handdator

Visa fullständig version : Tips på bra mingelmusik!?



Oxygenic
2007-09-18, 23:32
Hej!

Nu har jag hittat till 99/musik också efter att bara hängt på 99/mac tidigare. Hoppas jag kan få lite hjälp av er musikproffs nu!

Vi gifter oss på lördag och behöver lite bra mingelmusik till vår mottagning före middagen. Det blir 40 gäster från 21 år till 65 år, vi kommer vara på vår takterrass och festvåning i någon timme före det att vi går till festlokalen där vi skall ha middag. Vi vill ha lite bra mingelmusik i bakgrunden som kan passa in. Kanske något pianospelande? Lite som Norah Jones, eller Frank Sinatra kanske? Fast kanske instrumentalt? Vad skulle ni ha som bakgrundsmingelmusik som passar in lite på alla åldrar?

Har ni några bra tips att komma med? Jag har fått hjärnstopp nu - allt för mycket för en brudgum att hålla reda på just nu...

trapezoid
2007-09-19, 00:10
Ett par rätt självklara klassiker som alla gillar och känner igen:
Marvin Gaye - What's Going On
Stevie Wonder - Songs In the Key of Life
Jan Johansson - Jazz På Svenska

...som folk kanske inte känner igen, men som inte gör någon upprörd:
Elliott Smith - Either / Or
Terry Riley - In C
Jim O'Rourke - Eureka

vill man vara lite mer vågad och modern så tror jag inte heller denna plattan gör någon upprörd:
Hot Chip - Coming On Strong

jgb
2007-09-19, 07:57
Kolla in någon samling med Burt Bacharach också. Det kanske är lite för upptempo, men grymt bra musik!

false messiah
2007-09-19, 08:22
Instrumentaljazz från 40-60-talet brukar alltid funka om man vill ha rätt cocktailmingelkänsla. Sen skulle jag personligen nog välja någon brasiliansk tropicalia-platta, men det är kanske inte riktigt lika lättuggat.

Nouvelle Vagues och Senor Coconuts album kan nog funka också, speciellt om det är folk som gillar originalen på plats.

krossgrus
2007-09-19, 10:09
Jim O'Rourke - Eureka


har lyssnat på säkert 53miljoner gånger, mest i bakgrunden när man ritat eller nåt :)

segerfalk
2007-09-19, 10:32
De perfekta cocktailplattorna är enligt mig "In flight entertainment" vol 1 & 2 och "Espresso espresso". Jazzigt, soft, latin, några sköna covers, och allt är från 60-talet. Vet inte var man köper dem i sverige. http://www.amazon.co.uk/Inflight-Entertainment-Various-Artists/dp/B000006UA1

Valfrid
2007-09-19, 16:59
Jag brukar köra Edumndo Ros and his rumba band (http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewAlbum?id=125275149&s=143456). Glatt och skojigt. Eller så kör jag någon samlingsplatta med franska chansons. (http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewAlbum?id=130058718&s=143456)

Det viktigaste med mingelmusik är att ingen lyssnar på den.

dar303
2007-09-19, 17:21
Air, Plod & Boards of Canada om du vill vara lite mer svår/exklusiv!
Jag har testat och de flesta brukar gilla det.

kallback
2007-09-19, 17:44
jao .. typ allt under lite jazzig `eclectic' lounge groove & downtempo på nån nätRadiokanal borde funka...

\\ tryck på knappen [REC] en stund...;]

reverbsvansen
2007-09-19, 21:46
Jimi Tenors softare låtar.