 1099 på Gothkören;-)

onathanj
2016-04-03, 17:50
Favoriter: Operation Nothing, Ebba Grön, Iron Maiden, Mötley Crüe, Aerosmith, Wanted Emperor, Black Sabbath, AC/DC och Nirvana.

Sämst: Rage against the machine, The band, E-type, Children of planet erth, Rolling stones och MegaDeth.

Topp 5 bästa bandnamn(1 är bäst) :
1. Mötley Crüe
2. Ebba Grön
3. Nirvana
4. Operation Nothing
5. Iron Maiden

Topp 5 sämsta bandnamn(1 är sämst) :

1. MegaDeth (töntigt, man döper sitt band till det när man har slut på fantasi)
2. Rage against the machine (för långt och för krångligt att stava. Men musiken är bra).
3. The band (Man döper sitt band till det om man är helt fantasilös)
4. E-type (jag vet inte, gillar det bara inte)
5. Children of planet erth ( För långt och tråkigt, man somnar innan man har läst klart det XP )

Haha...du tycker Iron Maiden är ett av de bästa...men Mega Death ett av de sämsta??

Känns för mig som att gilla Blåmesar men avsky gråsparvar;-)

deleted user
2016-04-03, 17:51
Häromdagen fick jag lära mig att gay bykers on acid spelade förband åt sig själva med namnet lesbian dopeheads on mopeds. På så sätt säkrades dubbla gage samma kväll. Inte dumt.

onathanj
2016-04-03, 17:55
Häromdagen fick jag lära mig att gay bykers on acid spelade förband åt sig själva med namnet lesbian dopeheads on mopeds. På så sätt säkrades dubbla gage samma kväll. Inte dumt.

Haha, bäst idag. Frågan är bara; är det sant? Jävligt colt att vara förband till sig själv. Jag skulle ta det ännu längre än så. Jag skulle, i mån om min personlighetsklyvning, även agera publik åt mig själv. Visserligen måste jag då bekosta min egen spelning, men jag skulle i slutändan gå plus minus noll;-)

Ƶl8R
2016-04-03, 18:43
Kort och gott: PUBLIC ENEMY

jgb
2016-04-03, 18:45
Pubic enema.

Barbaron
2016-04-03, 19:05
Acid Enema

Soundbrigade
2016-04-03, 19:18
Jag är svag för långa och/eller intellektuella bamn, då främst italienska, typ Premiata Forneria Marconi, Museo Rozenbach, Banco del Mutup Soccorso, A Piedi Nudo osv. I samma genre hamnar då givetvis Orchestral Manouvres in the Dark och Pearls Before Swine. Den intelektuella kopplingen hittar man i namn son Doors och Soft Machine och H P Lovecraft.

Riktigt kassa namn? Alla andra kanske, eller främst de som tagit sig namn de inte lever upp till. Alla de "grupper" som spelas på Smisk Megapol, Risk S/M hamnar per automatik i denna kategori.

Soundbrigade
2016-04-03, 19:19
Just det, höll på att glömma ryska superbandet Nautilus Pompilius samt Brigada S.

Tomas N
2016-04-03, 20:18
Om ingen redan har skrivit om detta: punkbandet Hockeyhoran lär ha gjort en platta vid namn "Hockeyhorans senaste, gubbjävel". Då kunde man gå in till sin lokale skivhandlare och säga "Har du Hockeyhorans senaste, gubbjävel?" Kul om det är sant.

Soundbrigade
2016-04-03, 20:24
Jag stavar som en krycka men skyller det på två glas vin, en bourbon och viss trötthet. DET var inget bandnamn.

Östermalmstorg
2016-04-04, 21:31
Jag har svårt att tycka att alla punkbandsnamn egentligen är nåt bra alls. Man ler liksom lite snett åt dom (speciellt när man betänker att The kristet Utseende är en översättning av Kristian Luuk), men det är som små halvdana skämt och är lite kul en gång. Som namn betraktat är jag inte så impad. Kan bli tokrolig buskis av det hela liksom.

Egentligen tycker jag det är svårt med bandnamn öht och tycker t ex att vi inte alls har ett så jättebra namn själva, fast jag tyckte det när vi tog det och fast att det var jag som kom upp med det.

Surt, sa räven....Verkligen? Jag har läst att de tog namnet från något av mormor Huldurs nummer av Vakna eller Vakttornet där änglar beskrevs som att de hade ett kristet utseende. (Finns det änglar med ett okristet utseende?)


Brandsta city släckers. Den som tycker det är fyndigt skrattar säkert hysteriskt åt Stefan & Kristers revyer.Du uppskattar inte deras storhet, ser jag. De var ärliga med att Melodifestivalen är en firmafest, ett halvseriöst gyckel. Allt kan inte vara hjärta-smärta.

Panzer Division Marduk är ett fint skivnamn. Synd att bandet "bara" heter Marduk.

Robotruck
2016-04-05, 17:57
Teddybears GBG är hårdaste bandnamnet ever.

oljud
2016-04-05, 18:27
Trelleborg.

Batteriet
2016-04-05, 18:28
Gillar verkligen Operativ Permanent, Brainbombs och Club Moral men har väldigt svårt för ... Today im dead, Sixteen Bitch Pile-Up och !!!.

Sen hatar jag också namnet på mitt och kamratens Johans band; IKEA.
Får dock inte byta... "det här är ingen jävla demokrati!"

Soundbrigade
2016-04-05, 18:34
Helmer Bryds Eminent Five Quartett!!!

Jag lyssnar grna på Twelve Girls Band, men på DVD som medföljde skivan jag köpte tycker jag det står 13 söta flickor. Är de tretton är det ju ett spännande namn.

Och (fan, det här börjar likna namedropping) Penguin Café Orchestra är riktigt snyggt också, liksom gruppen och gruppens musik.


Jo och California Guitar Trio, som varken kommer från kalifornien eller är en trio men väl spelar gitarr.

miaz
2016-04-05, 18:36
bästa: Coca Cola 3
sämsta: vet ej

Soundbrigade
2016-04-08, 18:58
Jag kom på ett kul namn till - Смысловые галлюцинации, vilket ju som alla vet betyder "Inbillade Hallucinationer".
Gillar man lite ryskig synthpop är det här bandet för dagen. (Musikexempel (https://www.youtube.com/watch?v=AKG6V2-xMvk))

mv
2016-04-08, 19:05
Bäst: Totalt jävla mörker
Sämst: wet wet wet
Finns ju många sjukt dåliga namn... Bubblare: Belle & Sebastian.

deleted user
2016-04-08, 19:14
Gone är ett sjukligt bra bandnamn.

deleted user
2016-04-08, 19:15
Obligatorisk tortyr och Death by armborst är också helt OK namn.

upsetter
2016-04-08, 21:00
Atari Teenage Riot är ju bäst eller möjligtvis Flaming Sideburns

Östermalmstorg
2016-04-08, 21:01
Topp 5 sämsta bandnamn(1 är sämst) :

1. MegaDeth (töntigt, man döper sitt band till det när man har slut på fantasi)Sent svar, men nja. En mega death är en miljon döda i kärnvapen krig. Ganska modigt av dem att ta sig an kärnvapen etc när alla andra hårdrockare fastnat i något slags fantasy/scifi-träsk.

Mitt förslag på sämsta namn är The Alan Parsons Project. Musiken måste med nödvändighet vara bättre än namnet.

Soundbrigade
2016-04-08, 22:05
Alan Parson Project påminner lite om Chick Coreas Return to Forever.

johey
2016-04-08, 22:52
Sämst namn på band jag gillar:

Hoola Bandoola Band
Fria Proteatern

Batteriet
2016-04-08, 23:00
Mycket bra tråd, håller faktiskt med om det mesta än så länge!

Soundbrigade
2016-04-08, 23:14
Sämst namn på band jag gillar:

Hoola Bandoola Band
Fria Proteatern
Hoola Bandoola Band är ju dock lite småroligt. För den som sett gamla Kalle Anka-filemr minns en film där Kalle krigar mot myror som, när de kommer upp ur sitt myrbo och spejar säger "Hoola bandoola". Jag vill minnas att myrorna har vissa likheter med sådana där grova karikatyrer av afrikaner. LÄNK (https://www.youtube.com/watch?v=mdDwHx0imbs)

deadbeat
2016-04-08, 23:17
Har alltid gillat Simple Minds.
Dåliga bandnamn är nog de flesta svenska som har ett personnamn med ett tillagt Z.

deleted user
2016-04-08, 23:43
Rhythm & Sound är ett bra namn. Man behöver liksom inte undra vad man får.

Mein
2016-04-08, 23:59
Mahavishnu Orchestra gillar jag på nåt sätt.

/Mein

Soundbrigade
2016-04-09, 09:09
Har alltid gillat Simple Minds.
Dåliga bandnamn är nog de flesta svenska som har ett personnamn med ett tillagt Z.
Du glömde nog Flamingokvintetten ....;)

oljud
2016-04-09, 09:39
Napalm Death är fint.

outshape
2016-04-09, 10:07
Yay, rolig tråd!

Jag insåg att jag gillar tyska akronymbandnamn.
Det absoluta favoriten är KMFDM, som jag ända fram tills precis just nu trodde stod för "Kein Mitleid Für Die Mehrheit", fast det ska vara "Kein Mehrheit Für Die Mitleid".

SPK - Sozialistisches Patientenkollektiv - är också bra.

DAF - Deutsch-Amerikanische Freundschaft, som låter gulligt, men också är ett "politiskt" namn.

Om jag ska välja ett namn i kategorin "Dåliga Namn På Band Jag Gillar" (och annars är det ju ingen sport) så vinner Yazoo:s USA-exportnamn "Yaz" med hästlängder.

Sen är jag barnsligt förtjust i mitt nuvarande larviga Myspacealias "Stockholms Gothkör", både för ordleken och för att man inte kan säga det utan att det låter som om man läspar.

KMFDM och SPK - Det har ju även sagts att det är förkortningar för Kill Mother Fucking Depeche Mode och Kylie Minouge Fans Dont Masturbate samt Surgical Penis Klinik och SepPuKu.

KSMB är ju likadant - Kuken Står Mellan Benen eller Kurt Sunes Med Berit

miaz
2016-04-09, 10:15
bästa: Coca Cola 3
sämsta: vet ej

fel.
Earth och Black Sabbath är bästa.

särkvark
2016-04-09, 11:10
fel.
Earth och Black Sabbath är bästa.

Earth <3

Ett halvår av mitt liv spenderade jag ensam i en stuga ute på en ö. Var typ bara vaken på natten, hade ingen dator eller annat, högg ved och gick runt och lyssnade på the bees made honey bland syrenbuskar och björkar under stjärnorna varje kväll. Magisk skiva, en samling heliga psalmer för mig!

Soundbrigade
2016-04-09, 11:23
Vi ar satan pipell - W.A.S.P.
Inget höjdarnamn men Sievert Öholm har gjort namnet legendariskt. Lite kul är ju att gruppens sångare har blivit ärkekristen och ändrat en och annan sångtext för att passa sin nya livsinställning.

deleted user
2016-04-09, 11:42
Eyehategod. Bra band. Inte lika bra namn.

outshape
2016-04-09, 11:43
Earth <3

Ett halvår av mitt liv spenderade jag ensam i en stuga ute på en ö. Var typ bara vaken på natten, hade ingen dator eller annat, högg ved och gick runt och lyssnade på the bees made honey bland syrenbuskar och björkar under stjärnorna varje kväll. Magisk skiva, en samling heliga psalmer för mig!

Låter ju som ett perfekt halvår!
Shit, jag minns när jag träffade Dylan Carlson när jag spelade förband till Earth för en tio år sedan. Var livrädd, men han var hur schysst som helst.

pepelogu
2016-04-09, 11:43
Bäst: Kraftwerk

Sämst: The Beatles

vildgris
2016-04-09, 11:46
Håller med Skilling om punkband. Jag vägrar lyssna på band som kallar sig "Räserbajs" eller liknande, oavsett om de är bra eller dåliga. Provokationen i den typen av namn är ju på en femårings nivå. (förmodligen tycker personer som gillar dessa band att provokationen är lyckad när sådana som jag tycker det är fånigt så något kanske är vunnet trots allt...)

Bra bandnamn? Hm, svårare. Man riskerar ju att påverkas av att man gillar bandet, och därför förknippar bandnamnet med något bra.
Noiseprojektet Treriksröset gillar jag. Killen bakom sa någon gång att han valde ett namn som skulle föra tankarna till progg, d v s helt fel, och det är ju lite skoj, samtidigt som det ligger bra i munnen...

vildgris
2016-04-09, 11:55
Sant, Kraftwerk är ett jäkla bra namn.

deleted user
2016-04-09, 12:12
Att döpa ett band till räserbajs handlar nog framförallt om att inte ta sig själv på så stort allvar, än att provocera.

Soundbrigade
2016-04-09, 12:21
Unni Versal und Seine Band. Fanns med på en platta med ryska band - Deutche Rock.

deleted user
2016-04-09, 14:53
Slynkören här i GBG förtjänar ett omnämnande

Hjorten
2016-04-09, 15:01
The Cumshots är, eller var eftersom de lagt ner, ett alldeles fenomenalt band. Namnet är väl inte jättebra, men det stack ut och fick mig att ge dem en chans.

Antimon
2016-04-10, 16:44
Bra namn: Kraftwerk och The Creeps.

Namn som jag tyckte var dåligt innan jag lyssnade på musiken: Tangerine Dream

Jag har allmänt svårt för långa bandnamn, särskilt om det är krångliga engelska prettoord i namnet.

johey
2016-04-10, 19:33
Själv är jag uppväxt med Räserbajs, Rövsvett, Köttgrottorna med många flera, så jag kan inte rata ens namnen. Sen tycker jag väl förvisso att Diapsalma, Charta 77 och Strebers ur namnperspektiv klingar bättre. Ett namn jag finner fyndigt på ett ganska sent punkband är Sista skriket.

Daionsavage
2016-04-15, 16:20
Roligast: John Cougar Concentrationcamp

Sämst.... det finns drivor av dynga, men "Armageddon Dildos" ligger djävligt bra till.

sickanovic
2016-04-15, 20:19
Roligast: John Cougar Concentrationcamp

Sämst.... det finns drivor av dynga, men "Armageddon Dildos" ligger djävligt bra till.

Eller typ vårt nedlagda band "Erotic Elk" inte bra att välja bandnamn på fyllan :)

the örjan
2016-04-15, 21:30
Här har ni ett bandnamn att fundera på:
"Astral Mental Balance".

Soundbrigade
2016-04-15, 22:18
Roligast: John Cougar Concentrationcamp
Det är ju ganska intelligent. Att ta ett existerande bandnamn och "skoja" till det är ju annars dömt att misslyckas. Ta t ex Fridens Kilowatt & Rivaler ... skoj?? :doh:

Spanska gruppen Heroes del Silencio har ju lite småcoolt namn annars.

Antimon
2016-04-16, 01:40
Det är ju ganska intelligent. Att ta ett existerande bandnamn och "skoja" till det är ju annars dömt att misslyckas. Ta t ex Fridens Kilowatt & Rivaler ... skoj?? :doh:

Spanska gruppen Heroes del Silencio har ju lite småcoolt namn annars.

Fläskkvartetten / Freskkvartetten är ju rätt så kul.