handdator

Visa fullständig version : Kroffes Korg Polyfour



kroffe
2007-09-18, 14:50
Som kanske bekant (har nämnt det tidigare) saknar min Polysix sen ett misslyckat experiment för ett par år sen två av sina röster. Nyligen i augusti var jag således och lämnade in den på reparation på en firma här i Uppsala som jag fått rekommenderad.
Men döm min förvåning och bestörtning när jag, trots upprepade gånger av påminnelser, fick hämta hem den efter tre veckor UTAN att han ens orkat kolla på den. Snacka om "seriös" rörelse...iofs skyllde han på att han var överbelarmrad med jobb, men är man så bokat borde man inte ens lova att man kan fixa...

Så nu står den hemma i köket istället för studion och tanken är väl att jag ska försöka laga den själv. Så där kommer ni in - jag skulle vilja ha några kvalificierade gissningar på fel baserat på nedanstående:

1. När rösterna1 & 2 dog berodde det på att jag kopplade fel en mod för filteringång på SSM2044, d v s filterchipet. Läste fel på pinouten.

2. Inget batteriläck i synthen eftersom jag tagit bort batteriet innan det börjat läcka. 100% i det avseendet.

3. Ingen SSM-krets är skadad. Har testat att flytta runt både 2044orna och 2056orna till de röster som fungerar och alla SSM-kretar har klarat sig.

4. När röst 1 och 2 kör VCA mot envelopen hörs ingenting, men om man kör VCA mot gaten istället hörs de svagt med filtret intakt. Cutoofen på röst 1 och 2 påverkas dock inte av envelopen vilket föranleder mig att tro att enveloperna (2056orna) på röst 1 och 2 inte får någon trigg.

5. Röst 1s LED på kortet lyser inte, men röst 2s LED lyser som den ska trots att rösten inte hörs.

Var ligger felet tro? Transistor som brunnit?

bmeeks
2007-09-18, 15:17
Masochist? :D

axelwaad
2007-09-18, 15:34
I värsta fall -> har för mig att jag var inne på en sida som sålde gamla reservkretsar/hela "röstboards" till Polysix. Kanske värt att googla.

makari
2007-09-18, 15:45
Du borde väl kunna kolla om envelopperna får en trigg genom att koppla in dig på rätt pin på chippet och banka på tangenterna. Har du ingent oscilloskop så borde det duga med en multimeter (du ser att den snabbt ändrar sig från 0 och tillbaka igen). KOlla på de friska rösterna först så du vet om du kan detektera triggen den vägen.

Får den ingen trig så är det väl bara att söka sig bakåt i signalkedjan och försöka se vad som är trasigt.

/mr
2007-09-18, 16:00
4. När röst 1 och 2 kör VCA mot envelopen hörs ingenting, men om man kör VCA mot gaten istället hörs de svagt med filtret intakt. Cutoofen på röst 1 och 2 påverkas dock inte av envelopen vilket föranleder mig att tro att enveloperna (2056orna) på röst 1 och 2 inte får någon trigg.

5. Röst 1s LED på kortet lyser inte, men röst 2s LED lyser som den ska trots att rösten inte hörs.

Var ligger felet tro? Transistor som brunnit?
Tjena!
Jag tänkte slå en lov i schemat och se om man kunde uppbringa några bra tips, men... Polysixschemat är så jäääääkla osmidigt i låg upplösning. Är det nån som har det i bättre version än Old Crow (http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/manuals/service/miniserv.html)?
(antar f ö att det är New Production du har, den är säkert vanligast här)

axelwaad
2007-09-18, 16:17
Höpphöpphöpp vadå new production???

android
2007-09-18, 16:35
OT:
Varför gjorde Korg inte bara fyra röster från börjam?
-"Polyfour" låter ju mycket bättre! Lite sådär franskt på ett coolt och air-aktigt sätt! :cool:

/mr
2007-09-18, 18:54
Höpphöpphöpp vadå new production???
Se lämpligen länken. Två olika schemor. Bugfix!
Precis som på MS-20, som oxå ändrades litegrann efter ett tag. Man ser mest nya MS-20 i omlopp, därav min gissning om dito med Polysix.

Blanda inte ihop New Production och nyproduktion... :)

kroffe
2007-09-18, 19:21
Du borde väl kunna kolla om envelopperna får en trigg genom att koppla in dig på rätt pin på chippet och banka på tangenterna. Har du ingent oscilloskop så borde det duga med en multimeter (du ser att den snabbt ändrar sig från 0 och tillbaka igen). KOlla på de friska rösterna först så du vet om du kan detektera triggen den vägen.
Får den ingen trig så är det väl bara att söka sig bakåt i signalkedjan och försöka se vad som är trasigt.

Jo, det är ju ungefär såhär jag gjort med multimeter, problemet är ju lite som både axelwaad och mr säger lite stökig layout, både i schemat och på kretskortet...:tveksam:

Ska kolla på det lite mer nu ikväll...

axelwaad
2007-09-18, 20:59
Se lämpligen länken. Två olika schemor. Bugfix!
Precis som på MS-20, som oxå ändrades litegrann efter ett tag. Man ser mest nya MS-20 i omlopp, därav min gissning om dito med Polysix.

Blanda inte ihop New Production och nyproduktion... :)

Yo! Jag trodde du menade att det fanns olika versioner, altså typ olika SSM-chip osv. Men det är väl inte så stora förändringar. Blanda ihop? Hur menar du?

Mvh Axel

/mr
2007-09-18, 21:14
Yo! Jag trodde du menade att det fanns olika versioner, altså typ olika SSM-chip osv. Men det är väl inte så stora förändringar.
Nej, nyckelkomponenter & själva signalvägen är nog mer eller mindre oförändrad, gissar jag. Men orkar inte kolla... :) På MS-20 gjorde man iofs större förändringar (bytte Korg35 mot LM13600 i filtret).


Blanda ihop? Hur menar du?
Diverse gammelsyntar har ju kommit i "nyproduktion" på senare år, i varierande förkroppsliganden.

kroffe
2007-09-18, 21:19
OT:
Varför gjorde Korg inte bara fyra röster från börjam?
-"Polyfour" låter ju mycket bättre! Lite sådär franskt på ett coolt och air-aktigt sätt! :cool:

Tja...MonoPoly har ju fyra röster, men i övrigt kan jag tänka mig att Korg inte ville vara sämre än konkurrenterna (Rolands sex röster i Juno-6 och Sequential Cirquits fem röster i Prophet5)...

saddox
2007-09-18, 21:41
Nu vet jag inte om det går att köra en röst i taget eller kanske monofonisk med alla röster samtidigt. Lägg en slinga som går så det triggas med jämna mellanrum, och sitt med schema och oscilloscope och mät. Jämför mätpunkter mellan de kort som fungerar och de som inte fungerar. Drick gärna en kopp Zoega Forte under tiden.

saddox
2007-09-18, 22:14
http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/manuals/service/p6smm6.pdf mät speciellt runt SSM-kretsen som klarade sig. Schemat är som sagt lite luddigt men räkna iskallt med att resistorerna kring den klarade sig. Transistorer däremot är känsligare, kanske de vid pin 3 på SSM-kretsen är kajko?

Heualia
2007-09-18, 22:18
Som kanske bekant (har nämnt det tidigare) saknar min Polysix sen ett misslyckat experiment för ett par år sen två av sina röster. Nyligen i augusti var jag således och lämnade in den på reparation på en firma här i Uppsala som jag fått rekommenderad.
Men döm min förvåning och bestörtning när jag, trots upprepade gånger av påminnelser, fick hämta hem den efter tre veckor UTAN att han ens orkat kolla på den. Snacka om "seriös" rörelse...iofs skyllde han på att han var överbelarmrad med jobb, men är man så bokat borde man inte ens lova att man kan fixa...

Så nu står den hemma i köket istället för studion och tanken är väl att jag ska försöka laga den själv. Så där kommer ni in - jag skulle vilja ha några kvalificierade gissningar på fel baserat på nedanstående:

1. När rösterna1 & 2 dog berodde det på att jag kopplade fel en mod för filteringång på SSM2044, d v s filterchipet. Läste fel på pinouten.

2. Inget batteriläck i synthen eftersom jag tagit bort batteriet innan det börjat läcka. 100% i det avseendet.

3. Ingen SSM-krets är skadad. Har testat att flytta runt både 2044orna och 2056orna till de röster som fungerar och alla SSM-kretar har klarat sig.

4. När röst 1 och 2 kör VCA mot envelopen hörs ingenting, men om man kör VCA mot gaten istället hörs de svagt med filtret intakt. Cutoofen på röst 1 och 2 påverkas dock inte av envelopen vilket föranleder mig att tro att enveloperna (2056orna) på röst 1 och 2 inte får någon trigg.

5. Röst 1s LED på kortet lyser inte, men röst 2s LED lyser som den ska trots att rösten inte hörs.

Var ligger felet tro? Transistor som brunnit?

1: Beror på vad för slags signal/spänning du skickade in på kretsen och på vilken pinnne/ar.
Annars är det omöjligt att veta om du zappade den.

3: Då kanske kretsen har klarat sig, men du måste nog ha ett skåp för att kolla vad som lever
eller inte.

4: Du menar naturligtvis Envelopen mot VCA. Om du har felkopplat Filtret så är det konstigt
om den har gått sönder annorstädes men kolla in/ut och kontroll signalerna kring IC35.

5: Kolla om du får signaler från IC5 får du inte så är förmodligen helt eller delvis död.

kroffe
2007-09-18, 22:25
Jo, med hjälp av chord-funktionen går det att "låsa" de röster man vill, t o m på samma ton. Använder mig av den tekniken. Det jag undrade var mest ifall någon annan gjort en liknande felsökning på voiceboardet KLM-366...

EDIT: tack Heualia för de vettiga tipsen.
Minns faktiskt inte om jag hann försöka skicka in nåt skit i röran, det var ju längesen och jag var ung och dum...(tja, nånting ditåt...)

/mr
2007-09-18, 22:31
Om det kan vara till nån som helst nytta i schemasnårskogen så fick jag just följande pyttehjälp när jag frågade efter bättre schemor på AH och SDIY:

At 20:28 2007-09-18, Tom Wiltshire wrote:
> I had the same problem, so I redrew a couple of sections of
> the voice circuits whilst trying to debug my polysix:
> http://www.tomwiltshire.co.uk/sdiy/graphics/polysix/KorgPolysixVCO.gif
> http://www.tomwiltshire.co.uk/sdiy/graphics/polysix/PolysixSSM2044.gif

Vissa har för mycket tid... ;)

/mr
2007-09-18, 22:36
Varför gjorde Korg inte bara fyra röster från börjam? -"Polyfour" låter ju mycket bättre!
Tja...MonoPoly har ju fyra röster, men i övrigt kan jag tänka mig att Korg inte ville vara sämre än konkurrenterna (Rolands sex röster i Juno-6 och Sequential Cirquits fem röster i Prophet5)...
Fler än 4 röster --> man kan spela ackord med vänsterhanden och inte bara ha en monosynt kvar i högerhanden. T ex.

6 röster är helt klart mycket bättre än 4 röster ur många praktiska polyfonperspektiv.
Men jag håller med om att namnet vore lite coolare! :cool:

kroffe
2007-09-19, 06:26
Godmorgon!
Tack igen Heualia eftersom jag efter ditt tips verkar hittat ett felet på röst 1. :D
Vid mätning av IC5 fick jag ingen gate för röst 1 utan bara 0.76v så det verkar som om ICn kajkat...
Frågan nu då är väl nu var jag får tag på en ersättare till IC5, en HD14175 - vad exakt det nu är..? Tips?

Och sen återstår förstås problemet med röst 2 som inte heller låter...:'(

Bifogar några stämningsbilder...;)
134731347413475

saddox
2007-09-19, 06:45
Hmm.. enligt databladet till HD14175 är den funktionsmässigt ekvivalent till 74175, men kan ta 3 - 18 V som matning iställetför 5 V. Borde ju finnas nån cmos-krets som passar, det är ju bara 4 stycken flip-flops i en krets.

axelwaad
2007-09-19, 09:26
Kroffe, får jag fråga vilken modifikation du tänkt göra den där hemska dagen allt gick fel ;)

Var det portamento?

kroffe
2007-09-19, 09:39
Kroffe, får jag fråga vilken modifikation du tänkt göra den där hemska dagen allt gick fel ;)
Var det portamento?

Jaha, trodde jag skrev det... :p
Nej, det var ett försök till filteringång där jag antagligen blandat ihop pinout-layout på och/eller vilket SSM-chip som gjorde vad...:confused: :tveksam:

Bakgrunden var att jag tidigare lyckats väl med både filteringång på en DW-6000 och en Juno-106 och tyckte därför att det var en bra idé...:(

...återigen ett tecken på man _verkligen_ bör veta vad man petar i innan man gör det... och även då känns det svettigt. :">

axelwaad
2007-09-19, 10:05
Ah, nu såg jag. Inklämt i första inlägget. Sorry!
Men på ett sätt så har du säkert lärt andra en läxa, iallafall mig. Jag har länge funderat på modifikationer på min p6, men icke förräns jag lärt mig mer eller allt om vad som gör vad.
ähum.. sugen på att stoppa in en dedikerad krets för analogdelay. Typ modda en billig analogdelaypedal o sen bara stoppa in :):). Äh

kroffe
2007-09-19, 12:25
ähum.. sugen på att stoppa in en dedikerad krets för analogdelay. Typ modda en billig analogdelaypedal o sen bara stoppa in :):). Äh

Ett alterantiv då är ju att ta bort effekt-boardet, stoppa in delayet där och använda CV och mode-styrning från CPU-kortet till att styra det, och vips är det programmerbart och del av patchen också. :cool: Torde fungera teoretiskt sett i alla fall...

Själv har jag funderat på så många moddar och faktiskt testat en som fungerat OK också - nämligen att byta ut motstånden för detune (R119 - R122) i unisonmode-delen mot potar, vilket gjorde att man manuellt kunde ställa hur mycket detune man ville ha i unisonläget. Det krävs dock en pot per röst, så det är ju lite klumpigt. Därför tog bort poten igen eftersom jag inte ville borra nåt fult hål i panelen innan jag var helt nöjd. Antar att man skulle kunna använda två såna här istället för fyra vanliga:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012603.htm

Mer om detune-modden här:
http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/stuff/p6digi29
;)

/mr
2007-09-19, 12:38
Själv har jag funderat på så många moddar och faktiskt testat en som fungerat OK också - nämligen att byta ut motstånden för detune (R119 - R122) i unisonmode-delen mot potar, vilket gjorde att man manuellt kunde ställa hur mycket detune man ville ha i unisonläget. Det krävs dock en pot per röst, så det är ju lite klumpigt.
Sweet!
Sätt in Vactroler istället, för CV-styrning, och styr dem allihop med en LFO eller med valfritt pärfårmans-kontrollorgan. Fedt. :cool:

zthee
2007-09-19, 13:06
Vad är vactroler?

/mr
2007-09-19, 13:13
Vad är vactroler?
Om du inte sett så hotfull ut så hade jag hänvisat till
www.justfuckinggoogleit.com ... ;)

zthee
2007-09-19, 13:23
Det var ju det första jag gjorde ;)
Vi har uteslutit vissa svar som var snarlika 6 som redan visats för att kunna ge dig de mest relevanta resultaten..
De 6 svaren var SAS-listan + 99.se -> Där ordet användes i sammanhang för de redan införstådda :p

Vilket gjorde att jag frågade här - :)

/mr
2007-09-19, 13:37
De 6 svaren var SAS-listan + 99.se -> Där ordet användes i sammanhang för de redan införstådda :p
Då är det redan för sent - bara de redan invigda får veta. ;)

Nädå, en Vactrol (analog optokopplare av gamla fabrikatet Vactec (nu ägt av Perkin-Elmer), men det finns andra tillverkare oxå, t ex Silonex (http://www.silonex.com)) är en lysdiod och en fotoresistor som sitter ihop. Kör olika strömmar genom lysdioden, och det belysta motståndet får olika resistansvärden. Viola!

En spänningsstyrd resistor, helt enkelt. Sån som man nästan alltid behöver. Buchla byggde det mesta av sitt göttiga av såna.

zthee
2007-09-19, 13:42
Woho! Det är en sån jag har letat efter - satt igår och googlade på allt från "replace potentiometer with CV control" till gud vet vad, men hamnade bara på udda hemsidor. Men Vactrol är ju teh siht! Tack för svaret! :)

/mr
2007-09-19, 14:33
Woho! Det är en sån jag har letat efter - satt igår och googlade på allt från "replace potentiometer with CV control" till gud vet vad, men hamnade bara på udda hemsidor. Men Vactrol är ju teh siht! Tack för svaret! :)
Hahaha, ingen orsak... du kunde frågat nån redan på 60-talet och kanske haft ännu bättre chanser att hitta rätt svar än bland nutidens desinformationssmörja. :)
Tidiga Vactroler hade förresten glödlampor, inte LED. Finns väl i gamla phasers och sånt.

Påpekas bör att det tar åtskilliga millisekunder för dem (även dagens, med LED) att svänga in till ett nytt värde, så... det blir inte tal om några audiomodulationer tyvärr. Inte ens snabba envelopper. Bland det folk gillar med Buchlas klassiska "Lopass Gate" är ju t o m Vactrolernas "lagom sega" beteende.

Särskilt linjära över ett stort område är de inte heller, därför använder man andra saker (OTA osv) till multiplikatorer etc.

Kroffes Polyfour? Nu simmar vi ur bild. O:-)

zthee
2007-09-19, 14:36
Coolt! Jag minns inte ens vilken pot det var jag skulle ersätta - men nu vet jag att det finns iaf.

Vi simmade verkligen ur bild!

Sorry för det Kroffe - !

/mr
2007-09-19, 14:44
Jag minns inte ens vilken pot det var jag skulle ersätta
(Det fina i kråxången är att det inte behöver vara en pot, utan snarare en resistor vilken som helst...)

*viskar*

kroffe
2007-09-19, 14:59
Coolt! Jag minns inte ens vilken pot det var jag skulle ersätta - men nu vet jag att det finns iaf.
Vi simmade verkligen ur bild!
Sorry för det Kroffe - !

Haha...det gör inget. Jag satte ju nördnivån redan från början...:cool:

Heualia
2007-09-19, 16:34
Kroffe:
Jajjamensan,heualia are THE dude!:D
Denna funkar med största sanolikhet rakt av, 74HC175, ELFA no:73-529-17
Matningen till HD74175 är +5V så då kan du köra med det mesta, HC175
blir en uppgradering istället för HD originalet.

Heualia
2007-09-19, 16:47
Unison detune: Ta en OP amp, koppla som buffer ta en pot 10k koppla in den på +In,
ta sedan 6st 100kohm 5% motstånd, koppla samtliga till utgången av OP amp, koppla
sedan den andra ändan av varje 100k motstånd till punkten där Q11 emitter och R151
möts. När du vrider på potten så kommer varje VCO att detuna olika beroende på variationen
på de inbördes % talet i motståndet. Vill du öka detuningen lite mera kan sprida ohmet
mellan motstånden.På detta vis behöver du inte in och löda loss eller ändra en massa
på röstkortet och detuningen kan styras med en CV eller en Pot och inte six st.
Glöm vactroler och OTA, denna lösning kräver 8 komponenter 10kr max!

Detta är en variant av den ni beskrev ovan, potten kopplas mellan +5 V och 0V,
det ger bara positiv sprid detune men det torde ju inte spelan så stor roll då det
är själva detuningen man vill åt.

> för detune (R119 - R122) i unisonmode-delen mot potar, vilket gjorde att man manuellt kunde ställa hur mycket detune man ville ha i unisonläget. Det krävs dock en pot per röst, så det är ju lite klumpigt.

Du kan även göra så här, koppla in den ovan beskrivna bufferns utgång på
den änden av resistorna som är kopplad till +5/-5v istället,( löd loss den ändan
av resistorerna) så kan du skruva detunen med en pot. Löd in ett motstånd
för VCO 5 och koplla den till buffern ochså.

axelwaad
2007-09-19, 18:42
Vad menas med buffert? Att man tjuvkopplar?
Ursäkta simpla frågan.

/mr
2007-09-19, 18:59
Buffer. (http://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_amplifier) Ingångsspänning = utgångspänning.
Ingången äter inte ström, men utgången kan leverera ström.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Opampvoltagefollower.svg/180px-Opampvoltagefollower.svg.png

kroffe
2007-09-19, 21:35
Kroffe:
Jajjamensan,heualia are THE dude!:D
Denna funkar med största sanolikhet rakt av, 74HC175, ELFA no:73-529-17
Matningen till HD74175 är +5V så då kan du köra med det mesta, HC175
blir en uppgradering istället för HD originalet.

...typiskt att jag hade hemma en påse med 8st 74HC374 - jag menar, så nära men fortfarande lite fel funktion och pinout. :tveksam: :p

Nåja, det är väl snart dax att lägga en beställning till ELFA på lite brytjack, potar och sånt där smått "bra att ha"...;)

Har dock fortfarande inte klurat ut vad som kan gått fel med röst 2...

axelwaad
2007-09-19, 22:16
Prövat Vicks?

axelwaad
2007-10-10, 12:12
Kan inte slita mig från denna tråden :)
Först o främst. Ursäkta för det tråkiga skämtet.
Hur gick det med polyfour'en?

Tänkte på en grej med vactrolerna. Om man kopplar vactroler som en buffert ;) på varje röst där spänningen för pitchen finns (ingen aning om vart dock.) så borde det ju uppstå en effekt av portamento? Problemet är väl att eftersom polsixen "vandrar mellan tonerna" så blir portamentot olika på varje ton. Kanske kan gå att applicera denna sorts krets på ett enkelt sätt?

"Snillen" spekulerar :)

kroffe
2007-10-10, 12:27
Kan inte slita mig från denna tråden :)
Först o främst. Ursäkta för det tråkiga skämtet.
Hur gick det med polyfour'en?


Som vanligt när det gäller mig och trasiga prylar har jag inte kommit längre än till felsökning. Har fortfarande inte ersatt flipflopen med ny och fortfarande inte hittat fel på röst 2, men jag misstänker att det borde ligga i VCA-delen..:tveksam:


Tänkte på en grej med vactrolerna. Om man kopplar vactroler som en buffert på varje röst där spänningen för pitchen finns (ingen aning om vart dock.) så borde det ju uppstå en effekt av portamento? Problemet är väl att eftersom polsixen "vandrar mellan tonerna" så blir portamentot olika på varje ton. Kanske kan gå att applicera denna sorts krets på ett enkelt sätt?


För att förenkla problematiken lite kan man i alla fall "låsa" röster i polysixen med chord-funktionen, så därför skulle man teoretiskt sett, kunna bygga in en buffer bara på t ex röst 1 som man skulle kunna koppla in när man vill spela portamento-sololjud...
Så hade jag nog tänkt lösa det förut när jag funderade på den här modden, men just nu ligger focus på att bara få den fungerande igen...

Och i och med det kan jag ju passa på att basunera ut:
Jag köper gärna en batteri-läckt Polysix som reservdelsburk!
Till rätt pris förstås och gärna i Uppsala, Stockholm eller närliggande...

axelwaad
2007-10-11, 09:17
http://www.multimediaproduktion.se/saljes/

Nu har du tur! Jag har mailat honom om ssm-kretsarna; SSM2044 x 2 och SSM2056 x 2

VCF och VCA(env)

Om dom finns kvar och du vill ha dem så får du dem annars tar jag dom.

Mvh Axel

kroffe
2007-10-11, 12:43
Nja...inga SSM-kretsar har ju gått åt ännu, men det skulle kunna vara skönt att kunna lyfta ett röstkort ur en annan batteriläckt burk rakt av... problemet är väl att "batterirötan" ibland kryper över på röstkorten med...:/

Så ta du dom SSMarna...tack för erbjudandet.. ;)

axelwaad
2007-10-11, 14:48
Aaa, måste lära mig att läsa poster bättre. Jag såg nu att det inte var fel på ssm-kretsarna.
Men jag har börjat fundera lite på vad man kan gör för skoj med två 24db filter...

Alternativ 1: Bygga en liten gitarreffekt, paralell/seriell koppling och köpa nån audiotrigger för enveloppsen.

Alternativ 2: Försöka sig på en enkel FM-synth.

Alternativ 3: Bygga till FM (filterFM) krets på Polysix/Monopoly.

Eller bara som stereofilterburk.

/mr
2007-10-11, 15:20
Men jag har börjat fundera lite på vad man kan gör för skoj med två 24db filter...
...
Alternativ 2: Försöka sig på en enkel FM-synth.
Alternativ 3: Bygga till FM (filterFM) krets på Polysix/Monopoly.
Eller bara som stereofilterburk.
Alternativ 2-3: Hur tänker du nu? :)

Jag hade nog (förutom att använda dem till ev reservdelsbehov) helst gjort mig en stereofilterburk för allsköns ljud. Synd bara att man är 5-10 år för sent ute för den franska housen. ;)

/mr
2007-10-11, 15:32
Nja...inga SSM-kretsar har ju gått åt ännu, men det skulle kunna vara skönt att kunna lyfta ett röstkort ur en annan batteriläckt burk rakt av... problemet är väl att "batterirötan" ibland kryper över på röstkorten med...:/
Ja, det kanske vore en lösning att byta hela röstkortet trots allt, om du inte hittar felet?

Jag inventerade just min skrothög och mina hjärnspöken & sjuka idéer och insåg att jag faktiskt har ett slikt röstkort (KLM366B) som jag kanske aldrig kommer att själv få nytta av. Jag vet inget om dess (eventuella) funktion, men det ser helt och rent ut vid snabb överblick - dock saknas alla dess 15 socklade IC-kretsar! Om du är säker på att dessa 15 inte orsakar felet i din maskin så kunde det vara värt besväret att sno mitt kort och testa.

Det finns i Jöttebårrjj... :)

makari
2007-10-11, 15:39
Alternativ 1: Bygga en liten gitarreffekt, paralell/seriell koppling och köpa nån audiotrigger för enveloppsen..

Lägg till en enveloppföljare, en LFO och en expressionpedal och du har världens fetaste filterpedal ;)

Är det bara lågpass på de där förresten?

axelwaad
2007-10-11, 15:52
Jepp. Fast bra sådan!

kroffe
2007-10-11, 16:26
Oj, snälla mr! PM! :)

kroffe
2007-10-24, 10:51
Min tjej berättade nyss på telefon att jag hade ett paket att hämta ut när jag kommer hem...misstänker vad det är...;)

/mr
2007-10-24, 11:49
Hur kan du tro nåt sånt? ;)
Jo, det stämmer nog... men jubla inte än, jag håller på att författa ett långt mail till dig med lite detaljer om vad jag upptäckte på kortet. Styrspänningen tätnar.

kroffe
2007-10-24, 12:47
OK....håller andan...

kroffe
2007-10-25, 23:46
STORT TACK TILL /mr FÖR ATT HAN SKICKADE MIG ETT NYTT KLM366B! :D
Numera är min Polyfour återställd till Polysix. :cool:

Lite bilder på ingreppet:
13914
bild 1. Poly4 öppnad och keyboarden avlägsnad. Den "nya" KLM-366B i bakgrunden.
13915
bild 2. den "nya" KLM-366B obestyckad. Röst 5 saknade några komponenter, så dessa lödde jag över ifrån mitt gamla kort.
13916
bild 3. den "nya" KLM-366B bestyckad i sitt nya hem i min Polysix. Bara stämning och intrimmning av röster kvar.

/en glad & nöjd kroffe :D

/mr
2007-10-26, 01:52
STORT TACK TILL /mr FÖR ATT HAN SKICKADE MIG ETT NYTT KLM366B! :D
Numera är min Polyfour återställd till Polysix. :cool:
Aaah! Vad kul att höra!

En himla bondtur att det kortet funkade, jag hade ingen aning om funktionen från första början (fick det i en påse blandat skrot av Jacek på SAS) och det finns mycket som skulle kunna gå fel under de år då det låg i en påse elektronik som jag med jämna mellanrum rotade runt i. All heder åt den stabila analoga elektroniken! :)

Jag hittade ingen användning för detta obestyckade kort, men har kvar ännu ett KLM366B som är tillräckligt bestyckat för att bli åtminstone en polyfünf en vacker dag. Vi får se.

Lova att spela riktigt breda ackord nu! ;)

/mr - alldeles magisk i öronen efter en fin kväll på Nefertiti med liveakterna Z'EV och Daniel A.I.U. Higgs och Kiss the Anus of a Black Cat

Magnus D
2007-10-26, 03:52
Det är ju så man blir tårögd av analog glädje!

zthee
2007-10-26, 07:43
Det är ju så man blir tårögd av analog glädje!

Dagens citat!

Härligt Kroffe att du fått igång synthen!

Synd att höra att du inte har plats för den och måste sälja den billigt till mig!

eeeh... :KAAKAAA!: :D ;) :cool:

kroffe
2007-10-26, 07:54
Synd att höra att du inte har plats för den och måste sälja den billigt till mig!
eeeh... :KAAKAAA!: :D ;) :cool:

....hehe...näe du, nu släpper jag den aldrig!...;)

zthee
2007-10-26, 08:01
....hehe...näe du, nu släpper jag den aldrig!...;)

Tycker jag inte du ska göra heller. Den behöver någon som spelar på den!

axelwaad
2007-10-26, 08:57
Garttis!!
Nu är det bara att börja testa alla moddar som du kan hitta på internet. :)

kroffe
2007-10-27, 13:41
Jag hittade ingen användning för detta obestyckade kort, men har kvar ännu ett KLM366B som är tillräckligt bestyckat för att bli åtminstone en polyfünf en vacker dag. Vi får se.


Tanken slog mig, och säkert dig också, att även bestyckat har ju KLM366B-kortet ett antal (6 i idealfallet) fungerande oscillatorer med separata CV och PW ingångar vilket man borde kunna integrera i vilken modulrigg som helst, om inte annat som slav-oscillatorer.
Har redan börjat klura på om jag kan använda det överblivna obestyckade kortet i ASMen på något sätt nu...;)



Lova att spela riktigt breda ackord nu! ;)


Brett nog?
kroffe - 80ies jam (http://www.acc.umu.se/~amber/mm/kroffe%20-%2080ies%20jam.mp3)
CASIO RZ-1 + DX7 + Polysix live i köket en lördag förmiddag. :D

Hade myskväll igår med en god öl, stämapparat och lödkolv för att lägga sista touchen vid "den nya" Polysixen. Nytt minnesbatteri som inte läcker fick den också. ;)

zthee
2007-10-27, 13:49
Brett nog?
kroffe - 80ies jam (http://www.acc.umu.se/~amber/mm/kroffe%20-%2080ies%20jam.mp3)
CASIO RZ-1 + DX7 + Polysix live i köket en lördag förmiddag. :D

Woho! Det där kan man ju lätt svägna sina lurviga till! ;)

/mr
2007-10-28, 11:30
Tanken slog mig, och säkert dig också, att även bestyckat har ju KLM366B-kortet ett antal (6 i idealfallet) fungerande oscillatorer med separata CV och PW ingångar vilket man borde kunna integrera i vilken modulrigg som helst, om inte annat som slav-oscillatorer.
Fast det är väl bara linjär styrning på dem då?
En gemensam exponentialomvandlare i multiplexingen till alla sex rösterna.

Jag har oxå tänkt på att de borde kunna användas, men då inte som fristående modul utan som en extra-VCO-expansion till en annan Polysix! Det kanske vore nåt? :)


Brett nog?
kroffe - 80ies jam (http://www.acc.umu.se/~amber/mm/kroffe%20-%2080ies%20jam.mp3)
CASIO RZ-1 + DX7 + Polysix live i köket en lördag förmiddag. :D
Helt okej! :cool:

axelwaad
2007-10-28, 12:10
Happ, tänkt på det också. Så det så.

kroffe
2007-10-28, 17:21
Jag har oxå tänkt på att de borde kunna användas, men då inte som fristående modul utan som en extra-VCO-expansion till en annan Polysix! Det kanske vore nåt? :)


Jo, har också tänkt i dom banorna. Polysix goes OBX lixom med stackade dubbla VCOer per röst. :cool:
Men just nu är jag väldigt skeptiskt till att peta in modifiaktioner i Polysixen, har lärt mig en läxa som tog _år_ att rätta till. :">

Vi får se vad framtiden har i sitt sköte...O:-)

dar303
2007-10-28, 22:12
Grattis!
Jag har också en trasig polysix som ska få smaka lödkolv så småningom.
Jag har bytt det mesta till processorn för ett par år sedan och satt i nytt ram men den jävelen vill inte vara med utan skickar små skojiga fantom-data på kontrollbussen...suck!

Och sen har jag en totalpajjad jx3p som jag köpte för några hundingar för att ha som reservdelar till min andra...hmmm..kanske skulle bygga ihop dom? :)

/mr
2007-10-28, 22:23
Jag har också en trasig polysix ...
Och sen har jag en totalpajjad jx3p...
...hmmm..kanske skulle bygga ihop dom? :)
Polysix + JX3P, vad blir det för odjur?

En PolyP ? :cool:

Magnus D
2007-10-29, 01:58
Jag skall hålla ett vakande öga över den där processen så att inga onaturliga saker händer!!!

kroffe
2007-10-29, 07:29
Grattis!
Jag har också en trasig polysix som ska få smaka lödkolv så småningom.
Och sen har jag en totalpajjad jx3p som jag köpte för några hundingar för att ha som reservdelar till min andra...hmmm..kanske skulle bygga ihop dom? :)


Korg + Roland = Glad Kronor (anagram som måste betyda att man sparar en massa pengar, eller?) :cool:

Hursomhelst så såg jag i nåt gammalt SAS-inlägg (http://mkv.itm.miun.se/personal/per/sas/arkiv/SAS2003/SAS-Digest-1964.shtml) att du byggde in midi i din Polysix vilket är en grej jag funderat på länge. Blev det DIY-kit baserat på nån PIC-processor eller köpt kit? Själv har jag funderat på det här:

http://www.chd-el.cz/index.php?id=399

Verkar schysst och billigare (79 euro) än IOtechs, Kenton och Virtual Musics dito. Nån som beställt från detta företaget?

dar303
2007-10-29, 12:56
Jag har installerat denna i en polares maskin:
http://www.angelfire.com/geek/srlabs/p6retro2.html

kroffe
2007-11-09, 18:09
Så här glad lät Polysixen över att helgen börjat nu i eftermiddag:
http://www.youtube.com/watch?v=g-XsCNc9Zwc

android
2007-11-10, 14:45
Yay! Kul att du fått liv i den igen.
Fick mig så inspirerad att jag tog tag i saken och ringde en reparatör här, så nu ska det snart bli batteri i min gamla Polly igen också! :)

kroffe
2007-12-04, 18:39
Titta vad som dök upp med posten nyss:
14465

Ett stycke midiinterface till Polysix från Prag! :D
88 euro med frakt.

/mr
2007-12-04, 18:43
Ett stycke midiinterface till Polysix
Usch, tråkigt att höra.
Beklagar.
:cool:

kroffe
2007-12-04, 18:51
Äsch, jag lovar att spela på själva synthen mycket också. Den ligger så snyggt ovanpå Eminent Solina P275an precis inom räckhåll för fräna solon och feta chords....:)
14466

kroffe
2007-12-05, 23:02
Polysixen har nu fått midikit som också pallar synka arpegiatorn mot midi. Väldigt nöjd, trots att installtions-manualen jag fick med hade ett dumt tryckfel som fick mig att koppla den fel först med konsekvensen att synten låste sig. Men det löste sig som sagt och nu känns inte saknaden över Juno-106an lika stor längre...:)

axelwaad
2007-12-06, 09:07
Grym! Finns det någon sida man kan besöka? Om man vill beställa?

kroffe
2007-12-06, 09:37
Grym! Finns det någon sida man kan besöka? Om man vill beställa?
Det är den som nämndes tidigare här i tråden:
http://www.chd-el.cz/index.php?id=399
;)

barsnpipes
2007-12-06, 11:50
hur funkar det med arpeggiatorn midisynkad? blir det konstanta 16-delar som default eller finns det andra lägen?

kroffe
2007-12-06, 12:13
hur funkar det med arpeggiatorn midisynkad? blir det konstanta 16-delar som default eller finns det andra lägen?

Det går att ställa in lite olika, men det är lite knökigt tyckte jag när jag testade igår. Ska kolla mer på det dock. Enda som inte fungerade så himla bra var pitchbend som steppade som tusan, men den såg jag mest som en bonus.
User manual finns längst ned på sidan i länken tidigare nämnd.

kroffe
2008-01-11, 00:43
Slutförde midi-projektet idag genom att fixa en riktig midi-utgång på Polysixen. Som rekommenderat av CHD Electroservice skruvade jag bort den externa serienummer-plattan och borrade hålet där. På så sett kan man - om någon gång i framtiden vill ha tillbaka orginal utseendet - ta bort midijacket och skruva tillbaka plattan framför hålet igen. Här är lite bilder:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/poly6midi1.jpg
Bild1: Midi-kortet monterat inne i synten. Som synes var plastsockeln lite för tajt så jag fick klippa upp den (det skar lite i hjärtat).
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/poly6midi2.jpg
Bild2: nytt batteri och batterihållare enligt Old Crows rekommendation (inget att göra med MIDIfikationen egentligen)
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/poly6midi3.jpg
Bild3: MIDIjacket på baksidan där serienummer-plattan satt tidigare.

Kunde inte låta bli att jamma lite med analog-hörnan nu heller:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/PolyMIDIjam.mp3

Sequencad Polysix-basslinga, Moog Prodigy-lead och Eminent-stråkar genom nyinförskaffade smallstonen. :)

rymdeko
2008-01-31, 16:29
Lyckost! Det där borde jag göra med min Polysix. Batteriet på min ska ha blivit bytt 2003 men killen var inte säker. Ett klockbatteri känns ju lite säkrare. Hade varit schysst med midi också.. :)

Får kanske hitta någon snäll individ som vågar sätta lödkolven i min (eller hålla mig till VA synthar :confused: ).

kroffe
2008-01-31, 17:06
Kolla det där med batteriet snarast så att du slipper en otrevlig överraskning! :mad:

"If you have a Korg Polysix and have never changed out the original backup battery, GET IT DONE NOW!! If you are not sure whether the battery has been replaced, open the unit and do a quick visual check. That battery is nearly 20 years old and long past the end of its expected life. Ni-cad batteries such as the one originally used on the Polysix do not go quietly, either. All too often they begin to leak on their negative terminal and the resulting corrosion in the area of the circuit board where the battery is mounted can cause the machine to fail. ALL Polysix units are now subsceptible to this problem, so have it checked out as soon as possible."
http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/index.html

kroffe
2008-05-09, 13:56
Det har börjat klia i moddar-fingrarna igen när jag tänker på att jag sitter på sex oscillatorer till som bara väntar på att paras ihop med de separata CV och patchas in genom SSM-2044orna...
SSM2044 LP Filter designs (http://www.electricdruid.net/index.php?page=info.ssm2044)

Fast frågan är om jag vågar gräva i Polysixen igen - förra gången, för 7 år sen tappade den ju två röster som jag sedemera fixade iofs ... men det vore ju fett med "två" oscillatorer per röst... :)
Fast undrar om trafot orkar köra det.... :/

axelwaad
2008-05-09, 15:19
jAAAAAAAAAA gÖR dEDT ! dET GÖR INGET fÖR Det ÄIR gRYMMT vÅga LITE pÅ dIN fÖRMOGA!

axelwaad
2008-05-09, 15:21
Nej men skämt åsido. Jag har ett förslag. Jag har precis bränt min polysix igen. (Samma fel som förra gången.)

Om du vill så kan du få den som experimentbräda. Jag älskar min polysix men den trivs inte i mina händer. Går ju sönder hela tiden. Jag vet att en IC måste bytas. Och kanske en Resistor.
Vad tycker du om det?

axelwaad
2008-05-09, 15:24
Rättelse: Inte "Få" men "använda" som experimentbräda..

kroffe
2008-05-09, 16:20
OJoj...trodde aldrig att jag skulle gå från jobbet idag och sen komma hem ytterligare en Polysix rikare och 1000kr fattigare...:)
16226

...eller nja, jag hade ju kikat på den tidigare men trodde aldrig att ägaren skulle släppa den. Enligt uppgift ska den dock vara lite defekt, så det blir väl lite pul igen antar jag men som reservdels-synt är det ju helt OK. :D

Orginal Korg-MIDIkit sitter det i också...:)

axelwaad
2008-05-09, 16:32
Nån hann före :) Vad roligt!

Dego
2008-05-09, 16:34
OJoj...trodde aldrig att jag skulle gå från jobbet idag och sen komma hem ytterligare en Polysix rikare och 1000kr fattigare...:)
16226

...eller nja, jag hade ju kikat på den tidigare men trodde aldrig att ägaren skulle släppa den. Enligt uppgift ska den dock vara lite defekt, så det blir väl lite pul igen antar jag men som reservdels-synt är det ju helt OK. :D

Orginal Korg-MIDIkit sitter det i också...:)

Laga den så hämtar jag den sedan...:cool:

jgb
2008-05-09, 16:36
http://www.dugges.se/bilder/oletikett_fugged.gif

kroffe
2008-05-09, 22:32
Testade av min Polysix nr 2 tidigare och konstaterade att den verkade fungera som den ska, allt förutom arpegiatorn som vägrade starta.

enapa
2008-05-09, 22:40
Orginal Korg-MIDIkit sitter det i också...:)

löd in den i min korv/mos och tjäna in poly6an!! (om det funkar såklart)
...

/mr
2008-05-10, 00:34
Det har börjat klia i moddar-fingrarna igen när jag tänker på att jag sitter på sex oscillatorer till som bara väntar på att paras ihop med de separata CV och patchas in genom SSM-2044orna...

Fast frågan är om jag vågar gräva i Polysixen igen - förra gången, för 7 år sen tappade den ju två röster som jag sedemera fixade iofs ... men det vore ju fett med "två" oscillatorer per röst... :)
Fast undrar om trafot orkar köra det.... :/
Ja, det MÅSTE du faktiskt modda in, din P6-knarkare där! ;)
Med lite kul ringmod etc mellan oscillatorerna då.

De borde nog inte dra så mkt ström faktiskt, om du kopplar ur allt annat på kortet (filter, envelopper, cpu etc). Tål definitivt att kollas på!

I nödfall kan man säkert byta logikkretsarna mot nån modärnare lågeffektsvariant. :) (fast då kan man egentligen lika gärna bygga oscillatorkloner själv, det är ju t o m ett alternativ för P6-ägare utan extra röstkort i garderoben)

Kör så det (inte) ryker!

axelwaad
2008-05-13, 15:17
Pepp!

kroffe
2008-05-13, 15:45
Hehe...tack axelwaad! :)
Sitter faktiskt och klurar på smartaste sättet att börja transplantera i första fallet en extra röst till experiment-kort och driva från Polysix-CVn. Får jag det att fungera bra, blir nästa steg att koppla in den extra oscillatorn genom SSM-filtret på röst 1, låsa, testa och fundera - är det värt allt jobb för resten?
Önskar bara jag hade mer tid till att bygga just nu bara...:tveksam: ..har en spelning att förebereda också...

axelwaad
2008-05-13, 15:59
Jag tycker att det är värt det (såklart). Övertygad om att resultatet blir grymt med två osc.
Självklart går spelningar och bröllop först men sen.. :)
Har du gjort/beställt Tom Wilshire's VCO? (Eller hette han så. Hans sida med P6vco är ju borttagen numer.)

kroffe
2008-05-13, 16:07
Jag tycker att det är värt det (såklart). Övertygad om att resultatet blir grymt med två osc.
Självklart går spelningar och bröllop först men sen.. :)
Har du gjort/beställt Tom Wilshire's VCO? (Eller hette han så. Hans sida med P6vco är ju borttagen numer.)

Nej, men eftersom jag har en extra KLM-366 utan socklade SSM-chip över sen i höstas tänkte jag ta till vara det som borde fungera ( = VCOer).

Är det denna du tänker på angående Wilshire?
Korg Polysix - Oscillator and Filter Schematics (http://www.electricdruid.net/index.php?page=info.korgpolysix)

Det är Polysix-VCO, fast lite snyggare layoutad än i service-manualen...;)

axelwaad
2008-05-13, 16:19
Vad grymt. På avstånd ser jag möjligheterna. Borra tre-fyra hål till för tuning, waveshape och pwn-knobbar. Och med Crossmod/sync så blir det en prophet!
Aha den var inte stängd. hade problem att hitta den delen tidigare.

kroffe
2008-05-13, 16:27
Jag blir framförallt peppad av att ingen annan gjort det tidigare + att jag sitter på två syntar som låter lika nu och då vill man ju ändra i ena...;)

axelwaad
2008-05-13, 17:08
Mm. Och så får du 1 till adsr till förfogande också. Som är dedikerad till filtret.
Jepp du blir en hjälte!

/mr
2008-05-13, 20:08
Mm. Och så får du 1 till adsr till förfogande också. Som är dedikerad till filtret.
Ja, den "måste" du faktiskt använda till x-mod och pw nu. :)

kroffe
2008-05-13, 22:31
Mm. Och så får du 1 till adsr till förfogande också. Som är dedikerad till filtret.
Jepp du blir en hjälte!

Appapp...sakta i backarna - ADSRen är ju SSM2056 och de har jag ju inte fler av om jag inte börjar slakta i en av de fungerande maskinerna.

Näe...det som ni peppat fram och som påbörjats är att jag nu lyft kretsarna från oscillator 1 från det överblivna PCBt och planerar att testaköra det på experimentkort eller veroboard (kanske lite krångligt) från den befintliga CVn vid R152. Fungerar detta är nästa steg att koppla in den extra oscillatorn via pin 1 på SSM2044an...
16270
16271

axelwaad
2008-05-13, 23:02
pepp! Fan va grymt..

kroffe
2008-05-14, 09:11
Ifall nån är intresserad av detalj-bilder på orginal Korg midikittet som sitter i min andra ("nya") Polysix, la jag upp bilder här (1,5 Mb stycket):
http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/stuff/IMG_5729.JPG
http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/stuff/IMG_5730.JPG

axelwaad
2008-05-14, 09:43
Roligt för mig som är oindoktrinerad att se hur du lagt upp komponenterna på skissen sådär. Då ser osc helt plötsligt inte så megasvår att sätta ihop.

/mr
2008-05-14, 10:15
Haha! Så sött. :)

Rita ledningsbanorna med blyerts vetja, så funkar ju konstruktionen redan på papperet! :cool:

axelwaad
2008-05-14, 10:21
Kroffe, kan du uppskatta hur mycket det skulle kosta att göra 6 sådana vcoer med nya material och PCB?

kroffe
2008-05-14, 11:02
/mr: jag tejpade upp komponenterna på schemat för att jag enkelt skulle komma igång nästa gång jag tar fram detta projektet... :)

axelwaad: det beror på ... tror inte det är så mycket pengar egentligen, men det kan vara knökigt att hittade alla rätta komponenter... sen är ju inte den linjära v/hz designen helt klockren i annat sammanhang än tillsammas med Polysixens gemensamma exponentialomvandlare för de multiplexade CV-signalerna...

zthee
2008-05-14, 11:25
Sen är ju inte den linjära v/hz designen helt klockren i annat sammanhang än tillsammas med Polysixens gemensamma exponentialomvandlare för de multiplexade CV-signalerna...

Årets raggningsreplik! :D :D

odlarn
2008-05-14, 11:47
Årets raggningsreplik! :D :D

Efter ett par paraplydrinkar på Norberg iaf :)

axelwaad
2008-05-14, 12:03
/mr: jag tejpade upp komponenterna på schemat för att jag enkelt skulle komma igång nästa gång jag tar fram detta projektet... :)

axelwaad: det beror på ... tror inte det är så mycket pengar egentligen, men det kan vara knökigt att hittade alla rätta komponenter... sen är ju inte den linjära v/hz designen helt klockren i annat sammanhang än tillsammas med Polysixens gemensamma exponentialomvandlare för de multiplexade CV-signalerna...

:D Nä, tänkte att, om det går vägen kanske man kunde fixa in det i en annan P6'a. Padsens lushighet kommer spränga mitt huvud.

Helt borta efter "..sammanhang" :)

kroffe
2008-05-14, 12:13
En sak gör mig fundersam med detta schemat:
http://www.electricdruid.net/images/polysix/larger/KorgPolysixVCO.gif

Hur stängs pulsvågen av när sågtanden triggas på med 4066an? Kan det vara så att microprocessorn i Polysixen är programmerad så att den automatiskt ställer in pulsbredden för pulsvågen på "otroligt/ohörbart smalt" eller? Så att det egentligen (i teorin) borde vara möjligt att köra sågtand och pulsvåg samtidigt a la Juno...?

Europe Endless
2008-05-17, 20:57
Hur stängs pulsvågen av när sågtanden triggas på med 4066an? Kan det vara så att microprocessorn i Polysixen är programmerad så att den automatiskt ställer in pulsbredden för pulsvågen på "otroligt/ohörbart smalt" eller? Så att det egentligen (i teorin) borde vara möjligt att köra sågtand och pulsvåg samtidigt a la Juno...?

Det hela är mycket enkelt - det finns en diod (D1) på KLM-366 med anoden ansluten mot "trig-ingången" på 4066 och katoden mot PW/PWM (pinne 6 på IC36). Så fort man väljer sågtand, så hamnar samma spänning på PW/PWM och skickar pulsbredden till 0%.
Som svar på din undran - ja, du kan köra sågtand och pulsvåg samtidigt. Demontera D1 och programmera sedan om alla dina patchar.

axelwaad
2008-05-23, 16:15
Heja kroffe frisk tumör, de är det som susanne gör!

kroffe
2008-05-24, 00:21
Det hela är mycket enkelt - det finns en diod (D1) på KLM-366 med anoden ansluten mot "trig-ingången" på 4066 och katoden mot PW/PWM (pinne 6 på IC36). Så fort man väljer sågtand, så hamnar samma spänning på PW/PWM och skickar pulsbredden till 0%.
Som svar på din undran - ja, du kan köra sågtand och pulsvåg samtidigt. Demontera D1 och programmera sedan om alla dina patchar.

Aha...tack för det upplysande svaret, Europe Endless och välkommen till 99musik. Du kanske också huserar på SAS-listan...? ;)

Jag var på detta projektet en sväng förra fredan. Kopplade upp på labbdäck nogrannt och dubbeltkollat, men när jag snodde strömmen från Polysixen gick 1A säkringen. Antagligen för att midi-kittet redan snor så mycket ström. Ska testa eventuellt kopplingen med den andra Polysixen också, men det har inte varit tid för detta senaste veckan tyvärr. :(
16383
16384

Heualia
2008-05-24, 00:42
Ursäkta men jag har svårt att följa med, vad sjutton är det du tänker göra??:)

kroffe
2008-05-24, 00:50
Tja...låt inte trådens orginal-rubrik och mening vilseleda dig...;)

Projektet just nu vad det gäller Polysix är att försöka hi-jacka CVn från de befintliga rösterna mot ett andra röstkort och sen koppla in detta i filtret för fetare pads a la prophet5... men det är väl önsketänkande antar jag ...

/mr
2008-05-24, 00:55
Kopplade upp på labbdäck nogrannt och dubbeltkollat, men när jag snodde strömmen från Polysixen gick 1A säkringen. Antagligen för att midi-kittet redan snor så mycket ström.
Ahh, äntligen ett fullgott incitament för att avMIDIfiera! ;)

I nödfall kanske MIDIt går att driva av en extern/intern väggvårta på enklast möjliga sätt?

kroffe
2008-05-24, 01:02
Ahh, äntligen ett fullgott incitament för att avMIDIfiera! ;)
I nödfall kanske MIDIt går att driva av en extern/intern väggvårta på enklast möjliga sätt?

Mja...testade bara på min Polysix nr 2, den med Korg USA-midikittet. Tror det är hungrigare + att jag inte har full koll på hur det är inkopplat. Den som installerat det har bl a lött direkt på testpunkterna på PSU-kortet...:tveksam:
Men jag har ju som sagt inte rört i detta projektet sen förra fredan då säkringen brann.. köpte nya säkringar och inget tog skada dock.. O:-)

kroffe
2008-06-25, 07:29
Inte nån av mina - ful färg men intressanta moddar:
Matrixsynth: Korg Polysix MIDIfied, Modified, Circuit Bent and Customised (http://matrixsynth.blogspot.com/2008/06/korg-polysix-midified-modified-circuit.html)

kroffe
2009-08-19, 21:40
Blä...min "nya" Polysix uppvisar alla klassiska symptom på batteriläck - lampor är slumpmässigt tända, parametrar som inte fungerar etc etc ... Måste sitta kvar lite guck under nån IC nånstans som börjat krypa... :(

/mr
2009-08-19, 22:08
Batterisyra doing the mördarsnigel och tar sig in där man inte vill ha den... undrar om det finns nåt material som kan funka som hinder och stoppa klägget? Sånt borde man haft kring batteriet redan innan, men vore potentiellt intressant även för andra hittills problemfria batteribestyckade maskiner. :)

kroffe
2009-08-23, 22:25
Fixat! :)
Polysix batterläckage fix | Facebook (http://www.facebook.com/album.php?aid=105366&id=674594536&l=3f4195c90b)

zthee
2009-08-24, 00:33
Fint jobbat!

Dego
2009-08-24, 09:43
tasty! :)

kroffe
2011-12-14, 22:15
Köpa Prophet-5 när man kan köra Polyfo..Polysi...Polytwelve! :D
mH_H3wJmPLY

axelwaad
2011-12-15, 12:48
Alltså jag har drömt om den synthen så länge.

/mr
2011-12-21, 15:35
Köpa Prophet-5 när man kan köra Polyfo..Polysi...Polytwelve! :D
Eller... Prophet~20 ?!? :kaaka:
(kolla från 0:30)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Lz7nSkFhBP0#t=30s

313
2011-12-21, 15:47
Pyttsan! Jag vet en som har Prophet-2008.

kroffe
2014-09-03, 14:18
Hittade en blogg med en massa intressant om Polysixens "dova" ljud ut, varför man lagt till en treble boost via en LM13600 på FX-boardet etc:
http://synthhacker.blogspot.se/2013/07/polysix-removing-korgs-treble-boost.html
http://synthhacker.blogspot.se/2013/07/polysix-bypassing-post-effects-vcf.html
http://synthhacker.blogspot.se/2013/08/polysix-flatten-treble-response.html

Mycket intressant läsning som förklarar mycket av Polysixens "speciella" sound. :)

~~~
2014-09-03, 14:46
CV-styr skiten med AUDIO om ingenting annat går i slutändan
hahaha dom här liken börjar ju falla i bitar som allt annat jämngammalt

RÄDDA DET OCH DET GÖRS
KROFFE E EN RIDDARE! ;D

kroffe
2021-04-15, 11:23
Hittade en blogg med en massa intressant om Polysixens "dova" ljud ut, varför man lagt till en treble boost via en LM13600 på FX-boardet etc:
http://synthhacker.blogspot.se/2013/07/polysix-removing-korgs-treble-boost.html
http://synthhacker.blogspot.se/2013/07/polysix-bypassing-post-effects-vcf.html
http://synthhacker.blogspot.se/2013/08/polysix-flatten-treble-response.html

Mycket intressant läsning som förklarar mycket av Polysixens "speciella" sound. :)

En ny titt på dessa dokument igen och man hittar något nytt:
Väldigt fränt att Korg byggt in en gain-kompensation VCA för ökad resonans i SSM2044orna. Förklarar varför de beter sig annorlunda på Polysix än på andra syntar med samma filter.

mgronroos
2021-04-15, 13:11
Coolt med 2044-hacken; måste studeras noggrannare! Tack för tipset!

/mr
2021-05-02, 17:25
En ny titt på dessa dokument igen och man hittar något nytt:
Väldigt fränt att Korg byggt in en gain-kompensation VCA för ökad resonans i SSM2044orna. Förklarar varför de beter sig annorlunda på Polysix än på andra syntar med samma filter.
Läs mer om olika typer av Q-kompensation etc från sidan 14 (eller ännu hellre ända från sidan 10 där fyrpoliga lågpassfilter börjar diskuteras) i denna application note från SSI, Sound Semiconductor:
http://www.soundsemiconductor.com/downloads/AN701.pdf

Härligt med en tråd som plötsligt vaknar efter sju svåra år! :)

kroffe
2021-05-03, 19:48
Läs mer om olika typer av Q-kompensation etc från sidan 14 (eller ännu hellre ända från sidan 10 där fyrpoliga lågpassfilter börjar diskuteras) i denna application note från SSI, Sound Semiconductor:
http://www.soundsemiconductor.com/downloads/AN701.pdf
Härligt med en tråd som plötsligt vaknar efter sju svåra år! :)

Tack!
Väldigt intressant läsning.

kroffe
2022-09-01, 21:35
Jag hittade ingen användning för detta obestyckade kort, men har kvar ännu ett KLM366B som är tillräckligt bestyckat för att bli åtminstone en polyfünf en vacker dag. Vi får se.


Som en uppföljning på denna GAMLA tråd så fick min nuvarande Polysix stämningsproblem igår och jag kunde snabbt konstatera att PC-1 (optokopplaren) på KLM-368 var paj. DÅ var det tur att jag hade mitt gamla "trasiga" kort i gömmorna och kunde lyfta en optokopplare från det! Behövde inte ens stämma om! <3
Tack igen /mr!

/mr
2022-09-05, 13:04
Som en uppföljning på denna GAMLA tråd ... <3 ... Tack igen /mr!
Tråden är så gammal att jag var tvungen att kolla igenom den för att förstå. Oj, gav jag bort ett Polysix-kort för 15 år sen? Fy fasen vad snällt! :> Bra att du håller kortet varmt på ett vis jag själv troligen aldrig hade gjort.

kroffe
2022-09-05, 13:41
Tråden är så gammal att jag var tvungen att kolla igenom den för att förstå. Oj, gav jag bort ett Polysix-kort för 15 år sen? Fy fasen vad snällt! :> Bra att du håller kortet varmt på ett vis jag själv troligen aldrig hade gjort.

Ja, om man ska vara noggran så sitter "ditt kort" numera i en annan Polysix. Det kort jag tog PC-1 från nu var från det kort jag swappade ut för 15 år sen genom din förtjänst. <3 :)

ondskan
2022-09-13, 16:24
På tal om PC-1, har nån av er nån erfarenhet av den här ersättaren (https://www.ebay.com/itm/123115113648)?

kroffe
2022-09-13, 16:35
På tal om PC-1, har nån av er nån erfarenhet av den här ersättaren (https://www.ebay.com/itm/123115113648)?

Nix, men sett att folk testat med denna också:
https://www.alliedelec.com/product/excelitas-technologies-sensors/vtl5c3/70219697/

Kan dock inte säga nåt om resultatet i bägge fallen.

ondskan
2022-09-13, 16:38
Nix, men sett att folk testat med denna också:
https://www.alliedelec.com/product/excelitas-technologies-sensors/vtl5c3/70219697/

Kan dock inte säga nåt om resultatet i bägge fallen.

Mjo, dock har den här tysken (http://huebnerie.de/2013/07/polysix-photocoupler-myths/) dissat 5C3 ser jag nu. Får försöka få tag på 5C9...

kroffe
2022-09-13, 17:00
Mjo, dock har den här tysken (http://huebnerie.de/2013/07/polysix-photocoupler-myths/) dissat 5C3 ser jag nu. Får försöka få tag på 5C9...

Just det, såg ju den där texten häromdagen när jag googlade runt. Men kopplade inte ihop de två. :)
Såg nån experimentell lösning med CA3046 nånstans också men verkar inte hitta den igen..