handdator

Visa fullständig version : Bra budgetmonitorer!



chasm144
2007-09-10, 22:32
Hej!

Jag skriver mycket egen musik och vill börja få upp standarden på mina egeninspelade grejer men har nu börjat insett bristerna i mitt billiga creative-system. Jag vill ha högtalare som helst fixar riktigt teknisk och metal. Budgeten är satt till 2000-2500:- av de jag lyssnat på så gillar jag verkligen ljudet hos tapco s8 och skulle gärna vilja ha något som presterade liknande. Dessa system har jag fått upp ögonen för, bra eller dåligt?

Alesis M1 active 520

http://www.thomann.de/se/alesis_m1_active_520.htm

.................................................. .................................................. ...

Esi Near 05

http://www.thomann.de/se/esi_near05_aktive_nahfeldmonitore.htm

.................................................. .................................................. ................

BEHRINGER B2030A TRUTH

http://www.thomann.de/se/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.htm

.................................................. .................................................. ....

FOSTEX PM-04

http://www.thomann.de/se/fostex_pm04.htm

indigo
2007-09-10, 22:47
Kollat in Fostex PMO.4?

chasm144
2007-09-10, 22:57
Nej faktiskt inte men såg dem också låg bra i pris! är det något du kan tala varmt om?

655321
2007-09-11, 19:55
jag har den mindre version av ESI nEar. 02 kanske? gillar de som fan. speciellt midrange är tydligt. kanske något fattiga i lågbas, men det är inget jag behöver ändå.

Arete
2007-09-11, 20:13
Har inte lyssnat på PM-4, däremot på PM-2... PM-2 låter tråkigt, platt och bara... livlöst.

Har själv ett par B2030A, är väldigt nöjd med dom. Lite lätt bumliga i lågbasen möjligtvis, men de är _fruktansvärt_ prisvärda (i mitt tycke iaf).

Simon Templar
2007-09-11, 20:40
Har inte lyssnat på PM-4, däremot på PM-2... PM-2 låter tråkigt, platt och bara... livlöst.
.
Håller inte med om hur du tycker de låter men de monitorerna är ju ganska ärliga så har du mindre bra inspelningar och kanske lite halvkass kringutrustning så kan de säkert uppfattas som du uppfattar dom.

Arete
2007-09-11, 21:27
JAg A/B-testade med bl.a. genelec och truth 2030A (samma rum, samma musik, samma tillfälle). I mina öron är PM-2'or komplett livlösa. Hur du uppfattar dem får du stå för själv.

Du kanske tycker genelec är livlösa och dåliga, vad vet jag...

a100
2007-09-11, 22:59
Jag kör med roland ds-5 och tycker dom låter bra.

chasm144
2007-09-12, 12:11
Okej tack för era svar men som sagt har inte budget till pm2 eller genelec utan det jag hittat som ekonomin tillåter är ovanstående, kanske finns fler? vad vet jag :)

chasm144
2007-09-12, 12:19
jag har den mindre version av ESI nEar. 02 kanske? gillar de som fan. speciellt midrange är tydligt. kanske något fattiga i lågbas, men det är inget jag behöver ändå.

Funkar de bra för välpolerad metal? in flames osv? :)

655321
2007-09-12, 13:06
chasm: inte testat, men jag ser inte varför de inte skulle göra det. det viktigaste (näst efter någorlunda rak återgivning och klart ljud) är ju att lära sig sina högtalare. på det sättet tror jag egentligen det handlar om att lyssna och höra vilka som låter bekvämast och som du kan tänka dig lyssna på i flera timmar. nEar02 var de som lät närmast mina förra högtalare. dessutom var de väldigt prisvärda.

Simon Templar
2007-09-12, 13:36
JAg A/B-testade med bl.a. genelec och truth 2030A (samma rum, samma musik, samma tillfälle). I mina öron är PM-2'or komplett livlösa.

Nja poängen är att monitorer inte ska försköna utan vara ärliga, men livlösa är Fostex monitorerna knappast.

chasm144
2007-09-12, 16:25
chasm: inte testat, men jag ser inte varför de inte skulle göra det. det viktigaste (näst efter någorlunda rak återgivning och klart ljud) är ju att lära sig sina högtalare. på det sättet tror jag egentligen det handlar om att lyssna och höra vilka som låter bekvämast och som du kan tänka dig lyssna på i flera timmar. nEar02 var de som lät närmast mina förra högtalare. dessutom var de väldigt prisvärda.

Okej :) ja de verkar ju vara en prisvärd serie eller vad man ska säga så det lutar åt sånna som det ser ut nu. Jag har ej möjligheten att testa dessa tyvärr så jag får försöka lyssna på folk istället

Arete
2007-09-12, 18:46
Nja poängen är att monitorer inte ska försköna utan vara ärliga, men livlösa är Fostex monitorerna knappast.

Så du menar att ett par genelec förskönar, men PM-2 inte gör det? Jag satt, som sagt, med bl.a. genelec (har för mig det var 1030A) och PM-2 bredvid varandra vid samma tillfälle. I jämförelse med genelec (som jag håller för att vara bland de ärligare monitorerna, om än lite vassa i diskanten vid längre lyssning) var PM-2 som att ha en rak planka som nån spikat fast ljuden på. Stereobredden var dålig, dynamiken lämande mycket till övers, stereosepareringen var rent ut sagt usel... ja, som sagt, livlösa. Hur tycker du att ett par PM-2 står i jämförelse med genelec? Vad är för dig ett par bra monitorer, och hur tycker du att PM-2 är så ärliga?

Simon Templar
2007-09-12, 19:27
Så du menar att ett par genelec förskönar, men PM-2 inte gör det? Jag satt, som sagt, med bl.a. genelec (har för mig det var 1030A) och PM-2 bredvid varandra vid samma tillfälle. I jämförelse med genelec (som jag håller för att vara bland de ärligare monitorerna, om än lite vassa i diskanten vid längre lyssning) var PM-2 som att ha en rak planka som nån spikat fast ljuden på. Stereobredden var dålig, dynamiken lämande mycket till övers, stereosepareringen var rent ut sagt usel... ja, som sagt, livlösa.
Jag skulle tro att dina dåliga intryck av fostex monitorerna är påverkade av 3 saker
1.Rummet du lyssnade i.
2. Ljudnivån som antagligen inte var lika för de högtalare du testade, bara en liten volymskillnad kan påverka intrycket.
3. Sen kan de olika högtalarna ha varit olika inställda och inkörda olika länge.

PM 2 är enligt mig och många andra mycket bra monitorer som tillverkas av en av få högtalartillverkare som gör sina egna högtalarelement (de gör även element till väldigt många andra tillverkare)

Arete
2007-09-12, 19:36
Men nu var det inte frågan jag ställde dig:

Hur tycker du att ett par PM-2 står i jämförelse med genelec (eller varför inte i jämförelse med truth 2030)? Vad är för dig ett par bra monitorer, och hur tycker du att PM-2 är så ärliga?

Simon Templar
2007-09-12, 19:48
Men nu var det inte frågan jag ställde dig:

Hur tycker du att ett par PM-2 står i jämförelse med genelec (eller varför inte i jämförelse med truth 2030)? Vad är för dig ett par bra monitorer, och hur tycker du att PM-2 är så ärliga?
Ett par bra monitorer är de som återger det som man kör in i dom ärligt och det gör PM2.
PM2 är i det stora hela bättre än Genelec 1030 och Behringer Truth eftersom de är mer välkonstruerade och har bättre element. Nyare Genelec kan dock vara bättre än PM2.

credo
2007-09-12, 21:20
Detta var en intressant fråga. Kanske för att jag har densamma.

Du får gärna ge en recension när du köpt, lyssnat och lärt känna dina ESI (blev det dom?)

reverbsvansen
2007-09-13, 00:12
Jag snusade lite på Tannoy-monitorer. Rätt prisvärda verkar dom till att vara...
Någon som testat Tannoy eller kör med dem här på 99musik?

PF
2007-09-13, 02:03
Jag har Fostex lilla 0.4 och de är kalastrevliga, tänkte kombinera med någon sub sedan.

chasm144
2007-09-13, 13:19
Detta var en intressant fråga. Kanske för att jag har densamma.

Du får gärna ge en recension när du köpt, lyssnat och lärt känna dina ESI (blev det dom?)

Tänkte beställa idag, blir ESI eller Alesis, tänkte jag behöver inte köpa så dyra första monitorer så jag inte blir besviken, utan kan lära mig med tiden av dessa vad som fattas och vad man vill ha mer av för att kunna göra bra inspelningar :)

Helix
2007-09-13, 23:49
Om du chillar lite kommer ESI nEar08 in snart på Jam. Verkar riktigt trevliga, funtar på att sälja mina near05 och byta upp mig..

chasm144
2007-09-14, 16:11
nice tack för varningen, hoppas de ligger i samma prisnivå bara

1st_Science
2007-09-15, 10:17
Jag köpte ett par Phonic 6A och är nöjd. Jag lyssnade på småttingarna från Fostex och de hade noll basrespons och Tapco var alldeles för skräniga för min smak.

pepelogu
2007-09-15, 18:33
Jag har inte hört dom själv men E-MU PM5 sägs vara riktigt bra. De är troligtvis mina nästa monitorer.

Själv har jag just 2030A som jag egentligen är nöjd med... Det är dock svårt att säga generellt vilka som är bäst, man måste nog lyssna själv och bilda sig en uppfattning. Alla har vi ju olika preferenser...

Viktigast är ju att *kunna* sina monitorer och ha bra akustik i rummet för lyssning.

pme
2007-09-15, 18:46
Vad tror ni om de billigare krk då?

655321
2007-09-15, 19:13
har inte testat krk själv, men de vita är sjukt sexiga. passar bra med en macbook. ;)

fan, borde köpt sådana istället...

bobbyem
2007-09-24, 20:48
Fostex Pm1or har jag, funkar bra. Lite knasig diskant, men man vänjer sig snabbt.

sebsongs
2007-09-26, 14:08
Jag har ett par PM 04, är väldigt nöjd med dem med tanke på priset.
De är lite "boomiga" i övre basregistret, typ 150-200 Hz, men komplettera med en sub och dela frekvensen där nånstans så borde man få en ganska okej lyssning!

Mellanregister och diskant är annars hyffsat rakt, dom är ganska analytiska för sin prisklass. Helt klart prisvärda tycker jag.

Självklart är dom basfattiga, det får man förvänta sig när man snackar 4" baselement. Ska du mixa musik där bas är viktigt måste du komplettera med sub.
Jag kompletterar för tillfället med spektrumanalys och hörlurar för att veta var jag har basen.

Men stereobild, klarhet och ljudvolym är bra nog för hemmastudio om du frågar mig!

/seb

Bobbski
2007-09-26, 15:21
Jag kör med Phonic P8A och har så gjort i 2-3 år. De är riktigt behagliga att lyssna till och har bas och tryck så det räcker och blir över. Det är ett jävla drag i dem och även om man vrider på så att det fladdrar i kinderna så spelar de rent. De låter mjukt och trevligt.
Men.. som studiomonitor sett så finns det nog pjäser som låter betydligt klarare än de här för samma peng. Nu efter att jag flyttat och har fått bra mycket bättre akustik och har plats nog att placera dem där de låter bäst samt en liten kalibrering så låter de dock helt okej i tydligheten också. Fast det finns nog tydligare. Som sagt.
Men överlag är jag såpass nöjd med mina att jag föredrar de här behagliga klumpedunsarna framför något som ur mixsynpunkt egentligen är mer lämpat. De får ju gärna vara behagliga att göra musik i också, och det är de.
Ska jag byta upp mig så blir det uppåt 8000-kronorsklassen innan jag känner att det är värt det.

The Pearl
2007-09-27, 13:58
Jag har haft ett par PM0.5:or i två månader nu, och jag måste säga att de gör jobbet riktigt bra! Naturligtvis tar det tid att lyssna in sig på dem, men jag har ägnat en hel del tid åt referenslyssning, dvs lyssnat på många låtar som jag är välbekant med/vet hur de ska låta. Minuset är, som någon tidigare nämnde, naturligtvis att de är relativt basfattiga - men det är ju precis vad man kan vänta sig av element i den storleken. In my opinion så gör de vad de ska: levererar en rak och osminkad ljudåtergivning. Tråkigt? Ja. Nödvändigt. Såklart.


Vad tror ni om de billigare krk då?
Jag valde mellan dessa och ett par KRK Rokit (kommer inte ihåg exakt modell, men de var i samma storleks- och prisklass som PM0.5. Sicken skillnad! KRK:s lite dyrare monitorer har jag hört mycket gott om, men dessa lät bedrövligt! Slår man upp "burkigt" och "diskantfattigt" i en synonymordbok så dyker RP5 garanterat upp.

PM0.5 kan jag varmt rekommendera - åtminstone efter två månader...